Auteur Topic: Kelten en Gaels  (gelezen 10517 keer)

Loesie

• Gast
Kelten en Gaels
« Gepost op: 14 aug 2005, 15:51 »
Op dit moment ben ik wat onderzoek aan het doen naar de vroegere bewoners van Schotland, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zit voonamelijk in de problemen met de Kelten en Gaels. Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kelten) zegt dat de Gaels een onderdeel waren van de Kelten. Daarna ben ik gaan zoeken naar boeken op Amazon.com, maar daar blijken Gaels een aparte bevolkingsgroep te zijn, ook wel Highlanders genoemd. Is er iemand die mij hier duidelijkheid over kan verschaffen?
Alvast bedankt.

Marien

• Gast
Kelten en Gaels
« Reactie #1 Gepost op: 25 aug 2005, 14:04 »
Helaas kan ik geen antwoord geven op je vraag, maar misschien kan je je vraag op het forum stellen waarvan ik je het adres zal geven!

http://www.scan.org.uk/forum/upload/index.php

Offline Ina

• Schotland fan
Kelten en Gaels
« Reactie #2 Gepost op: 03 sep 2005, 09:47 »
Misschien heb je het al gevonden maar ik ben op het ogenblik History of a Nation van David Ross aan het lezen en hij schrijft;
er waren in 1200 vc volkeren uit Zuid Europa die later door de Grieken en Romeinen Celts werden genoemd. In 600 vc werd hun taal gesproken in Engeland, Ierland en Noord Italië.
Later, rond 1000 nc schrijft hij over Gall-Geals een mix van Ieren en Vikingen die het westen van Schotland veroverden. (Galloway).
groeten

Haggismonstertje

• Gast
Re: Kelten en Gaels
« Reactie #3 Gepost op: 16 apr 2007, 23:18 »
Je moet zoeken naar de Picten, de Scotties etc. Ik heb er ook veel moeite mee gehad. Misschien is deze link wat?

http://members.aol.com/scothist/scot1.html of:

http://www.electricscotland.com/history/genhist/hist2.html 

Wat de taal betreft; je hebt het Schotse, Ierse and Welsh gaelic. Het is ook vermoedelijk zo dat er in Ierland geen Kelten waren, in tegenstelling wat tot nu toe aangenomen werd. Ik heb dit echter nog niet terug kunnen vinden in enige documentatie. Het Keltische of 'Gaelic' gebeuren is nog steeds in veel sluiers gehuld.

En voor de Nederlanders ten zuiden en westen van de Rijn.... jullie zijn waarschijnlijk ook van Keltische afkomst.

scotti

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 09 dec 2007, 20:30 »
Hoi

ik begrijp de verwarring over de kelten, dit was een groep die vanuit de povlakte in Italie kwam en zich over heel europa verspreid hebben. Deze mensen noemden zichzelf geen kelten en zagen zichzelf ook niet als 1 volk. In schotland leefden rond die tijde picten een ander volk met een onbekende taal waar weinig van overgebleven is. Dit volk is uiteindelijkd door de ieren (SCOTTI!) ingelijfd en zijn volledig opgenomen tussen de kelten er zijn op dit moment nog vijf keltische talen in leven, Bretons(Bretagne) Gaildlich(Schotland) Cornisch (Cornwall) Gaelic (Ierland) en Welsh (wales) Ook in delen van Brazillie wordt nu nog (uitstervend)welsh gesproken door emigratie. IN de rest van Groot Brittanie is het keltisch uitgestorven

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 10 dec 2007, 19:06 »
http://www.festival-interceltique.com/index_en.php?nav=E_en

Een mooie pagina over de Kelten en hun talen.  Of hun verdwenen taal.
Eveneens hun verspreiding tot in Australië en Argentinië.

Het festival zelf : daar wil ik wel eens naartoe  ;)

Koen

Patrick

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 04 mrt 2008, 20:58 »
Hierbij een paar tips voor de research naar de oorspronkelijke bewoners van Schotland. Je kan net zo goed vragen wie stonehenge bouwde, daar is even weinig over te zeggen. Zelf heb ik enige tijd geleden onderzoek naar de Pictische cultuur gedaan en uit de socioculturele factoren bleek dat deze erg op de Keltische cultuur heeft geleken. Sterker nog, indien Groot-Brittannië nooit door een Keltische invasie is getroffen, kan worden aangenomen dat de Picten op een vergelijkbare manier leefden als de andere Keltische volkeren. Dit zal ook een verklaring zijn voor het feit dat hun cultuur is verdwenen.

Zijn de Pictische en de Keltische cultuur niet gewoon samengesmolten?
Was Kenneth MacAlpin Scot of Pict?
In hoeverre leek de Pictische taal op het Welsh?

Deze vragen kan men waarschijnlijk nooit met zekerheid beantwoorden. Maar de geschreven geschiedenis vermeldt indirect dat de Picten en de Scotti zijn samengesmolten. Dit is cultureel onmogelijk, tenzij de culturen op elkaar leken net als de cultuur van de Brigantes en de Durotriges in respectievelijk noord- en zuid-Engeland.

Mar sin leat,
Pádraig Buth chanain
(met vriendelijke groet,
Patrick Gilbers) 

PS Wikipedia is niet betrouwbaar genoeg voor goed onderzoek, omdat iedereen erop kan posten en zijn mening in de artikelen kan verwerken.

Offline RonV

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 30 apr 2008, 18:01 »
De term Scotti is misleidend, het is een naam die de Romeinen aan de bewoners van "Schotland" gaven, maar de Schotten zelf gebruikte de term aanvankelijk niet. De Gaels zijn de Schotse tak van de Ierse Kelten en hebben zich later Schotten genoemd, om onduidelijke redenen. Deze Gael hebben weldegelijk een invasie gepleegd. In 500 trok Fergus Mor met een groep Ierse Kelten over van Ierland naar Schotland. Waarom is onduidelijk. Fergus Mor was in ieder geval de eerste koning van de Gaels, of zo je wilt, koning der Schotten.

De relatie tot de Picten is onduidelijk. We gaan er tegenwoordig vanuit dat de Picten ook een soort Kelten waren omdat we ervan uitgaan dat ze een Keltisch taal spraken (namelijk het P-Keltisch). Dat de Gaels en de Picten verenigde heeft vooral met druk van buitenaf te maken. De Noormannen begonnen aan het einde van de 8ste eeuw met het veroveren van de Westerlijk Eilanden en Westkust. Precies die gebieden waar de Gaels, toen inmiddels Schotten geheten, woonden.

De assimilatie liep langzaam en of de twee culturen op elkaar leken is hoogst twijfelachtig, in ieder geval was er een groot verschil in geloof. Dat wij Schotland nu laten beginnen in 843 met Kenneth MacAlpin is mooi, maar onjuist. Kenneth MacAlpin (ook wel MacAlpine) noemde zich namelijk Rex Scotorum et Pictorum (koning van Schotland en Pictavia). In zijn tijd werden beide gebieden dus nog als twee aparte koninkrijken. Hij was zeker niet de eerste koning die over beide gebieden regeerde. Constantijn, zoon van Fergus, was de eerste Schotse koning die ook over Pictavia regeerde van 790 tot 820. En vermoedelijk gold dat ook voor de Pictische koning Uurguist I (in het Keltisch Oengus) van 729 - 759.

De eerste Schotse koning die de kreet Pictorum liet vallen en zich dus uitsluiten Rex Scotorum noemde was Constantijn II (900 - 943). Het samengaan van de twee culturen heeft dus meer dan 100 jaar en wellicht zelfs bij 170 jaar geduurd. De culturen hebben dus tijd gehad om naar elkaar toe te groeien.

Meer informatie hierover kun je vinden in het boek van A.A.M. Duncan, Scotland. The making of the kingdom. Geen gemakkelijk boek en behoorlijk dik, ook wat verouderd, maar nog altijd een van de beste werken op dat gebied. Voor mensen die wat minder van lezen houden: Alan MacQuarrie, Medieval Scotland, zeer leesbaar en met duidelijke analyses, bovendien beschrijft het de hedendaagse opvattingen over het onderwerp.