Auteur Topic: met de camper door Schotland  (gelezen 943 keer)

Offline wim

• Schotland fan
met de camper door Schotland
« Gepost op: 27 feb 2022, 16:58 »
Hierbij ons plan!
Zouden jullie hier op kunnen reageren of het haalbaar is allemaal...
9 mei met de boot naar New Castle
10 mei aankomst New Castle en door naar Edingburgh, waar we 2 hotel overnachtingen hebben.
11 mei: Dag Edingburg.
12 mei: in de ochtend vrije besteding nog en rond 14.00 uur onze camper ophalen en als we die hebben, zeg rond 15.oo uur door naar Stirling.
13 mei: Stirling naar Glencoe via A84 en A82 (130 km)
14 mei: Glencoe, Fort William en Mallaig, daar een campground in de buurt vinden..
15 mei: overtocht naar Isle of skye en door naar Porttree campsite waar we 3 nachten blijven.
16 en 17 mei: rondtoeren of isle of skye.
18 mei vanaf de campground via de brug naar Ullapool.(lange rit 200 km)
19 mei: Ullapool naar durness (110 km)
20 mei: Durness naar Thurso(114 km)
21 mei: Thurso naar inverness ( 180 km)
22 Mei: Loch ness in de ochtend en door richting Pitlochry.
23 mei: dag in Gairngorn National park rondtoeren
24 mei : Pitlochry naar Edingburgh (camping Mortonhall)
25 mei: camper inleveren in de ochtend en door naar Glasgow.
26 mei : dag Glasgow
27 mei : glasgow naar New Castle.
28 mei : New Casle naar ijmuiden.
Hoop dat ik veel reacties krijg, het is voor ons de eerste keer Schotland, maar ik denk dat het redelijk goed in elkaar steekt.

Offline wim

• Schotland fan
Re: met de camper door Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 27 feb 2022, 17:00 »
Overigens gaan we met de eigen auto op de boot en rijden we dus met eigen auto naar Edingburgh en parkeren we de auto bij de camperverhuurder.
we gaan dus ook op eigen gelegenheid van Edingburgh naar Glasgow en van Glasgow terug naar Edingburgh..

Offline wim

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 27 feb 2022, 17:01 »
bedoel natuurlijk New Castle

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 01 mrt 2022, 16:17 »
Vermits je op verschillende plaatsen je geplande reis publiceert.... reageer ik hier op de route.

Ik zou de reis drastisch inkorten : maar de helft doen wat je hier schrijft.
namelijk :
- ofwel Edinburgh - Glasgow - Fort William - Skye - Loch Ness - etc
Dus met als uiterste noordgrens de lijn Ullapool / Inverness en als uiterste zuidgrens Glasgow / Edinburgh (OK, wel de route naar Newcastle / ferry)
- ofwel "alles" ten noorden van Inverness / Ullapool + Edinburgh.  Laat die dag Glasgow vallen en trek liever naar het Falkirk Wheel en doe daar een boottochtje (in het Wheel omhoog, door de tunnel naar het Forth and Clyde Canalkanaal  en bijvoorbeeld te voet terug).

Ja, Glasgow is (waarschijnlijk / zeer zeker) ook heel mooi.  Maar je kan die stad niet in 1 dag bekijken.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #4 Gepost op: 02 mrt 2022, 20:42 »
Sluit ik me bij aan met de nadruk op je noordgrens houden op Ullapool - Inverness.

Daarboven staat nog steeds op mijn lijst (helaas corona) en ben ik nog niet geweest maar bij veel navraag bij ervaringsdeskundigen begrepen dat dat verkeerstechnisch niet opschiet en dat je gewoon teveel tijd nodig hebt daar.

Krijg je het cliche dat je thuis op de foto's moet gaan kijken waar je geweest bent.

Offline wim

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 02 mrt 2022, 20:54 »
Wat fijn, deze tips, ik laat mij ook wel een beetje leiden door wat veel touroperators aanbieden.. dat is toch ook vaak 15 of 16 dage.
Feit is wel dat we 2 nachten in een hotel in Edingburgh hebben, dan 12 mei de camper ophalen en dan een mooie route willen doen , met in ieder geval 3 nachten ( geboekt) op Isle of Skye, en we moeten de camper weer inleveren in Edingburgh op 25 mei( ook daar een camping geboekt op 24 mei, zodat we 25 mei de camper vroeg kunnen inleveren op 25 mei.
Daarna met eigen auto naar Glasgow,  waar we 2 nachten in een hotel hebben geboekt,  dussss, als jullie een betere optie hebben, hoor ik het graag.
Groeten Wim Ausma

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #6 Gepost op: 03 mrt 2022, 14:28 »
Wat fijn, deze tips, ik laat mij ook wel een beetje leiden door wat veel touroperators aanbieden.. dat is toch ook vaak 15 of 16 dage.
Feit is wel dat we 2 nachten in een hotel in Edingburgh hebben, dan 12 mei de camper ophalen en dan een mooie route willen doen , met in ieder geval 3 nachten ( geboekt) op Isle of Skye, en we moeten de camper weer inleveren in Edingburgh op 25 mei( ook daar een camping geboekt op 24 mei, zodat we 25 mei de camper vroeg kunnen inleveren op 25 mei.
Daarna met eigen auto naar Glasgow,  waar we 2 nachten in een hotel hebben geboekt,  dussss, als jullie een betere optie hebben, hoor ik het graag.
Groeten Wim Ausma
Ach wat is beter, je moet ook je eigen plan volgen en er is niks mis mee. Nog even over noord van Ullapool, ik hoorde dat de wegen daar veel bochtiger zijn en dat zie je niet op een kaart. Het schiet daarom dus niet op. En er zijn minder overnachtingsmogelijkheden al is dat met een camper misschien wel te doen.

Wat ik anders zou doen is om Loch Ness te laten voor wat het is en van Inverness richting Pittlochry reist, tenzij je denkt dat je Nessie kunt wakker maken. Ik weet het, vloeken in de kerk maar ik vond er niks te zien afgezien van dat je langs het Loch rijdt. En omdat je in Schotland niet zomaar een doorsteek kunt maken verlies je dan tijd voor andere leuke stukken. Zo is het gebied ten zuiden van de lijn Perth - Crieff ook leuk en dat kan je dan nog even doen als je tijd over hebt. Gewoon eventjes rechtsaf.

De rit Skye - Ullapool heb ik ook in een keer gedaan. Dat was wel ver maar aan de andere kant vond ik ook niet veel alternatieven, in 2 dagen was ook wel weer teveel. En zo is het altijd wat.

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 06 mrt 2022, 16:57 »
Citaat
ik laat mij ook wel een beetje leiden door wat veel touroperators aanbieden.. dat is toch ook vaak 15 of 16 dage.
Haha, een kampeerorganisatie waar ik bij aangesloten ben, doet iedere 2 of 3 jaar ook zo'n trip  :tongue3:
Telkens als ik dat reisprogramma zie... zakt mijn broek af / zinkt de moed in mijn schoenen / zet ik een groot kruis met viltstift op die hele pagina in het ledenboekje / tel ik uit hoeveel vakanties ik voor dezelfde vakantie nodig heb gehad (schrappen wat niet past).
Ze plakken er ook nog een daguitstap (!!!) naar de Orkneys aan vast.
Ja, die laatste aanbieding is er zelfs van Schotse touroperators : in 1 dag H-T Edinburgh - Orkney - Edinburgh   :protest: :tongue3: :bonk  :help:  :confused2: :o

Akkoord : ik reis met caravan en jij zal een groot deel met een camper doen.
Terwijl ik 3 dagen op 1 camping verblijf en van daaruit mijn "uitstappen" doe, "win" jij "kilometers" en "tijd" doordat je niet naar dezelfde overnachtingsplaats terug moet.
Denk niet dat je "tijd" wint doordat je met een camper rijdt : als je achter mij (met caravan  :laughing7: ) hangt, kan je mij niet (verantwoord) inhalen op grote delen van de Route 500.  Daar gaat je "tijdswinst".
Hetzelfde geldt als je achter een gehuurde Kia Picanto hangt met "toeristen"  :laughing7: in.

Even een voorbeeld van het "einde" van mijn vakantie in "het noorden".
De boot wacht niet, dus 2 dagen uitgeteld om van Durness naar Rosyth te rijden (met caravan) (Rosyth is ten noorden van Edinburgh, ferry-route bestaat nu niet meer).
Op dag 1 vertrokken in Durness richting Ullapool, onderweg Ardvreck castle bezocht, ergens iets gegeten en naar de roofvogels hoog in de lucht gekeken, nog ergens op de route gestopt voor het prachtig zicht en in de late namiddag op een camping aangekomen ten zuiden van Inverness. 
Boeiend hé ?   :sad2: :crybaby2: 
Kijk maar eens welke mooie stranden, bezienswaardigheden, natuurpracht en stadjes ik onderweg NIET heb gedaan.  (ik heb die wel in een andere vakantie(s) eens gedaan   ;) :piper3 )
Met auto en (kleine) caravan rij ik daar zo'n 70 km per uur (?), misschien dat een camper wat vlotter vooruitgaat. 
Maar snelweg-snelheden haal je niet.