Auteur Topic: sollicitatiebrief  (gelezen 4174 keer)

sylvia

• Gast
sollicitatiebrief
« Gepost op: 24 feb 2007, 14:08 »
Zoals ik al had verteld in even voorstellen, ben ik op zoek naar een baan als apothekers assistente, en ik moet zeggen dat er best aardig wat werk in te vinden is, maar nu is mijn vraag, in het nederlands heb ik al zo vaak een sollicitatie brief gestuurd en weet ook hoe die eruit moet zien en wat er allemaal wel en niet in moet staan, maar hoe zit dat eigenlijk met een brief in het engels?

Ik bedoel zijn daar voorbeelden van te vinden ergens, hoe moet die brief eruit zien, hoe moet de CV eruit zien?

Allemaal dingen die ik niet weet maar wel nodig heb natuurlijk. Wie kan mij helpen?

Sylvia

Offline Ina

• Schotland fan
Re: sollicitatiebrief
« Reactie #1 Gepost op: 24 feb 2007, 15:26 »
Hoi Sylvia, als je even googled op letter of application sample vind je een heleboel voorbeelden, ook een cv in 't engels is er wel te vinden, hier een voorbeeld http://www.speakspeak.com/html/d2j_english_cv.htm. succes!

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 24 feb 2007, 16:02 »
Hoi Sylvia,

Je CV kan je net zo opstellen als je in het Nederlands zou doen maar dan wel in het Engels natuurlijk. De problemen die je zult ervaren is de juiste gradatie en vertaling te geven aan je opleidingen en diploma's. Daarvoor kun je eens googlen naar "Diplomavertalers". Je zult er dan een hele tris aantreffen. Vandaar kun jij je eigen vertaler kiezen.

Houdt altijd in je achterhoofd dat, hoe je het ook wend of keert, jij bent in Schottiƫ de Buitenlander, de Bloody Foreigner, die hun baan komt wegkapen. Voor werkgevers ben je vaak wel weer interessanter, vooral als je de bekende britse "vices" niet hebt (Roken / drinken) want dat schijnt in sommige gebieden echt een probleem aan het worden te zijn.
Als jij dat niet doet heb je dus een streepje voor. Dat kun je dus ook in je CV zetten.

Denk er ook aan dat je verteld op welke wijze je in je woonruimte gaat voorzien. Als er al een afspraak en positief resultaat gaat komen van een lange-afstand-sollicitatie moet je wel weten wat er te halen valt op de huizenmarkt. De lonen in Schottiƫ liggen wat lager dan in Nederland, de cost of living is gelijk of iets je duurder afhankelijk van de wijze waarop je de boodschappen doet...

Daarnaast zijn er zeker ook Schotse "Monsterboards" te vinden en kan ik je deze site aanraden. Via via kun je dan doorlinken en heb je weer een saaie zondag op de computer doorgebracht. http://www.scotland-inverness.co.uk/living.htm waar je heel wat informatie kunt vinden over wonen en werken in Schottiƫ.

Dan is er nog de link van Eures, een site die zich specifiek bezig houdt met werken in het buitenland. http://europa.eu.int/eures/home.jsp?lang=nl

Nou, Ik wens je heel veel surfplezier, succes met je CV en je "job application" en waag het niet om informatie achter te houden als je voor ons iets interessants ontdekt... :tongue3:

sylvia

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 feb 2007, 16:35 »
Dank je wel Freebird voor de informatie. Ik ga zo gelijk even kijken op de sites die je gaf. Helemaal super  :)

En inderdaad wat je zegt over het vertalen van de diploma's die ik hier gehaald heb, dat wordt nog wel even zoeken hoe ik dat moet beschrijven.
Wel heb ik al navraag gedaan over hoe het precies zit met de erkenning van mijn diploma en of dat omgezet moet worden naar het engels en hoe dat dan in zijn werk gaat. En hopelijk krijg ik daar snel antwoord op. En nu kan ik me ook gaan verdiepen in het schrijven van brieven.

Jeetje dat vind ik wel spannend hoor. Het is al jaren geleden dat ik dat in het nederlands gedaan heb, laat staan in het engels. Maar het gaat vast helemaal goed komen.

Wat ik ook uit verhalen heb begrepen en jij gaf het eigenlijk ook al aan, is dat je wel zo'n beetje aan moet geven in je brief per wanneer je van plan bent om naar Schotland te emigreren. Vooral als je een open sollicitatie stuurt is dat natuurlijk belangrijk.  En of je woonruimte hebt. Nou is dat laatste gelukkig geen probleem want mijn vriend woont er.  :)

Enne........ als ik nog wat interessants vind laat ik het natuurlijk weten  :aye

Offline Mirjam

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 24 feb 2007, 18:09 »
Citaat
Wat ik ook uit verhalen heb begrepen en jij gaf het eigenlijk ook al aan, is dat je wel zo'n beetje aan moet geven in je brief per wanneer je van plan bent om naar Schotland te emigreren. Vooral als je een open sollicitatie stuurt is dat natuurlijk belangrijk.  En of je woonruimte hebt. Nou is dat laatste gelukkig geen probleem want mijn vriend woont er.  :)

Hi Syliva,

Nadat ik al zeker een half jaar had gesolliciteerd vanuit NL en steeds werd afgewezen, werd ik meteen uitgenodigd voor een solliciatiegesprek toen ik in mijn brief de datum kon noemen dat we gingen emigreren (en nog aangenomen ook!). Tot die tijd was het: ik ben van plan in Schotland te komen wonen, en dat was inderdaad te vaag voor de werknemer.
Ik heb trouwens zelf nooit de indruk gehad dat de Schotten vinden dat wij als buitenlanders hun werk inpikken. Is hier in de Highlands in elk geval niet de mentaliteit in mijn ervaring.
Heel veel sukses met je sollicitaties!