Auteur Topic: Kennismaking Schotland - rondreis van 14 dagen  (gelezen 1300 keer)

Offline Globetrotters

• Schotland fan
Kennismaking Schotland - rondreis van 14 dagen
« Gepost op: 03 feb 2018, 23:35 »
Hallo allemaal,

Wij (twee dertigers) zijn van plan om in juni een rondreis met de eigen auto te gaan maken in Schotland. We zullen gaan overnachten in bed&breakfasts. Omdat het voor ons de eerste keer is dat we naar Schotland gaan zouden we graag advies willen van ervaren Schotlandgangers wat jullie van deze route vinden? Zouden jullie bestemmingen overslaan of zijn we misschien iets interessants vergeten? En als jullie nog leuke tips voor ons hebben voor wandelroutes/bezienswaardigheden etc. dan horen we dat natuurlijk ook graag. De route die we hebben bedacht:

Dag 1: Aankomst in Newcastle, rijden naar Edinburgh, overnachting Edinburgh
Dag 2: Edinburgh en omgeving. Reisdag Edinburgh-Pitlochry, overnachting Pitlochry.
Dag 3: Edinburgh - Pitlochry. Bezoek Aviemore/Cairgorns: met kabelbaan naar boven. Overnachting
            Pitlochry
Dag 4: Pitlochry – Inverness, overnachting Inverness
Dag 5: Overnachting Inverness
Dag 6: Inverness - Isle of Skye, overnachting Skye
Dag 7: Skye, overnachting Skye
Dag 8: Overnachting Skye
Dag 9: Van Sky naar Fort William, overnachting Fort William
Dag 10: Overnachting Fort William
Dag 11: Overnachting Fort William
Dag 12: Vanaf Fort William via Glencoe naar Loch Lomond, overnachting Loch Lomond
Dag 13: Overnachting Loch Lomond
Dag 14: Terugreis

Alvast bedankt!
Groetjes Globetrotters

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
Re: Kennismaking Schotland - rondreis van 14 dagen
« Reactie #1 Gepost op: 05 feb 2018, 14:26 »
Hi Globetrotters

Jullie route ziet er goed uit, lekker in elke plaats een paar nachten zodat je tijd hebt om te omgeving te verkennen.

Ik zou misschien het bezoek aan Aviemore vanuit Inverness doen, want dat ligt dichterbij. Wanneer je in Pitlochry bent kan je misschien Glen Lyon bezoeken of de omgeving van Aberfeldy.

Inverness ben ik zelf niet zo weg van, maar het is een goede uitvalbasis als je bijvoorbeeld Loch Ness wilt bezoeken of Ullapool.

Fort William en Skye zijn al druk in juni, dus ik raad aan daar zo snel mogelijk B&B's te gaan boeken!
Dit is een goede website voor Fort William accommodatie: www.fortwilliam-guesthouse.com

Voor Loch Lomond zou ik het plaatsje Balloch aanraden, daar heb je de meeste B&B's.

De beste website voor wandelingen in Schotland is: www.walkhighlands.co.uk
Voor accommodatie voor heel Schotland: www.visitscotland.com/accommodatie

Hoop dat je wat aan deze info hebt. Veel plezier met plannen!

Groetjes,
Caroline

For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Globetrotters

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 06 feb 2018, 21:28 »
Hoi Caroline!
Dankjewel voor de vele handige tips! Hier hebben we echt iets aan. We lezen vaker dat Inverness wat tegenvalt. Heb je misschien nog een andere uitvalsbasis wat mooier is om de omgeving Loch Ness te verkennen? Ben je zelf ook bij de Cairngorns geweest? Heb je dan misschien een tip vanuit waar we dan het beste kunnen overnachten als Inverness niet zo leuk is?

De tip voor Glen Lyon lijkt ons erg leuk, dit gaan we aanpassen in ons schema :)
Wat een superhandige site van de Fort William accommodatie! We zullen gauw gaan boeken,

De wandellink en accommodatielink komen zeker van pas, we gaan het allemaal bekijken!

Groetjes Karin

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 08 feb 2018, 14:33 »
Leuk programma, ik zou, ma da's echt persoonlijk, meer tijd op Skye doorbrengen, daar valt zoveel te zien...
Deze sites zijn ook handig
http://www.roomfinderscotland.co.uk/
https://www.undiscoveredscotland.co.uk/

Wel persoonlijk vind ik Fort William nog erger als Inverness...
In de buurt van Inverness is Chanonry Point is zeker niet te missen de dolfijnen van zo dichtbij zien is toch wel wat!
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 10 feb 2018, 15:17 »
Hi Karin

Kies in plaats van Inverness een van de plaatjes rondom Inverness, bijvoorbeeld Carrbridge. Of verblijf in Aviemore, als je daar toch al naar toe wilt om het te bezoeken. En Aviemore, of een van de plaatsjes daar in de buurt, is een goede uitvalsbasis voor een bezoek aan de Cairngorms. Ja, er is de funicular (het is een soort van treintje, geen kabelbaan), maar er zijn ook volop wandelmogelijkheden. Ik vind de Cairngorms erg mooi, met de bergen en de Caledonische dennenbossen.

SnEm's suggestie, dolfijnen kijken bij Chanonry Point, is zeker een aanrader!

Maar ben het niet eens met zijn opmerking dat Fort William erger is dan Inverness (en niet alleen omdat ik in Fort William woon en bij de tourist information werk ;) ). Je kan ze niet echt vergelijken: Fort William is een groot dorp, Inverness een kleine stad. Als je van winkelen houdt, dan moet je in Inverness zijn. Als je met 5 min in de natuur wilt zijn, dan is Fort William "the place to be". Fort William is misschien niet pittoresk, maar heeft een groot aanbod aan accommodatie en restaurants. Het is een goede uitvalsbasis om de omgeving te verkennen.

Ik zou het programma aanhouden dat je nu ongeveer hebt. Voor een eerste vakantie in Schotland is het een goede route om een algemene indruk te krijgen. Als je na deze vakantie je hart verloren hebt en van plan bent terug te komen dan kan je je altijd nog richten op specifieke gebieden en daar langer verblijven.

Groetjes,
Caroline

Offline Globetrotters

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 11 feb 2018, 20:18 »
Hoi allemaal

Even een vraagje..wij hebben de reis een beetje gewijzigd. In plaats van Inverness gaan we naar Aviemore. Maar nu zien we dat het van Pitlochry naar Aviemore echt kort rijden is. Wat zouden jullie doen? Pitlochry overslaan en in 1x van Edinburgh naar Aviemore? Of is dit te ver? Of hebben jullie misschien nog tips wat een geschikte route is om vanuit Edinburgh naar Skye te gaan?
Alvast bedankt.

Groetjes Kairn

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 14 feb 2018, 11:57 »
Wij doen meestal de route omgekeerd, wij beginnen via Glencoe en zo helemaal naar het noorden om dan via Aviemore / Pitlochry terug te rijden.
Ik heb er nog nooit overnacht...meestal maken we er enkel een break.

Edinburgh - Skye, doe ik het liefst via Glasgow - Loch Lomond en Glencoe....eens je de A82 oprijdt moet je dan wel een kwijlbakje aandoen, ik vind dit echt een prachtige route. En dan de buurt van Shiel Bridge is ook een heel mooie route

Van Skye kun je op 2.5 uur doorrijden tot Inverness en dan zo terug richting Edinburgh, een mooie lus...

I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 15 feb 2018, 16:20 »
Ik zou Pitlochry niet overslaan, het is een prachtige omgeving. En dat Pitlochry -Aviemore maar een kort stukje rijden is maakt toch niet zoveel uit als je onderweg dingen gaat ondernemen?

Je kan ook je route wat langer maken met bijvoorbeeld het volgende rondje: Pitlochry - Aberfeldy - Kenmore - Lawers - Bridge of Balgie - Glen Lyon - Kenmore. En dan noord naar Tummel Bridge, oost via Loch Tummel naar Killiecrankie.

In Dalwhinnie kan je de distilleerderij bezoeken, in Newtonmore het openluchtmuseum (gratis) en/of in Kincraig het Highland Wildlife Park.

Of je arriveert vroeg in Aviemore wat je meer tijd geeft om daar iets te ondernemen.

Vanuit Aviemore zou ik naar Inverness rijden, dan de A835 naar Garve en de A832 naar Kyle of Lochalsh en de Skye brug. Je mist dan Loch Ness, maar dat kan je altijd nog doen vanuit Fort William. En ik denk dat de A835 route mooier is dan de Loch Ness route. Of je kan Loch Ness meenemen als je van Skye komt en via de A87/A82 naar Fort William rijdt.

Hopelijk heb je wat aan deze ideeen.

Groetjes,
Caroline