Auteur Topic: met eigen auto naar Schotland  (gelezen 38066 keer)

Robby

• Gast
met eigen auto naar Schotland
« Gepost op: 23 mei 2007, 16:49 »
hallo allemaal,
we zijn serieus aan het nadenken om met de eigen auto naar schotland te gaan, maar hebben geen ervaring hiermee. de vrijheid van met je eigen auto gaan staat ons zeker aan, maar we twijfelen nog wat hier over.
ook omdat we een toch wat oudere auto hebben..
anders word het het vliegtuig en in schotland zelf, openbaar vervoer..
maar voorkeur nu is toch echt de eigen auto....

we hebben geen TomTom, maar zijn er bijv. goede kaarten te krijgen in Nederland?
heeft iemand misschien ook andere tips voor ons?
bijv. leuke plekken om te overnachten, betaalbare overnachtigingen, waar het beste de oversteek te maken,
we willen een klein weekje gaan... , om de kosten wat lager te houden en ook omdat het de eerste keer is...
heeft ook iemand een idee wat het zo ongeveer gaat kosten?
zijn echt geen big-spenders, maar gaan ook echt niet heel de tijd op een rotsblok zitten ;)
een goede sfeerimpressie zal het vast wel opleveren, maar wat is nou een echte must-see?

Groetjes

Robby

Offline Ina

• Schotland fan
Re: met eigen auto naar Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2007, 19:42 »
Jeetje dat zijn veel vragen!
Waar je het beste kunt overvaren hangt ook een beetje af van waar je woont, IJmuiden-Newcastle of Zeebrugge(B)- Rosyth. Het voordeel van deze laatste overtocht is dat je al midden in Schotland aankomt.
Wanneer willen jullie gaan? Hoe vroeger je de boot boekt, hoe goedkoper oftewel minder duur!
Goede kaarten zijn overal te koop in Nederland. Tentje mee en kamperen is nog steeds gratis (wild kamperen)of het goedkooptst. Voordeel van eigen vervoer boven openbaar vervoer is dat je ook buiten de doorgaande weggetjes komt.
Waar gaat jullie voorkeur naar uit? Steden?Kastelen, natuur...zeg het maar er is op allerlei gebied veel te zien in een week. Kijk eens rond op het forum er staat al heel veel info op.
Voor de kosten van de overtocht zou je kunnen kijken op.
http://www.overtocht.nl/content.htm

Robby

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2007, 20:53 »
Bedankt voor de reactie.
Zijn idd veel vragen ja  :verward
We zouden  tijdens het hoogseizoen gaan, rond 1augustus....
Is wildcamperen legaal daar? Wel leuk...
Het zou een combinatie worden van natuur en stad.
Het bruisende schotse leven in de wat drukkere centrums mee maken, maar ook de rust en stilte van de natuur.

paul larsson

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2007, 21:24 »
Hoi Robby,
Wat de kaart betreft heb ik een rac road map is te koop bij tank station welke overtocht je neemt hangt ook af waar je woont in nederland he ik ga altijd uit ijmuiden ,maar het loont om is verder te zoeken want dat kan aanzienelijk schelen in de prijsvoor de rest kan ik je adviseren hier is rond te snuffelen voor tips en info :aye.
Veel plezier alvast  :laughing7:
Grtn Paul

Peter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2007, 08:06 »
Hey Robbie,
Leuk, wij gaan over 3 weken… Ook voor het eerst, met de eigen auto. En zoals jij ook met een “oudere” auto.
Waarschijnlijk nog een stukje spannender omdat wij met een Mini gaan. En als er iets niet te vertrouwen is, is het de Engelse techniek. :bonk

Maar goed, wij hebben van te voren een reis geboekt via de ANWB.
Persoonlijk vond ik die helemaal niet duur, als je kijkt dat er de overtocht ook bij zit.
De stacaravan waar wij in verblijven staat op een vakantiepark en wordt onze uitvalsbasis, van waaruit wij met eigen auto en ook per trein Schotland willen verkennen.
Wij hebben een Falkplan Wegenkaart en een ANWB-reisgids. Ik hoop dat we daar genoeg aan hebben. :aye

Hier een link van de reis die wij hebben geboekt
http://www.buroscanbrit.nl/vakantie/?overzicht=yes1&land=Schotland&soort=7

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2007, 08:38 »
Wij hebben in 1997 bij de ANWB DEZE kaart gekocht en tot op heden wordt het nog elke keer naar tevredenheid gebruikt.  En volgens mij verkoopt de ANWB ze nog steeds. En omdat het een ringband is, hebt je ook geen problemen met opvouwen  :laughing7:

En een oudere auto hoeft geen problemen op te leveren, maar zorg wel dat je een goede autoverzekering hebt (met vervangend vervoer).

Peter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2007, 09:18 »
En een oudere auto hoeft geen problemen op te leveren, maar zorg wel dat je een goede autoverzekering hebt (met vervangend vervoer).

Het hoefd idd geen probleem te zijn, maar vervelend is het evengoed... Als er iets gebeurt met je auto. Verzekerd of niet :piper3

Wij hebben de Europaservice afgesloten bij de ANWB.
En omdat mijn vriendin nog onder de 24 jaar is (Jongerenservice), kosten het opwaarderen van basis Nederland naar Europa met vervangend vervoer iets van 17.50 euro...
Alsof je het daar niet voor moet doen...:o

Daarbij heb ik in Schotland al wat adressen van mensen en bedrijven die de Mini een warm hart toedragen. in geval van nood kunnen we ook nog daarheen. Die zaken geven gewoon een geruster gevoel :sunny:

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2007, 13:22 »

En een jonge auto is ook geen garantie hoor. Wij kregen pech met onze auto van 3 jaar! iets electronisch. zaten toen in de middle of nowhere. moesten over Inverness terug naar huis (2 uur omrijden) gelukkig bleek het niets ernstigs te zijn maar toch.... als er lampjes rood worden :(

kira

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2007, 17:09 »
Wij hebben in 1997 bij de ANWB DEZE kaart gekocht en tot op heden wordt het nog elke keer naar tevredenheid gebruikt.  En volgens mij verkoopt de ANWB ze nog steeds. En omdat het een ringband is, hebt je ook geen problemen met opvouwen  :laughing7:

Die kaart hebben wij ook en wij vinden m ook ontzettend handig!! Wij hebben die kaart vorig jaar gekocht dus hij zou er nu nog moeten zijn....in elk geval wel een aanrader! :bagpipe

Haggy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2007, 09:48 »
Soms heb ik het idee dat óf een oude auto wel of niet een probleem vormt, meer iets over jezelf zegt dan over de auto. Mijn eerste auto was al oud bij aanschaf (13 jaar) en heb er in een kleine 4 jaar vrolijk diverse malen naar Schotland mee gereden (via Ferry, via Chunnel), maar ook heel vaak naar de Alpen en Noorwegen. Vrienden met iets minder oude auto's zagen daar reeds vanaf. Op het laatst was die oude auto echt op. Maar problemen? Als ik die in Nederland had moest ik zo ook oplossen. Een keer in Inverness er een nieuwe knalpijp onder laten zetten en in Noorwegen bleek een draadje van de thermosstaat los te zitten. Toen de kabel van de startmotor los raakte tijdens het rijden, wilde de auto niet meer starten op de Rastatte daarna. De ADAC repareerde de auto nog sneller (en net zo goed) als in een garage. Maar het is wel handig om te kijken of het merk populair is: met een oude Citroen zou ik toch niet zo snel naar Noord-Noorwegen en Finland gaan. Naar Frankrijk juist wel. Vorig jaar wilde onze auto in de Franse Alpen serieuze probmen en ik baalde wel dat ik geen autovervangservices had van de ANWB. Allerbelangrijkst is dat het een veilig auto is en de mankementen je niet in de problemen helpen in het verkeer.

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2007, 10:13 »
Wij hebben in 1997 bij de ANWB DEZE kaart gekocht en tot op heden wordt het nog elke keer naar tevredenheid gebruikt.  En volgens mij verkoopt de ANWB ze nog steeds. En omdat het een ringband is, hebt je ook geen problemen met opvouwen 

Die kaart hebben wij ook en wij vinden m ook ontzettend handig!! Wij hebben die kaart vorig jaar gekocht dus hij zou er nu nog moeten zijn....in elk geval wel een aanrader!

Die kaart heb ik in 2006 rond kerst nog gekocht (Standaard boekhandel, België).
Zo'n ringband vind ik ook heel handig, ken dit al van eind jaren tachtig van een kaart van Duitsland ("Original Ravenstein").  Maar die heeft een nog leukere schaal : 1/250.000.
De Michelin heeft een schaal van 1/300.000 (basis 1/400.000 : dus uitvergroot).

Op Amazon blijkbaar uitverkocht : wil dat zeggen dat Schotland dit jaar onder de voet wordt gelopen  :verward
Of gaan de kopers naar Engeland of Ierland  :hypocriet ?

Koen

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2007, 10:21 »
de vrijheid van met je eigen auto gaan staat ons zeker aan, maar we twijfelen nog wat hier over.
ook omdat we een toch wat oudere auto hebben..

In 2003 met een 6 jaar oude auto gegaan (en caravan) : de boot terug nog gehaald en vanuit Ymuiden met transporter naar België gereden / gesleept.
Dit jaar is de auto 10 jaar geworden (zo'n 220.000 km) en gaan we weer met caravan naar Schotland.
Als (ALS !) we autopech hebben, én we geraken net terug op de boot, zal de verzekeringsmaatschappij maar vanaf Zeebrugge  moeten transporteren... :tongue3:

Koen

nelleke

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2007, 14:04 »
hoi robby,
wij gaan met een vw busje van 26 jaar oud, gewoon de gok wagen denken wij altijd maar.
als je op het "vaste land" iets krijgt kan het net zo rottig zijn.

groetjes nelleke

Offline mary

• Schotland fan
  • Mary Street...bestaat echt
« Reactie #14 Gepost op: 26 mei 2007, 16:24 »
Wat een kaart beterft,wij deden onze eerste Schotland-rit zo'n 4400 km. zonder kaart.Wij zorgden zelf voor een soort roadboek(AA route-planner) die we van te voren thuis zorgvuldig uitstippelden(alle bezienswaardigheden in acht genomen).We hadden er een mooi kaftje van gemaakt en vonden dit systeem ook handig....

isapaardje

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2007, 15:06 »
Net terug uit Schotland en in totaal 3016 km gereden  ;) ...

Alles gereden met de Michelin kaart nr. 401.
(zo ook onze vorige vakantie trouwens)

Er staan kastelen op, campings (kloppen niet altijd), maar vooral allerlei kleinere wegen om het rijden in Schotland tot een happening te maken.

Ons navigatiesysteem was hiervoor minder goed bruikbaar omdat die ook zandpaden lieten zien die met een gewone auto niet zo best te rijden zijn. De michelin kaart maakt beter onderscheid wat dat betreft.

De kosten voor het meenemen van de auto zijn niet hoog; auto huren kost veel meer geld. Wel schrokken we even van de dieselprijzen. Omgerekend ongeveer 1.50 tot 1.60 euro per liter ... gelukkig reed onze auto gemiddeld 1 op 20

nelleke

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 27 mei 2007, 19:56 »
en welk navigatie systeem hebben jullie??
nelleke

isapaardje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 27 mei 2007, 20:18 »
Eentje die standaard is in een Opel Astra (bedrijfsuitvoering). Geloof navi-cd 90 ...

Maar we hadden alleen de kaart zichtbaar aanstaan en dan ingesteld op ca. 200 meter. Boven de schaal van 500 meter werden de single roads en andere "paden" niet weergegeven. Maar ook afslagen naar boerderijen e.d. stonden op het navigatieschermpje en niet op de Michelinkaart. En dat is aan de ene kant wel handig, want dan rijdt je niet zomaar bij iemand het erf op  :laughing7:

Maar ze hebben echt van die heerlijke weggetjes. Waar je meestal alleen koeien, herten, schapen en kippen tegenkomt, en soms een toerist, die, net als wij, juist voor dat soort weggetjes gaan.

Peter

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2007, 08:29 »
Soms heb ik het idee dat óf een oude auto wel of niet een probleem vormt, meer iets over jezelf zegt dan over de auto.
En bedankt :icon_scratch:
Maar gelukkig zeg je "soms" en voel ik me niet aangesproken :nooo

Maar het is wel handig om te kijken of het merk populair is: met een oude Citroen zou ik toch niet zo snel naar Noord-Noorwegen en Finland gaan. Naar Frankrijk juist wel.

Met de Mini naar de U.K. is dus geen probleem? :laughing7:

isapaardje

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2007, 13:19 »
Maar het is wel handig om te kijken of het merk populair is

Neem gerust een oude landrover mee  :laughing7:

In de Highlands hebben we ooit barrels van Defenders zien rijden; maar het reed en vaak nog met een koeienbak erachter aan over de meest uiteenlopende steile weggetjes. Iedere boer kan je daar waarschijnlijk wel helpen als je stukken aan zo'n auto krijgt, omdat er meerdere onderdelen op ieder erf rondslingeren volgens mij.

Maar zonder gekheid ... als je je auto altijd goed onderhoud, waarom zou een oude(re) auto dan een probleem moeten zijn? Het zijn vaak juist de moderne technische snufjes van de nieuwe auto's die voor problemen zorgen en soms zelf zo erg dat de auto alle staten van dienst weigert zonder dat er eigenlijk iets aan de hand is. Dat hadden wij eens met een tijdelijke auto omdat de onze door blikseminslag even "uit de running" was. Met die huurauto naar Zwitserland en om de 300 km stonden we stil. Na even laten afkoelen konden we weer verder. Ding was nog geen jaar oud. Volgens de garage kwam het doordat hij maar kleine afstanden reed en hij vol zat met allerlei electronica die om zeep ging bij een kleine hik. Volgens hen zou het oude model Vectra daar geen last van hebben gehad, omdat die na een kleine hik, gewoon verder zou rijden. Ik bedoel dus maar  :dontknow:

Wel een tip ... als je lange autoritten maakt en dan vooral in het noorden en over single roads, zorg dan voor een goedgevulde benzine/dieseltank. Niet overal in de achteraf gelegen dorpjes kun je tanken, omdat er of niets is, of omdat ze niet open zijn.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 29 mei 2007, 13:26 »
Wij hebben inderdaad alleen maar last gehad van de nieuwerwetse snufjes hoor. Ik denk dat als de auto goed onderhouden is, het geen probleem geeft. En, mocht je pech krijgen rondom Inverness, wij hebben daar een autostraat gezien, met praktisch van ieder merk dealers, dus...... ;)

the travellers

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 31 mei 2007, 09:27 »
Hallo Schotlandgangers, ook wij gaan in de maand juli naar Schotland met eigen auto,en we zijn niet benauwd dat de auto het zal begeven omdat we een R&K+vervangend vervoer hebben(anwb).Hebben we al een keer gebruik van gemaakt na een ongeval en dat was prima geregeld door de anwb .http://http://blog.seniorennet.be/wim1948_en_an1949

Robby

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 11 jun 2007, 18:00 »
wat een info allemaal zeg... ontzettend bedankt! :notworthy:
we zijn al aan het shoppen voor de kaart en zijn nu even de Ferry aan het kiezen... denken dat het DFDS word, en dan van Ijmuiden naar Newcastle.
kan je trouwens bij de meeste pompen ook gewoon Diesel tanken?
las dat iemand zei: "als het maar geen oude citroen is" .... :aye
het is dus een citroen berlingo van een jaar of 8 oud....... haha
ach.., we zullen wel zien.
is wel handig om een nachtje in door te brengen, mochten we om de een of andere onduidelijke reden de camping niet halen ergens. :help: :drinky :verward
wil zeker bij Nessy een nachtje doorbrengen daar...
heb trouwens gehoord dat Skye ook heel mooi moet zijn... dus daar zullen we ook wel even heen steppen.

Robby

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 11 jun 2007, 18:34 »
maar we gaan dus in het hoogseizoen, begin augustus.
iemand een idee of de campings dan overladen vol zijn, we willen nl op de bonnefooi gaan.....
en wildcamperen? geen probleem qua wetten daar? ook op Skye?

Peter

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 11 jun 2007, 18:52 »

is wel handig om een nachtje in door te brengen, mochten we om de een of andere onduidelijke reden de camping niet halen ergens. :help: :drinky :verward
wil zeker bij Nessy een nachtje doorbrengen daar...

En alleen voor die reden nemen wij een tent, aerobed en wegwerp-BBQ mee.
Gezellig 1 nachtje wild-kamperen aan die grote vijver :laughing7:, terwijl we de rest van de vakantie in een huisje zitten.

Volgens mij mag je op bepaalde plekken wild-kamperen, of de grondeigenaar permissie vragen