Het is nagenoeg gedaan, Nieuw Zeeland. Voor de natuurliefhebbers: dit is de top of the bill en dit geldt vooral voor Schotlandliefhebbers. Het is allemaal +++. Hier wandel je geen dagen maar weken als je graag wandelt. Schotland rustig ? (67 per km2), het Zuidereiland 7 !!!!!
Veel Schots, de plaats Dunedin is een verbastering van het Gaelic Dun Eideann, Edinburgh. Waipu op het Noordereiland is Schots.
Het is all in one, Noorwegen is er zelfs druk bij. dan praat ik over het Zuidereiland, forget het Noordeiland, dat is niks aparts.
Nu resumerend. Het is wel vreselijk ver weg, prijzen aan de hoge kant en het leven is daar ook niet voor niks, het is dus NIET het paradijs wat ik dacht (evenmin als Schotland waar ik dat nooit over dacht). Het is als een mooi schilderij aan de wand, schitterende natuur maar dat is het dan ook wel.
Ook hier net als in Noorwegen, geen gevoel bij. Een land is meer dan alleen het decor. Blij dat ik het heb kunnen zien, kan het iedereen die Schotland mooi vindt een keer aanraden ter vergelijking maar ik miste het gevoel. Lopen de Schotten met 11 graden al in de korte broek, de plaatselijk bevolking hier al boven het vriespunt.
Volgende keer weer gewoon naar Schotland. Maar zonder de ahh’s en ohh’s, met een lekkere whisky en een chat in de Pub.