Auteur Topic: Ben Nevis solo  (gelezen 769 keer)

Offline Ewaod

• Schotland fan
Ben Nevis solo
« Gepost op: 04 apr 2019, 10:09 »
Hallo allemaal,

Na een paar keer op vakantie te zijn geweest in Schotland, trek ik nu echt de wandel schoenen aan en ga ik half mei zes dagen wandelen in Schotland. De bedoeling is om de Ben Nevis via the Carn Mor Dearg Arete te gaan doen, en de ring of steall. Nu ben ik een gedegen wandelaar en ga er regelmatig erop uit in Nederland en Duitsland voor mijn wandeltochten.
Mijn vraag is heeft iemand ervaring met deze routes, ik heb een bed and breakfast in Fort William en wil van daaruit mijn wandeltochten beginnen. Nu heb ik gelezen dat er vanuit Fort William bus verbindingen zijn naar de startpunten van deze routes, misschien heeft iemand hier ervaringen mee.
Tevens ben ik nog op zoek naar een goede kaart voor dit gebied, wil me graag ook hier alvast op voorbereiden.

Uiterraad houdt ik me graag aanbevolen voor tips en  andere leuke suggesties.

Groetjes Ewald.

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
Re: Ben Nevis solo
« Reactie #1 Gepost op: 05 apr 2019, 18:01 »
Hi Ewald

Ik werk in de tourist information in Fort William en mijn partner is een mountain guide. Ik heb de routes die je noemt niet zelf gelopen, maar weet er wel van via mijn partner en door het geven van informatie op mijn werk.

De twee routes die je noemt moet je zeker niet onderschatten. De CMD Arete is een prachtig alternatief voor het wat saaie Mountain Path, maar ook een stuk uitdagender en mogelijk gevaarlijker. Dat geldt helemaal voor de Ring of Steall.
Bij slecht weer (regen, mist, laaghangende bewolking) zou ik deze routes niet aanraden. Beide routes zijn niet bewegwijzerd. Het is mogelijk te verdwalen, dus in staat zijn een kaart en kompas te gebruiken is zeker een must.
Laat aan de B&B weten waar je die dag naar toe gaat, voor de zekerheid, zodat zij alarm kunnen slaan als je niet op tijd terug bent.

De CMD kan je starten vanaf Torlundy, daar is een bus naartoe. De bus gaat niet erg vaak, dus vooraf plannen is wel handig. Kijk op de website van Shielbuses voor timetables. Het is bus 41.

De Ring of Steall start aan het eind van Glen Nevis. Van daar moet je eerst nog 40 min lopen naar Steall Meadows en vandaar ga je de eerste berg op. Het is een lange wandeling en mogelijk gaan er geen bussen meer bij de tijd dat je terugkomt. Deze busroute wordt ook gedaan door Shielbuses, bus 42, maar die service start pas op 13 mei.

Alsje nog meer vragen hebt stel ze gerust.

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Ewaod

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 08 apr 2019, 21:58 »

Hallo Caroline ,

Dank je voor de duidelijke informatie en de e.v.t. risico's wat betreft de routes die ik ga wandelen, ik ben mij er terdege van bewust dat het voor mij  een wandelvakantie is en dat het geen survival tocht moet worden. Veel informatie, routes en ervaringen word ook gedeeld op de site van Walkinghiglands een absolute must voor iedereen die naar schotland gaat.

Ik heb inmiddels op de site Shielbuses gekeken, en het klopt dat de laatste bus wel vroeg weer terug gaat, nu was mijn bedoeling om e.v.t. met taxi  morgens vroeg op tiid te vertrekken en hierin de laatse bus te nemen.

Nu heb ik nog de volgende vragen voor je,

Weet jij waar ik een goede adequate map van Ben en Glen Nevis kan bestellen zo dat ik mij hier alvast thuis op kan voorbereiden.
Nu land ik om 15-05 om 13.05 uur op Glasgow airport hoe kan ik het beste naar Fort William reizen ,ik heb inmiddels meerdere trein reis aanbiedingen gezien of eventuele andere alternatieven hierin.

Alvast bedankt voor je informatie.

Groetjes Ewald

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 09 apr 2019, 15:07 »
Hai Ewald

Je kan kaarten voor Ben Nevis en omgeving krijgen op Bol.com.
Je hebt Ordnance Survey in gewone en waterproof edities. De oranje kaarten zijn meer gedetaileerd dan de roze, dus ik zou voor de oranje gaan.

Je hebt ook kaarten van Harveys, maar ik zie daarvan maar eentje op Bol.com. Je hebt waarschijnlijk meer keuze op Amazon UK, of misschien Amazon Duitsland als je liever in euro's betaald.

Van Glasgow city centre zijn er treinen (Scotrail) en bussen (Citylink) naar Fort William.
Er zijn 2 bussen per dag die via het vliegveld naar Fort William gaan, om 10:25 en om 15:25 (er zijn meer bussen naar FW, maar die vertrekken van Glasgow city centre en komen niet langs het vliegveld), dat betekent wel dat je 2 uur moet wachten.

Van het vliegveld kan je een transfer bus nemen naar Glasgow city centre en van daar heb je naast de bus, dan ook nog de optie om de trein te nemen. De treinreis duurt langer (3 uur 45min) dan de bus (3 uur). De trein neemt een iets andere route dan de bus, maar beide zijn mooi.

Als je de bus tenminste 2 dagen van te voren boekt, dan kan je mogelijk een goedkoper kaartje krijgen. Voor de treinen geldt eveneens: hoe vroeger je boekt hoe groter de kans op een goedkoper kaartje. Zowel de trein als de bus kan je online boeken.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Groetjes
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding