Hi Wim
Dat is een vrij ambitieuse route voor 2 weken. Het is mogelijk, maar op sommige stukken zal het wel racen worden, zeker in het noordelijke gedeelte. Je kan nu eenmaal niet alles zien, dus je moet keuzes maken.
Hier wat opmerkingen/suggesties vanuit mijn ervaring:
*Op 13 mei van Edinburgh naar Glasgow: dit is maar een uur rijden over de snelweg. Ik weet niet precies waar je dan de tijd voor wilt nemen, want zoveel is er niet op die route. Het enige dat ik zou bezoeken zijn de Kelpies en de Falkirk Wheel, beiden in Falkirk.
*15 mei naar Glencoe: Mooie route met veel te zien, zeker in de Glen Coe vallei. Overnachtingsmogelijkheden kan je vinden in Glencoe Village, maar het is een populair gebied, dus zeker van te voren boeken. Als je niets kan vinden, dan doorrijden naar Fort William, waar je veel meer mogelijkheden hebt voor accommodatie. Ik zou ook zeker een nacht extra inplannen voor de Glencoe/Fort William area, er is zoveel te zien in deze omgeving.
*16 mei Glencoe naar Tobermory: Daarvoor moet je eerst de korte overtocht maken met de Corran Ferry, dan helemaal naar het westen rijden voor de Kilhoan ferry naar Tobermory. Dat betekent de route op Ardnamurchan rijden en dat is maar een smalle single track road. Je zal daar langer over doen dan je denkt. Een andere optie is om de ferry te nemen van Lochaline naar Fishnish. Die gaat vaker en je hoeft niet helemaal over Ardnamurchan te rijden en bespaart dan dus tijd. Voor de ferries die hier genoemd worden hoef je niet te reserveren.
Persoonlijk vind ik Mull prachtig, mooier dan Skye, dus ik zou dit gedeelte niet overslaan. Maar ik zou de route anders rijden. Mogelijk van Glencoe naar Lochaline, veerboot naar Fishnish, dan naar Salen, Calgary Bay, Dervaig en Tobermory. Daar dan overnachten.
Volgende dag van Tobermory naar Salen, dan de smalle (maar mooie) westelijke kustroute naar Pennyghael en dan door naar Fionnphort en Iona (als je daar tijd voor hebt). Misschiien moet je een extra nacht op Mull nemen.
Ik zou Oban overslaan en dan de veerboot Fishnish - Lochaline weer terug nemen. Dan naar Fort William rijden en daar overnachten.
Dan volgende dag van Fort William naar Mallaig (prachtige route, mag je niet missen!) en de veerboot van Mallaig naar Armadale (wel van te voren reserveren!).
Bij Eilean Donan Castle heb je niet veel overnachtingsmogelijkheden, maar deze is een aanrader:
https://www.sealladhmara.co.uk/Anders zou ik overnachten in Portree op Skye. Skye is erg populair en drukbezocht, dus accommodatie vinden is een uitdaging. Skye is niet mijn favoriet (maar ik ben een van de weinigen) en ikzelf zou het overslaan, maar het is geliefd bij velen, dus je helemaal zelf besluiten of je het opneemt in je vakantie of niet.
Van Eilean Donan naar Ullapool is een prachtige route en zou ik zeker niet overhaasten. Applecross vond ik zelf niet zo heel bijzonder, maar er is een goed restaurant: de Applecross Walled Garden. Vaak overheen gekeken omdat iedereen naar de Applecross Inn lijkt te gaan.
Ullapool is ook een leuk plaatsje om te overnachten.
De noordelijke route (North Coast 500) zou ik, net als Wittebeer zegt, niet overhaasten en meer de tijd voor nemen. Wegen zijn maar smal en je kan dus niet hard rijden. Landschap is prachtig, dus je zal er zeker langer over doen dan je denkt. Van Applecross naar Durness is zeker te lang voor een dag.
En ben het ook eens met Wittebeer dat je St Andrews misschien moet laten schieten. Pitlochry en de omgeving van Aberfeldy is erg mooi. Een aanrijder is een rondje te rijden dat Glen Lyon in de route meeneemt. En ten zuiden van Edinburgh is de omgeving van Peebles en melrose een aanrader. Veel rustiger daar dan in de Highlands en op een andere manier mooi.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Ik werk in de Tourist Information in Fort William, dus ben gewend dit soort vragen te beantwoorden

Groetjes,
Caroline