Voorheen (zolang ik mij kan herinneren, ik reis nu 40+ jaar) gebruikte ik de Lonely Planet guide. Dat was ook nodig want er was nog geen internet en dat scheelt een slok op een borrel. Was ik voorheen een backpacker en zag ik wel nu doe ik het wat rustiger aan.
Voor reizen gebruik ik geen gidsen meer (koop nog wel eens de LP uit een soort nostalgie en ik weet HOE ik die moet lezen), alleen nog een goeie wegenkaart. En soms kijk ik eens in die goedkope boekenwinkeltjes of ze voor een paar euro iets te lezen hebben. Meestal over een route of een lijstje met bezienswaardigheden.
Tegenwoordig ben ik erg handig geworden op internet als het over zoeken gaat, beetje de goeie termen googelen. Dan veel knippen en plakken en notities maken en zo heb ik dan mijn personal guide. Ge-ent op mijn eigen interesses. Ik ben meer tijd kwijt aan de voorbereiding dan aan de reis zelf zeg ik wel eens maar dat is de hobby.
Daarnaast ben ik voor de "weetjes" lid van diverse fora want die weten vaak wel dingetjes en je haalt eruit wat JOU interesseert. Zo ook hier. Er zit hier heel veel "kleine weetjes - kennis" (die weten veeel meer dan ik) maar het is de laatste tijd erg stil. Probleem met deze meeting rooms is dat zij zwaar te lijden hebben onder facebook, dat zie ik bij al mijn Fora, het wordt dan veel oppervlakkiger. Soms verdwijnen ze gewoon, ik heb al van een paar gedwongen afscheid moeten nemen. Ik ben bij "schotland de groep" op facebook (kijk daar maar eens als je facebook hebt) meer bezig om mijzelf door de zich herhalende bulk te werken dan dat ik er werkelijk iets aan heb. Maar ik wil niks missen, dus weer dat dilemma.
Dan hebben ze ook nog wel eens verkeersbureaus die informatie hebben en tegenwoordig ook vaak digitaal. Reclame eruit filteren (na zoveel tijd leer je wel wat de reclame inhoudt).