Auteur Topic: In oktober..  (gelezen 1138 keer)

Offline Depster

• Schotland fan
In oktober..
« Gepost op: 13 dec 2018, 11:35 »
.. Wil ik naar Schotland gaan (jeej!). Wat eerst niet mogelijk was, is nu wel.. dus daar ga ik lekker van genieten.
Het plan is om te vliegen naar Edinburgh, in de ochtend en dan één overnachting in een Hostel te boeken. De volgende dag wil ik met de bus naar Portree en daar twee nachten verblijven. Ik twijfel nog of het handig is om een auto te huren (heeft met de angst om daar te rijden te maken :P) of met het openbaar vervoer Skye te ontdekken, maar dit schijnt nog al lastig te zijn begreep ik al op dit forum??
Na deze twee dagen wil ik een busreis terug naar Glasgow nemen, daar twee dagen te vertoeven en weer terug te vliegen.
Is het haalbaar? Is het nuttig? Wat is handig? Zoveel vragen en alles kan/mag gewijzigd worden.

Dus tips?

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
Re: In oktober..
« Reactie #1 Gepost op: 13 dec 2018, 13:42 »
Hi Depster

Ja, op Skye is het handiger om een auto te hebben, dat geeft je veel meer vrijheid om het eiland te verkennen. In oktober heb je ook dat sommige lokale bussen op Skye mogelijk al op de wintertijden rijden, dus minder bussen per dag.

Maar je hoeft natuurlijk niet perse een auto te huren in Edinburgh, je kan dat bijvoorbeeld ook in Fort William of Inverness doen, hoef je minder te rijden. Of je reist met het openbaar vervoer naar Skye en dan vanaf daar een minibustour? Er zijn een paar die vanuit Portree vertrekken, maar je moet dan even uitzoeken of die nog gaan in oktober.

Als je er voor kiest om vanuit Edinburgh met de bus naar Skye te reizen dan adviseer ik om de Explorer Pass van Citylink aan te schaffen. De goedkoopste Pass (3 days out of 5) is ongeveer £50. Is alleen te gebruiken op de Citylink bussen, dus niet de lokale bussen op Skye. Maar je bespaart op die manier een aardige duit, want een retour op de bus van Edinburgh naar Skye kost meer dan £50.

Is wel een lange reis naar Skye, minstens 7 uur in de bus vanuit Edinburgh. Je zou dan op de heenweg bijvoorbeeld via Inverness naar Skye kunnen gaan en dan terug, zoals je al aangeeft, via Glasgow. Zie je een beetje van beide kanten van het land.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Groetjes,
Caroline   
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Depster

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 16 dec 2018, 19:28 »
Ik heb heel veel aan je antwoord wolf, maar te gelijkertijd ook helemaal niets..want nu twijfel ik hoe ik het moet/wil gaan doen!

Ik kan met mijn eigen auto gaan, en de rondreis maken..
Ik kan gaan vliegen en dan in edinburgh een auto huren en verder reizen
Ik kan  gaan vliegen en dan op Skye een auto huren en de rest met openbaar vervoer.

Ik vind het erg lastig! Zeker omdat ik zo goedkoop mogelijk uit wil/moet zijn haha. Plan is sowieso in hostels te verblijven.

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 16 dec 2018, 20:05 »
Weet niet wat je beweegredenen zijn om in oktober naar Schotland te gaan, maar denk eraan dat het vroeg donker is.
Wanneer je dan eventueel in de avond zou/ kan reizen, zie je minder van de omgeving (al kunnen de luchtpartijen wel heel mooi zijn)

Mijn laatste Schotlandvakantie was ik er in september en met goed weer.
De vroege inval van de avond vond ik wel jammer. Je kan, doet dan toch minder.

Wel weer grappig als je'sochtends na het wildkamperen pas goed ziet waar je eigelijk geslapen hebt

De enkele avonden in diverse hostels waren wel knus zo met weinig mensen en de kachel aan, maar heb ook eens op een avond voor een dichte deur gestaan (terwijl die volgens gegevens wel open moest zijn)

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 18 dec 2018, 08:18 »
Als Skye je bestemming is, waarom vlieg je niet naar Inverness, huur daar een wagen, dat kan al voor 250EUR voor 7 dagen.
Het is minder dan 3 uur rijden, wat een groot verschil is vanuit Edinburgh, en in Edinburgh is het ook duurder om een wagen te huren, scheelt al snel 50 EUR.
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!