Hoi Rudy,
Ik weet niet of je inmiddels al wat meer weet over de ziektekostenverzekering e.d. maar wij zijn afgelopen zomer naar Schotland verhuisd. Ik heb daarover contact gehad met onze ziektekostenverzekering (Menzis) en zij wisten mij te vertellen dat de ziektekostenverzekering in Nederland afloopt op het moment dat jij je uit laat schrijven bij de gemeente in Nederland waar je woont/woonde. Zij krijgen automatisch bericht van de gemeente dus het helpt niet als je het niet doorgeeft aan de ziektekostenverzekering.
Verder is het zo dat een eventuele reisverzekering ook niet geldig meer is als je ziektekostenverzekering in Nederland vervalt, want die is namelijk gebaseerd op het feit dat je zo'n ziektekostenverzekering hebt. Heel nadelig dus allemaal. In het verleden kon een ziektekostenverzekering nog drie maanden doorlopen, maar dat geldt dus niet meer.
Wij zijn op internet gaan zoeken en hebben via
www.oomverzekeringen.nl uit laten zoeken wat de beste verzekering voor onze situatie was op dat moment. Geen goedkope oplossingen, maar als tijdelijke oplossing wel het beste. Zodra je in Schotland een baan hebt, kun je volgens mij via de National Health Insurance verzekerd worden. Wij hebben daar nog geen ervaring mee omdat we nog geen baan hebben, maar misschien weet iemand anders daar meer over.
Wat hond betreft: wij hebben ook een huurhuis waar in eerste instantie "no pets" bij stond. Onze Westie werd echter zonder problemen toegelaten. Gewoon informeren bij de lokale makelaars. En je kunt alvast wat vooruitzoeken op de website
www.rightmove.co.uk. Geeft in ieder geval alvast een idee van wat er te vinden is. Wij hebben inmiddels een huurhuis in Dalry, een dorp ongeveer 20 minuten onder Glasgow. Directe treinverbinding met Glasgow (half uur naar Central Station).
Veel succes ermee.