Auteur Topic: Iona met de bus (en veerboot)  (gelezen 3953 keer)

Lautje

• Gast
Iona met de bus (en veerboot)
« Gepost op: 18 jan 2019, 23:03 »
Hoi!

In mei hoop ik in mijn eentje met de bus door Schotland te reizen. Ik gebruik CityLink om mijn route uit te stippelen. Ik heb alleen gemerkt dat CityLink lang niet overal komt. Of misschien doe ik iets verkeerd. :-)

Nu wil ik graag van Oban naar Iona. Ik heb gezien dat er wat aanbieders zijn die een dagtour verzorgen. Ik wil alleen liever niet gebonden zijn aan de tijden van die organisatie. Weet iemand hoe ik met de bus bij de veerboot bij Fionnphort kom? En of er eind mei constant een veerboot heen en weer gaat?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Wolfcvd

• Gast
Re: Iona met de bus (en veerboot)
« Reactie #1 Gepost op: 20 jan 2019, 14:09 »
Hoi Lautje

Citylink doet de lange afstandsroutes door Schotland, maar op het vaste land, niet op de eilanden. Daar heb je meestal lokale busmaatschappijen. Voor het eiland Mull is dat West Coast Motors. Je kan tijden vinden op hun website, maar momenteel is dat de wintertimetable.

De boot naar Iona is een voetpassagiersboot en gaat regelmatig heen en weer. Tijden voor de zomer kan je hier vinden:
https://www.calmac.co.uk/fionnphort-iona-iona-ferry-summer-timetable

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes,
Caroline

Hebrides

• Gast
Re: Iona met de bus (en veerboot)
« Reactie #2 Gepost op: 22 jan 2019, 20:50 »
Inderdaad is het goed  mogelijk om per bus te reizen van Craignure naar Fionnphort. Zelf heb ik dit meerdere malen gedaan. De reistijd is ongeveer vijf kwartier en is het een mooi tochtje met schitterende uitzichten.
Nadeel is wel dat er maar een paar bussen per dag reizen. Als ik het goed heb zijn dat er meestal maar drie.
Alleen daarom al kan ik je van harte aanbevelen om er geen dagtocht van te maken, maar minstens één nacht op Iona te verblijven. Bovendien zou je anders Iona ook flink kort te doen!
Ook misschien wel goed om te weten: zowel voor de boten als de bus geldt dat je gewoon een retourtje kunt kopen, ook als je niet op dezelfde dag terugreist.