Auteur Topic: Corona Updates.  (gelezen 4063 keer)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Corona Updates.
« Gepost op: 22 mei 2020, 20:14 »
Nieuws 22/5.

Reis nu niet naar het Verenigd Koninkrijk!

Bij aankomst in het Verenigd Koninkrijk moet iedereen vanaf 8 juni twee weken in quarantaine. Om de drie weken wordt deze regel opnieuw overwogen. Op het overtreden van deze regel staat een boete van 1000 pond. Alleen vrachtwagenchauffeurs, corona medici en seizoensarbeiders zijn uitgesloten van deze regel.

Op dit moment zijn alle uitgaansgelegenheden, attracties en musea in het Verenigd Koninkrijk dicht en dat is niet voor niets. Vakantie vieren is er even niet bij vanwege het coronavirus. Blijf thuis, niet alleen voor jezelf maar ook voor een ander.

Hotels en campings zijn (gedeeltelijk) gesloten, dus het heeft ook weinig zin om te gaan voor de natuur.

Tot zover het laatste nieuws. Voor mij persoonlijk niet zo van belang, ik ga toch even niet meer. Als ze daar straks net als hier een NIET normale 1,5 meter  policy hebben (hoezeer ook medisch verantwoord) is er volgens mij geen klap meer aan. Reizen moet leuk zijn, geen verplichting toch?

Offline edbe

• Schotland fan
Re: Corona Updates.
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2020, 14:59 »
ik denk persoonlijk dat  vakantie in UK niet mogelijk is vanaf Juli terwijl wel in andere landen,
dit jaar Wales 2023

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2020, 17:28 »
Uiteindelijk geldt dan voor die andere landen hetzelfde (afgezien van de quarantaine), het wordt nergens helemaal losgelaten voorlopig. En als het overal zo gaat als afgelopen donderdag met Hemelvaartsdag in Nederland dat iedereen ineens op hetzelfde idee komt dan duurt het alleen maar langer. Valt ook niet mee in zo'n dichtbevolkt land als Nederland maar uiteindelijk is het overal waar mensen samenkomen.

In de UK is horeca nog een groter probleem dan hier in Nederland. Pub-bezoek is van een andere orde dan wat bij ons gebruikelijk is. Afstand houden (als dat al in Nederland enige zin heeft als je nog wat wil verdienen in die sector) is daar alleen maar moeilijker met lagere plafonds en de tafels zijn daar standaard dicht bijeen en vaak moeilijk te verplaatsen. Ook de mogelijkheid van terrassen is daar minder.  En omdat Pub-bezoek er daar voor mij ook bij hoort (nooit een terrasdier geweest) zie ik het vooralsnog niet zo positief in.

Maar iedereen moet zijn eigen plan maar trekken. Ik wordt wel een beetje Gallisch van al die goedbedoelde adviezen waar ik dan wel op vakantie moet gaan. Het kleutergehalte is groot. Ik maak zelf wel uit wat ik wil, ik kan nog wel nadenken. Ik heb het in Nederland qua attracties en omgeving al wel meerdere keren gezien. En waar ik al mee begon, het is hier gewoon veel te druk.

Hier gaat het over Schotland. Dit was wel de eerste feitelijke info na veel gerikraai. Moet wel weten wat de regels zijn.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 04 jun 2020, 13:53 »
Dit voor de volledigheid. Situatie per 3 juni 2020. Dient wel bekend te zijn maar zo houden we het actueel. Een beetje geknipt uit informatie wat op Schotland van toepassing is. Ter aanvulling, de quarantaine is hiermee niet afgeschaft.

Voorlopige conclusie dat het pas na de zomer lijkt te lukken als je het al zou willen om diverse redenen. Zelf ga ik dit jaar denk ik niet meer.

Een vakantie in Europa is deze zomer mogelijk, maar alleen in de landen waarvoor kleurcode geel geldt. Voor enkele landen geldt nog steeds code oranje en in dat geval worden vakantiereizen afgeraden.
Deze zomer is het weer mogelijk om naar veel Europese landen te reizen, maar wel onder strikte voorwaarden. Tot 15 juni staan alle reisadviezen sowieso op oranje en geldt er dus een negatief reisadvies.  Voor drie Europese landen blijft een oranje reisadvies gelden: Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken.

Wat betekenen deze kleurcodes eigenlijk? De kleuren staan voor de adviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor reizen naar het buitenland. De reisadviezen worden met de kleuren groen, geel, oranje en rood geclassificeerd.
De reisadviezen zijn echter niet bindend: het blijft de verantwoordelijkheid van de reiziger en betrokken reisorganisaties of een reis wel of niet doorgaat.

Code oranje: alleen noodzakelijke reizen
Door de coronacrisis is het dagelijks leven ontwricht in landen met kleurcode oranje. Een reisadvies blijft oranje als het land het coronavirus nog niet voldoende onder controle heeft, er nog geen Nederlandse toeristen mogen komen of er bij aankomst een verplichte quarantaine wordt opgelegd.

Als voor een land code oranje geldt, dan adviseert het ministerie van Buitenlandse Zaken alleen naar het gebied te reizen als dat echt noodzakelijk is. Een vakantiereis is dat bijvoorbeeld niet.

En voor de reis-verzekerden: Je bent niet verzekerd bij landen waarvoor code oranje geldt en men repatrieert niet. Dat weet men dan vast.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 10 jul 2020, 09:10 »
Update 10 juli 2020:

Reisadvies Verenigd Koninkrijk | Ministerie van Buitenlandse Zaken
Laatst gewijzigd op: 10-07-2020 | Nog steeds geldig op: 10-07-2020

Het Verenigd Koninkrijk laat weer (toeristische) reizigers toe. De in- en uitreisbeperkingen zijn opgeheven, maar het kan zijn dat u aan de grens op symptomen wordt gecontroleerd. De lokale maatregelen die genomen waren tegen de verspreiding van het coronavirus zijn ook versoepeld. Daarom is de kleurcode van het land aangepast van ‘oranje’ (alleen noodzakelijke reizen) naar ‘geel’ (let op: er zijn veiligheidsrisico’s). Dit geldt ook voor Noord-Ierland. Op de Kanaaleilanden gelden andere maatregelen. Als u op Guernsey aankomt bent u verplicht 14 dagen in (thuis)quarantaine te gaan. Bij aankomst op Jersey heeft u de keus tussen 14 dagen in (thuis)quarantaine of een negatieve COVID-19 test niet ouder dan 72 uur overleggen. U kunt de test ook bij aankomst ondergaan. U kunt dus op vakantie naar het Verenigd Koninkrijk maar blijf waakzaam. Bij een nieuwe uitbraak kan de situatie lokaal plotseling veranderen.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/verenigd-koninkrijk/reizen/reisadvies

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 14 aug 2020, 20:34 »
Wat zijn de Corona maatregelen in Groot-Brittannië?
Laatst bijgewerkt: 14-augustus-2020, 09.30u

Vanaf 8 augustus moeten Belgen bij aankomst in Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland helaas 14 dagen in quarantaine. Nederlanders moeten bij aankomst vanaf 15 augustus 14 dagen in quarantaine.

We mogen weer op vakantie! Om ervoor te zorgen dat jouw vakantie veilig verloopt delen we graag de richtlijnen die vanuit Groot-Brittannië zijn opgesteld. Zo kan jij onbezorgd genieten van jouw vakantie.

BELANGRIJKE INFORMATIE M.B.T. ALLE LANDEN IN GROOT-BRITTANNIE:

• Voordat je naar Groot-Brittannië reist ben je verplicht een ‘passenger locator form’ in te vullen en je contactgegevens te verstrekken. Klik hier voor meer informatie. Onderaan de pagina klik je op de groene start knop om het formulier te openen. Het formulier kan vanaf 48 uur voor aankomst worden ingevuld en moet worden getoond bij de douane in Groot-Brittannië. Print het formulier uit en neem het mee. Op het niet kunnen tonen van het formulier kan een boete staan of de toegang tot Groot-Brittannië kan worden geweigerd;
• Het is mogelijk om weer op vakantie te gaan naar Groot-Brittannië en de twee weken in quarantaine regel is komen te vervallen, tenzij je in de veertien dagen voor aankomst ook landen bezocht hebben die niet op de lijst van de Britse overheid staan;
• Hou je aan de regels van social distancing. Houd 2 meter afstand (in Engeland indien dit niet mogelijk is 1 meter);
• Alleen mensen uit 1 huishouden of een ‘support bubble’ mogen samen in een auto reizen. Lees hier wat een support bubble inhoudt voor Engeland, hier voor Wales en hier voor Schotland. Er is een verbod op groepsvorming van meer dan 6 (in Engeland) of 8 (in Schotland) personen en afstand bewaren. Wales: geen maximum bij twee huishoudens wanneer je buiten bent. Wel afstand houden.
• Je dient een mondkapje te dragen in ruimtes waar veel mensen samen komen en het niet mogelijk is om afstand te houden. Een mondkapje is verplicht in winkels, musea, bioscoop, gebedshuizen, banken, postkantoren, luchthavens, stations en al het openbaar vervoer en taxi’s. Voor het niet dragen van een mondkapje staat een boete van £100;
• Supermarkten/ drogisterijen zijn open;
• Om jou te helpen bij het eenvoudiger plannen van je reis heeft Visit Britain samen met VisitEngland een nieuwe veiligheidsstandaard voor de Britse bezoekersindustrie gelanceerd en het duidelijk herkenbare ‘We’re Good To Go’ keurmerk gepubliceerd;

• Het is mogelijk dat attracties/faciliteiten open zijn voor een beperkte hoeveelheid mensen of beperkte openingstijden hanteren. Het kan ook zijn dat je van te voren een ‘timed-slot’ moet reserveren. Vooraf reserveren of een online ticket kopen is aan te raden wanneer dit mogelijk is. Iedere attractie heeft maatregelen getroffen, raadpleeg voor de juiste informatie altijd de websites;
• Lees meer informatie over hoe je het beste Groot-Brittannië kan ontdekken op de ‘Know before you go’ pagina;
• Zie ook de ‘Latest health advice’ voor de laatste informatie m.b.t. het coronavirus;
• Check voor dat je reist altijd de actuele informatie van de Nederlandse overheid;
• Je bent verplicht om voor vertrek altijd de laatste corona richtlijnen en het reisadvies vanuit de Britse regering en de meest actuele situatie m.b.t. de maatregelen om Engeland binnen te komen te checken. Voor Schotland zie ook de richtlijnen en maatregelen vanuit de Schotse en voor Wales zie de richtlijnen en maatregelen vanuit de Welshe regering. Het kan zijn dat je een boete krijgt bij het niet naleven van de corona maatregelen;
• Voor meer informatie zie ook de website van Visit Britain, Visit Scotland en Visit Wales;
• Engeland, Schotland en Wales hebben verschillende regels en advies en een onderling afwijkende planning voor heropenen voor toerisme. De maatregelen zijn ook aan wijzigingen onderhevig. Raadpleeg altijd de websites van de officiële toeristische instanties van die landen voordat je reist. Het is nog niet mogelijk om naar de Kanaaleilanden te reizen.

Overige informatie per bestemming

Engeland en Schotland

• Restaurants zijn open;
• Hotels, B&B’s, vakantiewoningen en stacaravans zijn open*;
• De meeste attracties en Nationale Parken gaan langzaamaan open. Het kan wel zijn parkeerplaatsen en toiletten gesloten zijn. Raadpleeg van te voren de websites voor de actuele situatie;

Vervoer

Aan boord van de ferry’s wordt er ook rekening gehouden met diverse Coronamaatregelen, lees de maatregelen per ferry onderstaand door zodat je veilig op reis gaat! Zo worden er strengere hygiënenormen gehanteerd en worden er aanpassingen in de restaurants doorgevoerd.

Stena Line: bekijk hier het filmpje ‘Sail Safe met Stena Line’ en alle informatie voor je overtocht.
DFDS: bekijk hier alle informatie voor je overtocht met DFDS. Let op: op de route IJmuiden-Newcastle en v.v. kan je aan boord geen maaltijden meer boeken, dit dient uiterlijk 24 uur via Buro Scanbrit te zijn gedaan. Aan boord is het catering concept tijdelijk aangepast. Voor meer info klik hier.
Eurotunnel: bekijk hier alle informatie voor de Eurotunnel.

Luchtvaartmaatschappijen hebben ook verschillende maatregelen genomen om verantwoord te vliegen in coronatijd.

KLM: Lees hier alle informatie vanuit KLM.
Brussel Airlines: Lees hier alle informatie vanuit Brussel Airlines.

* Vakantieparken

• Het kan zijn dat de faciliteiten bij accommodaties of vakantieparken (deels) gesloten zijn of beperkt geopend. De Britse regering heeft op haar site aangekondigd dat vanaf 11 juli buitenzwembaden en waterparken geopend zijn. Vanaf 25 juli zullen ook sportfaciliteiten, zoals fitness en indoor-gym als binnenzwembaden en waterparken geopend worden. In de vakantieparken van Haven zijn op dit moment de restaurants en de activiteiten gelimiteerd open. En vanaf 1 augustus zijn de zwembaden en het entertainment geopend. Het is een must om te reserveren voor het zwembad, het restaurant en alle faciliteiten.

Voor Belgische reizigers - 48 uur voor aankomst in België

• Ga je weer terug naar België, dan moet je 48 uur voor aankomst in België een Passenger Locator Form invullen.

Overig en tips

• Controleer of jouw bankpas geschikt is voor contactloos betalen in het buitenland (of in ieder geval de optie heeft te pinnen). Veel zaken accepteren momenteel geen contant geld;
• Hou je aan de regels van social distancing. Schud geen handen en was regelmatig je handen;
• Controleer de dekking van je reisverzekering. Bv: als je Corona krijgt en je moet in quarantaine, is dit dan gedekt?

Deze informatie is met zorg samengesteld op basis van informatie die op 10 augustus beschikbaar was. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Gegeven informatie is dynamisch en flexibel, en kan dus wekelijks aan nieuwe medische inzichten, gepresenteerd door de Britse overheid, onderhevig zijn.

Offline edbe

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 16 aug 2020, 11:01 »
we hebben 12 dagen lekker kunnen genieten in The Highlands....gewoon overal kunnen bezichtigen en eten....en shopppen.
je moest wel gegevens invullen als je ergens wilde eten en overal mondkapjes opzetten....
dit jaar Wales 2023

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 17 aug 2020, 07:36 »
Hetzelfde als in Duitsland nu. Gaat op zich ook best. Alleen blijf je met Schotland met die plas water ertussen. Dan ben je nog niet meteen terug. Maar goed dat het je gelukt is.

Offline edbe

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 19 aug 2020, 19:24 »
Hetzelfde als in Duitsland nu. Gaat op zich ook best. Alleen blijf je met Schotland met die plas water ertussen. Dan ben je nog niet meteen terug. Maar goed dat het je gelukt is.

we hadden niet 4 dagen langer moeten blijven, we hebben dus geluk gehad.
dit jaar Wales 2023

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 09 sep 2020, 11:05 »
Britten mogen nog maar met zes personen samenkomen
De Britse regering heeft forse beperkingen op samenkomsten ingesteld voor Engeland. Vanwege een heropleving van het aantal coronabesmettingen mogen Engelsen vanaf 14 september niet langer met meer dan zes personen samenkomen. Wie de regel overtreedt wordt beboet, zal premier Boris Johnson woensdag verder toelichten.
Het aantal coronabesmettingen in Groot-Brittannië loopt sterk op in de afgelopen dagen. Hoewel de testcapaciteit aanzienlijk is verbeterd en de hoeveelheid coronapatiënten in de ziekenhuizen beperkt is, vreest het de Britse regering de controle over de uitbraak te verliezen. Johnson zal woensdag naar verwachting zeggen dat de regering snel moet ingrijpen om te voorkomen dat het virus zich verder verspreidt. Momenteel zijn bijeenkomsten tot 30 personen toegestaan.
In Augustus werden er dagelijks rond de duizend nieuwe besmettingsgevallen gemeld. De laatste dagen gaat dat aantal richting de drieduizend. Jongeren maakten een groot deel uit van de Britten die besmet raakten.
De nieuwe regels zullen naar verwachting niet van toepassing zijn op werkvloeren en scholen. Daarnaast zullen er uitzonderingen gemaakt worden voor bruiloften, begrafenissen en teamsporten. De aangescherpte regels gelden niet voor Schotland, Wales en Noord-Ierland. Die delen van het Verenigd Koninkrijk bepalen hun eigen coronabeleid.
Het besluit is een stap terug voor het Verenigd Koninkrijk, waar de coronapandemie meer doden en economische schade heeft veroorzaakt dan in elk ander Europees land. Het is een forse tegenslag voor Johnson, die met zijn ministers de afgelopen week juist probeerde om mensen te overtuigen terug te keren naar hun werk.

De vraag is of dit voor Schotland ook geldt. In Engeland was tot op heden de max. groep 30 en in Schotland 8. Als je dan een regel maakt waar je ook 30 noemt geeft dat de indruk dat die 8 voor Schotland blijft staan. Het blijft verwarrend. Ze schrijven ook maar wat is mijn indruk.

Overigens is mijn ervaring dat de ANWB site (in de regel) de meest duidelijke info geeft over de landen. Natuurlijk niet elke dag een update, bovenstaande stond er nog niet op.

Offline Bugs

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 13 sep 2020, 15:15 »
Hier kun je lezen wat de regels zijn in de verschillende delen van het Verenigd Koninkrijk.

Offline Ardblair

• Schotland fan
  • Highland Hospitality at its very best!
« Reactie #11 Gepost op: 13 sep 2020, 15:41 »
Misschien is het toch "veiliger" om deze site van de overheid te bezoeken i.p.v. een krant die meestal uit is op sensatie.
https://www.gov.uk/coronavirus

Offline Bugs

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 13 sep 2020, 17:07 »
Misschien niet zo "veilig" dan de link van de overheid, maar in ieder geval wel overzichtelijker. Ik vertrouw deze link van de BBC in ieder geval wel.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 16 dec 2020, 09:56 »
Nou voorlopig kunnen we het weer schudden. Alle verblijven dicht, quarantaine en corona-testen dan laat je het wel.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 03 mrt 2021, 08:59 »
Nou ik heb mijn eerste vaccinatie binnen. Geprikt met AstraZenica van Oxford dus dat zal zeker erkend moeten worden voor de UK. Als ik de keuze had gehad dan vermoedelijk Pfizer maar die keuze had ik niet. Dit is ook wel goed.

Nu maar afwachten wanneer ik weer iets kan. In ieder geval niet voor Juni want half mei krijg ik prik twee.

Verschijnselen tot nu toe zijn lichte hoofdpijn en stijf gevoel in de prikarm. En wat meer vermoeid.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 18 jan 2022, 23:24 »
Nieuws van 18 januari 2022. Niet dat het momenteel veel uitmaakt (met de boot moet je eerst door Engeland), maar er komt schot in:

Schotland wil bijna alle coronamaatregelen opheffen op na dalende besmettingscijfers
Nu het aantal coronagevallen in Schotland daalt, worden bijna alle maatregelen vanaf maandag in het land opgeheven. Nachtclubs mogen weer open, grote binnenevenementen mogen weer doorgaan en de sociale afstand van 1 meter wordt afgeschaft. Dat meldt The Mirror.
Een van de opgeheven maatregelen is dat binnensporten weer normaal kunnen worden beoefend en dat Schotten hun dierbaren binnenshuis kunnen ontmoeten. Ook nachtclubs kunnen weer open gaan. Deze waren sinds 27 december dicht. Richtlijnen om met niet meer dan drie huishoudens tegelijk af te spreken zijn ook van de tafel. 
Het aantal gevallen van Covid in alle leeftijdsgroepen in Schotland is voor de tweede week op rij gedaald. Premier Nicola Sturgeon meldde dat het aantal gevallen in Schotland blijft dalen en dat de golf van omicron "aan het wegebben" is.
"Gezien de verbeterende situatie - en zoals ik vorige week al zei dat we hoopten te kunnen doen - kan ik vandaag bevestigen dat al deze maatregelen vanaf volgende week maandag, 24 januari, zullen worden opgeheven," voegde ze eraan toe.
Sturgeon dringt er bij de Schotten wel nog steeds op aan om zoveel mogelijk thuis te werken. Ook blijft het dragen van mondkapjes in het openbaar vervoer en in de openbaar toegankelijke binnenruimtes verplicht en wordt aangeraden nog om de bijeenkomsten van mensen klein te houden, om zo het risico op besmetting te beperken.

Offline edbe

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 24 jan 2022, 19:08 »
 :bagpipe

nu maar hopen dat alles weer normaal wordt...
dit jaar Wales 2023

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 24 mrt 2022, 08:02 »
:bagpipe

nu maar hopen dat alles weer normaal wordt...
Yes we kunnen weer. Geen Negatieve test meer nodig bij terugkeer. Dus eindelijk licht aan het eind van de tunnel....