Auteur Topic: emigratie naar Schotland  (gelezen 12300 keer)

Hanneke

• Gast
emigratie naar Schotland
« Gepost op: 29 jun 2005, 22:10 »
Hallo,
Wie kan en wil mij meer informatie geven over verhuizen naar Schotland? Alle info is welkom!
Alvast bedankt!

Offline Teije

• Administrator
  • *
emigratie naar Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 29 jun 2005, 22:37 »
Hallo Hanneke,

zelf hebben we er ook vaak over nagedacht, emigreren naar Schotland, maar vooral de financi?n houden ons nog hier.
We hebben even voor je gezocht en vonden op een ander forum een heleboel info, of eigenlijk vooral vragen zoals die van jou.
Kijk dus eens op http://www.wereldwijzer.nl/boeken/forum/24-1.html, misschien vind je daar iets, of hopelijk kan een medeforummer je meer
vertellen.

Marien

• Gast
emigratie naar Schotland
« Reactie #2 Gepost op: 15 jul 2005, 23:38 »
Ook wij spelen al een aardig tijdje met deze gedachten, maar door bepaalde omstandigheden durven wij die stap toch niet te maken. En daarbij nu gaan we er steeds in de vakantie naartoe en kan je lekker relaxed genieten van al dat moois. Maar als je er gaat wonen, dan moet je er ook werken en of je dan net zo kan genieten als in de vakantie, tja dat weet ik niet! Diverse sites hebben we hierover geraadpleegd en hebben ook diverse makelaars in ons bestand staan. Soms zoek ik nog wel eens of er nog ergens een leuk huisje te koop staat. Het lijkt echt geweldig allemaal, maar voorlopig houden we het toch maar bij de vakantie. Of er moet een enorme geldboot voorbij komen!
:wink

Hanneke

• Gast
emigratie naar Schotland
« Reactie #3 Gepost op: 13 sep 2005, 22:16 »
Citaat
Hallo Hanneke,

zelf hebben we er ook vaak over nagedacht, emigreren naar Schotland, maar vooral de financin houden ons nog hier.
We hebben even voor je gezocht en vonden op een ander forum een heleboel info, of eigenlijk vooral vragen zoals die van jou.
Kijk dus eens op http://www.wereldwijzer.nl/boeken/forum/24-1.html, misschien vind je daar iets, of hopelijk kan een medeforummer je meer
vertellen.

Quote:
Teije

Sorry voor m'n late reactie, maar toch bedankt!
Hanneke

Gunther

• Gast
Re: emigratie naar Schotland
« Reactie #4 Gepost op: 18 apr 2006, 21:05 »
hallo allemaal

Ik speel ook al een tijdje met de gedachten om volgend jaar mischien de stap te wagen. Ik woon nog thuis en ben vrijgezel en geen kinderen dus ik hoef niet echt naar iemand te kijken. Daarom dat ik het wil doen nu ik nog kan. Reden dat ik het wil: Ik vlieg en jaag nu al 12 jaar met stootvogels en de natuur is er gewoon schitterend om dit te doen. Ook speel ik met de gedachte om binnen X aantal jaren mischien op mijn eigen te beginnen hierin en dit lijkt me de perfecte plaats. Het enige wat me nu nog beetje tegenhoud is dat ik vast werk heb. Hoe zit het eigenlijk als je solliciteert voor werk in schotland? Liefst zou ik toch naar daar gaan met te weten dat ik daar werk heb. Moet je dan naar schotland zelf gaan om te solliciteren of gaat dit gewoon via internet ook (wat me nogal raar zou lijken)

Alvast bedankt

Ariejan en Ineke

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 20 jul 2006, 09:56 »
Hallo Allemaal!

Geniet al een aantal maanden van jullie forum, heerlijk al die gelijkgestemden met een droom; wonen er werken in Schotland. Wij denken er al heel wat jaren over, maar nu de kinderen al een tijd het huis  uit zijn neemt het plan vastere vormen aan. Zoals iedereen zitten wij ook met het financiele stukje, ook bij ons is de geldboot nog niet aangemeerd, slecht voorbij gevaren...Hebben al op verschillende job-sites gekeken en gezien dat de verdiensten in Schotland aanmerkelijk minder zijn.
Maar we bekijken al onze mogelijkheden en proberen een extra centje opzij te leggen voor het Plan..
We houden jullie op de hoogte! leuk kennis te maken met al die Schotland-fans!

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 20 jul 2006, 10:54 »
Voor mij is deel emigratie het ideaal.4 mnd daar,en in de zomer hier.Hebben het nog niet geheel uitgewerkt,onze poes is een factor die ons hier houdt,maar ik zie dit als een serieuze toekomstdroom.Het hollandse "klimaat"gaat mij steeds meer tegenstaan,en ik verlang naar de ongecompliceerde,rustige kijk op het leven dat de schot(in mijn ogen)heeft.

Maxy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 05 dec 2006, 00:37 »
Hallo allemaal,

ik ben een jaar op stage geweest in Schotland? in Edinburgh en kan misschien wel een paar vragen beantwoorden, al weet ik ook niet alles, heb zelf ook een paar vragen over emigratie op het forum gezet. Ik ben de laatste tijd al veel aan het uitzoeken geweest en heb ook contact gehad met de Britse ambassade.

Ten eerste wat ik weet dat je in Nederland moet regelen:? het is het gemakkelijke in Schotland dat je je niet hoeft in te schrijven en je ook niet hoeft aan te melden bij de Britse ambassade. Wat je wel moet doen is je uitschrijven bij je gemeente, maar je hoeft je verder niet in te schrijven bij je . Verder kun je het beste contact opnemen met de belastingdienst in Nederland, want als je geen inkomsten in Nederland meer krijgt kun je een formulier invullen om een eindafrekening te krijgen en dan is het afgesloten. Verder kun je het beste contact opnemen met de bank: als je in het buitenland woont moeten ze je buitenlandse adres weten.

In Schotland kun je huizen krijgen via letting agents, maar die zijn vaak nogal duur. Ik heb in edinburgh gewoond waar er veel letting agents zijn. Voorbeelden zijn Dove Davies en Little Johns. In Edinburgh was de richtprijs voor ruime een persoons woning toch al gauw zo'n 450 pond, het was dan wel gemeubileerd. Houdt ook rekening met borg, die kan ook nog wel veel geld kosten! Verder kun je altijd nog in tijdschriften, bijvoorbeeld 'List' Magazine kijken om te zien of er nog kamers of huizen via huisbazen worden aangeboden. In principe kun je een huis al snel vinden, ik had er een gevonden binnen 2 weken. Er wordt dan wel gevraagd naar een referentie van een oud woonbedrijf en een persoonlijke referentie. Natuurlijk weet ik niet of je wilt huren of kopen.

Verder: zorg er ook goed voor dat je op tijd een bank vind! Een bankrekening openen is moeilijker dan in Nederland! In Schotland worden een aantal dingen gevraagd, ik geloof dat die zijn: een bankafschrift van een oude bank, je paspoort of identiteitsbewijs, en een rekening (bv een electriciteits rekening). Dus zodra je een huis hebt, meteen contact opnemen met het electriciteitsbedrijf om te zien of ze je al een rekening kunnen opsturen! Ik heb er 5 weken over gedaan om aangenomen te worden bij een bank zonder zo'n rekening, de enige die mij wilde nemen was Lloyds TSB. Naar horen zeggen zijn de beste banken Royal Bank of Scotland en Halifax Bank of Scotland.

Als je gaat werken, word je automatisch verzekerd via het NHS. Je betaalt dan belasting op je loon. Je moet je in laten schrijven bij (ik geloof de dichtstbijzijnde dokterspraktijk), en dan vul je een vragenlijst in en moet een aantal kennismakingstests laten doen. Met medicijnen gaat het anders dan hier, voor een recept betaal je 6,50 pond. Tandartsverzekering is niet inbegrepen, wel zijn er goedkopere NHS tandartsen.

Ook is het belangrijk dat je je laat registreren voor een National Insurance Number zodra je werkt. Hierdoor betaal je namelijk minder belasting. Je kunt een afspraak maken via Job Centres, en dan kun je een afspraak maken om dit nummer te krijgen.

Misschien zou je ook contact met een job centre kunnen opnemen om te vragen naar sollicitaties vanuit het buitenland?
Ik ben zelf op stage geweest en heb het zelf allemaal via mail kunnen regelen, moest alleen nog een contract invullen en toen kon ik daar werken. Misschien kun je vanuit hier ook al een sollicitatiebrief opsturen en daarin mededelen dat je graag bij het bedrijf zou willen werken. Als je ook je e-mail adres en telefoonnummer erbij zou het goed kunnen dat ze contact met je opnemen. Volgens mij verschilt dit ook per baan en bedrijf.

Ik hoop dat dit een beetje helpt!

Groeten Maxy