Auteur Topic: Westen van Schotland met kids, suggesties?  (gelezen 855 keer)

Offline PJA

• Schotland fan
Westen van Schotland met kids, suggesties?
« Gepost op: 15 feb 2018, 14:32 »
Na vele bezoeken aan Engeland en Wales, zijn we (gezin met drie kids van 16, 13 en 11) deze zomer van plan om een bezoek te brengen aan Schotland. Zo’n twee tot drie weken. We varen via Dover en starten/eindigen met enkele dagen Edinburg. Hier ben ik zelf al meerdere malen geweest, dus ken er de weg.

We willen op twee hooguit drie plaatsen een accomodatie regelen en dan van daaruit de omgeving verkennen. Dit omdat de kinderen het niet prettig vinden om elke paar dagen te moeten verkassen. Nu denk ik zelf om iets te zoeken in de omgeving van Glencoe en op het eiland Skye. Dan zit ik alleen nog met een eventuele derde bestemming...

Doorrijden richting Inverness; is dat echt anders en de moeite t.o.v. de twee eerdere bestemmingen?
Langer verblijven op de eerste twee bestemmingen en niet meer doorrijden richting het noorden?
Of een derde bestemming uitkiezen in het Zuiden van Schotland?

Suggesties zijn welkom!

Jaren geleden zijn we een keer in de omgeving van Keith geweest en daar vanuit Edinburgh via Pitlochry/Cairngorms naartoe gereden. Dus die kant hoeven we niet meer persé te bezoeken.

Onze kids willen vooral actief bezig zijn: wandelen, musea en kastelen bezoeken, dieren (rendieren, dolfijnen, zeehonden) spotten...

Offline SnEm

• Schotland fan
Re: Westen van Schotland met kids, suggesties?
« Reactie #1 Gepost op: 15 feb 2018, 15:11 »
Dover - Edinburgh is wel een serieuze trip!

Moeilijke vraag, want je 3 opties zijn interessant...
Misschien dan beter doorrijden richting Ullapool en van daar uit Wester Ross verkennen, of nog verder naar het Noorden, Orkney of Outer Hebrides...
Channonry Point voor de dolfijnen is en blijft een aanrader! (Black Isle bij Inverness)
Langer blijven is zeker een optie vooral dan voor Skye wat een destinatie op zich is...
Zuiden is zeker ook wat,  Loch Lomond en ook de kleinere eilanden, maar dat ken ik zelf minder goed

https://www.walkhighlands.co.uk/
https://www.undiscoveredscotland.co.uk/
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 15 feb 2018, 15:51 »
Misschien een derde optie in Dumfries & Galloway? Genoeg te doen en het is er een stuk rustiger dan in the Highlands. Toeristen slaan zuid-Schotland vaak over in hun haast om in the Highlands te geraken, maar het is best een bezoek waard.

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 15 feb 2018, 21:00 »
Ik zou zeggen ga dan bij the Cairngorms in de buurt zitten. Rendieren bezoeken (ze zijn er niet echt in het wild in Schotland). Vandaaruit kan je op Black Isle dolfijnen spotten. Er zijn ook nog wel wat kadtelen te bezoeken daar. En wandelen in mooie natuur gaat daar ook wel lukken.

Offline PJA

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 16 feb 2018, 09:40 »
Bedankt voor jullie suggesties. Drie hele verschillende, maar ik ga ermee aan de slag!

Dover - Edinburgh is inderdaad een flinke trip, maar ander kost het ons €1000,- of meer om in Schotland te komen (via Hull of Newcastle).De afgelopen jaren zijn we naar de Spaanse Pyreneeën gereden, dus dat stuk naar Edinburgh moet ook wel lukken.

Groet,
Pamela Jane

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 04 apr 2018, 12:55 »
Indien je nog niet teveel "gepuzzeld" hebt en nog niets definitiefs hebt vastgelegd, kan je het volgende overwegen.

Citaat
Onze kids willen vooral actief bezig zijn: wandelen, musea en kastelen bezoeken, dieren (rendieren, dolfijnen, zeehonden) spotten...
Ik herinner me een reis met de zoon (en mijn vrouw ook  :) ) waarbij bovenstaande volledig is ingevuld. 
Uitgezonderd de zeehonden en dolfijnen.

- Urquhart Castle en ook 1 Nessie museum (jaja, doen met kinderen  :) )
- Het dubbelmuseum Highland Folk Museum in Kingussie en Newtonmore.
- Het Highland Wildlife Park, waar je het eerste deel met de eigen auto doorrijdt.  Nadien een deel te voet.
OK, sinds wij daar geweest zijn, is er veel veranderd... Toen waren het enkel de dieren die (ooit en nu) leven in Schotland.  Blijkbaar is het uitgebreidt naar toendra en pool dieren. (Skye haar rendiercenter is daar ook niet ver vandaan).
- De stad Stirling heeft zeker ook veel te bieden qua museums, kasteel, allerlei speciale 'tours'. 

Zowel Stirling, Aviemore, Newtonmore / Kingussie liggen op niet zo'n grote afstand van elkaar. 
Dus als je nog een logement ergens in de buurt van het ene of andere vindt, is het te doen qua afstanden / tijd.
Urquhart en Nessie kan je bezoeken op 1 dag vanuit Glencoe.

Ik zou niet noordelijker gaan dan de lijn Inverness - Ullapool op die 2 à 3 weken. 
Anders ben je meer aan het rijden met de auto dan iets bezoeken / wandelen / genieten.
Skye is ook al groot en veel te zien / wandelen / bezoeken (daar kan je de volle 3 weken ook al voor gebruiken  :))