Okay, hier een reaktie van een net gestoptje stewardess. Ik heb bijna 9 jaar gevlogen met letterlijk duizende vlieguren op mijn naam staan. En ik kan je zeggen: CELTIC, maak je geen zorgen. Vliegen is nog steeds de veiligste manier van reizen.
Als je wil weten wat de veiligste plek in het vliegtuig is moet je helemaal achterin gaan zitten. Bij craches zie je vaak dat het staartstuk dan nog in tact is. Daarom zit daar ook de zwarte doos in het vliegtuig (die overigens niet zwart is maar oranjerood (dan kunnen ze m beter vinden in het puin)) Er zit een nadeel aan achter in het vliegtuig zitten, je voelt er iedere beweging die het vliegtuig maakt en het zit een stuk onrustiger. Dat is dus ook de reden waarom de bussinessclass voor in het vliegtuig zit (behalve bij Easy Jet of Ryan Air omdat ze dat daar niet kennen). Hou er rekening mee dat vooral als het bijvoorbeeld regent of andere weersomstandigheden de piloot het vliegtuig met een harde klap op de grond zet. Dit is dan geen slechte landing maar dat doet de pitoot expres omdat op die manier de banden van het landinggestel direct het meeste grip hebben op de landingsbaan.
Verder zie je vaak dat het vliegtuig allerlei rare bewegingen kan maken. De vleugels gaan heen en weer en in extreme omstandigheden kun je zelfs de romp zien bewegen. Maak je dan vooral geen zorgen, dit is geheel normaal. Als het vliegtuig die bewegelijkheid niet zou hebben, dan zouden bijvoorbeeld de vleugels kunnen breken.
Als je echt twijfelt of iets 'wel normaal' is, kijk dan goed naar het gedrag van de stewardessen. Zij zijn bekend met alle bewegingen en geluiden van het vliegtuig. Pas als zij nerveus worden weet je dat het menens is.
Verder raad ik je ter dege aan goed naar de veiligheids instructies te kijken. Deze worden niet voor niks gegeven en zijn echt wel belangrijk. En als je vragen hebt, vraag het gewoon aan de stewardess, daar zijn ze voor. Dat is helemaal niet raar of zo.
V.w.b. handbagage. Als je tas een pietsie groter is, maakt het niet zo heel veel uit. Maar probeer je wel aan de richtlijnen te houden. Die zijn er niet voor niets. Vaak zie je dat mensen toch te veel mee nemen en dan raken de bagagebakken overvol en topzwaar. Dan bestaat het risico dat bij hevige turbulentie de bakken open kunnen springen en alle bagage boven op je kunt krijgen. Het is gevaarlijker dan veel passagiers denken.
Verder even rekening houden met de security regeltjes. Geen vloeistoffen (dus denk eraan je toilettas in je koffer te stoppen en niet in je handbagage mee te nemen) me de cabine in. Verder mag je geen scherpe voorwerpen in je tas hebben.
Nou dit was het wel zo'n beetje. Als je nog vragen hebt moet je het maar even laten weten. Succes