Auteur Topic: rondreis Schotland van 10 t/m 24 Mei 2020  (gelezen 533 keer)

Offline wim

• Schotland fan
rondreis Schotland van 10 t/m 24 Mei 2020
« Gepost op: 17 nov 2019, 15:55 »
Hallo allemaal, wij zijn Wim en Mirjam en willen graag onze langgekoesterde reis naar Schotland maken, Maar graag jullie hulp hierbij....
Ik heb een schema gemaakt en zou graag van jullie willen weten in de plaatsen waar we overnachten, of jullie leuke hotelletjes en B&B weten en wat we zeker moeten doen en of het schema haalbaar is, wellicht moeten we wat overslaan of juist erbij doen, Hoor het graag van jullie.
Ook de overtochten van Corra Bay, Moet je dat reserveren en de overtocht  Craignure naar Oban, moet je die ook reserveren? Hierbij ons schema:
10 Mei : van IJmuiden naar Newcastle waar we dus op 11 Mei rond 10.00 van de boot gaan met eigen auto, Dit is al geboekt.
11 Mei: aankomst in Newcastle en rondneuzen in deze stad, rond een uur of 16.00 vertrek naar Edinburgh. Overnachting in hotel in Edinburgh (al geboekt)
12 Mei: Bezoek de hele dag in Edinburgh, middels een stadswandeling. In de avond weer in hetzelfde hotel.
13 Mei: van Edinburgh naar Glasgow en op de reis er naar toe van alles te zien en daar ook de tijd voor nemen, rond 19.00 uur hotel in Glasgow (geboekt)
14 Mei: Bezoek Glasgow , stadswandeling en lekker struinen. Zelfde hotel wat al geboekt is!
15 mei: Van Glasgow naar Glencoe + overnachting (iemand een leuk idee voor een hotelletje of B&B? Onderweg gaan we natuurlijk ook stoppen en zijn daar rond 18.00 uur, verwacht ik.
16 Mei: Van Glencoe naar Tobermory + overnachting aldaar (ideeën welkom)
            Moet je reserveren op deze dag voor de ferry naar Tobermory??????
17 Mei: Rondreis over het eiland Mull en overnachten in Craignure , dan kunnen we de volgende dag de Ferry nemen naar Oban (Hotel of B&B???)
18 Mei: Boottocht naar Oban en dan richting Eilan Donan (Isle of Sky) Ook hier graag tips voor overnachting!!
19 Mei: Hele dag Isle of Sky route en overnachten in Applecross. ( Hotelletje of B&B???)
20 Mei: Van Applecross naar Durness ( Hotelletje of B&B???) onderweg van alles te zien.
21 Mei: van Durness naar Inverness onderweg van alles te zien...
22 Mei : van Inverness naar Stirling
23 Mei : Van Stiling naar St Andrews en St Andrews ook bekijken en een hotel of B&B...
24 Mei: Vroeg op om van St Andrews naar Newcaste te rijden waar we dan rond het middaguur aan willen komen en rond 15.00 uur inschepen naar IJmuiden.
25 Mei: aankomst IJmuiden.
Dit is ons plan in een Notendop, we willen van plaats naar plaat natuurlijk allerlei mooe dingen zien en verwachten dan ook dat we pas laat in de middag of begin van de avond in een hotel of B&B zijn zodat we optimaal kunnen genieten van Schotland.
Volgens mij is het zo,n 2600 km en moet dat wel te doen zijn, maar graag jullie reactie hierop dus!
Groeten van Wim en Mirjam

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Re: rondreis Schotland van 10 t/m 24 Mei 2020
« Reactie #1 Gepost op: 17 nov 2019, 20:59 »
1. Boten reserveren is wel handig als je een redelijk strakke planning hebt, ALS je kunt reserveren ik ben op de gevraagde routes geen ervaringsdeskundige. Nou valt mei wel mee maar toch. Je kunt voor verrassingen komen te staan

2. Waarom je tijd verdoen aan een paar uur Newcastle. Dan kan je eigenlijk toch niks doen met je auto en tot Edinburgh is er al genoeg te zien. Of via Jedburgh of de kustlijn af en af en toe even kijken in b.v. Eyemouth.

3. Gebruik bij voorkeur openbaar vervoer in Edinburgh, parkeren is een ramp. Kijk waar je de bus kan nemen vanaf je hotel.

4. Voor B&B kan je hier wel sites vinden in het forum voor alle prijsklassen. Kan je ze niet vinden kom er even op terug. Ervaring is wel dat het niet goedkoop is maar meestal toch erg goed van kwaliteit. Persoonlijk vind ik in Schotland B&B fijner dan hotels. Eigenlijk nog geen zeperds gehad. En directe adviezen is meestal niet handig, smaken verschillen. Sommigen houden van zachte bedden dan die weer van hard, dan aparte bedden of een bed etc etc.

5. Van Mull weet ik niets, komt nog wel een keer.

6. Skye wel proberen om B&B vooraf te boeken, is altijd druk. Het Noorden van Skye vind ik persoonlijk top (Staffin/Quirang/Uig) maar misschien te ver voor jullie, het schiet namelijk niet op met die afstanden.

7. Applecross - Durness is voor mij te ver op een dag. Van zuid Skye omhoog kwam ik op een "fatsoenlijke" wijze niet verder dan Ullapool maar goed alles kan wel met blik op oneindig. Zonde is zo'n mooie route.

8. Het zelfde geldt voor Durness - Inverness denk ik maar het kan natuurlijk. Alles kan zoals thuis op foto's kijken waar je ook alweer geweest bent.

Dit maar om even te beginnen voor de algemene lijn. Het mooiste stuk wil je te snel.

Offline wim

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 17 nov 2019, 22:01 »
Top, bedankt voor je snelle reactie op onze topic, Dus Newcastle is niet zo bijzonder zeg je, dan lijkt het mij beter om jouw suggestie te doen, wellicht dan langs Jedburg, de kustlijn willen we helemaal aan het einde doen als we weer naar de boot gaan op 24 Mei. De tip van openbaar vervoer hadden wij ook bedacht, we laten lekker de auto staan en gaan met bus of wellicht lopend Edingburgh bekijken, we hebben een hotel geboekt vlakbij het centrum....
Je zegt Skye wel vooraf boeken, Goed dus om te weten, bedankt! Ik heb het gevoel dat je dus het laatste stuk teveel vindt, zouden we wellicht iets van onze route moeten schrappen en wat dan?? Laatste stukken in het noorden is mooi en willen we natuurlijk wel van genieten...En niet alleen mar langsrijden...
Zou jij deze route doen, en zo niet wat kan er eventueel af... Groeten Wim

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 18 nov 2019, 09:51 »
Ik zou proberen te kiezen tussen Skye en Durness. Skye is natuurlijk top maar de route Ullapool - Durness - Inverness maakt deel uit van de North 500, de Schotse versie van Route 66. Dus kiezen tussen 2 mooien.

Je zou als alternatief ook Mull kunnen laten vallen. Kost veel tijd met die pontjes en die verdien je dan elders terug. Maar ik ken Mull (nog) niet dus kan ik daarover niet oordelen.  Ik weet wel dat die andere 2 sowieso mooi zijn.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 18 nov 2019, 10:06 »
O ja waarom ik Newcastle afraad voor een paar uur: Je komt aan op North Shields en de Tyne rivier loopt  elke keer door je route. Ben je door een tunnel heen en hoe dan weer terug. Dan is het nog een hele drukke stad en de bewegwijzering is niet optimaal. En dan ben je net aan het wennen om links te rijden. Vandaar mijn advies. Alleen naar een winkelcentrum karren verder kom je waarschijnlijk niet.

Daarnaast zijn ze aardig bezig met wegonderhoud dus je navigatie kan wel eens op tilt slaan rond de haven. Zeker op de terugweg ben ik al 2x omgereden om bij North Shields te komen. Maar dat kan ook pech geweest zijn haha.

En over de North 500: sommigen doen er minstens 3 dagen op maar dat hangt er allemaal van af wat je wil. Je zit ook binnen een tijdslimiet natuurlijk.

Offline wim

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 19 nov 2019, 18:56 »
Bedankt weer voor je tips, we gaan weer even kijken wat we kunnen veranderen,
Jij bent bekend met Schotland, wat zou jij ons aanraden in 14 dagen Schotland te bezoeken. En dan ook relaxed.  We willen eigenlijk ook niet racen, en wellicht een kleinere route en een paar jaar later weer eens zoiets....groet, wim

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 20 nov 2019, 10:16 »
Bedankt weer voor je tips, we gaan weer even kijken wat we kunnen veranderen,
Jij bent bekend met Schotland, wat zou jij ons aanraden in 14 dagen Schotland te bezoeken. En dan ook relaxed.  We willen eigenlijk ook niet racen, en wellicht een kleinere route en een paar jaar later weer eens zoiets....groet, wim
Niks gevaarlijker dan andere mensen adviseren terwijl je niet weet wat de interesses zijn dus houdt dat in het achterhoofd. Daarnaast ben ik eigenlijk ook nog maar een beginneling maar de echte kenners zitten tegenwoordig liever ergens anders. Ik ben niet van de wandelingen, puffins en de plantjes en zo en de groene vingers en ook niet van de kasteeltjes, tenminste niet van de binnenkant. Daar ben ik wel klaar mee in de wereld. Teveel zeperds denk ik. Maar ik moet zeggen dat Schotland verder weinig tourist-traps heeft, you get what you see. Behalve dan dat Loch Ness gebeuren dat is zwaar over de top. Zo melkt iedere plaats wel iets uit. Dan krijg je weer de standaardriedel: this one of the biggest, the smallest, the longest in the ...bla..bla..  world (in zijn soort....).

Een stuk van je route staat al vast met boekingen dus daar verander je niet veel aan. En natuurlijk moet je door Glen Coe want dat is toch wel heel mooi. Ik gaf ook aan het Noorden van Skye (de Quirang). Die weg binnendoor is wel heel smal en niet voor beginnende automobilisten maar echt de moeite waard.

Dat kasteel Eilean Donan Castle moet je wel gezien hebben (tenminste buiten), de ligging is zo fraai dat dat denk ik het meest gefotografeerde gebouw is van Schotland. Maar daar kom je al langs.

Nou je zelf over aanpassen begint: Waar je nog wat kunt aanpassen is het laten schieten van St. Andrews. Die ruine is al gauw gezien zeg ik. Ook mooi hoor daar niet van maar er zijn veel leukere alternatieven. Als je een beetje rond de weg Inverness - Perth kijkt. kom je b.v. langs de Distillery van Dalwhinnie. Die hebben best een leuke tour, het ligt mooi en je hoeft geen whiskyliefhebber te zijn om het eens mee te maken. Ik heb er vele gezien maar die vond ik een van de leukste waar je toch langskomt. De andere die je dan passeert is Edradour in Pitlochry maar die vind ik te kitscherig als je begrijpt wat ik bedoel. En de whisky is daar ook minder maar dat terzijde.

En Pitlochry is een leuke plaats waar je naast prettig overnachten kunt kiezen of even west binnendoor naar Crieff (Town of Famous Grouse), west richting Killin of de oostkant op om te proeven van de Cairngorms rond Aviemore.

Edinburgh gaat vanzelf. De Royal Mile aflopen en afblussen in de Pub beneden. Edinburgh is vrij compact in die zin net als Amsterdam, op een paar vierkante kilometer is het eigenlijk wel te doen. Glasgow is gewoon een grauwe stad, daar zou je denk ik langer moeten blijven als je er een klik mee wilt krijgen. Het stationsgebouw is wel een mooi ding. Maar ik heb tegenwoordig steeds minder met steden.

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 20 nov 2019, 16:47 »
Hi Wim

Dat is een vrij ambitieuse route voor 2 weken. Het is mogelijk, maar op sommige stukken zal het wel racen worden, zeker in het noordelijke gedeelte. Je kan nu eenmaal niet alles zien, dus je moet keuzes maken.

Hier wat opmerkingen/suggesties vanuit mijn ervaring:

*Op 13 mei van Edinburgh naar Glasgow: dit is maar een uur rijden over de snelweg. Ik weet niet precies waar je dan de tijd voor wilt nemen, want zoveel is er niet op die route. Het enige dat ik zou bezoeken zijn de Kelpies en de Falkirk Wheel, beiden in Falkirk.

*15 mei naar Glencoe: Mooie route met veel te zien, zeker in de Glen Coe vallei. Overnachtingsmogelijkheden kan je vinden in Glencoe Village, maar het is een populair gebied, dus zeker van te voren boeken. Als je niets kan vinden, dan doorrijden naar Fort William, waar je veel meer mogelijkheden hebt voor accommodatie. Ik zou ook zeker een nacht extra inplannen voor de Glencoe/Fort William area, er is zoveel te zien in deze omgeving.

*16 mei Glencoe naar Tobermory: Daarvoor moet je eerst de korte overtocht maken met de Corran Ferry, dan helemaal naar het westen rijden voor de Kilhoan ferry naar Tobermory. Dat betekent de route op Ardnamurchan rijden en dat is maar een smalle single track road. Je zal daar langer over doen dan je denkt. Een andere optie is om de ferry te nemen van Lochaline naar Fishnish. Die gaat vaker en je hoeft niet helemaal over Ardnamurchan te rijden en bespaart dan dus tijd. Voor de ferries die hier genoemd worden hoef je niet te reserveren.

Persoonlijk vind ik Mull prachtig, mooier dan Skye, dus ik zou dit gedeelte niet overslaan. Maar ik zou de route anders rijden. Mogelijk van Glencoe naar Lochaline, veerboot naar Fishnish, dan naar Salen, Calgary Bay, Dervaig en Tobermory. Daar dan overnachten.
Volgende dag van Tobermory naar Salen, dan de smalle (maar mooie) westelijke kustroute naar Pennyghael en dan door naar Fionnphort en Iona (als je daar tijd voor hebt). Misschiien moet je een extra nacht op Mull nemen.
Ik zou Oban overslaan en dan de veerboot Fishnish - Lochaline weer terug nemen. Dan naar Fort William rijden en daar overnachten.
Dan volgende dag van Fort William naar Mallaig (prachtige route, mag je niet missen!) en de veerboot van Mallaig naar Armadale (wel van te voren reserveren!).

Bij Eilean Donan Castle heb je niet veel overnachtingsmogelijkheden, maar deze is een aanrader: https://www.sealladhmara.co.uk/
Anders zou ik overnachten in Portree op Skye. Skye is erg populair en drukbezocht, dus accommodatie vinden is een uitdaging. Skye is niet mijn favoriet (maar ik ben een van de weinigen) en ikzelf zou het overslaan, maar het is geliefd bij velen, dus je helemaal zelf besluiten  of je het opneemt in je vakantie of niet.

Van Eilean Donan naar Ullapool is een prachtige route en zou ik zeker niet overhaasten. Applecross vond ik zelf niet zo heel bijzonder, maar er is een goed restaurant: de Applecross Walled Garden. Vaak overheen gekeken omdat iedereen naar de Applecross Inn lijkt te gaan.

Ullapool is ook een leuk plaatsje om te overnachten.

De noordelijke route (North Coast 500) zou ik, net als Wittebeer zegt, niet overhaasten en meer de tijd voor nemen. Wegen zijn maar smal en je kan dus niet hard rijden. Landschap is prachtig, dus je zal er zeker langer over doen dan je denkt. Van Applecross naar Durness is zeker te lang voor een dag.

En ben het ook eens met Wittebeer dat je St Andrews misschien moet laten schieten. Pitlochry en de omgeving van Aberfeldy is erg mooi. Een aanrijder is een rondje te rijden dat Glen Lyon in de route meeneemt. En ten zuiden van Edinburgh is de omgeving van Peebles en melrose een aanrader. Veel rustiger daar dan in de Highlands en op een andere manier mooi.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Ik werk in de Tourist Information in Fort William, dus ben gewend dit soort vragen te beantwoorden  :aye

Groetjes,
Caroline

For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline wim

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 21 nov 2019, 16:00 »
Wat fijn dat jullie de moeite nemen om onze route te bekijken en dan al die tips, Geweldig... Wij zijn er even niet dit weekend en ik ga in de loop van volgende week weer een route op papier zetten, met jullie tips erbij en dan toch keuze’s maken..... bedankt zover en tot gauw, groeten Wim en Mirjam

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 22 nov 2019, 13:59 »

Persoonlijk vind ik Mull prachtig, mooier dan Skye, dus ik zou dit gedeelte niet overslaan. .......

Van Eilean Donan naar Ullapool is een prachtige route en zou ik zeker niet overhaasten. Applecross vond ik zelf niet zo heel bijzonder, maar er is een goed restaurant: de Applecross Walled Garden. Vaak overheen gekeken omdat iedereen naar de Applecross Inn lijkt te gaan.
Je maakt me nieuwsgierig naar Mull Caroline. Die zet ik maar eens op de lijst. Ik heb het alleen gezien tijdens de ferry van Islay naar Oban en die kustpartij met nog sneeuw was mooi. Maar te ver om het goed te zien.

Maar ik begrijp ook wel dat je Skye niet moet idealiseren. Ik vind daar het noorden rond Staffin/Quirang heel mooi, onder de lijn Portree is het niet mooier dan andere delen (vind ik dan). Daar komt bij dat ik geen wandelaar ben en die stukken van Skye moet je toch wel goed ter been zijn.

Waar Applecross de naam vandaan haalt weet ik ook niet, misschien vanwege de pas. Hetzelfde bij Plockton als je die paar zieltogende palmen ziet, dat was het ook niet.

Oban vind ik ook niet zo speciaal. Het fungeert meer als een bevoorradingsstad voor het achterland en er komen wat ferries aan, wat mij betreft ook niets bijzonders maar ook hier, er zijn mensen die het prachtig vinden.

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 10 dec 2019, 09:05 »
Volledig eens, advies geven is heel tricky!
Zo zou ik bv Edinburgh of Glasgow links laten om meer tijd te nemen om de rest van Schotland te bezoeken! Edinburgh en Glasgow zijn ideaal voor een city trip.

Zeker op voorhand booken!!!

Skye is een destinatie op zich, maar 1 dag is echt heel kort want er valt heel veel te zien, vooral als je dan in Applecross wil overnachten, zal dit toch een intense dag worden en veel km's, waardoor jullie minder gaan genieten...
Op Skye hebben we hier een aantal keer overnacht, https://www.shiloh-skye.com/ (ze doet wel geen cooked breakfast)

De route naar Durness vind ik echt prachtig, hier hebben we al een paar keer overnacht:
http://thecraggan.co.uk/
http://www.cloistersbandb.co.uk/
https://www.tigh-nan-ubhal.co.uk/

Durness - Inverness, verschillende routes zijn mogelijk; mijn favoriete zijn via Tongue - Lairg, maar als je doorrijdt tot John O'Groats, langs de kustlijn is het ook wel een mooie route
Deze zomer ontdekt, Puffin Cove, zeker een aanrader, maar wel voorzichtig zijn, is wel heel stijl!

St Andrews is mooi, maar ik zou er niet overnachten, in de buurt vonden we St Monans heel mooi!

Onderweg naar Newcastle, vonden we North Berwick, Alnwick & St Abbs heel leuk!

https://www.undiscoveredscotland.co.uk/
https://www.walkhighlands.co.uk/

VEEL PLEZIER! ! !

I don't need therapy, I just need to go to Orkney!