Auteur Topic: NC500 met kinderen  (gelezen 1467 keer)

Offline dirkmuis

• Schotland fan
NC500 met kinderen
« Gepost op: 15 okt 2019, 22:10 »
Is de NC500 goed te doen met kinderen? In mijn geval van 4 en 1.
Ik reis regelmatig met kinderen naar de USA en ben al meerdere keren in Schotland geweest.

Alleen de NC500 nog nooit gedaan. Ullapool is het noordelijkste waar ik geweest ben.
De rest van het noorden zou ik nog wel willen zien en komend jaar zou dit misschien kunnen in april/mei.

Alleen gaat dat leuk zijn voor kinderen van die leeftijd?

Offline dirkmuis

• Schotland fan
Re: NC500 met kinderen
« Reactie #1 Gepost op: 18 sep 2020, 13:49 »
Aangezien ik nog geen nuttige input heb mogen ontvangen ben ik nog steeds benieuwd naar de ervaringen.
September 2019 ben ik nog een rondje in Schotland geweest (10 dagen) zonder kinderen.

Komend jaar (2021) wil ik met kinderen mits er niet te veel midges zijn. ik ben namelijk verbonden aan de schoolvakanties.
De NC500 trekt mij nog steeds wel en ik zou hier (eventueel i.c.m. Skye en omgeving) wel wat tijd voor willen uit trekken.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #2 Gepost op: 22 sep 2020, 15:23 »
Midges, tja geen peil op te trekken. Enige zekerheid heb je als het regent, dan zijn ze er niet  ;)

Wat voor soort vervoer en accomodatie ben je van plan te gebruiken op de NC500 met je kinderen?

Tijd uittrekken is inderdaad een goed voornemen, veel mensen rijden de NC500 in een paar dagen, zitten veel in de auto en bezoeken slechts een paar hoogtepunten in vogelvlucht.

Ik zou het zelf meer als richtlijn kiezen en een paar plaatsen langs de NC500 als uitvalsbasis kiezen waar ik een paar dagen verblijf en van waaruit je dan de directe omgeving gaat verkennen.

Voor je planning goed weten, ten noorden van Ullapool zijn het veel single tracks/smalle wegen waardoor je gemidddeld niet meer dan 50km/uur kan afleggen (en vaak "vast" zit achter campers, zeker in het hoogseizoen.)

Offline edbe

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 27 sep 2020, 09:26 »
je website niet meer geupdate

Offline dirkmuis

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 07 feb 2021, 20:04 »
Wij zijn redelijk ervaren reizigers. Ik ben 2 keer in Schotland geweest en een keer of 6-7 in de USA.
Altijd zelf gepland en uitgezocht wat zeer goed bevallen is. Zoals je aangeeft kiezen wij er ook voor om geen race tegen de klok te plannen om zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd te zien. het is veel leuker om wat tijd op dezelfde plek te blijven zodat je de lokale dingen kunt bezoeken.

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 03 mrt 2021, 17:26 »
In 2007 hebben wij een deel van die route gedaan met een toen 11-jarige zoon.
Je kinderen zullen tegen komende zomer zes en 3 jaar zijn ?
Ik weet niet of een 3-jarige al goed kan stappen ? 't Is te lang geleden, zoon is ondertussen net 25 geworden  :tongue3:   :D .

Wij hebben met zijn drieën genoten van Whaligoe Steps : lijkt vreselijk als je boven staat, maar het is redelijk OK.  En prachtig.
Onderweg ook nog een grote Cairn : altijd leuk.
Een rubberboottochtje aan John O' Groates : een beetje vogels kijken (geen puffins, die zijn er in de zomer niet), wel aalscholvers, 1 zeehond, meeuwen en "spectaculaire" rotsen / kloven waar je binnenvaart.  Geen idee of er op dat bootje een minimumleeftijd geldt ?
Wandeling naar het échte noordelijkste punt van Schotse vasteland (Dunnet Head) met zijn vuurtoren.
Een wandeling naar een "fantasie kasteel" (ik zou het op een wandelkaart moeten opzoeken naar de naam).  Een wandeling aan de bovenkant van de klif, met zicht op Scrabster en de vertrekkende schepen naar de Orkneys.
We hebben wel een tijd verbleven zo tussen Wick - John O' Groats - Thurso (een drietal campings).
Dan verder richting Durness, maar wel nog 1 camping onderweg in Talmin : zeer rudimentair, maar vlakbij de zee (straat oversteken, waar ook de koeien lopen) met een strand en een schipwrak.
Ik weet niet of die camping nog bestaat ?
Ben Hope beklommen (zwaar, niet geschikt voor een 3-jarige).
Ook nog naar het "binnenland" gereden : leeg, restanten van oud dorp, natuur.
In Durness : Smoo Cave en het strand.
Niet naar Cape Wrath : geen zin om die overzet te betalen en daarna in een Landrover naar de Cape te hobbelen.
Onze vakantie zat er bijna op en dus naar het zuiden verder : op 1 dag naar Ullapool.
Maar onderweg wel Ardvreck Castle bezocht : altijd leuk met kinderen (en goed weer  :D ).  Pootje baden in het water.
Dus de westkust : niet gedaan, alleen maar "gereden" (en wel genoten van de prachtige uitzichten en dromen voor volgende keer).
Enkele jaren daarvoor (1999) : een stuk van de Wester Ross gereden.  Zover ik me herinner niet zo boeiend met kinderen ?  Maar ik kan me vergissen (zoon was er niet bij).
Tussen Inverness en Ullapool : het stationnetje van Strathpeffer ligt blijbaar ook op die NC500.
Als je iets afwijkt van de route (tussen Dingwall en Dornoch), heb je het Black Isle. 

Als ik dan terugdenk aan de reis naar Schotland toen de zoon 7 jaar oud was, hebben we eigenlijk niet veel anders gedaan.  Ook wandelen, ruïnes, kasteel, bergen en water.  Ook Loch Ness.
Waarschijnlijk op een iets ander tempo of afstanden, maar even "avontuurlijk" (voor hem en voor ons).

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 03 mrt 2021, 17:58 »
Een beetje gepikt van SnEm (uit een topic van 2020) :

In John O groats; Whaligoe Steps, Duncansby Head, Dunnet Head, Girnigoe/Sinclair Castle, een aantal indrukwekkende sea arches, Puffin Cove, Tongue, Eribol

Ook gedaan in 2007 maar deels niet vermeld hierboven.