Auteur Topic: Wandelen in januari in Schotland  (gelezen 3846 keer)

Eli

• Gast
Wandelen in januari in Schotland
« Gepost op: 21 nov 2018, 00:47 »
Dag forumleden,

Ik wil in januari gaan wandelen in de Schotse Hooglanden.
Aangezien ik nog nooit alleen een meerdaagse wandeltocht heb ondernomen, wend ik mij tot u.
Over de lengte en duur van de wandeling ben ik het nog niet met mezelf eens, maar ik denk aan ongeveer 10-14 dagen ergens tussen 7 en 22 januari.
Ik wil denk ik 25 km per dag af leggen, alhoewel ik niet zo goed weet of dat wel realistisch is voor een onervaren wandelaar als ik.
Ik heb een budget van rond de 400 euro.
In het algemeen vraag ik om adviezen; concreet heb ik de volgende vragen.

1.   Wat zijn de mooiste en best wandelbare gebieden? (Wellicht hebben mensen bepaalde ervaringen gehad en kunnen op basis daarvan dingen aanraden of afraden?)
2.   Is het daar in die periode wel een wandelbare tempratuur voor een beginner?
3.   Wat voor kleren raad men aan; thermokleding? Windbestendige broek? Schoenen? Niet te zwaar etc.. (een goede jas heb ik al)
4.   Waar overnacht ik het beste? Hotels, B&B, AirBnB?
5.   En boek ik dan van tevoren en stippel ik mijn reis het beste helemaal uit, of is er vaak wel plek een dag van tevoren, zodat er nog ruimte is voor spontaniteit of tegenvallers?

Ik hoor graag van jullie.
Bij voorbaat dank.

Groet,
Eli

Wolfcvd

• Gast
Re: Wandelen in januari in Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 24 nov 2018, 15:06 »
Hi Eli

Er zijn lange afstandswandelingen in Schotland, maar 10-14 dagen is een lange tocht en de meeste tochten zullen korter zijn. Een lijst met wandelingen vind je hier:
https://www.walkhighlands.co.uk/long-distance-routes.shtml

De Cape Wrath Trail en de Southern Uplannd Trail zijn langere tochten, maar persoonlijk zou ik deze tochten niet aanraden aan een onervaren wandelaar.

Als onervaren wandelaar denk dat je heel erg uit moet kijken met het ondernemen van een meerdaagse wandeling in januari. Het zal koud zijn, in sommige gebieden kan er sneeuw op de grond liggen en het aantal uren daglicht zal gelimiteerd zijn. De zon zal al onder gaan tussen 3 en 4 uur 's middags. Daarnaast heb je ook dat er heel wat B&B's, hotels en hostels gesloten zullen zijn gedurende de winter.

Als ik jou was zou ik overwegen een kortere, lange afstandswandeling kiezen en deze niet in januari doen, maar later in het jaar, wanneer je meer daglicht hebt, meer beschikbare accommodatie en het weer mogelijk beter is.

Groetjes,
Caroline

Drumalban | Sjoerd

• Gast
Re: Wandelen in januari in Schotland
« Reactie #2 Gepost op: 14 dec 2018, 17:09 »
Helemaal met Caroline eens. Maar misschien kan je wat meer zeggen over wat je hoopt te ervaren tijdens je wandeltocht in Schotland en waarom specifiek in Januari (is dat bijv de enige periode dat je tijd vrij kunt krijgen?).

Hartelijke groet,
Sjoerd