Auteur Topic: Kwalificatie B&B's  (gelezen 6613 keer)

Nan

• Gast
Kwalificatie B&B's
« Gepost op: 26 feb 2007, 14:10 »
Dááágen was ik bezig om toch dat ene, juiste, prachtigste B&B te vinden voor onze korte trip naar Schotland in Augustus. We vinden het altijd zo fijn als het uitzicht klopt en de eigenaren iets menen van de dingen die ze doen. Ik heb de diverse reserveringen gedaan en hoop dat mijn beoordeling van de betreffende websites klopt. De planning is als volgt (behalve 4 nachten Edinburgh):
1 nacht in Mallaig - want ik las op deze site dat een stop de moeite waard zou zijn - in http://www.westscotlandinn.co.uk/
2 nachten in Broadford-Skye in http://www.dunmara.co.uk/index.html en nog
2 nachten in Kingussie in http://www.homewood.ross-web.org.uk/index.html

Is het een idee om de meningen/ervaringen met B&B's te noteren zodat een ander een beter inzicht krijgt? Of bestaat dat al? Want uitzicht ok, maar als je 's avonds in een kuil valt en je geholpen moet worden om eruit te komen, dan is dat is ook niet echt fijn  :nooo.

Ik ben graag bereid mijn opgedane ervaringen te vertellen, zelfs genuanceerd!

Offline Freebird

• Schotland fan
Re: Kwalificatie B&B's
« Reactie #1 Gepost op: 26 feb 2007, 14:23 »
En da's inderdaad de reden dat Toto en ik goed schoeisel meenemen (geen rubber laarzen of zo... :icon_pale:) en voor 's avonds een zaklampo bij ons hebben. De tegenwoordige LED-lampen zijn klein maar zo fel dat je van een konijn zó een blinde mol maakt!

Overigens zijn konijnenholen perfecte enkelvernielers; zo bleek toen we nog wel rubberlaarzen droegen en nog geen LEDlamp bij ons hadden... :sad2:

Trouwens, het is vanaf eind mei, begin Juni nog tot laat licht genoeg om buiten te "leven" en/of te wandelen. Zeker tot tien uur.

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 26 feb 2007, 16:16 »
Ik hoop dat je je niet te veel voorstelt van het uitzicht in Mallaig, als ik het me goed herrinner (weet het niet helemaal zeker hoor) staat het in een straatje met huizen er tegenover, maar misschien als je boven bent dat je daar overheen kijkt?

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 26 feb 2007, 16:23 »
Lijkt me een top-idee om zo een hotel/B&B recensie rubriek te maken.Met ons eigen sterrensysteem.Helemaal :icon_thumleft:

Offline lucsa

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 26 feb 2007, 19:36 »
Ik heb zonet een lijst geplaatst met alle B&B's die we afgelopen jaar hebben gebruikt.
Zie
Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc

[img]http://lu

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 26 feb 2007, 22:06 »
Ik hoop dat je je niet te veel voorstelt van het uitzicht in Mallaig, als ik het me goed herrinner (weet het niet helemaal zeker hoor) staat het in een straatje met huizen er tegenover, maar misschien als je boven bent dat je daar overheen kijkt?

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor.
Ik had mij ook meer van Mallaig voorgesteld. best wel een aardig plaatsje voor een uurtje of wat, maar om daar nu te overnachten?

Nan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 feb 2007, 10:58 »
Hmm, ik dacht dat Mallaig niet te ver van Arisaig was en daarvan las ik:

Tuurlijk Gerda, maar willen we "onze" plekjes in Schoti? voor onszelf houden zullen we toch dat strandje aan de kust bij Arisaig een beetje exclusief moeten houden. Anders staan we straks met z'n 1,6 miljoen op dat strandje te genieten van uitzicht op Skye...
met zo'n aantrekkelijke foto erbij.

Kan ik dan toch maar beter in Arisaig boeken?? Maakt dat zo'n verschil?  :verward. Ik dacht vanuit Mallaig een vroege ferry te nemen om zo wat meer uren op Skye te kunnen spenderen.

Overigens, die kuil, daarmee bedoel ik er eentje in je bed. Kamer mooi, uitzicht mooi, en dan de volgende dag bijna niet meer uit je bed kunnen komen. Op een B&B kwalificatie site zou dan dat soort info gemeld kunnen worden.

Het is sowieso heel handig een lichtje voor in de duisternis bij je te hebben. Ik hoor bij de "zwakke enkeltjes" mensen die te pas en te onpas elegant neerstorten vanwege een of andere niet geziene oneffenheid :crybaby2:. Tegenwoordig houdt mijn Paul me dan ook stevig vast (oprapen is nog net zo vermoeiend) en draag ik stevige wandelschoenen (enkel een probleem bij een onvoorziene hondenhoopjes oid :laughing7:).

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 28 feb 2007, 11:45 »
Hey Nan... Relax een beetje, joh. Je gaat naar Schottië, hoor. Vergeet dan even het gestress van waar zullen we naar toe gaan. Pak gewoon van beiden iets mee. Toto en ik boeken nooit overnachtingen. Wij gaan altijd in Juni en hebben nog nooit meegemaakt dat we ergens werden weggestuurd omdat er geen plek meer was. In iedere (iets grotere) plaats is wel een TIC (Tourist Information Centre) waar je kunt vragen of er nog B&B's zijn. Dat is immers ook de oorsprong van reizen in de UK. Toen we nog per paard het land doorkruisten (de armeren onder ons nog per voet of -als je toen leprapatient was- per knieën met wandelstok en belletje...) moest je voor het donker een overnachtingsplek vinden om het struikrovergespuis te ontlopen dat bij nacht ende ontij het den reijziger den beurze probeerde af ten pakkelen... of zoiets. Bij de Inn, waar je kon eten en drinken kon een heer met een knappe beurs tegen een goudstuk wel warm tegen de barmaid liggen in het bovenkamertje. Dát of tegen je eigen paard opkruipen in de stal (Afhankelijk van de barmaid weet ik wel welke keuze ik gemaakt zou hebben...)
Het waren welkome extra inkomsten.

De dag erop trok de heer met paard verder... Omdat reizen toen nog een hachelijke onderneminig was en plannen nog niet zo "in" was omdat je gewoon niet wist tot waar je die dag kwam. Peter Timofeef bestond nog niet dus ook het weer was onbetrouwbaar en nog wild ongeregeld. En Tomtom op een paard werkte ook niet.

Het is dus de gewoonste zaak om wild ergens binnen te lopen om te vragen of er nog een kamer vrij is. Bordjes aan de buitenkant van het huis waarop B&B staat met -vaak- een bordje eronder waarop staat of er nog plek is (vacancies) of dat het bezet is ("fully booked" of "No Room; Get lost!") helpen ook. Bij gebrek aan een TIC kun je deze vraag ook stellen in het lokale politiebureau waar men je vaak kan verwijzen naar een adres waar je kunt overnachten. Een lokale Pub is ook vaak een onvermoede bron van informatie. En als het gehucht te klein is om deze publieke servicepunten überhaupt (Overhead?) te hebben, moet je je afvragen of je er overhead wel wil overnachten.

Ook campings kunnen 1 of 2 overnachtingen aan. Soms in een stacaravan, soms ook in een B&B dat deel uitmaakt van de camping.

Als ik zo dus terugkijk, weet ik weer waarom ik de vrijheid van Schottië zo waardeer en waarom ik alleen de boot boek. En als het echt niet anders kan, gaan we wel achterin de Station liggen voor een nachtje. Ook avontuurlijk.
 :tongue3:

Nan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 28 feb 2007, 13:39 »
Tja Freebird, ik wil dus echt niet achterin het station liggen, maar in een fijn bedje. In augustus is het vinden van een vrij bedje moeilijker, vandaar het gereserveer. Mais soit, zoals je zegt, maak ik me niet al te druk. Wakker worden met op de achtergrond de havengeluiden - ook al is het Mallaig - op het geschreeuw van de meeuwen ipv de wekker, lijkt me ook heel fijn. Ik verheug me al :aye!

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 feb 2007, 13:44 »
Groot gelijk Nan,als je een beetje riant wil liggen(lekker voor de rug enzo)is vooruit boeken gewoon veel fijner.Ik heb ook gemerkt dat ze soms kabouterbedjes plaatsen,dat noemen ze dan een romantische kamer. :protest: met hemelbed.Nooit meer.Ik vraag gewoon om een kamer met 2 aparte bedden,dan lig je wel naast elkaar,net zo riant als thuis. Het nachtkastje halen we er wel tussenuit hoor :laughing7:

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #10 Gepost op: 28 feb 2007, 14:47 »
Ik boek zeker ook liever (ver) van te voren. Eenmaal aankomend per voet of per bus is het ineens niet meer zo makkelijk om even een dorp (lees: ten minste 20 km) verder te komen als de avond valt. Of als alle kamers die nog beschikbaar zijn ruim boven de 30 pond p.p. kosten. Of alleen de kwijlende lokale Don Juan die net een paar pints teveel opheeft nog wel een plekje heeft naast zich in bed. Dan maar liever van te voren lekker stressen over in welk gehucht je nu weer moet verblijven dan ter plekke :aye

Offline lucsa

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 28 feb 2007, 16:06 »
Wij boeken ook liever op voorhand, vooral als je meerdere nachten op één plaats wenst te overnachten.
Je verliest tijdens het reizen ook geen tijd bij het zoeken van een B&B.
Wij maken telkens de afspraak indien we voor 18u niet ter plaatse kunnen zijn, laten we dat telefonisch weten de dag zelf.
Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc

[img]http://lu

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 28 feb 2007, 21:13 »
Ik boek ook liever van tevoren. Ik weet wel ongeveer waar en wanneer ik er moet zijn, en dan heb ik tenminste tijd over voor andere dingen en kan ik mij heerlijk avonden vantevoren zwijmelen bij al dat moois.
Als ik lekker lang vakantie zou hebben en ik zou maar wat waaien in Schotland, tja, dan is het wat anders.
Maar ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat -vooral- door internet alles sneller bereikbaarder is geworden en snel volgeboekt.
Maar nu heb ik maar 2 weekjes, en dan wil ik de tijd volop benutten.

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 28 feb 2007, 22:55 »
Ik kom even tegen de stroom inroeien hoor :icon_smile:: voor mijn vakanties boekte ik altijd voor de eerste nacht onderdak, en eventueel nog de tweede, maar voor de rest liet ik me leiden door het weer (-bericht) en wat er zoal te doen was. Zo kwam ik eens tot de ontdekking dat er nog een paar kaarten voor de Military Tattoo waren :hello2:, een paar dagen later; snel gekocht en toen langzaam maar zeker richting Edinburgh getrokken. Terwijl ik eerst helemaal niet het plan had daar naartoe te gaan. Juist dat onverwachte spreekt me aan, tijdens een vakantie.

TIC's (VVV's) heb ik prima ervaringen mee; die dekken vaak een flink gebied, en ik heb ook al eens meegemaakt dat ze een collega-kantoor belden of die nog iets hadden (toen ik wat bij hen nog beschikbaar was eigenlijk te duur vond :wink). Heb je meteen het gebied van een ander kantoor er ook bij.

Middenweg, tussen thuis al van alles vastleggen en ter plekke op de dag zelf onderdak zoeken, kan zijn: ter plekke een paar dagen vantevoren wat regelen. Dan heb je toch al wel een beetje een idee welke richting je op wilt (letterlijk) ? Maar het moet je natuurlijk ook liggen, deze aanpak.
Leven en laten leven

isapaardje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 01 mrt 2007, 14:59 »
Op weg naar Wales in 2002 gingen we via Dartmoor/Exmoor. We hadden voor de zekerheid ook een kleine tent bij ons. Niets geboekt (in juli) behalve het huisje in Wales waar we een week later zouden aankomen.
Het vinden van een B&B was niet zo eenvoudig als hierboven omschreven ...
Na een paar dorpjes proberen wilden we echt stoppen. Alles vol iedere keer. Wat bleek ... er was een of ander evenement in de buurt. Dat was dus logisch dat alles vol zat, maar puf om verder te rijden was er ook niet meer. Uiteindelijk zagen we langs de kant een mooi huis met nog een kamer vrij. Gelijk er op af en jawel voor 1 nacht kon nog. We schrokken ons wel het leplazerus van de prijs (dik 160 gulden voor 1 nacht met zijn tweeen).
Maar wel heerlijk geslapen en lekker ontbijtje ... eerlijk is eerlijk.

De overige nachten hebben we steeds een kleine camping gezocht in Dartmoor en Exmoor. Wel zo gezellig en een stuk goedkoper. En och een luchtbedje slaapt ook wel lekker, zeker na een fikse wandeling  :aye

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 01 mrt 2007, 15:30 »
Jullie hebben gelijk; er ontstaat wat verwarring over wel of niet van te voren boeken. Ik had het over de periode begin Juni. Daarna is het ook in de UK vakantie en is alles in blinde paniek volgeboekt vanaf derde week juni (ongeveer).

Maar ik las een goeie op een engels forum: "als het nu al volgeboekt is betekend dat dit een erg populaire camping / accomodatie is en ik zoek juist de rust."

Voor de kampeerders onder ons. Er zijn langs alle wegen lokale bordjes die verwijzen naar de vele campings en kampeerveldjes die het land rijk is; men heeft er (geloof ik) het kamperen uitgevonden en er is een hele cultus rondom ontstaan. Deze lokale bekende terreintjes zijn vaak juweeltjes die het van de tourende kampeerders moet hebben en zich niet publiek via de media aanbevelen.

Zo is bv. in Bellingham, vlak bij Newcastle, een hele leuke boerencamping voor weinig... http://www.demesnefarmcampsite.co.uk/ Misschien een tip voor degene die de dag van terugvaart niet zo ver willen rijden naar de DFDS haven.