Auteur Topic: Rondreis (11 dagen) met eigen canper  (gelezen 156 keer)

Offline Judith

• Schotland fan
Rondreis (11 dagen) met eigen canper
« Gepost op: 07 jul 2019, 09:24 »
Beste forumleden,

Over een week ga ik samen met mijn vriend naar Schotland waar we een 11-daagse camper rondreis gaan maken waarbij we zoveel mogelijk natuurschoon hopen te zien. Het is onze eerste keer met een camper. Ik heb een planning in mijn hoofd van hoe het rondje er ongeveer uit zou moeten zien, maar vind het lastig om in te schatten of dit haalbaar is qua tijd en kilometers. Vooral omdat ik natuurlijk nog niet precies weet hoeveel tijd we per dag kwijt zijn met wandelen, fotostops, eten en vooral genieten van de vrijheid onderweg. Ons voornaamste plan is om veel te wandelen (maar we zijn geen profs, gewoon recreatief) en wellicht ook te fietsen.
Ik hoop dat jullie me een handje kunnen helpen. Is dit rondje haalbaar? Tips en adviezen zijn meer dan welkom!! :)

Dag 1: Aankomst haven Hull - route richting Edinburgh met stop bij Alnwick en Warkworth Castle
Overnachting: camping
Afstand: 425 km

Dag 2: Bezoek Edinburgh
Afstand: 0 km

Dag 3: Route vanuit Edinburgh via Pitlochry en Killiecrankie naar Cairngorms National Park.
Overnachting: We zijn van plan hier wild te kamperen in de buurt van Loch Morlich
Afstand: 240 km

Dag 4: Via Culloden Battlefield, om Inverness heen richting Urquhart Castle en Loch Ness
Overnachting: wildkamperen omgeving Loch Ness, leuke ideeën?
Afstand: 105 km

Dag 5: Route vanuit Loch Ness (A887, A87) via Eilean Donan Castle richting Isle of Skye
Afstand 115 km
Een eerder plan was om vanuit Urquhart een klein stukje NC500 te rijden richting Beauly, Gairloch en dan weer zuidwaarts tot we bij Dornie uitkomen (225 km). Maar dat is denk ik te krap??

Dag 6: Skye, Portreee, The Quirrang, Old  man of Storr, tot omgeving Dunvegan
Overnachting: wildkamperen, leuke ideeën?
Afstand: 150 km

Dag 7: Skye, Dunvegan, Neist Point, Elgol
Afstand: 120 km

Dag 8: Vanuit Elgol richting Armadale, ferry naar Mallaig, dan via Glennfinnan naar Fort William
Afstand: 125 km

Dag 9: Fort William, Glencoe, Nationaal Park Loch Lomond (links langs meer tot aan Balloch?)
Afstand: 140 km
Een andere optie is om vanuit Crianlarich de A85/A84 tot Callander te nemen (130 km).

Dag 10: Nationaal Park Loch Lomond, via Three Lochs Forest Drive en Doune Castle naar Edinburgh Overnachting: camping
Afstand: 145 km
Of dus vanuit Callander richting Stirling/Doune Castle en dan Edinburgh (90 km).

Dag 11: Edinburgh, via Melrose en Jedburgh terug tot Hull
Overnachting: ferry
Afstand: 425 km

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Re: Rondreis (11 dagen) met eigen canper
« Reactie #1 Gepost op: 09 jul 2019, 06:15 »
Ik weet niets van campers en wandelen, ik heb wel veel gehoord dat op de bonnefooi campingplaatsen vinden in het hoogseizoen zoals nu wel tegen kan vallen.

Dag 1 lijkt me wel wat ver. Hangt een beetje af van de snelheid bij ontscheping en douane.

Dag 4 en 5: Ik vind Loch Ness een tourist-trap die niet veel toevoegt. Niet dat je er niet naar toe zou moeten maar dan kan je beter de alternatieve route over Torridon naar beneden nemen. Wat je dan bespaart op dag 4 zet je bij 5.

Dag 6 op Skye is de Quirang wel heel schitterend maar die binnenweg is echt heel smal. Met een camper zeg ik doe maar niet. Zelfs met een gewone auto is dat zweten.

Qua tijd weet ik het niet hoeveel je denkt te wandelen. Maar als je het open houdt maakt dat niet uit dan stop je gewoon.

Offline anja

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 12 jul 2019, 12:32 »
Wij zijn een aantal Jaren met de camper door schotland gereisd en hebben nooit op een camping gestaan. We kwamen altijd wel een mooi plekje tegen en als we een wandeling wilden gaan maken dan parkeerden we de camper de avond van tevoren op de parkeerplaats bij  de start van de wandeling. De laatste Jaren zien we wel steeds vaker bordjes met 'no overnight camping".

Wat betreft jullie route ben ik het wel eens met Wittebeer, Loch Ness is niet zo bijzonder.
En waarschijnlijk wijk je nog wel af van je planning , afhankelijk van wat voor weer je treft, dat is tenminste onze ervaring.

Offline Ingrid

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 14 jul 2019, 19:02 »
Ik zou dag 4 en 5 anders doen. Ik ben net terug van 2 weken Black Isle. Ik zou ipv langs Loch Ness een dagje dolfijnen gaan kijken bij Chanonry point bij Fortrose. Erg leuk. Wil je dolfijnen zien? Kom daar dan 1 a 2 uur na low tide, dan zie je ze zeker. Dan via Rosemarkie naar Cromarty. Daar kun je langs the Cromarty Firth over het strand wandelen. Dan via Culbokie weer maar Inverness en dan door naar Loch Ness. Dit kost je 1 dagje denk ik. De volgende dag zou ik vanuit Inverness naar Garve rijden en dan via Kinlochewe naar Torridon door naar Dornie voor Wil dan Donan Castle. Have fun!!!
Groetjes Ingrid

Offline Ingrid

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 14 jul 2019, 19:14 »
Dag 9 en 10 zou ik ook anders doen.
Fort William via Glen Coe naar Crianlarich. Dan richting Killin naar  Callander.  Bij Kilmahog de A821 nemen die rondrit via Aberfoyle. Daar zit een leuk Sheep and Wool centre. Dan door naar Lake of Menteith. Met een bootje naar het eiland. Daarop staat Inchmahome Priory. Erg mooi om te bekijken. Have fun!!
Groetjes Ingrid