Auteur Topic: Dit jaar voor de eerste keer naar Schotland.  (gelezen 114 keer)

Offline Royco85

• Schotland fan
Dit jaar voor de eerste keer naar Schotland.
« Gepost op: 11 mrt 2019, 21:35 »
Hallo iedereen,

wij(mijn vriendin,en onze hond) gaan dit jaar voor de eerste keer naar Schotland.
Dit zullen ongeveer 4 weken zijn(kunnen ons een beetje aanpassen..). We zijn de afgelopen jaren meestal naar Noorwegen geweest,en dit jaar willen we eens iets anders. De bedoeling is dat we eigenlijk geen accomodaties boeken,en alleen willen verblijven op campings.(op de bonnefooi). Zo reizen we het liefst.
We willen met onze eigen auto gaan,en de tunnel nemen in Calais.

Zijn er mensen die een mooie route aanraden voor dit stuk te rijden naar Schotland? Vind het altijd jammer om een lang stuk te rijden,en misschien mooie bezienswaardigheden te missen. Het hoofddoel is Schotland,maar omdat we toch meer dan 4 weken hebben willen we gerust een dagje langer rijden.

Wat we eigenlijk willen,is voornamelijk wandelen in Schotland..maar ook regelmatig een dorp/stad/kasteel bezoeken(misschien in combinatie met een wandeling). En ook regelmatig een pub bezoeken ;),dit misten we wel wat in Noorwegen..
We hebben vorig jaar in Noorwegen ook voor de eerste keer een meerdaagse tocht gedaan met rugzak en tent,en dit is ons ZEER goed bevallen! Zijn er 2/3 maximum 4 daagse wandeleingen die wat jullie kunnen aanraden? En als het kan een beetje weg van het (massa)toerisme?

Ik heb al heel wat info verzameld,maar misschien dat jullie nog wat mooie tips hebben,vooral tips over wandelingen(dagtochten/meerdaagse)zijn zeer welkom!

Alvast bedankt
Roy

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Re: Dit jaar voor de eerste keer naar Schotland.
« Reactie #1 Gepost op: 12 mrt 2019, 10:53 »
Goeie keus zou ik zeggen. Qua landschap en weer hebben jullie al genoeg ervaring in Noorwegen (Noorwegen vond ik zelfs natuurtechnisch mooier en imposanter).

Schotland is makkelijker bereisbaar, afstanden wat korter, een stuk goedkoper dan Noorwegen en de mensen zijn veel toegankelijker. En genoeg Pubs. Dat zijn weer allemaal plussen.

Kastelen zat, die waren niet van hout zoals in Noorwegen. Meer traditie. Maar let op soms zijn die kastelen aardige tourist-traps zoals ik het noem. Veel entree en binnen niks aparts.
Over wandelen en kamperen weet ik niks, not my piece of cake. Maar ik kan je wel een route aanbevelen ervan uitgaande dat je via de Eurotunnel gaat. Je kunt via meer wegen.

Omdat Schotland je doel is zou ik Yorkshire en het Lake District binnendoor meenemen in je route. En dan Dumfries en Galloway meenemen richting Noord. Dat laatste als je veel tijd hebt.

Groot-Brittannie is erg veelzijdig, er zijn allemaal aparte sfeertjes. Ik doe elke keer een stukje nu. A.s. zondag een week naar de Cotswolds, kan ik je nu nog niks over melden.

Offline Royco85

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 12 mrt 2019, 16:51 »
Merci voor je reactie.
We gaan inderdaad via de Eurotunnel. Die plaatsen zien er ook prachtig uit ja,dus die gaan we zeker aandoen!
Misschien blijven we hier wel wat langer "plakken"..alles kan niks moet :).

Welke plaatsen mogen we in Schotland zelf zeker niet missen?

Goede reis volgende week!

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #3 Gepost op: 13 mrt 2019, 10:02 »
...
Welke plaatsen mogen we in Schotland zelf zeker niet missen?
...
Ik heb heel Schotland nog niet gezien en smaken verschillen. Ik ben b.v. nog niet op Orkney of de Buiten Hebriden geweest. Ook de Schotse  "route 66", de 500 miles Noord is tegenwoordig erg populair.
Het eiland Mull schijnt ook prachtig te zijn.

Maar Fort William en omgeving (Glen Coe/Ben Nevis) en Skye zet ik toch wel hoog.

Laat het maar gewoon op je afkomen, mij bevalt het alles bij elkaar genomen beter dan Noorwegen buiten de natuur. "Beleving" is ook belangrijk.

Nog even over reizen op de bonnefooi: Het is behoorlijk druk in de vakantiemaanden daar. Ik boek meestal vooraf, accomodatie is soms moeilijk. Met campings weet ik het niet, ik kampeer niet.

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 17 mrt 2019, 14:21 »
Hai Roy

Als je 4 weken hebt dan kan je makkelijk een rondje Schotland doen.

Je kan bijvoorbeeld van Edinburgh naar Inverness, dan Ullapool, van Ullapool naar Gairloch, dan naar Kyle of Lochalsh. Als je wilt kan je dan Isle of Skye doen, maar persoonlijk heb ik niet zoveel met het eiland (ik ben in de minderheid daarin  :laughing7:). Van Kyle of Lochalsh naar Fort William. De route van Fort William naar Mallaig is ook een aanrader voor een dagtrip. Natuurlijk door Glen Coe, dat mag je niet missen. Isle of Mull is inderdaad prachtig en zeker een aanrader. Als je nog tijd over hebt kan je mogelijk Kilmartin Glen bezoeken, een interessant gebied met standing stones, burial mounts en kleine steencirkels.

Dit is maar een idee. Er is zoveel moois te zien, dus helaas zul je altijd wat missen  :dontknow:.

Voor wandelingen zou ik de website Walkhighlands aanraden (www.walkhighlands.co.uk. Daar vind je allerlei wandelingen in Schotland, van makkelijk tot zeer moeilijk. Er is ook een pagina voor lange afstandswandelingen. Niet alle lange afstandswandelingen zijn goed aangegeven, dus kijk uit met wat je kiest. En dat geldt ook voor de wandelingen in de bergen: de paden zijn niet aangegeven, dus weten hoe je een kaart en kompas moet gebruiken is een must.

Schotland is erg populair dus weg van het massatoerisme gaat moeilijk worden, zeker in de Hooglanden. Misschien moet je ook eens kijken naar Dumfries Galloway en The Borders, deze twee gebieden liggen onder de lijn Glasgow-Edinburgh en zijn wat rustiger qua toeristen. Maar zeker niet minder mooi!

Hopelijk heb je wat aan deze informatie. Ik woon in Fort William en werk in de tourist information aldaar, dus als je meer vragen hebt, stel ze maar!  :icon_thumleft:

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding