Auteur Topic: Emigreren naar Schotland in augustus a.s.  (gelezen 30048 keer)

adriana

• Gast
Emigreren naar Schotland in augustus a.s.
« Gepost op: 22 mei 2011, 15:55 »
Goedemiddag allemaal,

Ik heb (zoals zoveel Nederlanders) plannen om te gaan emigreren naar Schotland.
Nu heb ik al het een en ander gelezen over verschillende onderwerpen op dit forum.
Trouwens, wel erg fijn dat dat er is en vooral dat er ook nog mensen zijn die met je mee willen denken en helpen.
Ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik steeds meer vragen krijg ipv dat het wat duidelijker wordt.

Waar ik mee zit is bijv. als je naar Schotland gaat en je hebt daar nog geen werk, kun je dan toch een NI-nummer krijgen. Stel dat dat niet zo is, wat gebeurt er dan als je ziek wordt of een ongeval krijgt bijv. Want dat zou betekenen dat je niet verzekerd bent.
En ik neem aan dat je dat nummer ook nodig hebt om een bankrekening te openen.

Is er ook iemand die mij kan vertellen wat nu de voor en nadelen zijn van je wel of niet uitschrijven in Nederland.
En als je je niet uitschrijft dan zal je toch een postadres moeten hebben.
Stel dat je een postadres neemt bij een familielid. Heeft dat dan belastingtechnische gevolgen voor diegene die op dat adres woont?
Alle tips en adviezen zijn van harte welkom.
Bedankt alvast.
Adriana.

Offline Roald

• Schotland fan
Re:Emigreren naar Schotland in augustus a.s.
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2011, 20:30 »
Hoi Adriana,

Een paar antwoorden:

* Ook als je geen werk hebt kun je een NI nummer aanvragen. Geloof niet dat je het perse nodig hebt om een bankrekening te openen, maar het kan misschien wel helpen, omdat het aangeeft dat je bij een overheidsinstantie geregistreerd staat, en daarmee de kans iets groter is dat ze geloven dat je bent wie je zegt dat je bent, zeg maar.

* Uitschrijven in NL: dat ben je wettelijk verplicht als je 6 maanden in het buitenland verblijft. Voordeel van uitschrijven is dat je geen ziektekostenpremie en gemeentelijke lasten meer betaalt. Nadeel is dat voor elk vol jaar dat je uitgeschreven bent 2% van je AOW ingehouden wordt. Als dat tegen die tijd nog bestaat natuurlijk :-\

* Postadres heeft niet meteen belastingtechnische gevolgen: KPN of TNT (of hoe het deze week heet ;)) geeft niet aan de belastingdienst door waar ze post voor wie bezorgen ;). Ik ben in NL uitgeschreven, maar post van de bank wordt bij familie bezorgd (paar keer per jaar); maar daarmee ben ik niet meteen nog steeds woonachtig in NL, als je begrijpt wat ik bedoel. Of bedoel je een zogenaamd briefadres: dat is dat je bij een gemeente op een adres ingeschreven staat, dus wel geregistreerd maar alleen dat en niet woonachtig. De persoon die op dat adres woont wordt dan niet voor jou aangeslagen voor de verontreinigingsheffing; verder zullen daar jouw oproepkaarten voor verkiezingen naartoe gestuurd worden. Weet niet of een briefadres gevolgen heeft voor ziektekostenpremie: de laatste keer dat iemand via die constructie bij mij ingeschreven stond bestond die basisverzekering nog niet. Of de briefadres-constructie überhaupt nog bestaat weet ik eigenlijk niet: bovenstaande dateert ook alweer van 10+ jaar geleden. Maar misschien heb je er toch wat aan.

Succes met je plannen !
Leven en laten leven

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2011, 20:42 »
* Uitschrijven in NL: dat ben je wettelijk verplicht als je 6 maanden in het buitenland verblijft. Voordeel van uitschrijven is dat je geen ziektekostenpremie en gemeentelijke lasten meer betaalt. Nadeel is dat voor elk vol jaar dat je uitgeschreven bent 2% van je AOW ingehouden wordt. Als dat tegen die tijd nog bestaat natuurlijk :-\

Oh dat wist ik niet... Is het dan zo dat als ik een jaar in Edinburgh ga studeren ik mij dan ook na 6 maanden moet uitschrijven (ik sta dan sowieso niet meer ingeschreven bij een Nederlandse universiteit, dus daarmee is geen koppeling en is het dus ook geen vorm van uitwisseling, maar een puur nieuwe studie). :dontknow:

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2011, 21:53 »
Geen idee, Màiri; misschien is dat een andere situatie. Even voor alle zekerheid navragen bij gemeente zou ik zeggen.
Leven en laten leven

adriana

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2011, 22:07 »
Dank je wel voor je reaktie Roald.
Ik zal nog wel een keer meer hier verschijnen met nog wat vragen. :).

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2011, 23:36 »
Geen idee, Màiri; misschien is dat een andere situatie. Even voor alle zekerheid navragen bij gemeente zou ik zeggen.

Dat is inderdaad een goed idee. Maarja, eerst maar eens afstuderen. :icon_pale:

adriana

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2011, 15:05 »
Hoe zit het met het aanvragen van internet als je een huisje huurt?
Is dat een makkelijke procedure of duurt het erg lang?
Of is het zowiezo moeilijk in Schotland om dat aan te vragen?

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?
Alle ervaringen en of tips/adviezen zijn van harte welkom.

Thanks.
Adriana.

Offline psychogoogje

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2011, 18:07 »
Hoi Adriana!
Leuk dat je ook plannen hebt deze kant op te komen!

De meningen over internet zijn erg verdeeld en afhankelijk van waar je woont.
Wij huren een apartement in Glasgow en het zou ons 100 pond kosten om internet aan te sluiten. Omdat we niet lang in dit apartement blijven hebben we dat niet gedaan. Er zijn hier ook genoeg mogelijkheden om gratis online te gaan (Bibliotheek en Starbucks). Buiten de stad zal dat mogelijk anders zijn...
Je kan ook een dongel met mobiel internet aanschaffen. Dat is 15-20 pond per maand voor 3GB, maar voor ht bereik ben je ook afhankelijk van je lokatie. (ergens op het forum is hier al een hele discussie over geweest volgens mij...je zou even kunnen zoeken of je het kan vinden)

Wat betreft zorgverzekering: als je nog voor een nederlandse werkgever werkt kan je je verzekering alleen per 1 januari opzeggen. Hier is NHS zorg ip gratis. Maar het is wel aan te raden een verzekering af te sluiten voor het geval je naar NL moet of voor andere 'noodgevallen'. Wij hebben een speciale expat verzekering bij Oom verzekeringen. Die dekken ook search and rescue, repatriering enz.

Voor een bankrekening (ik zit bij RBS) heb je alleen een adres nodig. Omdat ik niet op het huurcontract sta (mijn vriend is eerder hierheen verhuisd) hebben we dat via de utilities bill gedaan. Telefoontje en klaar... bijna eng hoe makkelijk...  :icon_scratch:

Voor zover even mijn bijdrage ;)
Het is even een boel geregel, maar geloof me, het is het meer dan waard als je hier eenmaal zit! :aye
Als je nog andere vragen hebt horen we het wel!
groetjes
 Janna
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje

adriana

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2011, 08:43 »
Hallo Janna,

Dank je wel voor je bijdrage.  Fijn dat je zo terug kunt vallen op mensen die je niet kent maar je graag willen helpen.
Haha, hier komt meteen alweer een vraag.
Alle elektrische apparatuur die je meeneemt vanuit Nederland hebben niet de goede stekker zal ik maar zeggen.
Tijdens de vakanties in Schotland had ik 1 "omvorm" stekker en dan wisselde ik dat iedere keer maar af om iets op te laden (GSM of laptop). Hebben jullie dan bij ieder apparaat z'n stekker gekocht zodat je alles wat je meeneemt toch kunt gebruiken? Of zie ik iets simpels over het hoofd?
En ik zal waarschijnlijk wel "achter" lopen met alle technische snufjes, maar wat is een DONGEL?

Nog een hele andere vraag. Ik heb nog geen woonruimte gevonden en probeer dat via internet bij makelaars in Schotland voor elkaar te krijgen. Weet iemand of er in NL makelaars zijn die ook verhuuradressen hebben in Schotland?

Zoals jullie zien heb ik best nog wel veel vragen, hoop niet dat dat vervelend is.
Bedankt alvast voor de hulp.
Adriana. :).

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2011, 09:37 »
Hebben jullie dan bij ieder apparaat z'n stekker gekocht zodat je alles wat je meeneemt toch kunt gebruiken?
Daar heb ik ook over zitten denken. Ik vroeg me af of er al een ontdekker is geweest die een hele Nederlandse stekkerdoos heeft uitgevonden die aansluit op een Engelse stekker. Zou best handig zijn. :icon_scratch:

Offline Erwin

• Schotland fan
  • Living the life
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2011, 09:58 »
ELECTRICITEIT PROBLEMEN SNEL OPGELOST............

Optie 1.

Vervang alle NL stekkers op je apparaat met een Engelse Stekker (los te verkrijgen bij b.v. B&Q)
Is wat werk, maar werkt uitstekend. (ps. Pas alleen op met adaptors)

Optie 2.

Neem een NL verleng stekkerdoos mee voor bv 4/5/6 apparaten en vervang alleen de stekker die de
muur in moet met een engelse stekker. Kun je toch je NL apparaten op een NL stekkerdoos aansluiten
Ps wees echter voorzichtig met warmtegevende apparaten, zoals friteuse, krultangen e.d.)

Optie 3.

Koop nieuwe apparaten in Schotland (wat je uiteindelijk na jaren wel zal doen)

Optie 4

Koop enkele losse NL/GB adaptors voor apparaten die je maar af en toe moet aansluiten zoals je Mobiel oplader etc.

Werkt bij ons allemaal fantastich en de kosten zijn te verwaarlozen

Erwin

Offline goud

• Schotland fan
  • www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2011, 11:44 »
Hallo Janna,

Dank je wel voor je bijdrage.  Fijn dat je zo terug kunt vallen op mensen die je niet kent maar je graag willen helpen.
Haha, hier komt meteen alweer een vraag.
Alle elektrische apparatuur die je meeneemt vanuit Nederland hebben niet de goede stekker zal ik maar zeggen.
Tijdens de vakanties in Schotland had ik 1 "omvorm" stekker en dan wisselde ik dat iedere keer maar af om iets op te laden (GSM of laptop). Hebben jullie dan bij ieder apparaat z'n stekker gekocht zodat je alles wat je meeneemt toch kunt gebruiken? Of zie ik iets simpels over het hoofd?
En ik zal waarschijnlijk wel "achter" lopen met alle technische snufjes, maar wat is een DONGEL?

Nog een hele andere vraag. Ik heb nog geen woonruimte gevonden en probeer dat via internet bij makelaars in Schotland voor elkaar te krijgen. Weet iemand of er in NL makelaars zijn die ook verhuuradressen hebben in Schotland?

Zoals jullie zien heb ik best nog wel veel vragen, hoop niet dat dat vervelend is.
Bedankt alvast voor de hulp.
Adriana. :).

Adriana, het huis van onze zoon in Livingston, bij Edinburg is te huur. Hij woont nu in Adelaïde. Is een leuk huis met 2 slaapkamers in een leuke buurt vlak bij winkels en loopafstand naar het station. Met tuin.
Margolia

Offline psychogoogje

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2011, 13:02 »
Hoi Adriana,
geen probleem, had hier zelf ook erg veel aan vlak voor ons vertrek ;)

Wij hebben 2 verloop stekkers van NL naar UK stekker en een stekkerdoos.
Daar redden we het aardig mee. Ik heb hier een mobiel aangeschaft en verder hebben we eigenlijk alleen de laptops met een NL stekker.
Een dongel is een soort USB stick waar je draadloos mee op internet kan. O2, Vodafone en British Telecom bieden dit aan.

Voor woningen kan je op s1rental.com of rightmove.co.uk terecht. Er zijn hier ontelbaar veel letting agencies en deze sites zijn redelijk up-to-date.
Wat misschien handig is om te weten dat een aantal agencies niet verhuren zonder bezichtiging. Het is dus misschien handig 2 weken voor de definitieve verhuizing even een paar dagen over te komen. Sowieso is het fijn om een idee te hebben waar je terecht gaat komen que buurt en zo.
Ik weet niet of er NL makelaars zijn die contacten hebben in Schotland...

groetjes
 Janna

Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje

Offline Eagleheart

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2011, 13:12 »
Optie 2.

Neem een NL verleng stekkerdoos mee voor bv 4/5/6 apparaten en vervang alleen de stekker die de
muur in moet met een engelse stekker. Kun je toch je NL apparaten op een NL stekkerdoos aansluiten
Ps wees echter voorzichtig met warmtegevende apparaten, zoals friteuse, krultangen e.d.)

Zo heb ik het zelf ook gedaan. lekker makkelijk.

adriana

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2011, 19:28 »
Ik wil even iedereen bedanken voor de goede en praktische adviezen.
Vooral ook over de stekkers zijn hele goede oplossingen waar ik veel mee kan.

Wat de huurhuizen betreft, daar heb jij een heel goed punt Janna.
Ik ben in april een week geweest en heb toen wat huizen bezichtigd.
En het is net als hier, de plaatjes zijn geweldig maar de realiteit dikwijls heel anders.
Punt is alleen dat ik voor die tijd geen mogelijkheid meer zie om nog een keer op en neer te reizen.
Vraag is dan inderdaad of er een huurovereenkomst tot stand kan komen zonder bezichtiging en of een makelaar daar in mee gaat.
Want zaken zoals gas, water en elektra moet je daar zelf een maarschappij voor uitzoeken of is dat eigenlijk allemaal al wel geregeld via het huisje, dus via de eigenaar?
Toch weer wat nieuwe vragen.

Hallo Margolia, ik had van jou ook al verschillende berichtjes gelezen. En ook daarvan weer een stuk wijzer geworden.
Is het misschien mogelijk om het adres van dat huis te krijgen zodat ik het een beetje kan bekijken?
Of staat het ergens op internet?
Groetjes, Adriana.

Offline goud

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2011, 07:52 »
Adriana, de gegevens heb ik je toegestuurd.
Margolia

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2011, 11:47 »
Adriana,
Nog even wat betreft het uitschrijven uit een Nederlandse gemeente: mijn dochter heeft een jaar in Frankrijk gestudeerd (al wel weer 18 jaar geleden). Zij moest zich ook uitschrijven, maar bij terugkomst gewoon weer inschrijven. Allemaal geen probleem.
Hennie

Offline Ferry

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2011, 20:59 »

Wat de huurhuizen betreft, daar heb jij een heel goed punt Janna.
Ik ben in april een week geweest en heb toen wat huizen bezichtigd.
En het is net als hier, de plaatjes zijn geweldig maar de realiteit dikwijls heel anders.
Punt is alleen dat ik voor die tijd geen mogelijkheid meer zie om nog een keer op en neer te reizen.
Vraag is dan inderdaad of er een huurovereenkomst tot stand kan komen zonder bezichtiging en of een makelaar daar in mee gaat.
Want zaken zoals gas, water en elektra moet je daar zelf een maarschappij voor uitzoeken of is dat eigenlijk allemaal al wel geregeld via het huisje, dus via de eigenaar?
Toch weer wat nieuwe vragen.

Hoi Adriana,

Wij gaan over twee weken naar Schotland emigreren en hebben ook na lang zoeken een huurhuis gevonden. Vaak zijn de plaatjes inderdaad mooier dan de werkelijkheid, of het huis is prima, maar als je er dan eenmaal bent blijk je uit te kijken op een - niet zo pittoreske - energiecentrale ofzo :-).  Daarom hebben we bij de huizen die we op internet vonden en waarin we écht geïnteresseerd waren, eerst op Google Maps gekeken hoe de omgeving eruit ziet. Dan vallen sommige huizen al af. (de link voor Google maps is http://maps.google.com)

Ik denk dat het lastig is om het hele proces via Internet te regelen. Wij moesten onze paspoorten en dergelijke meenemen en allerlei andere papierhandel. Ik denk dat ze echt willen zien dat de mensen die ze voor zich hebben inderdaad matchen met de paspoorten en de andere papieren.

Succes met alle voorbereidingen!

Groetjes,
Ferry

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2011, 02:26 »
Adriana,
Nog even wat betreft het uitschrijven uit een Nederlandse gemeente: mijn dochter heeft een jaar in Frankrijk gestudeerd (al wel weer 18 jaar geleden). Zij moest zich ook uitschrijven, maar bij terugkomst gewoon weer inschrijven. Allemaal geen probleem.
Hennie

Hee, bedankt voor de info! Is voor mij ook handig. :)

Offline goud

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 26 mei 2011, 07:53 »
Hee, bedankt voor de info! Is voor mij ook handig. :)

Wij hebben 6 jr in Engeland gewoond en hebben ons nooit uit NL uit laten schrijven. Hebben ook in Engeland wel de normale belastingen betaald.
Margolia

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2011, 10:25 »
Wij hebben 6 jr in Engeland gewoond en hebben ons nooit uit NL uit laten schrijven. Hebben ook in Engeland wel de normale belastingen betaald.
Margolia

Hmn, dan ga ik het toch maar eens uitzoeken. :aye

Offline Eagleheart

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2011, 10:50 »
dit betekend dus dat je zowel nederlandse als Schotse belasting moet betalen ;)
als je je uitschrijft (wat als ik goed uit de formulieren heb begrepen moet gebeuren als je minimaal een jaar in Schotland verblijft) betaal je dus geen belastingen meer in Nederland en alleen nog maar in Schotland.

Hmn, dan ga ik het toch maar eens uitzoeken. :aye

Citaat van: goud op Vandaag om 06:53
Margolia

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2011, 11:22 »
Eh ja... Maar ik betaal dus sowieso geen belasting momenteel, want ik woon nog thuis en verdien daarvoor niet genoeg. :notworthy:

adriana

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2011, 12:33 »
Even een berichtje voor Ferry,

Bedankt voor het meedenken. Dat is wat ik inderdaad al zoveel mogelijk probeer te doen, via street view en ook via google earth te kijken hoe het eruit ziet.
Ben een klein beetje jaloers dat jullie al zover zijn om te vertrekken, ik moet nog een heleboel regelen en het lijkt wel of er alleen maar bij komt en dat het niet minder wordt waar ik allemaal aan moet denken.

Ik wil jullie in elk geval heel veel succes wensen maar vooral veel genieten van het Schotse "avontuur".
En wie weet komen we elkaar daar nog eens tegen :).

Er is 1 hele grote vraag waar ik me nu wel mee bezighoud omdat er zoveel over geschreven wordt.
En dat is namelijk het onderwerp : uitschrijven.
Misschien snap ik het niet helemaal maar dit betekent uitschrijven voor mij: de gemeente waar je woont laten weten dat je per een bepaalde datum niet meer op het adres woont waar je nu nog wel woont.
Volgens mij wordt er dan wel gevraagd wat je nieuwe adres is/wordt.
Hoe hebben jullie dat dan gedaan? Want ik neem maar aan dat er toch een nieuw adres doorgegeven moet worden.
Anders lijkt het net of je van de aardbodem bent verdwenen.

Ik ga met mijn eigen auto naar Schotland. Ik begrijp wel dat ik hier in NL mijn motorrijtuigenbelasting moet stop zetten, maar moet ik me dan in Schotland ergens aanmelden of hoef je dat daar niet te betalen?

adriana

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2011, 12:39 »
Ik ga hier nog even verder met mijn vragen, want als ik verder typte met mijn verhaal zag ik niet meer wat ik typte. Mijn tekst verdwijnt dan onder de rand, zeg maar. Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen.
Zit hier pas een paar dagen op het forum en weet nog niet zo goed hoe het allemaal werkt.
Autoverzekring: kun je die in NL laten lopen  of afsluiten en een nieuwe in Schotland?

Wat als ik hier mijn ziektekostenverz. opzeg (C.Z.) en daar nog geen nummer heb waardoor ik dus nog niet verzekerd ben voor ziektekosten?

Sorry mensen zoals jullie zien heb ik nogal wat vragen.
Ik zet ze hier op het forum omdat het zo fijn is dat jullie op de een of andere manier hier ook mee te maken hebben of hebben gehad. Jullie zijn de "ervaringsdeskundige"  :hello2:.
Groetjes, Adriana.