Auteur Topic: Highlands  (gelezen 6559 keer)

Offline Wilma

• Schotland fan
Highlands
« Gepost op: 24 aug 2005, 21:16 »
Hallo allemaal,

we zijn weer terug, met heel wat ervaringen rijker.
wat een prachtig land was het, we vonden het geweldig. ik had van te voren al zoveel gelezen over dit land, ik kon mij niet voorstellen dat het zou tegenvallen en dat gebeurde dus ook niet.
De kinderen (13,16,18) vonden het ook geweldig.
Het rijden ging gelukkig wel goed, wel ontzettend wennen aan de linkerkant en met al die prachtige uitzichten paar keer bijna in ravijn haha. Vooral door Glencoe vonden we geweldig. We zijn de eerste week in Fort William en de tweede week Mellon Udriggle, erg mooi gebied, maar we vonden het eerste gedeelte van de vakantie het mooist, omdat je daar meer te doen hebt. De tweede week vooral gebruikt om heerlijk uit te rusten, maar we zaten ruim een half uur rijden van de bewoonde wereld af en al wat je tegenkwam waren schapen en highland koeien, dat vonden de kinderen wat minder, maar wij wel hoor. Weer viel ook mee, 2 dagen regen, net toen we langs de five sisters reden, dus ik heb maar een mooie postkaart gekocht, Apple cross durfde we niet aan, bewaren we voor de volgende keer, want we komen terug!
We hebben de Ben nevis beklommen, wij waren een van de gelukkigen die op de top in een hemdje konden lopen, het was 25 graden! en we konden een paar dagen de top zien!
Echt geweldig mooi hoor, blij dat we geweest zijn, en voor wie nog gaan, prettige reis
groetjes
wilma

Marien

• Gast
Highlands
« Reactie #1 Gepost op: 25 aug 2005, 11:28 »
Leuk om weer een positief Schotland verhaal te lezen! Ik denk dat je voorlopig wel even zal kunnen teren op deze vakantie! ?:) Glencoe is inderdaad
prachtig!

Daniella81

• Gast
Highlands
« Reactie #2 Gepost op: 25 aug 2005, 13:20 »
Glencoe is heel mooi inderdaad. Ook wij hadden bij de Five Sisters slecht weer, net als bij de Applecross route. Maar die was zelfs in dichte mist op de top, nog de moeite waard. Die moet je zeker nog een keer doen als je de kans krijgt! Je komt dan ook voorbij een klein gehucht, Arrina. In the old School house woont een hele vriendelijke vrouw die mooi glas in lood maakt, vooral ook van typisch Schotse dingen. Zeker een bezoekje waard. Wij hebben er een border collie gekocht. De mensen zijn daar sowieso super vriendelijk. Een oude man was er brandhout aan het zagen en ook die hield ons wel een half uur aan de praat.

Groetjes
Daniella

Marien

• Gast
Highlands
« Reactie #3 Gepost op: 25 aug 2005, 14:10 »
Valt ons ook zo op dat ze daar zo vriendelijk zijn en ook van een praatje houden!
Ze zijn ook wel geinteresseerd in het leven hier in Nederland! Helaas gebeurt het te weinig dat wij met ze praten, maar als het kan dan grijpen we die kans wel, want het is zo leuk om meer over die mensen te weten te komen!

Offline Wilma

• Schotland fan
Highlands
« Reactie #4 Gepost op: 27 aug 2005, 23:25 »
hoi,

bedankt voor jullie reacties, ik teer er inderdaad nog op, en ga zeker terug hoor, ik kijk iedere dag in mijn honderden foto"s lang leve de digitale camera

en dan nog uren film geschoten, heb nog wel wat avondjes werk gelukkig. Ik ben al weer druk aan het kijken voor een nieuwe vakantie, en wil toch in de buurt van Glencoe en Kyle of Lochals, voor de five sisters en appelcross, maar helaas zal het wel even duren, want ik heb beloofd dat we volgend jaar naar Frankrijk gaan, we doen het om en om zo'n beetje, ach, jongste is bijna 14, dus onze tijd komt nog wel.
Wij vonden de mensen in Schotland echt heel behulpzaam, de eerste week had ik een buurman uit Dundee met familie, erg gezellig, we hebben heel wat afgekletst, hij bleek een geschiedenis leraar te zijn geweest en ik weet aardig wat over de geschiedenis, dat klikte geweldig, zelfs adressen uitgewisseld, afwachten wat hier van komt, eerst maar wat foto's gemaild.
waar we ook zo verbaasd over waren, dat je geen medische kosten hoef te betalen, hier staat het al bij binnenkomst, dat je contant moet betalen, maar mijn man moest naar het ziekenhuis, en direkt geholpen met medicatie en noppes betalen!
We kregen ook pech en bij garage check up gedaan, van een half uur! gratis!!!!!
Zo krijg je echt wel een goede indruk. :)
groetjes
wilma

Marien

• Gast
Highlands
« Reactie #5 Gepost op: 31 aug 2005, 21:58 »
Jeetje daar sta ik van te kijken zeg! Gelukkig hebben we beide nog niet nodig gehad en hopen dat ook nooit te hebben. Erg gastvrij dus!

Offline Teije

• Administrator
  • *
Highlands
« Reactie #6 Gepost op: 18 sep 2005, 13:37 »
Hoi Wilma,

goed om te horen dat jullie zo enthousiast zijn teruggekomen.
Je bent duidelijk niet de enige!
Leuk dat jullie meteen van die open Schotten zijn tegengekomen. Soms kunnen ze (om even te generaliseren) eerst wat stug en gesloten overkomen, maar als je even door die verlegenheid
heenprikt zijn het supergastvrije mensen, zoals we zelf nu ook al vaak hebben ondervonden.
Applecross moet je zeker nog eens doen (wel een diep ravijn zonder vangrail...), dat is echt de moeite waard.

En, heb je al een website of webspace waar we mee kunnen genieten van wat foto's?

Offline Wilma

• Schotland fan
Highlands
« Reactie #7 Gepost op: 18 sep 2005, 17:42 »
wordt nog aan gewerkt, maar dat zal wel winter worden ben ik bang... maar ik geniet nog dagelijks van de foto's en de filmpjes die we gemaakt hebben. al met al ruim 600 foto's en ruim 4 uur film haha.
Zelfs de kinderen vonden het erg mooi, maar als ik eerlijk ben is voor 14 en 17 jarigen een vakantie in Frankrijk of een drukbevolkt gebied (voor hen dus) leuker, ze wilden wel mee om vooral mij een plezier te doen, zo lief zijn ze, maar dat lukt mij helaas niet ieder jaar hoor, dus we doen om en om en onze tijd komt wel, maar... ben echt al druk aan het uitzoeken waar we de volgende keer naar toe gaan, zowieso de west higlands, maar waarschijnlijk toch ook in de buurt van inverness, daar vonden we het ook mooi
groetjes wilma

Offline mary

• Schotland fan
  • Mary Street...bestaat echt
Re: Highlands
« Reactie #8 Gepost op: 26 mei 2006, 19:25 »
hoi Wilma,wij gaan dit jaar opnieuw naar Schotland,2 weken Fort William.
Kan je vertellen wat je daar hebt bezocht met de kids,die van ons zijn 13 en 15 nu.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2006, 23:44 »
Hoi Mary,
Wij hebben voornamelijk gewandeld in de buurt van Fort William.
vooral de Ben Nevis, zo spectaculair. Vooral als het mooi weer is, die uitzichten.
Ik weet niet of het wandelaars zijn, maar dan kan je echt je hart ophalen hoor. De Glen Nevis is ook prachtig, met al die watervallen, en rotspartijen.
Verder zijn we naar Mallaig gereden (road to the Isles). Uitstappen  bij de stenen museum, vrijwel aan het begin, maar staat overal aangegeven. Vonden mijn kids erg leuk. Natuurlijk bij Glen finnan het monument bezoeken en bij het visiter centre, bospad volgen omhoog, daar heb je het uitzicht op die Glenfinnan viaduct (van Harry Potter).
Tja, wat hebben wij verder gedaan, Fort William vonden wij ook een gezellig stadje hoor. Er zit een leisure centre, waar je kan zwemmen, squassen en een klimwand, waar je (tegen betaling) zo mee kan doen. Onze kinderen waren gewoon welkom, heel leuk ontvangen.
Er is dus zat te doen daar.
hoop dat je hier voorlopig wat aan hebt!

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 16 jul 2006, 09:51 »
Inderdaad, Ik kan me nog herinneren hoe nietig wij ons voelden toen we Glenn Coe binnen reden onder donkere wolken en miezerig weer vandaan en we links en rechts de glooiende heuvels steeds ruiger zagen worden. Toen de zon met grote lichte zuilen als zoeklichten de bergwanden aftastten, waren we pas echt verkocht, hebben we de camper aan de kant gezet en zijn spontaan tea gaan zetten op de coleman om te genieten van het dramatisch mooie effect van opklaringen in Glen Coe.

Hetzelfde ervaarden we toen we op Skye aankwamen met het veer vanuit Mallaig.

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 16 jul 2006, 10:20 »
Dat gevoel van nietig heb ik dus 14dgn gehad(behalve dan in de steden,daar dus echt niet)Waar je ook loopt,je voelt je een pluisje in de eeuwigheid.

masoroso

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 20 jul 2006, 07:50 »
Inderdaad, Ik kan me nog herinneren hoe nietig wij ons voelden toen we Glenn Coe binnen reden

Kun je je voorstellen.. ik stapte dat gebied binnen in mei 1997 met mijn rugzakje, helemaal alleen (af en toe een autotje op de A86 (is het geloof ik?) en op een gegeven moment voelde ik me echt heeeel eenzaam (wat nu als ik mijn enkel breek ofzo  :icon_pale: ) maar nog geen half uur later (ergens bij de Devils staircase) verdween het vervelende gevoel en maakte plaats voor een heerlijk gevoel van vrijheid. Die rust, het landschap... heerlijk. Wat nou als ik mijn enkel breek.. dat zien we dan wel weer! Dat gevoel van vrijheid kan ik nog steeds terughalen omdat het zo indrukwekkend was. Het is een moeilijk te beschijven gevoel en in Nederland maak ik dat helaas nooit mee.. (misschien op de Wadden ergens maar verder  ??? ) Vandaar wellicht mijn eeuwige heimwee naar Schotland.

Ik hoop 'het gevoel' volgend jaar weer terug te halen want waarschijnlijk ga ik alleen naar Knoydart.. ook weer in mei (hopelijk voor de midges  :happy3: ). Ik ben wel benieuwd hoe ik me dan voel want ik heb nu een vrouw en twee superlieve kleine dochters.. dan wordt je toch emotioneler  :laughing7:

Keen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 20 jul 2006, 12:38 »
Jeetje daar sta ik van te kijken zeg! Gelukkig hebben we beide nog niet nodig gehad en hopen dat ook nooit te hebben. Erg gastvrij dus!

Schotten zijn inderdaad enorm gastvrij en slaan graag een praatje. Toen wij in  2003 schaapscheerders aan het werk zagen, stopten we en vroegen of we over het hek mochten komen om te filmen. Een kwartier later stond mijn man zelf een schaap te scheren ! En wat een lol hadden ze met zijn onhandigheid ( het schaap minder want die kreeg een flinke snee :confused2:)
Maar het was een onvergetelijke belevenis voor mijn man :icon_thumleft: