Auteur Topic: wonen werken leven in schotland volgend jaar, wat MOET ik weten?  (gelezen 21279 keer)

Offline Amber

• Schotland fan
Hallo,

ik ben Amber, ik ben 18 jaar, en ben net nieuw hier dus ik weet nog niet hoe dit allemaal werkt.
Ik heb vorig jaar mei mijn vriend ontmoet via internet.. en zijn sinds een tijdje al bij elkaar.
We zijn van plan om samen te gaan wonen in Aberdeen (of omstreken).
Ik heb wel een idee van wat ik moet doen. Maar hoe ik het moet aanpakken, geen flauw idee. Mijn ouders kunnen ook niet echt 100% helpen omdat ze geen ervaring hebben met wonen en werken in het buitenland.

Ik ben volgend jaar klaar met mijn beroepsopleiding in Juni. Dan ben ik All Round Haarstylist. Ik ga proberen om zelf contacten te leggen in Aberdeen door bij salons naar binnen te lopen en contacten te leggen en cv's af te geven. Ik weet niet of dat voldoende is .. of dat ik het heel anders moet aanpakken.

Ik wilde graag vragen wat ik absoluut zeker moet weten voor dat ik er naar toe ga, en wat ik moet regelen als ik eenmaal daar ben.

ik heb ook in mijn achterhoofd dat het niet zo perfect uitpakt in mijn relatie en dat er een mogelijkheid is dat ik terug naar nederland moet. Dus de echte verblijf tijd is onbekend... maar ik hoop voor de komende paar jaren dat ik daar wel blijf.

alvast heel erg bedankt,
ik zou niet weten waar ik moest beginnen als ik deze website niet had doorgekregen.

Groetjes

Amber

Offline skye

• Schotland fan
Re:wonen werken leven in schotland volgend jaar, wat MOET ik weten?
« Reactie #1 Gepost op: 27 okt 2011, 17:01 »
welkom op het forum Amber. Ik zou zegeen, begin eens met rondlezen in dit onderdeel van het forum, emigreren, dan kom je vast wel bruikbare tips tegen. Ook zou je nog eens kunnen googelen op bepaalde termen. Wat betreft werk, zou je vriend alvast nieteens kunnen vragen bijeen kapperszaak , of er ook overkoepelemede organsiaties zijn in die branchebijvoorbeeld.  En kan hij je niet helpen met dingen?.Ga je binnenkort nog weer heen, dna kun je je misschien alvast in laten schrijven bij een arbeidsburo ofzo.
Wel goed van je dat je zo realistisch blijft dat je ook in je achterhoofd houdt dat het fout kan gaan en dat je misschien weer terug naar Nederland gaat, al hoop ik dat niet voor jullie hoor.
Suicces met alles.

Ben je wel eens in Schotland geweest overigens, dat je je een beetje iets kan voorstellen bij het land?

groeten Skye( dat is van het hele mooie eiland Skye)

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 27 okt 2011, 17:03 »
Ik denk dat accommodatie ook best belangrijk is... ;) Het stond niet in je bericht, dus bij deze: heb je al accommodatie?

Offline Jazz

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 28 okt 2011, 15:53 »
Inderdaad zoveel mogelijk contacten leggen en netwerken. Gebruik facebook en post daar regelmatig dat je op zoek bent. En maak een uitgebreid en overzichtelijk CV specifiek gericht op hairstyling met bijvoorbeeld foto's van jouw kapsels. Als je daarmee binnenloopt bij een kapsalon maak je een hele goede indruk!

Verder kun je, zodra je in Schotland woont, ook adverteren voor thuiskappen. Begin goedkoop met lage prijzen zodat je klanten binnenhaalt en dan gaat je netwerk vanzelf rollen. In hairstyling moet in Schotland genoeg werk te vinden zijn, dus het gaat vast wel lukken.
Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!

Offline Amber

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 28 okt 2011, 16:09 »
Ik denk dat accommodatie ook best belangrijk is... ;) Het stond niet in je bericht, dus bij deze: heb je al accommodatie?

haha ja dat was ik inderdaad vergeten.. maar dat was eigenlijk al duidelijk voor mij dus dat was ik vergeten erin te zetten.
Mijn vriend zit bij The bank of scotland.. en hij gaat kijken of hij in de mogelijkheid staat om een huis te kopen met zijn inkomen, hij is een trainer oil pipe disigner, dus we gaan kijken of we op zijn inkomen een huis te kopen. in aberdeen of in de buurt van aberdeen.

Offline Amber

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 28 okt 2011, 16:12 »
welkom op het forum Amber. Ik zou zegeen, begin eens met rondlezen in dit onderdeel van het forum, emigreren, dan kom je vast wel bruikbare tips tegen. Ook zou je nog eens kunnen googelen op bepaalde termen. Wat betreft werk, zou je vriend alvast nieteens kunnen vragen bijeen kapperszaak , of er ook overkoepelemede organsiaties zijn in die branchebijvoorbeeld.  En kan hij je niet helpen met dingen?.Ga je binnenkort nog weer heen, dna kun je je misschien alvast in laten schrijven bij een arbeidsburo ofzo.
Wel goed van je dat je zo realistisch blijft dat je ook in je achterhoofd houdt dat het fout kan gaan en dat je misschien weer terug naar Nederland gaat, al hoop ik dat niet voor jullie hoor.
Suicces met alles.

Ben je wel eens in Schotland geweest overigens, dat je je een beetje iets kan voorstellen bij het land?

groeten Skye( dat is van het hele mooie eiland Skye)

ik zit op dit moment in schotland, dit is voor mij de tweede keer pas, maar het bevalt me heel goed! Ik heb al wat rondgekeken, maar ik zal nog iets beter gaan kijken. t is allemaal ineens heel veel waar ik rekening mee moet houden. maar ik verwacht ook niet dat het makkelijk zou zijn  ;)

Offline Amber

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 28 okt 2011, 16:19 »
Inderdaad zoveel mogelijk contacten leggen en netwerken. Gebruik facebook en post daar regelmatig dat je op zoek bent. En maak een uitgebreid en overzichtelijk CV specifiek gericht op hairstyling met bijvoorbeeld foto's van jouw kapsels. Als je daarmee binnenloopt bij een kapsalon maak je een hele goede indruk!

Verder kun je, zodra je in Schotland woont, ook adverteren voor thuiskappen. Begin goedkoop met lage prijzen zodat je klanten binnenhaalt en dan gaat je netwerk vanzelf rollen. In hairstyling moet in Schotland genoeg werk te vinden zijn, dus het gaat vast wel lukken.

Ik ben van plan mijn huidige portfolio wat in te kleinen en die mee te nemen als ik een gesprek zou hebben. ik maak veel foto's van kapels die ik heb gemaakt. dus dat zou opzich ook wel moeten helpen. Thuisknippen vind ik in nederland al riskant.. ik doe t ook meestal alleen bij mensen die ik ken.. of als ik wordt doorgestuurd door kennissen .. maar briefjes ophangen bij de supermarkt, iedere gek kan daar op reageren..
Mijn huidige cv is ook al in het engels... dus daarmee zal ik waarschijnlijk deze zaterdag mee gaan rondlopen om er een aantal langs te brengen in salons.
heel erg bedankt ^^

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 28 okt 2011, 18:09 »
Ik zou me ook wat inwerken in het kappers jargon. De eerste keren dat ik bij de kapper zat vond ik heel moeilijk om uit te leggen wat ik nu eigenlijk wilde, het zijn toch aparte woorden, maar daar kunnen je in-laws je misschien wel mee helpen :aye

Offline Amber

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 28 okt 2011, 18:54 »
Ik zou me ook wat inwerken in het kappers jargon. De eerste keren dat ik bij de kapper zat vond ik heel moeilijk om uit te leggen wat ik nu eigenlijk wilde, het zijn toch aparte woorden, maar daar kunnen je in-laws je misschien wel mee helpen :aye

dat is inderdaad wel handig om te weten  :D ik ga er naar zoeken op t internet..had toevallig vanmiddag nog iets nodig daarvan.. voor mijn cv.
thank you :D

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 29 okt 2011, 08:47 »
Wat leuk Amber! succes!

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 29 okt 2011, 12:00 »
Welkom op het forum Amber!
Als je volgend jaar juni pas afgestudeerd bent lijkt me het niet slim NU al je CV overal af te gaan geven.  Die zijn ze in juni vast kwijt...........
Volgens mij is het met zulk werk een beetje net als in de horeca: er is altijd wel werk te vinden!  Als je eenmaal ergens bezig ben kan je later zelf beslissen van werk-plek te veranderen of zo, en naar een "betere" salon te gaan.
Toen ik uit Nederland kwam (als silver-service serveerster), on IK na een jaar al beslissen hier WAAR ik hier wilde werken hoor, en dat is op een eiland.  Jij zal in grotere plaatsen/steden meer keuzes hebben.

Succes ermee!
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 29 okt 2011, 15:57 »
(als silver-service serveerster),

Watisdat Bute ??????

Offline Amber

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 29 okt 2011, 19:27 »
Welkom op het forum Amber!
Als je volgend jaar juni pas afgestudeerd bent lijkt me het niet slim NU al je CV overal af te gaan geven.  Die zijn ze in juni vast kwijt...........
Volgens mij is het met zulk werk een beetje net als in de horeca: er is altijd wel werk te vinden!  Als je eenmaal ergens bezig ben kan je later zelf beslissen van werk-plek te veranderen of zo, en naar een "betere" salon te gaan.
Toen ik uit Nederland kwam (als silver-service serveerster), on IK na een jaar al beslissen hier WAAR ik hier wilde werken hoor, en dat is op een eiland.  Jij zal in grotere plaatsen/steden meer keuzes hebben.

Succes ermee!

ja dat bedacht ik me ook.. ik dacht ook zo van.. wat ga ik zeggen als ik daar binnen loop.. hoi ik ben amber en ik kom volgend jaar juni (is niet eens zeker, kan ook later zijn) hier in aberdeen of omstreken wonen.. we hebben nog niet eens een vast huisje samen... beetje raar..dat bedacht ik me ook... en idd die zijn ze dan ineens spontaan kwijt.. die zijn ze na een week meestal al kwijt. We zijn gaan rondlopen in aberdeen en er waren echt ongelofelijk veel salons in het centrum. dusja genoeg keuze.. ik ben alleen bang dat ik lang zonder werk zit als ik hier eenmaal kom wonen.. daar ben ik alleen bang voor. Maar dat zijn zorgen voor later.

Wat is dat silver service serveerster? ??? :D

Offline Amber

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 29 okt 2011, 19:30 »
Wat leuk Amber! succes!

hihi dankjee :D kijk er ook erg naar uit!! :bagpipe

Offline MJ

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 29 okt 2011, 20:14 »
Hoi Amber,

Ik heb negen jaar in Aberdeen gewoond en eigenlijk nooit een goede kapper gevonden. (Heb op een gegeven moment maar mijn haar laten groeien om ervan af te zijn.) Ik heb er natuurlijk niet heel veel verstand van, maar volgens mij zijn Nederlandse kappers veel beter opgeleid. Het gaat je vast lukken om snel een baan te vinden. Andrea´s tip om het jargon te leren is wel een hele goeie.

Succes, MJ

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #15 Gepost op: 29 okt 2011, 23:17 »
Ik heb er natuurlijk niet heel veel verstand van, maar volgens mij zijn Nederlandse kappers veel beter opgeleid.

Dat klop volgens mij inderdaad - ik denk dat veel 'kappers/kapsters' het vak hier gewoon in de praktijk leren.

Wat ik me ook wel 'ns heb afgevraagd is of het in NL soms net zo gaat als in GB en dat men, als kapper of kapster, een stoel 'huurt' in een kapsalon. Men schijnt dus te betalen om ergens te mogen knippen; als zelfstandige neem ik dus aan en niet als werknemer van de kapsalon  ??? ...?

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 30 okt 2011, 02:10 »
Wow, dat is echt bizar. :confused2: Nu durf ik al helemaal niet meer naar de kapper!! :icon_pale: Ik heb nogal een speciaal model... Ben nog steeds op zoek naar een kapper die goed naar je luistert en weet wat hij/zij doet. Iemand een tip voor een goede kapper in Edinburgh? Ik wil er best wat meer voor betalen, mocht dat nodig zijn... Beetje offtopic, maarja. :dontknow:

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 30 okt 2011, 10:12 »
ik heb ook in mijn achterhoofd dat het niet zo perfect uitpakt in mijn relatie en dat er een mogelijkheid is dat ik terug naar nederland moet.

Maar ... als het uitraakt tussen jou en je vriend hoef je toch niet per se terug naar Nederland ?  ;)

Nooit problemen gehad met kappers hoor; even ter geruststelling.

in GB en dat men, als kapper of kapster, een stoel 'huurt' in een kapsalon. Men schijnt dus te betalen om ergens te mogen knippen; als zelfstandige neem ik dus aan en niet als werknemer van de kapsalon  ??? ...?

Klopt, in Aberdeen werkt de keten The Barber's Pole op die manier (hebben 7 zaken of zo). Iets voor Amber ?
Leven en laten leven

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 30 okt 2011, 10:40 »
Watisdat Bute ??????
Silver service is het eten met serveer bestek uitserveren......................  Mensen echt bedienen dus ipv self-service of alles hup in de keuken op een bord gesmeten serveren.  Schijnt een "dying art" te zijn  :crybaby2:  , maar kon wel overal in de horeca terecht! (beetje off-topic nu, sorry!)

En Amber, als je wilt werken vind je echt wel wat hoor, positief denken!!
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 30 okt 2011, 11:30 »
@ Bute, weer wat geleerd op zondagmorgen ! Je ziet dat nog nog wel in de wat luxere restaurants ? Tot gauw  :icon_thumleft:

@ Mairi, het is vooral een communicatie probleem met kappers, kan je niet even oefenen met een vriendin ( nee niet het knippen   :laughing7: maar duidelijk maken wat je wilt ). Zij weet waarschijnlijk wel de juiste "termen".

@ McHenk, nou dat ben ik gedeeltelijk met je eens.. Er is in ieder geval een kappersopleiding in Glasgow, waar ze een paar dagen in de week naar toe gaan en dan als junior bij een kapper werken. En bijscholen he, al die nieuwe haarmodes :tongue3:
Het geldt toch voor alle beroepen dat er je beter in wordt des te langer je het werk doet  :icon_thumleft:

@Amber, dat stoelen verhuur is soms een optie, vind het welk een leuk systeem, maar ja dan moet je wel aan klanten komen.
Ik zie wel vaak bij kappers op de winkelruit "Junior gevraagd", dus misschien kan je vriend dat straks in de gaten houden ?
Je bent dan misschien wel geen junior meer, maar dan ben je wel "binnen".

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 30 okt 2011, 11:54 »
@ Mairi, het is vooral een communicatie probleem met kappers, kan je niet even oefenen met een vriendin ( nee niet het knippen   :laughing7: maar duidelijk maken wat je wilt ). Zij weet waarschijnlijk wel de juiste "termen".

Hmn, zelfs in het Nederlands snappen ze me vaak nog niet. :icon_scratch: Daarom neem ik altijd foto's mee, zodat ze precies kunnen zien wat ik wil. Ik ben één keer zonder plaatje naar een Nederlandse kapper gegaan. Nooit meer!! :confused2: Ze hadden mijn hele haar geruïneerd. :sad2:

Offline Amber

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 30 okt 2011, 12:18 »
Hoi Amber,

Ik heb negen jaar in Aberdeen gewoond en eigenlijk nooit een goede kapper gevonden. (Heb op een gegeven moment maar mijn haar laten groeien om ervan af te zijn.) Ik heb er natuurlijk niet heel veel verstand van, maar volgens mij zijn Nederlandse kappers veel beter opgeleid. Het gaat je vast lukken om snel een baan te vinden. Andrea´s tip om het jargon te leren is wel een hele goeie.

Succes, MJ

ik denk dat als je een goede kapper wilt, ligt er niet aan bij hoe duur of hoe goed opgeleid... kappers moeten de creativiteit hebben om er voor te zorgen dat de klant die in hun stoel zit tevreden de salon uit gaat. En taalbarrieere kan daar in meespelen.. dat je elkaar gewoon niet begrijpt. dus ik moet inderdaad die jargon zeker te weten goed bestuderen..maar ik denk dat ik de meeste ervaring toch op doe door daadwerkelijk in de praktijk bezig te zijn. Ik heb verder geen ervaring met de scholing voor kappers hier in schotland. ik heb wel een apparte opleiding voor een bepaalde salon gezien..iets met Rainbows ofzoiets.. ik heb ze van een afstandje zien knippen..en wat ik zo zag..ik dat ze op hetzelfde niveau zaten als een school waar ik op zit. maar verder durf ik er geen uitspraak over te doen. goed blijven zoeken ^^ mijn vriend had pasgeleden pas een goede kapper gevonden voor hem.. maar dat was pas na een half jaar zoeken.

maar bedankt voor je reactie ^^
ik ga proberen om het kappers imago te veranderen ^^

gr Amber

Offline Amber

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 30 okt 2011, 12:24 »
Dat klop volgens mij inderdaad - ik denk dat veel 'kappers/kapsters' het vak hier gewoon in de praktijk leren.

Wat ik me ook wel 'ns heb afgevraagd is of het in NL soms net zo gaat als in GB en dat men, als kapper of kapster, een stoel 'huurt' in een kapsalon. Men schijnt dus te betalen om ergens te mogen knippen; als zelfstandige neem ik dus aan en niet als werknemer van de kapsalon  ??? ...?

klopt dat heb ik ook wel eens gehoord. maar daarmee maakt je minder winst dan wanneer je het gewoon wat primitiever aan pakt en bij iemand thuis gaat knippen. in nederland moet je ook ingeschreven staan als zelfstandig ondernemer. je hebt een vaste klantenkring nodig wil je de kosten van die stoel terug verdienen

Offline Amber

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 30 okt 2011, 12:26 »
Wow, dat is echt bizar. :confused2: Nu durf ik al helemaal niet meer naar de kapper!! :icon_pale: Ik heb nogal een speciaal model... Ben nog steeds op zoek naar een kapper die goed naar je luistert en weet wat hij/zij doet. Iemand een tip voor een goede kapper in Edinburgh? Ik wil er best wat meer voor betalen, mocht dat nodig zijn... Beetje offtopic, maarja. :dontknow:

ik ben juist van de apparte modellen!! helaas ga ik in aberdeen wonen dan. Kan altijd langskomen   :D :D tony &guy kun je proberen :)

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 30 okt 2011, 12:29 »
ik ben juist van de apparte modellen!! helaas ga ik in aberdeen wonen dan. Kan altijd langskomen   :D :D tony &guy kun je proberen :)

Hehe, zo heel speciaal is het nu ook weer niet... Het is een schuin aflopende boblijn, maar dan aan de achterkant wat rechter. Dat laatste dringt vaak niet helemaal door tot de kapper, met als resultaat dat het toen die keer heel lelijk scheef was opgeknipt aan de achterkant en er een hele rare hoek zat achter mijn oren (sowieso knipte die kapper scheef, echt te erg, het was ook nog eens de eigenaar van die zaak :icon_pale:). Ook was het bijhouden van mijn nekhaartjes volgens haar alleen maar onhandig, dus toen had ze, tegen mijn zin in, mijn nekharen lang gelaten en niet afgeknipt. Het leek echt net alsof er een heggeschaar doorheen was gegaan, ik schaamde me dood. :crybaby2:

Maar nu wordt het denk ik een beetje offtopic.. :laughing7: