Auteur Topic: Vakantie 2017  (gelezen 9590 keer)

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Re: Vakantie 2017
« Reactie #25 Gepost op: 13 jun 2017, 20:15 »
Volgens de ANWB en de bordjes bij de douane in de UK wel.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #26 Gepost op: 14 jun 2017, 10:15 »
Vraagje, zijn de Headlight Converters verplicht in Schotland?
Discussie blijft altijd hangen omdat het dubbel is. Het is niet toegestaan je tegenligger moedwillig te verblinden, in die zin is het verplicht maar er is geen controle op. Het is maar hoe je het uitlegt. Gedoogbeleid?

Misschien als je een ongeluk maakt en de tegenligger wijst jou als schuldige aan omdat hij verblind zou zijn geweest, nog nooit gehoord maar je kan niet weten.
Zoiets als in Duitsland stel ik me voor (winterbanden) maar dan wat minder risico omdat bij een ongeluk daar je schuldvraag automatisch verlegd wordt.

Nou is Schotland bij uitstek een land om te bekijken als het licht is en omdat ik bij donker niet rijd in die landen (ook al omdat de kans van fouten maken bij links rijden groter wordt) verblind ik eigenlijk nooit iemand. Heb meer last van zwaarbeladen auto's al dan niet met caravan die hun gewone koplampen al niet afstellen als het daarover gaat.
Het enige wat ooit voorkomt is dat het overdag in een keer zo donker wordt dat de lichten aan moeten maar dan is het nog niet meteen verblinding want dan schemert het.

Wat ik wel doe is mijn lampen zo laag mogelijk stellen, wel zo netjes. That's it. En een heer in het verkeer zijn, dus ben ik af en toe zo aardig om haastige mensen even te laten passeren. Ik ben met vakantie. Veel belangrijker.

Als ik een keer in november/december/januari zou gaan zal ik er eens nader over nadenken. Dan ga ik ook nadenken over winterbanden overigens.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #27 Gepost op: 14 jun 2017, 12:22 »
.......Voor de heenreis van Newcastle naar Glencoe, hebben jullie misschien een paar tips waar we ergens kunnen eten voor of voorbij Glasgow? Geen zin om de stad in te rijden!
....
Heb eens gegeten in Tyndrum. Op de driesprong links naar Oban en rechts naar Fort William. Is een Shop, restaurant en tankstation. Ook Tyndrum Inn ernaast. Dus 2 keuzes. Alleszins acceptabel om even te stoppen. Geen haute cuisine maar dat hoeft ook niet.

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #28 Gepost op: 14 jun 2017, 15:40 »
Het principe van die stickers vind ik toch maar vreemd, want wij kunnen met een europese wagen dan toch steeds verblind worden door Britse tegenligger???:dontknow:
Ja ik zal mijn lichten zo laag mogelijk instellen, en trouwens, veel zullen we niet rijden als het donker is....

Tyndrum, I'll check it out, bedankt!!!

Tik tok nog 46 dagen....
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #29 Gepost op: 14 jun 2017, 16:08 »
Het principe van die stickers vind ik toch maar vreemd, want wij kunnen met een europese wagen dan toch steeds verblind worden door Britse tegenligger???:dontknow:
Ja ik zal mijn lichten zo laag mogelijk instellen, en trouwens, veel zullen we niet rijden als het donker is....

Tyndrum, I'll check it out, bedankt!!!

Tik tok nog 46 dagen....
Nee hun lichten wijzen naar links. En die van jou naar rechts terwijl ze rechts passeren.

En als je in augustus daar bent moet je wel tot laat rijden als je in het donker wilt rijden. Dus valt het wel mee. Maak je niet druk, geniet van de vakantie. Lichten laag moet ruim voldoende zijn.

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #30 Gepost op: 14 jun 2017, 16:28 »
Inderdaad!
En ja genieten zullen we zeker doen!!!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #31 Gepost op: 14 jun 2017, 20:52 »
Doe je ook geen lichten aan bij slecht weer?  (gelukkig regent het er nooit  :laughing7:).

Wij kunnen niets afstellen qua koplampen, en onder het motto: wat gij wilt dat u niet geschiedt, doet dat ook een ander niet, plakken wij altijd af. Voor het geld hoef je het niet te laten - en anders zou je niet op vakantie moeten gaan...
maar dit zal altijd een discussie blijven, totdat wij ooit ook gewoon links gaan rijden op het continent ;)

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #32 Gepost op: 27 jul 2017, 15:25 »
Hallo,

Wij vertrekken dit WE, maar ik zie dat het weer niet zo mooi zal zijn in de buurt van Glencoe/Fort William, iemand een paar aanraders voor indoor activiteiten?

thx

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #33 Gepost op: 28 jul 2017, 18:37 »
Uhm, Fort William is de 'Outdoor Capital of the UK', niet zo heel veel opties voor indoors.
* West Highland Museum
* Ben Nevis Distillery
* Treasures of the Earth
* Nevis Centre (indoor bowling)
* Highland Folk Museum in Glencoe Village
* Sealife Centre bij Oban
* National Trust Visitor Centres in Glencoe en Glenfinnan

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #34 Gepost op: 28 jul 2017, 20:09 »
I know, vandaar de vraag! :)
Bedankt!!!

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #35 Gepost op: 16 aug 2017, 06:32 »
Wij zijn net terug na 2.5 week!
Eerste week Glencoe en Skye waren leuk, weer was wel niet top, veel regen gehad, heel veel last van de midges, vriendin levend opgegeten, ik ben ook flink gebeten, Smidge werkt dus helemaal niet...maar mijn dochter heeft helemaal niets.
In Glencoe was het zo slecht weer dat we ons programma hebben aangepast en sneller richting Skye zijn vertrokken, heel jammer, 's avonds wel prachtig licht gehad, met een mooie regenboog.
Ben wel heel hard geschrokken hoe druk het was, zoveel toeristen, bussen vol, vond ik wel jammer...Glenfinnan hebben we zelfs niet kunnen bezoeken, het was overal vol nergens plaats om te parkeren, Mallaig ook trouwens zo druk! Vond het wel een mooie route om zo tot Skye te varen.
Devil's Pulpit op de heenreis was echt geweldig en ook daar veel volk, maar hier hebben we meer geluk gehad, wij hadden de Pulpit voor ons, het was er toen aan het gieten, misschien daarom haha
Skye was echt bijzonder druk vonden we echt niet leuk, dit gaan we volgend jaar anders aanpakken!
Nadien richting Orkney gereden via Ullapool en Durness, steeds een geweldige route, en Smoo Cave was echt indrukwekkend, met al de regen van de voorbije dagen was de waterval echt heeeeeel krachtig, kon zelfs geen foto maken, omdat het toestel meteen nat werd!
Orkney blijft mijn favoriet, en daar zijn we tot rust kunnen komen, en daar hebben we heel mooi weer gehad, het is er ook veranderd, nu met al die grote ferry boten, Brogar heeft zelfs een omheining gekregen, dit verpest het gewoon zooo droevig vonden we dit!
Super lekker gegeten, die lokale producten, je smaakt meteen het verschil..en wat'n verschil!!!
Hoy bezocht, bijzondere plaats, Rackwick is zooo prachtig, helaas geen tijd om naar The Old Man te wandelen...

Heb een vraag, de hele tijd gingen we in de vooravond naar de pub pintje drinken en dat was geen probleem, in Inverness konden we nergens binnen met onze dochter? Kan iemand dit toelichten?

Volgend jaar maken we dezelfde reis opnieuw, maar dan begin juli...

Offline Frederik

• Schotland fan
« Reactie #36 Gepost op: 17 aug 2017, 16:20 »
Wij zijn net terug na 2.5 week!
Eerste week Glencoe en Skye waren leuk, weer was wel niet top, veel regen gehad, heel veel last van de midges, vriendin levend opgegeten, ik ben ook flink gebeten, Smidge werkt dus helemaal niet...maar mijn dochter heeft helemaal niets.
In Glencoe was het zo slecht weer dat we ons programma hebben aangepast en sneller richting Skye zijn vertrokken, heel jammer, 's avonds wel prachtig licht gehad, met een mooie regenboog.
Ben wel heel hard geschrokken hoe druk het was, zoveel toeristen, bussen vol, vond ik wel jammer...Glenfinnan hebben we zelfs niet kunnen bezoeken, het was overal vol nergens plaats om te parkeren, Mallaig ook trouwens zo druk! Vond het wel een mooie route om zo tot Skye te varen.
Devil's Pulpit op de heenreis was echt geweldig en ook daar veel volk, maar hier hebben we meer geluk gehad, wij hadden de Pulpit voor ons, het was er toen aan het gieten, misschien daarom haha
Skye was echt bijzonder druk vonden we echt niet leuk, dit gaan we volgend jaar anders aanpakken!
Nadien richting Orkney gereden via Ullapool en Durness, steeds een geweldige route, en Smoo Cave was echt indrukwekkend, met al de regen van de voorbije dagen was de waterval echt heeeeeel krachtig, kon zelfs geen foto maken, omdat het toestel meteen nat werd!
Orkney blijft mijn favoriet, en daar zijn we tot rust kunnen komen, en daar hebben we heel mooi weer gehad, het is er ook veranderd, nu met al die grote ferry boten, Brogar heeft zelfs een omheining gekregen, dit verpest het gewoon zooo droevig vonden we dit!
Super lekker gegeten, die lokale producten, je smaakt meteen het verschil..en wat'n verschil!!!
Hoy bezocht, bijzondere plaats, Rackwick is zooo prachtig, helaas geen tijd om naar The Old Man te wandelen...

Heb een vraag, de hele tijd gingen we in de vooravond naar de pub pintje drinken en dat was geen probleem, in Inverness konden we nergens binnen met onze dochter? Kan iemand dit toelichten?

Volgend jaar maken we dezelfde reis opnieuw, maar dan begin juli...
Wij hebben ook hele rare en zeer uiteenlopende ervaringen met het drinken van alcohol bij aanwezigheid van onze kinderen. Enkel in Glasgow en Edinburgh maakten ze er op sommige plaatsen problemen van . Aan de Grass Market in Edinburgh was het zelfs zo raar dat we binnen niets mochten drinken, enkel op het terras. En zelfs dan waren de kinderen verplicht iets te eten, anders mocht zelfs dat niet. Een portie lookbroodjes voor beide heeft dat probleem opgelost. Zeer raar allemaal.
Op onze laatste avond wilden we nog eens klinken op een mooie reis maar was het al 21u30. Heb aan de politie gevraagd of zij wisten of iets drinken met kinderen nog ergens kon. Het antwoord was nee, maar dat was misschien niet abnormaal gezien die mensen in functie waren. 100 m verder hebben we het dan toch geprobeerd aan een restaurantje en dat kon toch perfect. Dus toch nog genoten van een terrasje terwijl er politie passeerde en niets opmerkte.

Heel vreemd allemaal...

Buiten de grote steden trouwens helemaal geen probleem, echt nergens de toegang geweigerd geweest.

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #37 Gepost op: 18 aug 2017, 08:05 »
Ja helemaal niet consequent...
Ik had ook gedacht om een portie lookbrood ofzo, maar gezien we eigenlijk aan het wachten waren dat het restaurant open ging was dit niet ideaal...

Iemand een paar tips voor midges beten? Twee weken geleden gebeten en het blijft maar jeuken, heb al gewone zalf tegen muggenbeten ea geprobeerd, maar zonder resultaat...
Iets wat wel leek te werken als repellent is geranium olie en roken!