Auteur Topic: Emigreren naar Schotland - praktische zaken  (gelezen 11769 keer)

Rudy

• Gast
Emigreren naar Schotland - praktische zaken
« Gepost op: 25 jun 2008, 13:21 »
Hallo,

Ik ben van plan binnenkort te verhuizen naar Glasgow.
Ik heb alleen geen idee hoe ik het aanpak als het gaat over:
  • Bankrekening
    Verzekering
    Werkvergunning (heb gelezen dat je automatisch kunt werken met een EU paspoort, dit is waar)

Alvast bedankt voor alle replies.

Lighthouse2008

• Gast
Re: Emigreren naar Schotland - praktische zaken
« Reactie #1 Gepost op: 25 jun 2008, 17:42 »
Rudy,
Voor een bankrekening heb je een paspoort nodig plus een bewijs van adres. Daaronder verstaat men een utility bill (gas, water, council tax), maar NIET een mobiele telefoonrekening.

Verzekeringen moet je je eerst orienteren welke maatschappij(en) jouw specifieke situatie het beste dienen zonder je het vel over de oren te trekken.

Je hebt geen werkvergunning nodig als je een ingezetene bent van de EU, en zeker als Benelux persoon is dat geen enkel probleem. Voor sommige beroepen moet je natrekken of jouw diploma's etcetera in Groot Brittannie worden erkend.

Neem contact op met de Britse ambassade in Den Haag c.q. Brussel voor gedetailleerde informatie.
Aarzel niet meer vragen te lanceren op dit forum, zal pogen antwoorden te geven.

Diana

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 19 jul 2008, 22:37 »
Goede avond Schotland fans :vlag

Ik heb de mogelijkheid om naar Schotland te verhuizen :help: MET KIND en het liefst de hond ook. Heb al wat tips ontvangen over Scholen. Nu zou ik graag wat tips willen ontvangen voor het wonen IN EN RONDOM GLASGOW. Bijvoorbeeld PAISLEY, HAMILTON, JOHNSTONE  andere plaatsjes ook welkom. Iemand tips voor sites voor huurwoningen??? KOM MAAR OP, wil zo goed mogelijk voorbereid zijn ivm mijn kind (zoon 11jaar) Schijnt trouwens moeilijk te zijn om hond mee te nemen naar huurhuis. Ben benieuwd naar reacties  :icon_thumleft:

Cheers
Diana en Yessie

goud

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19 jul 2008, 22:56 »
Het is inderdaad moeilijk om met een hond een huurwoning te vinden. :nooo :nooo  (Wij hadden er 3 )Wij hebben welliswaar niet in Schotland gewoond maar in Engeland. We hadden de mazzel om bij ons eerste huis een huisbaas te treffen die ook een hond had. Jammer genoeg overleed hij, en vonden we via mensen die ook honden hadden een ander huis. Meestal staat het bij de advertentie vermeld, evenals ook roken verboden. We hebben ze ook gezien met geen kinderen!!!! :aye :aye Het stikt van de makelaar kantoren overal, dus gewoon zoeken, en ook via plaatselijke krantjes. Zo zijn wij aan ons eerste huis gekomen. :icon_smile: :icon_smile:
Succes
Margolis

Rudy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 30 jul 2008, 16:36 »
Weet iemand toevallig wat dingen over ziektenkostenverzekeringen?
Heb dit wel nodig als ik verhuis.

EDIT: Las dat je ingeschreven kon blijven in NL als je verhuist en je verzekering kan houden? Hoe zit dat dan met je woonplaats? Normaal als je binnen in NL verhuist naar een ander huis moet je overschrijven...

Balkie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 14 sep 2008, 20:53 »
Even voor je hond: ik ga volgende week tekenen voor een huurwoning die in de advertentie "no pets allowed" was. De verhuurder gaf echter aan dat dit vooral voor katten geldt als het in een advertentie staat, honden was meestal geen probleem. Dus wie niet waagt...

kroburg

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 19 okt 2008, 14:39 »
Hoi Rudy,
Ik weet niet of je inmiddels al wat meer weet over de ziektekostenverzekering e.d. maar wij zijn afgelopen zomer naar Schotland verhuisd. Ik heb daarover contact gehad met onze ziektekostenverzekering (Menzis) en zij wisten mij te vertellen dat de ziektekostenverzekering in Nederland afloopt op het moment dat jij je uit laat schrijven bij de gemeente in Nederland waar je woont/woonde. Zij krijgen automatisch bericht van de gemeente dus het helpt niet als je het niet doorgeeft aan de ziektekostenverzekering.

Verder is het zo dat een eventuele reisverzekering ook niet geldig meer is als je ziektekostenverzekering in Nederland vervalt, want die is namelijk gebaseerd op het feit dat je zo'n ziektekostenverzekering hebt. Heel nadelig dus allemaal. In het verleden kon een ziektekostenverzekering nog drie maanden doorlopen, maar dat geldt dus niet meer.

Wij zijn op internet gaan zoeken en hebben via www.oomverzekeringen.nl uit laten zoeken wat de beste verzekering voor onze situatie was op dat moment. Geen goedkope oplossingen, maar als tijdelijke oplossing wel het beste. Zodra je in Schotland een baan hebt, kun je volgens mij via de National Health Insurance verzekerd worden. Wij hebben daar nog geen ervaring mee omdat we nog geen baan hebben, maar misschien weet iemand anders daar meer over.

Wat hond betreft: wij hebben ook een huurhuis waar in eerste instantie "no pets" bij stond. Onze Westie werd echter zonder problemen toegelaten. Gewoon informeren bij de lokale makelaars. En je kunt alvast wat vooruitzoeken op de website www.rightmove.co.uk. Geeft in ieder geval alvast een idee van wat er te vinden is. Wij hebben inmiddels een huurhuis in Dalry, een dorp ongeveer 20 minuten onder Glasgow. Directe treinverbinding met Glasgow (half uur naar Central Station).

Veel succes ermee.