Auteur Topic: Wat is een goede uitvluchtbasis?  (gelezen 261 keer)

Offline Birgitte

• Schotland fan
Wat is een goede uitvluchtbasis?
« Gepost op: 26 okt 2019, 17:38 »
Volgende zomer gaan wij voor het eerst naar Schotland met ons gezin (2 volwassenen en 2 tieners). Wij zijn op zoek naar een centrale plek van waaruit genoeg te doen is gedurende ca. 2 weken. We zijn erg gehecht aan onze privacy en houden niet van toeristische drukte. Voor ons is de ideale vakantie een combinatie van natuurschoon en het bezoeken van cultuurhistorische plekken. Met 2 tienerzonen is het een uitdaging om het interessant te houden. Gelukkig zijn onze zonen gek op uitdagende wandelingen, kastelen, ruines en megalitische sites. Doordat we met de eigen auto gaan kunnen we aardig wat afstanden afleggen. De Highlands trekken natuurlijk erg maar ook Skye en Loch Lomond. We denken erover om te beginnen met 2 dagen Edinburgh en daarna dus door te reizen naar een centrale plek om van daaruit de omgeving te ontdekken. Is dit verstandig of moeten we toch voor een rondreis gaan? Tips zijn zeer welkom!

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Re: Wat is een goede uitvluchtbasis?
« Reactie #1 Gepost op: 27 okt 2019, 09:47 »
Allereerst was ik net als je man, ik ben ook pas laat in mijn reisleven naar Schotland afgereisd om dezelfde reden (koud-regen-duur en meer bla-bla). Nu inmiddels al een paar keer terug geweest want ik vind het heerlijk. Gemakkelijk te bereizen, mooie omgeving en meestal viel het weer gewoon mee.

Als je 2 weken gaat en voor de eerste keer zou ik toch niet op 1 plaats gaan zitten maar b.v. 2 of  max 3 plaatsen. Ook een rondreis kan natuurlijk maar je bent met 4-en en als je een keer wilt wandelen is het beter even een vaste plek te hebben.

De eerste uitvalsbasis die ik aanraad is Fort William. Wel een toeristiche omgeving maar even daarbuiten best wel iets rustigs te vinden. Dan kan je even proeven van Skye, Glen Coe ach zoveel. Forumlid Caroline (WolfCvd) werkt daar op het toeristenkantoor en die kan je nog veel meer vertellen (PM dan even)

Dan is omgeving Pitlochry ook een goeie plaats. Beetje indruk Cairngorms en Westelijk zijn de Trossachs dan te doen.

Maar je gaat in de zomer dus ik zou maar snel accomodatie regelen, het mooiste is snel vol.

2 weken is een beetje kort voor een diepe indruk maar dan heb je een algemeen beeld. Op Skye kan je lang vooruit maar dan ben je al heel wat dagen kwijt.

Als er nog meer vragen zijn hoor ik het wel.

Offline Birgitte

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 27 okt 2019, 18:11 »
Bedankt voor de tips! Ik ga hier zeker naar kijken.We gaan meestal 3 weken op vakantie met 3 verschillende huisjes maar vanwege de kosten nu voor het eerst 2 weken. Misschien toch een idee om dit te heroverwegen!

We zijn al druk bezig met oriƫnteren op Airnnb's. Er is op dit moment nog wel wat leuks te vinden binnen ons budget en met ons wensenlijstje.

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 11 nov 2019, 13:41 »
Hi Birgitte

Schotland is een prachtig land, dat zeker het bezoeken waard is. Maar als je niet van toeristische drukte houdt dan zijn de Highlands mogelijk niet het beste deel van Schotland om in de zomer op vakantie te gaan. Omgeving Fort William, Isle of Skye en noorden van Schotland (North Coast 500 route) zijn erg populaire bestemmingen en trekken heel veel bezoekers.

Als je in de zomer een rustiger deel van Schotland wilt bezoeken dan moet je eigenlijk naar het zuiden van Schotland kijken, het gebied onder de lijn Glasgow-Edinburgh.

Maar als je besluit dat je toch de Highlands wilt zien, dan is Fort William inderdaad een goede uitvalsbasis. Vanuit Fort William kan je makkelijk naar Mallaig (westen), Loch Ness/Inverness (oosten), Glen Coe (zuiden) en Isle of Skye (noorden). Genoeg wandelmogelijkheden ook, maar helaas niet heel veel kastelen of megalitische sites (voor dat laatste raad ik Kilmartin Glen aan, ten zuiden van Oban).

Een andere goede uitvalsbasis zou bijvoorbeeld Aviemore zijn, dat ligt bij de Cairgorms National Park. Dus opnieuw veel activiteiten mogelijk in die omgeving. Als je het drukke Aviemore wilt vermijden zoek dan naar een dorpje vlakbij, zoals Callander of Newtonmore.

Als je van wandelen houdt dan is dit een website om te onthouden:
www.walkhighlands.co.uk

Voor accommodatie zou je ook kunnen kijken op www.visitscotland.com/accommodatie
En als je besluit Fort William als uitvalsbasis te nemen: fortwilliam-guesthouse.com

Hoop dat je hier wat aan hebt. Als je nog vragen heb, stel ze maar!  ;)

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding