Auteur Topic: re: welke boot ?  (gelezen 2970 keer)

€nette

• Gast
re: welke boot ?
« Gepost op: 12 mrt 2007, 14:32 »
Leuk onderwerp ! Wij zijn vanaf 2000 met alle mogelijke schepen van DFDS Seaways geweest : de Duke, de Admiral, de Prince, de Queen en de King en ik heb m'n reisverhalen eens nader bekeken ; ik heb 2 kinderen die snel wagenziek zijn. We waren dus ook meteen voorbereid op de eerste zeereis : en ja hoor zelfs met reistabletten werd dochterlief zeeziek. Zo is het ons telkens vergaan : naar IJmuiden, naar Newcastle met alle soorten schepen. Verschillende weertypes. Telkens werd er wel één van de kinderen ziek. Tot 2006 : op de heenweg geen van beiden zeeziek ( we gingen met de King en het was windstil ). Helaas.........terug ook met de King, beetje meer wind en ........bingo ! Zoonlief ziek.
Ik heb het idee dat de reistabletten wel iets helpen ; tot spugen komt het meestal niet, maar ze voelen zich wel naar.
Onze oplossing tot nu toe : als het nog erg vroeg is, gewoon zo lang mogelijk op het dek blijven in de buitenlucht en bij slecht weer ; vroeg naar bed. Echt waar, veel zinnigs valt er gewoon niet over te zeggen. We hebben beneden de zeespiegel geslapen, boven,midden .........het maakte voor ons gewoon niet uit. Ook eten heeft steeds een ander effect : wel warm eten of gewoon een broodje. Het maakt allemaal niet uit. Onze kinderen vinden het wel vervelend, maar ze hebben nog nooit geroepen dat ze niet meer met de boot wilden. Zo gauw ze aan dek zijn of op bed liggen, gaat het meestal wel. Aldus, onze ervaringen !

orion94nl

• Gast
Re: re: welke boot ?
« Reactie #1 Gepost op: 12 mrt 2007, 18:55 »
Er zijn verschillende soorten reistabletten, weet je dat?
Die Primatours dingen...die werken bij mij niet of nauwelijks.

Ik haal altijd een recept bij de Huisarts voor bepaalde reistabletten en die doen het prima (en ik word ook zeeziek als het wind- en windstil is; zag laatst een uitzending erover en het heeft te maken met wat je ziet en voelt. Die combinatie geeft verkeerde signalen door aan je hersenen.).

gr.

MJ

Offline Freebird

• Schotland fan
Re: re: welke boot ?
« Reactie #2 Gepost op: 13 mrt 2007, 08:59 »
Ik ben er heilig van overtuigd dat wel of niet zeeziek worden ook per persoon verschilt. Orion heeft gelijk dat de oorzaak van reisziekte te maken heeft met de perceptie -of gebrek daaraan- van de hersenen ten opzichte van de feitelijke gebeurtenis. Daardoor kun je ook reisziek worden als je bv in de trein leest terwijl deze net langzaam optrekt. Je voelt dat je beweegt maar je ogen zien de stabiele letters van het boek. Dit vertaald zich in een naar gevoel dat zelfs iemand, die zelden reisziek wordt, ervaart (Ik!).

Toto is er zoëen die wel reisziek wordt en daar hebben we de volgende remedie op gevonden. We zorgen dat we tegen de middag, of iets erna, al in IJmuiden zijn. We komen vanaf de Duitse grens (Jawohl!) dus da's toch al een lekkere rit (voor Nederlandse begrippen) dwars door het land heen. Ter plaatse maken we een lekkere wandeling langs de pier en waaien lekker uit. We lunchen bij de visboer op het hoekje en zorgen dat we uitgerust zijn als we mogen inchecken. Alles gaat dan al een tandje langzamer; we zijn immers op vakantie. We boeken geen buffet of diner tafel maar hebben wat licht eten bij ons om in onze hut te peuzelen. Zo komen we relaxed aan boord en na onze hut te hebben "ingeweid" gaan we aan boord om uit te waaien en in het ritme te komen. Bij ieder weertype gedraagd de boot zich weer anders en aan boord kun je prachtig in dit ritme komen. Je ogen zien dan de horizon met de bewegingen van het schip op en neer gaan en daardoor kan je lichaam wennen aan dit gevoel. Probeer dit bewegen van de horizon in te prenten.
Zorg dat je niet moe wordt en neem een tabletje tegen reisziekte als je weer op de hut bent. Ga niet het hele schip door als een op hol geslagen toerist die in een uur het hele schip gezien moet hebben.  Je merkt het misschien niet direct maar door de vele indrukken die je hersens op deze wijze krijgen gaan ze voorbij aan het wennen van de bewegingen van het schip. Oprustige momenten (als je dan even gaat zitten) wordt je er mee geconfronteerd en wordt je alsnog naar, tegen het misselijke aan.

Doe alles een paar rustiger, wees je erg bewust van je omgeving, neem op tijd je pilletje en kies zitplaatsen uit waar je zicht hebt op de horizon.

Tja, en als je een binnenhut hebt waardoor je die horizon niet kunt opzoeken én je hebt last van reisziekte, wens ik je veel succes en hoop ik dat je de volgende keer een zeezichthut boekt.