Auteur Topic: Op de bonnefooi: doen of niet?  (gelezen 18876 keer)

Suzanne

• Gast
Op de bonnefooi: doen of niet?
« Gepost op: 08 mrt 2007, 21:31 »
Wij willen graag half juli voor een dag of 10 naar Schotland. Het allerliefst willen we 'op de bonnefooi', dus van te voren niets reserveren, behalve het eerste nachtje bij aankomst in Edinburgh.
Het maakt ons niet zo heel veel uit waar we overnachten: B&B, hotel, pub/inn....
De route gaat waarschijnlijk via Edinburgh richting Glasgow, dan omhoog langs de Lochs en via een bocht naar rechts weer naar beneden.

Omdat onze eerste keer Schotland wordt, en omdat we nog nooit op de bonnefooi zijn gegaan is onze vraag: kun je, IN JULI, met bijvoorbeeld een Lonely Planet op de schoot, vrij gemakkelijk op de dag zelf een overnachtingsplek vinden? Of dien je juist echt een of twee dagen van te voren te bellen naar een accommodatie?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!!

We hebben ook gekeken in reisfolders naar van te voren vastgestelde routes, maar die maken nogal wat kilometers op een dag. Omdat we dat niet van te voren vast willen leggen, willen we zo'n reis juist niet boeken.

Offline Freebird

• Schotland fan
Re: Op de bonnefooi: doen of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 08 mrt 2007, 21:54 »
Toto en ik reizen dit jaar voor het eerst slechts 1 week op de bonnefooi. De andere 2 weken hebben we een blokhutje geboekt. Schotland is dunbevolkt genoeg om de gok van echt "go as you please" te kunnen wagen. Afhankelijk van hoe avontuurlijk je zelf bent, hoeveel je voor je avontuur wilt opofferen (nachtje in de auto slapen als er echt niets is in de buurt? Bij de boer in de hooiberg?) en hoeveel avontuur je aankunt, zou ik het wel durven.Echter, niet in Juli, Augustus of September. Dit zijn -ook in Schottië- de hoogtijdagen waarbij het zeer moeilijk wordt om accomodatie te krijgen.

Als je het al doet, zorg dan dat je per dag uiterlijk om 14:oo uur al op zoek gaat naar een B&B. Het beste kun je dan via een TIC of een last Minute mogelijkheid terecht. Er zal altijd wel een kamer in een hotel of een B&B-adres worden geannuleerd. Wij gaan de eerste drie weken van juni, twee weken daarvan in een cabin en 1 week bonnefooien in B&B's en ho(s)tels... Of ik dat ook in Juli zou doen, denk ik niet. Het kan behoorlijk stressy zijn om iedere dag de onzekerheid over de overnachtingsplek en als je geen ruime auto hebt is overnachten daarin ook geen pretje...

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 08 mrt 2007, 22:04 »
Nee zou ik zeker niet doen :nooo, vooral ook omdat de route die je van plan bent te nemen (ik neem aan dat je met de lochs,L. Lomond en L. Ness bedoelt?) wel heel toeristisch is, zelfs op campings is er daar in die tijd vaak geen plekje vrij.
Je zou bv 2 of 3 BB's kunnen boeken (nu, en niet 2 dagen van tevoren!) en dan van daaruit de omgeving kunnen bekijken, heb je toch nog de vrijheid om die dagen dat je niet verder reist te gaan en staan waar je wilt.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #3 Gepost op: 08 mrt 2007, 22:44 »
Helemaal eens met Ina ennuh over de Lonely Planet: welke editie heb je?
Het is een heerlijke gids om lekker in weg te dromen, maar veel informatie is na een jaar alweer verouderd (B&B's die niet meer bestaan, routebeschrijvingen kloppen soms niet (meer) etc.).

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 08 mrt 2007, 23:54 »
Gewoon doen, maar er wel de tijd voor uittrekken. Door onze hoge eisen (mooi uitzicht, leuke kamer, mogen roken (maakt het errug moeilijk!), prijs maximaal 50 pond voor 2 personen per nacht) is het wel eens lastig met B&B's en hotels maar binnen 1 a 2 uur hebben we altijd wel wat gevonden op 1x na. En aangezien we een tent bij ons hadden, hebben we die keer voor 2 pond per nacht gekampeerd ipv, veel geld uit te geven aan een (waarschijnlijk wel drogere) kamer.

We zijn er nu in iedere maand vanaf maart t/m september geweest en het lijkt wel ieder jaar moeilijker te worden om snel iets te vinden. Als het echt te druk wordt maken we het hele forum geheim zodat niemand anders nog het idee in z'n bol haalt om naar Schotland te gaan of we beginnen gewoon met ons allen een anti-Schotland-forum!

Maar het kan dus wel op de bonnefooi, maar ga tegen het eind van de middag in ieder geval naar een TIC in de buurt , die hebben de meeste informatie en bellen zo even voor je op of er nog plaats is, of begin in ieder geval rond te kijken. En als het niet anders kan, stap dan eens door die deur die er niet uitziet van dat B&B of hotel dat er al helemaal niet uitziet en bijna uit elkaar lijkt te vallen... En voor je het weet heb je je beste vrienden gevonden... (ons Schotland-verhaal in een notendop)

Suzanne

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 09 mrt 2007, 08:14 »
Hmm.... dat lijkt dus niet zo'n heel goed idee.

Dan een aanvulling op mijn vraag: welke plaatsen langs de door mij geschetste route zijn de moeite waard om er 1 of 2 nachten te verblijven? Misschien is het inderdaad wel beter om vanuit Nederland de route te bepalen en op bepaalde punten een accommodatie te reserveren.

Dan 'moet' ik natuurlijk enkele dingen opnoemen die wij willen zien/doen: wandelen, historische bezienswaardigheden, dieren spotten en gezellige plaatsjes.... maar lekker rondtouren door een mooi landschap vinden we ook fijn. Het liefst zitten we niet in heel ver afgelegen accommodaties; we mogen graag 's avonds in een pub zitten! En er mag bij de accommodaties ook wel 1 heel aparte zitten....

Alle tips zijn welkom!!!

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 09 mrt 2007, 09:09 »
Tja, ik ben het met beide kanten wel eens. Als het je niet zoveel uitmaakt waar je terecht komt, kan je het er op wagen, er is altijd wel een plekje ergens vrij, ondanks het hoogseizoen.
Maar ik heb eigenlijk altijd in de wintermaanden al uitgestippeld waar ik naar toe wil, en er al van alles over gelezen enzo (vooral de historische kant dan) en wil daar dan toch wel een plekje hebben voor die tijd en geen gestress om nog 's avonds om een plek te vinden. maar het wordt wel ieder jaar moeilijker, omdat je via internet sneller kan boeken enzo.
succes.

isapaardje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 09 mrt 2007, 10:14 »
In Schotland hebben wij er geen ervaringen mee. In Zuid Engeland hebben wij het eens gedaan (ook in juli) maar alles zat steeds vol. En na een uur zoeken begint het te irriteren, want je bent moe en wilt van je vakantie genieten en niet alleen maar VVV in en uit op zoek naar een vrij adres. Hetgeen waar we uiteindelijk uitkwamen lag ver boven ons budget ... maar ja je bent dan al blij dat je iets hebt.

Schotland is wel wat minder bevolkt, maar ja het blijft hoogseizoen.
Misschien is een klein tentje achterin (voor geval van nood) een idee?

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 09 mrt 2007, 12:19 »
juist omdat het dunbevolkt is, is er minder keus dus......

Suzanne

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 09 mrt 2007, 16:09 »
Heb vanmiddag een Michelinkaart gekocht, kunnen we de route uit gaan stippelen.
Ik denk dat we toch maar de accommodaties vanuit Nederland al vast gaan laten leggen.

WElke plaatsjes zijn de moeite waard om er te blijven overnachten, qua gezelligheid?

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 09 mrt 2007, 16:10 »
Wat ook leuk is ,de vacantie in stukjes hakken,ergens 2 of 3 dgn blijven.Dan ben je tenminste niet de halve dag kwijt aan B&B zoeken,maar kan je je richten op de omgeving(en vandaaruit trips plannen.)

Vrijheid van accomo moet niet leiden tot alleen maar van adres naar adres bellen/rijden,vanaf 2 uur s middags :tongue3:

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 09 mrt 2007, 16:57 »
WElke plaatsjes zijn de moeite waard om er te blijven overnachten, qua gezelligheid?

Naar mijn idee zijn er niet zoveel gezellige plaatsjes in Schotland :icon_scratch:, maar hier volgen een paar die ik ken en een beetje op jouw route liggen.
Stirling, Fort William (deze wel tussen haakjes), Drumnadrochit(heeft ook een leuk BB van een forumlid hier), Aviemore, Pitlochry.
Dit zijn de wat meer toeristische plaatsjes  waar ook  de omgeving de moeite waard is.
Verder kan het in een piepklein dorpje met één pub natuurlijk ook heel gezellig zijn.

Offline lucsa

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 09 mrt 2007, 19:31 »
Wij hebben alle B&B's vorig jaar vooraf geboekt. Slapen op de motor is geen optie entent hebben we ook niet bij. :nooo
Op 3 plaatsen wensten we meerdere nachten (2x2 en 1x4) blijven.
Voordeel is dat je geen tijd moet besteden met het zoeken naar een B&B.
Wel hadden we de afspraak gemaakt de dag zelf contact op te nemen indien we er niet konden zijn vóór 18u.
Gewoon even bellen en het vermoedelijke aankomstuur melden.
Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc

[img]http://lu

henriette veld

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 18 apr 2009, 00:21 »
Ik zou gewoon op de bonnefooi gaan!!!! Wij doen het al jaren en ik moet zeggen..... ik heb in Schotland nog nog niet vaak meegemaakt dat een camping vol was. Ja, een keer in Aberlour, maar daar waren die dagen (3) Highland festivals. Maar een camping daar in de buurt was juist weer vrij.

We hebben langs jullie route al vele campings bezocht, dus als je tips wilt: mail me effe!!!!! (want deze topic is al lang niet meer gebruikt, dus voor ik alle moeite ga doen........)

Offline goud

• Schotland fan
  • www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
« Reactie #14 Gepost op: 18 apr 2009, 08:22 »
Ik zou het er op wagen. Of een paar vastleggen en de rest van "we zien wel" Er is altijd wel ergens een bed vrij.
Veel plezier,
Margolia

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 26 jun 2009, 12:21 »
Ik zou er ook gewoon voor gaan! Doe dit nu al twee jaar op rij en nog nooit of zelden problemen gehad!
Trouwens mochten jullie echt geen overnachting vinden, stap gewoon een Tourist Information Center binnen en per telefoon lukt dit ook.
Die zijn dan, mits een kleine commissie, verplicht om jullie onderdak te vinden binnen het gewenste budget!
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Erik-Sandra

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 26 jun 2009, 12:55 »
wij zijn vorige maand geweest.. en hebben alles op de bonnefooi gedaan m.u.v. edinburgh..

de tourist information offices zijn daarbij erg behulpzaam en we hebben meerdere keren van hun service
gebruik gemaakt.. zij hebben accomodatiegidsen waar je in kunt kijken en selecteren.. maar je kunt hun ook
laten boeken voor je, dat kost je 4 pond en 10% van de overnachtingskosten.. en de overige 90% betaal je bij de B&B.
erg handig voor als het erg druk is in een gebied.. maar bij hun staan niet alles in het bestand.. en er zijn vele andere b&b`s
waar je langs de deur kan vragen of een bordje " (no) vacancies " hangt.

gr sandra

jacqueline

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 18 jul 2009, 15:52 »
een goed idee om een idee te krijgen welke b&b aan jullie wensen zouden voldoen: bij een tourist information centre de gids van de Scottish Tourist Board aanschaffen, je hebt er verschillende: voor hotels, speciaal voor b&b's, enz. In die gids staan alle door de tourist board erkende b&b's met alle gegevens erin plus aantal "sterren" enz. per plaats gerangschikt. Superhandig boek!

Offline eefkepeefke

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 18 jul 2009, 16:10 »
Wij nemen altijd onze camping- en b&b-boeken mee en dan zien we het verder wel. Als een B&B vol is dan weten ze ook meestal wel een andere aan te raden. Er is 1 B&B die we wel altijd boeken en dat is Leasona in Torlundy bij Fort William. We komen daar nu al jaren en we plannen daar altijd een of twee nachtjes in om er zeker van te zijn dat we weer even naar "huis" kunnen.  :)

Groetjes,
Eef

PS: www.leasona.co.uk

Offline macstonemountain

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 19 jul 2009, 13:58 »
"Ik zou gewoon op de bonnefooi gaan !!!!''   :confused2:

Denk dat Suzanne in 2007 wel op de bonnefooi naar Schotland is gegaan ...
Maar toch errug lachen dat ze na dik 2 jaar er nu nog tips over krijgt  :laughing7:

Albert

Offline Eagleheart

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 08 aug 2009, 14:04 »
ik heb het zelf ook ooit eens op de bonnefooi gedaan en dat in  augustus (het festivalseizoen).
het was wel te doen maar je moet er inderdaad wat tijd vooruit trekken.
Zelf was ik in mijn eentje en heb voor alle B&B's 3 jaar geleden tussen de 20 en 30 pond moeten betalen.
Maar helemaal in grote steden is het tijdens het festivalseizoen erg moeilijk om een plekje te zoeken. Om even een voorbeeld te geven: een B&B zoeken in augustus in Edinburgh heeft mij toen zo'n 6 uur gekost.
Maar nogmaals, als je het er voorover hebt om een kleine zoektocht te houden is het zeker aan te raden om op de bonnefooi te gaan want je komt op een raarste maar soms ook leukste B&B's.

mvg,
Rik

Loek037

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 08 aug 2009, 16:57 »
Gewoon doen. Heerlijk avontuurlijk. Door de huidige credit crunch zijn veel hotels al lang blij dat er klanten komen. Heb recent (mei 2009) nog voor 35 pond in het duurste hotel van ft. william overnacht.

Greetzzz
Loek

Offline Bernice

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 08 aug 2009, 22:52 »
ik heb het soms ook pas achteraf in de gaten of het een oudere posting is (zoals bij deze het geval is).
Maar voor wie er nog interesse in heeft wel handig.
We hebben maar een paar keer een B&B gedaan en de rest wild gekampeerd. Soms wilden we wat meer km's, sorry miles  :laughing7:, maken op een dag of eens geen zin hebben om de tent op te zetten. Maar het is ons steeds gelukt om mèt hond op de kamer toegestaan een B&B te vinden. Soms gewoon eens een afslag naar een dorpje in gaan..