Auteur Topic: Treinen Highlands  (gelezen 645 keer)

Offline katrienl

• Schotland fan
Treinen Highlands
« Gepost op: 23 mrt 2018, 14:10 »
Hallo forumleden,
Wij reizen in juni 12 dagen doorheen Schotland met de trein.
Kunnen jullie ons verder helpen met enkele vragen? Alvast bedankt!
1/ Graag tips ivm links of rechts zitten in deze treinen ...
- West Highland line (Edinburgh) Glasgow naar Oban
- West Highland line Oban naar Fort William
- Kyle line Fort William naar Inverness
- trein Inverness naar Edinburgh (hoe heet deze lijn?)
2/ Heeft iemand ervaring met openbaar vervoer op Skye. We komen rond de middag aan in Armadale en willen zo snel mogelijk naar Portree?
3/ Treinreservaties noodzakelijk? (zie punt 1)
4/ Nemen we in Portree best de bus van Skye of de Citylink bus? Zijn beiden inbegrepen in de travelpas Spirit of Scotland?
Wij kijken uit naar jullie tips.
Katrien & co

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
Re: Treinen Highlands
« Reactie #1 Gepost op: 23 mrt 2018, 18:38 »
Hi Katrien & co

1.
-Ik denk links zitten van Glasgow naar Crianlarich op de West Highland line.
-Ben nooit van Crianlarich naar Oban gereisd op de trein, dus heb geen advies voor die route.
-De Kyle line gaat van Kyle of Lochalsh, niet van Fort William. Denk dat links zitten het beste uitzicht geeft, maar niet 100% zeker, dus misschien heeft iemand anders hier nog een tip over.
-Zelfde voor Inverness naar Edinburgh. Kan het me niet meer herinneren, dus misschien heeft iemand anders op het forum een idee.

2.
Openbaar vervoer op Skye is een uitdaging. Bussen van Armadale gaan maar een paar keer per dag. De Stagecoach website heeft de timetables, maar ik denk dat er binnenkort een nieuwe komt. Ga op de website naar Timetables en zoek nummer 52. Er zijn meer 52 lijnen in de UK, dus scroll naar beneden tot je Armadale-Broadford vindt. Klik daarop en je krijgt een pdf met alle bussen op Skye.
Reis niet op een zondag, want dan is er geen busdienst op Skye.

3.
Soms kan je goedkopere kaartjes krijgen als je eerder boekt. Dat is een 'advance' ticket. Soms zijn die zelfs een dag voor vertrek nog aanwezig, maar hoe vroeger je boekt hoe meer kans je hebt op een goedkoop kaartje. Dit geldt natuurlijk niet als je de Spirit of Scotland pas hebt. In dat geval denk ik niet dat reserveren echt noodzakelijk is.

4.
Citylink is duurder dan een lokale Stagecoach bus, maar als je op een zondag zou reizen dan is de Citylink bus je enige optie. Deze bussen zijn niet inbegrepen in de Spirit of Scotland pas.

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding