Auteur Topic: Met twee kleine kinderen (2 en 5) voor het eerst 2 weken naar Schotland!  (gelezen 244 keer)

Offline Deppenboks

• Schotland fan
In april (meivakantie) zijn we van plan om met 2 kleine kinderen (meisje van 5, jongetje van 2) 16 dagen naar Schotland te gaan. Het plan is om bij voorkeur 2 en maximaal 3 "basecamps" te hebben van waaruit we dagtripjes kunnen doen maar gezien de leeftijd van de kinderen niet al te veel hoeven te gaan slepen.

De nodige dilemma's steken de kop op en ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ons van info kunnen voorzien om zo tot een voor ons beste beslissing te komen  :)

We zijn van plan om met onze eigen auto van Ijmuiden naar Newcastle te varen en vanaf daar verder te gaan.

Wat willen we sowieso doen/zien:
- Skye
- Edinburgh max 2 dagen

Verder zien we zoveel mooie bestemmingen dat we een beetje de weg kwijt zijn. We houden van een rustig reistempo maar vinden het niet erg om een keer een lange dag te maken met een mooie rit als hoogtepunt. Wij vinden het super om de natuur op te zoeken maar zijn behoorlijk gesteld op comfort. Wandelingetjes tot een kilometer of 5 cq 2 uur vinden we prima te doen en we zijn graag op onszelf (Zweden/Canada/Noorwegen vinden we fantastisch). Het plan is om op de 2/3 stops een airbnb woning te huren.

Wat zouden jullie aanraden om als uitvalsbasissen te  gaan gebruiken? Alvast bedankt voor de reactie!

Groeten!

Offline SnEm

• Schotland fan
Een basecamp in de buurt van Edinburgh en één op Skye lijkt me voldoende!

Van Newcastle zou ik langs de kust naar Edinburg rijden, leuke route met bv Alnwick (kasteel van Harry Potter) en North Berwick die steeds aangenaam zijn.
Edinburgh - Skye, kun je via verschillende routes doen...wij rijden steeds via Glencoe, neemt langer maar is een heel mooie route, tel een dikke 6 uur om er te geraken, maar met tussenstoppen is dit zeker haalbaar met kleine kinderen, met onze dochter was dit geen probleem!
Basecamp op Skye, euh....voor mij is alles, behalve Portree, ok! (In Portree is er een grote Tesco, in Broadford is er een kleinere)
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
Hi

Als je ongeveer 3 plekken zoekt dan zou je misschien kunnen denken aan de omgeving van Stirling. Stirling heeft het kasteel om te bezoeken en het Wallace Monument, je zit vlakbij Loch Lomond waar je kunt wandelen en boottochten kunt doen, er zijn andere kastelen in de buurt, je zit nog steeds op rijafstand van Edinburgh (Park & Ride is erg handig voor een bezoek aan Edinburgh) en je kan ook nog naar Falkirk voor de Kelpies en de Falkirk Wheel. En er is vast nog veel meer te doen in de omgeving.

Omgeving Aviemore is misschien ook een goede plek. Veel wandelmogelijkheden, een rendiercentrum om te bezoeken, niet al te ver weg heb je het Highland Wildlife Park (Kingussie) en de Highland Folk Museum (Newtonmore, gratis entree). In Newtonmore heb je ook de Wildcat Experience, die de kinderen mogelijk een paar uurtjes bezig kan houden (http://www.newtonmore.com/things-to-do/in-newtonmore/wildcats/wildcat-experience.html). En in Carrbridge heb je Landmark Forest Adventure Park, misschien ook leuk voor de kinderen.

Als je met 2 kinderen op stap gaat dan neem ik aan dat je naar plekken wilt gaan waar voor de kinderen ook wat te beleven is. Alhoewel Skye mooi is qua natuur denk ik niet dat er erg veel interessants te doen is voor de kinderen, dus ik zou Skye niet als basecamp nemen. Misschien er voor kiezen om 2 nachten op Skye te blijven en dan de rest van de tijd misschien omgeving Fort William. Vanuit Fort William is het goed te doen om bijvoorbeeld Loch Ness te bezoeken (Urquhart Castle en Nessieland in Drumnadrochit). Een trip naar Mallaig is ook een aanrader met name vanwege de prachtige route. Je kan een boottocht maken op Loch Linnhe of Loch Shiel bij Glenfinnan. In Glenfinnan heb je ook het viaduct (aka de 'Harry Potter' brug). Glencoe ligt op 40 min rijden van Fort William, prachtig landschap en zeker het bezoeken waard, maar niet heel veel mogelijkheden voor korte wandelingen met kinderen.

Je zou ook kunnen kijken naar de gebieden onder de lijn Glasgow-Edinburgh. Dumfries & Galloway en de Scottish Borders zijn minder toeristisch, maar niet minder interessant. Ook veel te doen voor kinderen.

Voor wandelbeschrijvingen is dit de beste website:
www.walkhighlands.co.uk

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding