Auteur Topic: Hoe van Newcastle te reizen naar de westkust van Schotland?  (gelezen 465 keer)

Offline Elem5642

• Schotland fan
Aankomende zomer gaan wij voor de eerste keer naar Schotland. Wij maken een rondreis vanuit Newcastle naar de omgeving Oban, Isle of Skye en Cairngorns. Om er een echte rondreis van te maken willen wij ervoor kiezen om vanuit Newcastle via Carlisle en Glasgow naar de westkust te rijden. Wie heeft er ervaring met deze route naar de westkust? Of toch gewoon kiezen voor de route naar noorden vanuit Newcastle en het voorlief nemen twee keer deze route te rijden.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Re: Hoe van Newcastle te reizen naar de westkust van Schotland?
« Reactie #1 Gepost op: 08 apr 2019, 19:05 »
Er zijn 3-4 routes die weinig van elkaar verschillen. Verkeersintensiteit kan verschil maken maar dat weet je niet van tevoren.

1. De weg A69 naar Carlisle en dan de M74 omhoog lijkt de snelste maar is het soms niet omdat de drukte vaak roet in het eten gooit maar dat weet je niet. Wel het langste stuk 4-baans snelweg.

2. De A1 omhoog via Berwick en Edinburgh. Leuke weg en buiten de bebouwde kommen om. Soms vierbaans.

3.a. De A68 via Jedburgh. Kom je weer uit op de weg naar Carlisle als je die terug rijdt. Vind ik persoonlijk de rustigste weg maar al een paar keer wegwerkzaamheden gehad.

3.b. A68 maar bij de splitsing overgaan naar de A696.

Dus veel maken ze niet uit. Met de klok mee zou ik heen kiezen voor 1 of 2 en op de terugreis 2 of 3. Mijn persoonlijke ervaring.

De laatste keer was het toch een hele toer om voor 18.00 aan te komen in Fort William vanuit Newcastle maar toen zat de aankomsttijd net even wat tegen en waren we als een van de laatsten van de boot af en ben je laat aan het rijden.

Op je terugreis adviseer ik om de laatste nacht niet verder weg van Newcastle te zitten dan Perth of Pitlochry. Dan heb je tijd genoeg. Ik weet niet hoe het nu is maar op de terugweg vlak bij de North Shields Harbour Newcastle zijn er langdurige wegwerkzaamheden en de navigatie kan wel van slag raken. Met zelf denken erbij (wat je toch altijd moet doen) was ik de afgelopen 3x toch weer even de weg kwijt (kost tijd) en ik weet me toch aardig te orienteren.