Auteur Topic: Wiskey trail  (gelezen 10326 keer)

isapaardje

• Gast
Wiskey trail
« Gepost op: 23 jan 2007, 15:31 »
Iemand van jullie in Schotland al eens een wiskey trail gedaan?

Wij willen eens gaan zien of we niet een aantal wiskey-stokerijen kunnen aandoen.
Mijn man is een echte wiskey drinker. We zijn nu "de 6" aan het verzamelen. En zou ook leuk zijn ze te gaan bezoeken, maar ze liggen nogal een eind uit elkaar zagen we bij het foldertje van de Lagavullin.

Voor wie "de 6" niet kennen:
Dalwhinnie, Talisker, Gragganmore, Oban, Lagavulin, Glenkinchie

Zelf hebben wij destijds Glen Turret bezocht ... komt niet voor in dit rijtje overigens (zoals heel veel anderen).

Maar was wel erg leuk om te zien hoe het gestookt wordt. In Ierland hebben we ooit eens Jameson bezocht, maar dan de niet werkende kant van het bedrijf. Glen Turret was nog wel in gebruik, maar deze exporteren maar minimaal. Kleine, maar oudste wiskeystokerij van Schotland, met een beroemde kat ... heeft ik weet even niet meer hoeveel muizen gevangen, maar staat daarmee in het Guiness Book of Records  :tongue3:

gerdamartijn

• Gast
Re: Wiskey trail
« Reactie #1 Gepost op: 23 jan 2007, 18:22 »
Dat lijkt me echt iets leuk om te doen.Eerst alle stokerijen opzoeken op een kaart ,dan een route plannen,en dan van elk een flesje mee naar huis.En dat geleidelijk doorheen heel Schottie

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 23 jan 2007, 19:09 »
Kijk dan eens op de kaart in het gebied tussen: Aberdeen - Dundee - Inverness... Daar zitten me  er toch een hoop...
Da's echt - om het maar eens on topic te houden- een Schot in de Roos.

Het gebied heet Speyside en daar komen heerlijke whiskies vandaan. Ik ben zelf meer een Island man zoals Isle of Jura maar ook een harde Laphroig weet ik te waarderen. Voor de mix op werkdagen? Lekkere milde Famous Grouse met een colaatje of zo. Maar een single Malt met een theelepeltje (bron)water om het bouquet (nee, niet de vrouw van Richard en de moeder van Sherridan...) tot leven laten komen. Je ruikt dan gewoon de turf en soms een zilte noot. Ogen dicht en genotteren maar.
Slainte!

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #3 Gepost op: 23 jan 2007, 21:42 »
Tja, "done that, been there....",  Kijk maar eens in dit fotoalbum van ons.
We hebben toen 2 dagen rondgereden in Speyside en een 30-tal distilleries gefotografeerd (niet allemaal bezocht, want vaak was er geen visitor centre). Daarnaast zijn we o.a. ook nog in Glen Goyne, Glen Turret en Oban geweest. En ook dit jaar staan er weer een paar (Talisker, Dalmore, Glen Morangie, Glen Ord) op de lijst.

En dat we echte fans zijn, zie je wel aan onze computer/whisky hoek:

Inmiddels staat er ook een echte Friese ("Frysk Hynder") whisky tussen, naast een paar andere nieuwe aanwinsten.
(In de kleine wandkast, staan miniaturen en de glazen)

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #4 Gepost op: 23 jan 2007, 21:45 »
,en dan van elk een flesje mee naar huis.En dat geleidelijk doorheen heel Schottie
Ik hoop dat je de miniaturen bedoelt, want anders ben je failliet voor je halverwege bent.  Door de wisselkoers en hogere accijnzen in Schotland, is sterke drank in Schotland duurder dan in Nederland.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #5 Gepost op: 23 jan 2007, 21:56 »
Voor wie "de 6" niet kennen:
Dalwhinnie, Talisker, Gragganmore, Oban, Lagavulin, Glenkinchie

Tegenwoordig hebben ze nog aantal whiskies die ze aanvullend op dit rijtje van 6 klassiekers noemen: Caol Ila, Cardhu, Glen Ord, Clynelish, Glen Elgin, Knockando en Royal Lochnagar.

Als "Friend" kreeg ik een boekje waarin ik stempels van de bezoeken kan verzamelen. Bij 6 stempels krijg ik dan een zilveren "Quaich" . Deze zomer maar vast een start maken.

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23 jan 2007, 21:57 »
Wat raar,dat je er niet binnen mag als ze geen visitorscentre hebben.Zijn ze niet gastvrij dan?En ik bedoelde inderdaad de miniaturen

Wat knap dat die flessen nog vol zitten :laughing7:

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #7 Gepost op: 23 jan 2007, 21:59 »
Ik ben zelf meer een Island man zoals Isle of Jura maar ook een harde Laphroig weet ik te waarderen.

Bij Laphroaigh kun je eigenaar worden van een stukje van hun land. En als je Schotse grond bezit, mag je jezelf toch Laird noemen, toch?  :laughing7:

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #8 Gepost op: 23 jan 2007, 22:02 »
Wat raar,dat je er niet binnen mag als ze geen visitorscentre hebben.Zijn ze niet gastvrij dan?En ik bedoelde inderdaad de miniaturen

Wat knap dat die flessen nog vol zitten :laughing7:

Vaak is het alleen een fabriek, dus gewoon niet ingericht op bezoek. Maar buiten mag je heus wel even kort kijken (en ruiken) hoor. En als je er 15 op een dag 'doet', dat hoeft het ook niet zo nodig. Gelukkig liggen de meeste buiten de grote wegen en is het gewoon een mooie route om van A naar B te rijden.

Wie zegt dat dit de eerste flessen zijn..... (en in een koker kan je niet kijken)

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 23 jan 2007, 23:33 »
Doordenkertje: een echte whiskey-trail zal je in Schotland niet aantreffen: Schotse whisky schrijf je immers zonder E ! :sign13: Maar goed. ;D Heb je hier misschien wat aan ? http://www.maltwhiskytrail.com/
Leven en laten leven

isapaardje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 24 jan 2007, 11:44 »
Toen ik het woord wiskey typte vermoedde ik al dat er wat fout aan was. Met een H en zonder E dus? :tongue3:

De duurste fles die wij in huis hebben op dit moment is een Ierse Whisky: De Middleton very rare.

Nee die moet je niet te veel van mee willen nemen; ben je zo blut haha.
Ik lust het nog geeneens overigens. En als je op whiskytoer gaat en ik ook nog eens al mijn glaasjes aan mijn partner geef, dan heb ik wel een idee wie er op de vakantie zal rijden? :help: ... (ik ben namelijk niet zo'n autorijder en zeker niet in een linksgeoriënteerd land)

Maar het rijden van de 'Speyside' stond wel op ons verlanglijstje. Dhalwinnie ligt ook bereikbaar vanaf Fort William en Oban ook.

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 24 jan 2007, 15:55 »
"... als je Schotse grond bezit, mag je jezelf toch Laird noemen, toch?"

Oh Jottum! Mag je ook je eigen tartan bepalen en als Kilt dragen! Ik weet echter niet of ik dan op mijn CV als "McFreeby" geloofwaardig overkom...

Overigens aardig "Dramkast" heb je, Hans  :tongue3:

Whisky is inderdaad erg duur in Schottië vanwege de accijnsen die er lokaal op geheven worden. In Holland zijn ze inderdaad betaalbaarder. Ik haalde mijn drams echter altijd in Duitsland (Jawohl!) omdat ik nu eenmaal vlak bij de grens woon. Scheelde echter tientjes op een doos (ja, ik kocht per doos in... :drunken_smilie:

michel

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 24 jan 2007, 16:14 »
Zijn de malts die je koopt bij de distilleerderij zelf ook duurder dan bij ons?
Onlangs ergens gelezen dat je daar wel wat voordeel kan halen.
En je kunt er ook wel eens mee uitpakken natuurlijk, als je een fles staan hebt die je aan de bron bent gaan kopen. Ben van plan om helemaal naar Wick te rijden om een fles O.P. Leek me wel wat. Groet. Michel

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 24 jan 2007, 16:16 »
Zijn de malts die je koopt bij de distilleerderij zelf ook duurder dan bij ons?

Ja hoor daar zijn ze ook duurder dan bij ons, maar niet alles is hier verkrijgbaar. Als je persé whisky in Schotland wilt kopen kun je dat het beste bij een supermarkt doen.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #14 Gepost op: 24 jan 2007, 20:16 »
Kopen in een distilleerderij doe ik alleen als er echt iets aparts is. Zoals een paar jaar geleden, yoen kwamen ze op de markt met 0.3l flesjes, toen alleen in de visitor centres te verkrijgen.

Overigens, na de BTW verhoging zal Duitsland ook niet meer zo goedkoop zijn, dan kan je beter naar Frankrijk. Daar eens een Aberlour voor 16 Euro gekocht (een speciale Vaderdag aanbieding).  Maar over het algemeen is een fles daar in de Supermarkt gauw 7-10 Euro goedkoper dan in Nederland.