Auteur Topic: Forumleden bekend met Nieuw Zeeland?  (gelezen 4160 keer)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Forumleden bekend met Nieuw Zeeland?
« Gepost op: 04 jan 2019, 15:38 »
Omdat mijn onderzoek aanwees dat het klimaat in de winter ongeveer Schots is (4 seizoenen op een dag is in juli) en omdat het een natuurbestemming is denk ik ach niet geschoten is altijd mis.
Zijn er mensen met ervaringen daar? Dat zou moeten matchen.

Verhaal is dat ik een uitnodiging voor een bruiloft heb daar. Ik reis vanuit de Filipijnen waar ik bijna de helft van de tijd woon maar qua reistijd wijkt het maar weinig af dan vanaf Europa. Ik ga niet alleen voor een bruiloft (dat is zonde) en toevallig stond het nog op mijn lijst en eens moet het ervan komen net als Schotland eerder.
Eerlijk gezegd hoop ik dat Schotland mooier is want in mijn voorstelling is Nieuw Zeeland the last paradise maar o zo ver weg.

September 2018 een stukkie Noorwegen gedaan en dat was weliswaar prachtig (zelfs mooier dan Schotland vind ik) maar dat blijft eenmalig want de prijzen zijn daar niet normaal op te brengen. Staat niet in verhouding.

Alleen moet ik daar stoppen met roken lees ik. Mag ik naar Schotland nog invoeren daar is het uit den boze en ongeveer het duurste land voor tabak.

MSP

• Gast
Re: Forumleden bekend met Nieuw Zeeland?
« Reactie #1 Gepost op: 16 jan 2019, 15:01 »
Beste WB,

Wij zijn "Noorwegen-nieuwsgierig".
Kun/wil je omschrijven waarom je Noorwegen mooier vindt dan Schotland ?
Heb zelf altijd t idee dat Noorwegen vooral veel rotsen en water is.
Terwijl je in Schotland ook veel "groen" kunt vinden.
Daarnaast vind ik in Schotland de mensen over t algemeen aardig,
leuke kastelen/cultuur/architectuur en zo,
en word ik meestal gelukkig van de grote supermarkten (ik ben de kok).

Ik vraag me ook af hoe Noorwegen qua mountainbiken is.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 16 jan 2019, 17:37 »
Noorwegen was op veel plaatsen ook gewoon groen. Ja vaak ook rotsachtig en Schotland is zeker groener. Maar rijd je b.v. de route 55 dan ben je de hele dag in een Glen Coe of Skye-stemming. Dat geldt ook voor de omgeving Geiranger, ik meen de 63. De fjorden zijn van een andere orde dan de lochs. Veel indrukwekkender.

Voor de rest onderschrijf ik je opmerkingen. Noren vond ik correct maar koel en in zichzelf gekeerd. En inderdaad geen kastelen want veel is hout en dat houdt geen eeuwen stand.

En die supermarkten zijn klein en alles is duur. en ik geniet graag van een drankje maar het bier is gewoon onbetaalbaar. Overnachtingen zijn prijs/kwaliteit ook duur.
En er zijn weinig wegen. Ik heb de 55 3x gereden omdat op de terugweg de weg net voor terugkomst was afgesloten. Even omrijden was 250 km extra na er al 300 gehad te hebben.

Mijn gedachte was: Schotland is Noorwegen voor beginners.

Van mountainbiken weet ik het niet, geen idee. 

Maar ik ga nooit meer terug, gezien is gezien, te duur (ik kampeer niet) en gewoon het voelt niet lekker. Maar de natuur is gewoon mooier. Overweldigend. En voor de eenzaamheidszoekers: Stil.

En naar Schotland ben ik nog 4x terug geweest en zal nog wel eens gebeuren.

MSP

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16 jan 2019, 21:52 »
Dankjewel WB, top omschrijving !

Als je nog gaat, veel plezier in NZ.
(Lijkt me ook prachtig.)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 17 jan 2019, 13:13 »
Dankjewel WB, top omschrijving !

Als je nog gaat, veel plezier in NZ.
(Lijkt me ook prachtig.)
Ze zeggen dat het the last paradise is. Ik ga dan wel in het laagseizoen en dat is winter daar. Het moet ook maar even passen want ik reis vanuit de Filipijnen (ik werk niet meer) en dat lijkt makkelijker dan het is. En een betaalbaar ticket vinden. Dan denk ik wel eens mensen vergeten dat het dichterbij ook mooi is. Omdat ik heel vroeger goedkoper vloog was ik pas voor de eerste keer in 2003 in Oostenrijk en Zuid Tirol en dat zijn toch top bestemmingen.

Schotland was ook veel later want ik had zoiets wat moet je daar nou zoeken in dat rare klimaat. En dan die boot en dat gedoe....

En dan doe je het toch een keer en wat blijkt: Ik ben gek op die boten het vakantiegevoel begint dan al. En dan die mooie omgeving en goeie prijs-kwaliteitverhouding, ik zeg wel eens promoot het niet teveel anders wordt het te druk. Het klimaat deed me ook niks negatiefs, je stelt je erop in. Zo zie je maar het kan verkeren. Het is zo'n makkelijk land.

Noorwegen is wel een land wat in beeld komt als je Schotland hebt gehad en zoals ik al schreef het is werkelijk schitterend maar het moet een klik geven en dat had IK niet. Te strak allemaal. Maar smaken verschillen.
Ik ga ervan uit dat ook Nieuw Zeeland een eenmalige missie wordt, te ver.

Zelfs de Noren gaan weg na het seizoen. Waar ik logeerde zouden ze ook na 2 weken voor maanden naar Spanje vertrekken, dacht toch niet dat we hier bleven zeiden ze. Nu begrijp ik ook waarom er hier in de Filipijnen relatief veel Noren wonen, begreep ik eerst niks van. Nu wel.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 09 aug 2019, 09:22 »
Het is nagenoeg gedaan, Nieuw Zeeland. Voor de natuurliefhebbers: dit is de top of the bill en dit geldt vooral voor Schotlandliefhebbers. Het is allemaal +++. Hier wandel je geen dagen maar weken als je graag wandelt. Schotland rustig ? (67 per km2), het Zuidereiland 7 !!!!!

Veel Schots, de plaats Dunedin is een verbastering van het Gaelic Dun Eideann, Edinburgh. Waipu op het Noordereiland is Schots.

Het is all in one, Noorwegen is er zelfs druk bij. dan praat ik over het Zuidereiland, forget het Noordeiland, dat is niks aparts.

Nu resumerend. Het is wel vreselijk ver weg, prijzen aan de hoge kant en het leven is daar ook niet voor niks, het is dus NIET het paradijs wat ik dacht (evenmin als Schotland waar ik dat nooit over dacht). Het is als een mooi schilderij aan de wand, schitterende natuur maar dat is het dan ook wel.

Ook hier net als in Noorwegen, geen gevoel bij. Een land is meer dan alleen het decor. Blij dat ik het heb kunnen zien, kan het iedereen die Schotland mooi vindt een keer aanraden ter vergelijking maar ik miste het gevoel. Lopen de Schotten met 11 graden al in de korte broek, de plaatselijk bevolking hier al boven het vriespunt.

Volgende keer weer gewoon naar Schotland. Maar zonder de ahh’s en ohh’s, met een lekkere whisky en een chat in de Pub.