Auteur Topic: mijn eerste voorbereidingen voor schotland 2019  (gelezen 3290 keer)

Offline Trijske

• Schotland fan
mijn eerste voorbereidingen voor schotland 2019
« Gepost op: 22 jan 2018, 15:22 »
Hallo,

Ik ben hier nieuw op het forum, en denk al lang om eens een reis naar Schotland te maken. Dit wil ik samen doen met mijn vriend.
2 jaar terug wandelde ik de Burren met een kameraad in Ierland, en deed bijna gans de route, met nog een verkenning van een dag in de Connemara met de auto.

We zouden de WHW willen wandelen in 8 dagen begin mei 2019. We willen wel genieten en daarom minstens 8 stapdagen. Over de route heb ik al menig lectuur gevonden elders en op deze site.
B&B's heb ik genoeg per overnachting gevonden. Voor boeking is het nog te vroeg.
De kaart van schotland staat al op mijn Basecamp, en de trail van de WHW vond ik ook.

Heen en terug vermoedelijk IJmuiden tot Newcastle. Met de eigen auto hebben we ook meer vrijheid.

Vanuit Newcastle zou ik via Edinburgh en Glasgow naar Fort William kunnen rijden en daar de auto achterlaten en de trein nemen tot aan beginpunt van de wandeling Milngavie. Is hier een mogelijkheid om ergens gratis de auto te parkeren? of aan begin of eindpunt van de trail?

Verder hebben jullie mss tips om me op weg te helpen, om nog iets meer van het mooie schotland te zien.

Las al eens iets hier of het forum over Skye. Is dat doenbaar of mss te ver vanuit FW. Mss een autoroute zonder ferry, anders komt de reis mss weer ook te duur uit. Met eens ergens een wandeling erbij als hoogtepunt.
En zou ik dan de 2 steden van het begin mss beter laten vallen om meer van het landschap van Schotland te kunnen ontdekken.
Ik kan gemakkellijk 2 weken vakantie hiervoor inplannen. Als ik later nog eens kom zou ik die er ms kunnen bijnemen.

Weet iemand wanneer het hotel Kingshouse in 2019 terug open is. Blijkbaar is men daar aan 't verbouwen. en die info vind ik niet.
Six day trials, kan iemand hier meer info over geven. Komen ze ook in de buurt van WHW, dan kan ik daar rekening mee houden qua dataplanning.
Ik hoop hier wat tips en informatie te vinden.

Beatrijs

Offline Drumalban | Sjoerd

• http://www.drumalban.nl
  • Schotland fan
  • Wandelgids wonende in de Schotse Highlands
Re: mijn eerste voorbereidingen voor schotland 2019
« Reactie #1 Gepost op: 23 jan 2018, 00:26 »
Hallo Beatrijs,
Wat gaaf dat je Schotland wilt ontdekken! En er de tijd voor nemen is een goed uitgangspunt. Ik zou zelf de steden laten vallen. Ze zijn het bezoek absoluut waard, maar je kan er makkelijk later terug komen voor een cultuur trip als je geen bezwaar hebt om te vliegen.

Ik weet geen specifieke parkeerplekken, maar over het algemeen is een parkeerplek voor je wagen vinden geen probleem.

Skye van Fort William is 2u15 - 2u45, afhankelijk waar op het eiland je wilt zijn. Er is een brug, dus ferry niet nodig. Boek van te voren je overnachtingen, want het is altijd druk (helaas).

Ik weet zo geen alternatief voor het Kingshouse Hotel.

Erg fijn dat jullie je eigen auto hebben. Lekker op pad!
Mocht je de bergen rond Torridon, Glen Shiel, Assynt of bijvoorbeelde Cairngorms willen verkennen dan kan ik jullie wellicht helpen. Dit zijn fantastiche berggebieden die makkelijk concurreren met de WHW en een alternatief voor het zo drukke Skye.

Alvast veel plezier met het plannen! De winter is op dit moment in volle gang (we hebben al 3 weken sneeuw liggen) en de bergen zijn prachtig!

Hartelijke groeten,
Sjoerd
Mochten jullie nog
Professionele begeleiding van bergtochten in de Schotse hooglanden - Drumalban.nl.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #2 Gepost op: 23 jan 2018, 06:12 »
Als je alle tijd hebt (liefst meer dan 2 weken anders sluit ik me bij de vorige aan) moet je de steden gewoon eerst doen (goeie volgorde) maar voor te proeven hoef je er niet lang voor uit te trekken.

Edinburgh en Glasgow zijn heel verschillend en de meningen lopen uiteen. Edinburgh is veel toeristischer en ik zeg altijd je struikelt over de kilts op de Royal mile maar op de een of andere manier vind ik Glasgow Schotser. Grauwer en niet zo mondain dan Edinburgh.

Maar je voelt het pas als je er zelf bent, sla het op en vindt je eigen indrukken. Ik ga b.v. in maart terug naar Edinburgh want als een paar vrienden zo'n plan opvatten voor een stedentrip sta ik al klaar. Was met Glasgow eender geweest. En met de boot en eigen auto want de boot is al vakantie.

Schotland heeft veel plaatsen die mooi zijn en weer anders en iedereen vindt er wat van. Omgeving Fort William vind ik wel een topper en Skye zie ik aanstaande mei. Dan schrijf ik wel een verslagje. Zonder wandelingen daar weet ik niets van. De Cairngorms zijn ook mooi en weer anders.

Als je Ierland hebt "gedaan" (tenminste een stuk) en het is je bevallen dan zal Schotland je zeker bevallen. Schotland is een stuk ruiger en weertechnisch nog meer onvoorspelbaar maar naar beide plaatsten ga je niet voor het weer.

Maar ga maar gewoon en wacht niet te lang, ik heb er 35 jaar mee gewacht om Schotland te bezoeken en dat was 35 jaar te lang geweest (nou ja je ziet wel andere dingen op de wereld maar Schotland staat hoog in de ranking) en eigenlijk is het zo dichtbij.

Offline Trijske

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 23 jan 2018, 09:01 »
Dag fervente forumleden Sjoerd en Witteveen,

Ook bedankt voor de tips.

Als torridon ook niet te ver weg ligt mag je daar wel info over geven. Ik zal een van de dagen die namen is opzoeken. En iik ga ook eens een landkaart kopen, want heb enkel de kaart op de pc. Ofwel plan ik iets meer tijd om naar daar te gaan, en bezoek ik ook het drukke Skype.
Is daar ook genoeg slaapgelegenheid als B&B?

Tot later.

Beatrijs

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 25 jan 2018, 15:52 »
Hi Trijske

In Fort William kun je helaas niet gratis parkeren. Er zijn 'long stay car parks', maar daar betaal je £2 per dag (weet niet of dat tarief verandert in 2019). Of je ergens gratis can parkeren in Milngavie weet ik helaas niet.

Ja, het is nu misschien een beetje te vroeg om B&B's te boeken voor 2019, maar wacht ook niet te lang want de WHW is erg populair en accommodatie zal snel vol geraken. Vooral langs de oostkant van Loch Lomond is er beperkt accommodatie, dus als die vol is, dan heb je een probleem.

Wanneer Kings House Hotel weer opengaat weet ik niet, maar volgens mij hebben ze nog steeds een bunkhouse waar je kan overnachten alhoewel die nu gesloten is (voor de winter?). Anders zijn er pods bij Glencoe Ski Resorts waar je kan overnachten.

Six Days Trials zijn altijd de eerste week van mei. Fort William is dan superdruk en accommodatie moeilijk te vinden. Ze doen elke dag een andere route die soms ook in de buurt van de WHW komt. Helaas zijn de routes niet elk jaar hetzelfde en het programma komt pas een week van te voren beschikbaar.

Ik sluit me aan bij Sjoerd en zou de Torridon omgeving of de Cairngorms aanraden. Skye is zo druk tegenwoordig, dat het niet leuk meer is. Persoonlijk vind ik Torridon en Cairngorms ook mooier dan Skye (maar er zijn veel Schotlandliefhebbers die het niet met mij eens zullen zijn  ;) ).

Ik woon in Fort William en werk in de tourist information daar, dus als je nog meer vragen hebt, dan stel je ze maar!

Groetjes,
Caroline

For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Trijske

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 25 jan 2018, 19:08 »
Dag Caroline,

Torridon is dat een streek?
En Cairgorms, is dat ook zo n groot national park?

Heb nu een gids v an Schotland, de michelingids, de groene reisgids. Ik heb me bedacht en zou dan als we de auto ook meenemen, voor de WHW enkele dagen (2 of 3 )uittrekken en de omgeving verkennen. De WHW wandelen in 8 dagen met mss rustdag. En na de WHW event 2/3 dagen andere kant. Definitief nog niets beslist, want de B& B s voor en na daar hangt af waar ik een tour zal maken. Voor Kingshouse hotel, dan slagen we dat maar over en doen we een lange wandeldag waarbij we vroeg uit de veren moeten.
We wandelen al 8 dagen, dus voor en na kunnen we best wat rondrijden, met eens een wandeling, naar een kasteel, een dorpje, een vissershaventje. Of ik plan alles na de WHW.

Vond enkele kleine routes, oa Callender, Aberfoyle, Callender, met oa Lake of Menteith. Loch Katerine, Brig o Turk, loch Venachar
Er is een wandeling Falls van 6,5 km.

Andere route vanuit Aberfoyle naar Iversnaid, met oa Loch Arklet, loch Ard, Loch China, Stronachlachar.

Andere route van Callender naar Loch Earn, falls of Lent, Kilmahog, strathyre, Balquhidder met graf Rob Roy, Inverlochlarich, St Fillans.

Bezoek Oban, castle Stalker
Route van Oban: Kilchum Castle, Auchindrain, Crarae Garden, Lochgilphead, Crinan, Kilmory, Kilmartin, Carnasserie Castle, Arduaine Garden.

Andere route van Tarbert via de westkust, mullaghmore Kintyre, Machrihanish, en terug langs oostkust.

Als ik he5 mooiste eruit kan halen op 3 dagen lukt dit mss wel.

Na de WHW zou ik mss eerder andere kant willen doen, vertrekkend vanuit Fort Williams, als t niet te ver is, Cairgorms, met een kleine wandeling mms erbij, naar Inverness, naar Ullapool.desnoods met ergens onderweg een overnachting.

Skype zal ik dan best een andere keer doen, en de steden Glasgow en Edinburgh ook.

Groetjes

Beatrijs

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 26 jan 2018, 18:11 »
Hi Beatrijs

Torridon is een plaats, maar de omgeving eromheen wordt ook Torridon genoemd. Het ligt langs de kustroute die van Kyle of Lochalsh naar Ullapool gaat. Prachtige route.

De Cairngorms is inderdaad een nationaal park, met erg veel bergen, maar je kan er ook mooie low level wandelingen maken.
Aan Inverness zou ik niet al te veel tijd besteden, tenzij je zin hebt om een dag te gaan winkelen.

Er is zoveel prachtigs te zien in Schotland, je kan niet alles in één vakantie doen. Ik woon sinds 2011 in Fort William en ontdek nog steeds nieuwe gebieden en plekken in Schotland!

Groetjes,
Caroline

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 29 jan 2018, 14:42 »
Die route Kyle of Lochalsh naar Ullapool welke route is dat, die gaan Jan en ik in Mei ook doen. Via Applecross? Gaat dat op een dag?

Ik lees kustroute dus zoveel mogelijk west rijden?

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 29 jan 2018, 15:12 »
............

Er is zoveel prachtigs te zien in Schotland, je kan niet alles in één vakantie doen. Ik woon sinds 2011 in Fort William en ontdek nog steeds nieuwe gebieden en plekken in Schotland!

Groetjes,
Caroline
Caroline is het niet zo dat je anders tegen het land aankijkt nu je er woont? Je hebt het nu onder handbereik, je gaat niet meer op vakantie, dat is anders. Tenminste zo voel en voelde ik het aan bij andere bestemmingen (Schotland is voor mij vakantie). Just curious.

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 30 jan 2018, 17:14 »
Hai Wittebeer

Natuurlijk, mijn dagelijks leven in Fort William voelt niet als vakantie, maar als ik op pad ga in Schotland voelt dat wel als vakantie. Als ik vrienden en familie verschillende plekken in Schotland laat zien: voelt nog steeds als vakantie. En ik geniet nog steeds op en top van het leven en de natuur hier!

Over de Kyle of Lochalsh naar Ullapool route: ja, dat zou je op 1 dag kunnen doen. De route gaat via Strathcarron, Lochcarron, Shieldaig, Torridon, Kinlochewe, Gairloch en Poolewe, en dan de A835 naar Ullapool. Of je Applecross meeneemt moet je zelf beslissen. Ik vond het niet superbijzonder, maar weet dat er heel veel mensen zijn die er wel weg van zijn. Ze hebben daar de Potting Shed cafe & restaurant (Applecross Walled Garden), dat vind ik wel een aanrader.

Groetjes,
Caroline

Offline Drumalban | Sjoerd

• http://www.drumalban.nl
  • Schotland fan
  • Wandelgids wonende in de Schotse Highlands
« Reactie #10 Gepost op: 31 jan 2018, 00:11 »
Hoi Beatrijs,
zo te horen heb je al aardig wat ideeen op gedaan!
In Torridon heb je een aantal mooie bergen waar je op of bijlangs kunt wandelen. Zoek maar eens op Beinn Eighe National Nature Reserve, of kijk hier: http://www.nnr-scotland.org.uk/beinn-eighe/

De kustroute is fantastisch, als je van rijden/touren houdt. De eenbaansweggetjes zijn voor sommige mensen een beetje stressvol.
Mocht je je plotseling in Ullapool bevinden en nog tijd over hebben, dan is er ook genoeg avontuur verder noordelijk te vinden. Hier heb ik een poosje geleden nog een blog over gepost.

http://www.oppad.nl/?bestemming=wandelen-in-het-verre-noordwesten-van-schotland

Groetjes,
Sjoerd
Professionele begeleiding van bergtochten in de Schotse hooglanden - Drumalban.nl.

Offline Trijske

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 08 feb 2018, 20:12 »
dag caroline

even met andere dingen bezig geweest,

vanuit fort William naar Torridon en  langs de kustroute die van Kyle of Lochalsh naar Ullapool gaat. Kan ik dit op 1 dag doen, rekening houdend dat we her den der toch ook stoppen, in een dorpje, voor een uitzicht?
Of doen we daar best 2 dagen over

Beatrijs

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 10 feb 2018, 13:16 »
Hai Beatrijs

Ja, je kan het in 1 dag doen, maar ik denk dat 2 dagen beter is. Mooie omgeving, veel plekken om te stoppen, dus relaxter om het in 2 dagen te doen.

Groetjes,
Caroline

Offline Trijske

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 11 feb 2018, 11:07 »
Allen bedankt voor jullie reacties.
Als heel de planning klaar is zet ik het hierop.
Veel wandelgroetjes
Beatrijs

Offline Trijske

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 30 apr 2018, 22:16 »
dag schotlandliefhebbers

Een deeltje van de reis is al beslist, maar weet nog niet wat het beste is, met de boot en eigen auto en of het vliegtuig tot Edinburgh vanuit Brussel en huur auto.
Heeft iemand idee wat de beste prijs is? en tijd onderweg met vliegtuig of boot/autorit

Ondertussen heb ik het deel van de WHW al voor mekaar gekregen

op 30/4/2019 slaap ik in Milngavie bij Tambowie Farm.

Wandeldag 1 van Milngavie tot Drymen, 19,2 km, overnachting Ashbank
Wandeldag 2 tot Rowardennan 24 km, overnachting in Rowardennan Hotel
Wandeldag 3 tot Iverarnan, 22,4 km, overnachting The Droovers Inn
Wandeldag 4 tot Tyndrum, 19.2 km, overnachting Glengarry House B1B
Wandeldag 5 tot Inveroran (voorbij B Orchy) 15 km, overnachting Forst Lodge B&B
Wandeldag 6 Kinlochleven, 29.7 km, overnachting Alt na Leven B&B
Wandeldag 7 van Kinlochleven tot Fort William, 24 km , overnachting Ardblair B&B
dag 8/9 auto ophalen in Milngavie als we met boot komen, Ben Nevis beklimmen, overnachting Ardblair B&B
deze B&B zijn allemaal geboekt  :)

vraagje, kan ik auto huren in Fort William? heeft iemand webadres moest dit kunnen

Volgende dagen rondrijden met af en toe een stop voor uitzicht, cafe-eet stop en of kleine wandeling

Dag 10 van F W naar Ardnamurchan, via veerpont Corran-Inchree , naar Portuairk parking;  wandellus naar Sanna Beach 7 km, en wandellus richting A Point 6,5 km wandelen, dan via Doirlinn naar Casle Tioram. Vandaar zou ik naar de vissershaven rijden. Overnachting in Chlachain Bar Pub Mallaig

Dag 11 van Mallaig via Invergarry naar Kyle of Lochalsh. Op deze route zou ik even halt houden bij de brug (Harry Potter) en de trap sluizen, verder interesseert mij ook Dornie , Eilean Donan Castle. Slapen in Kyle of lochalsh. nog slaapadres te zoeken.

Hierover vraagje of het mogelijk is om via Mallaig / Armadale naar Kyle of Lochalsh te gaan.

dag 12 Plockton, De Gardens Attadale, Bealach-na Bo, Applecross, Fearnmore en Shieldaig, overnachting shieldag of fearnmore

Dag 13 Torridon, wandeling 7 km Beinn Alligin, Glen Torridon, Kinlochlewe met overnachting

Dag 14  Ben Eighe National Nature Reserve met  bergpad 6,5 km over de lagere hellingen van Beinn Eighe.
Victoria Falls, en richting Gairloch en Ullapool

Vraag : spendeer ik te veel dagen van Mallaig naar Ullapool? wil zeker 2 wandelingen doen en Attadale Garden van zeker min 1,5 tot 2 uur.

Dag 15 van Gairloch naar National park Cairgorms, waar beste overnachting weet ik nog niet

Dag 16 verder richting Perth, Pitchlory en verder naar Edinburgh

Dag 17 Naar New Castle om 's avonds ferry te nemen en of de vlucht vanuit Edinburgh

graag reacties en tips

Beatrijs

Offline Trijske

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 20 sep 2018, 00:20 »
dag allemaal, en heb enkele vragen aan caroline (Wolfcvd)

ik heb terug meer tijd gehad om mijn reis verder te plannen, dit is ongeveer de planning dat ik wil doen.
Ondertussen zou ik toch in Kingshouse kunnen boeken in oktober, zodat de afstand korter wordt. Gelukkig heb ik nog niet alles vastgelegd, enkel de b&b s van de WHW liggen vast.

ik zoek echter nog een enkele B&B's in Mallaig, Torridon, Kinlochewe, Gairlach, Ullapool en Lochgilphead.
Heb al veel adressen gevonden in Wester Ross, maar voor een nacht vind ik niet veel.
voor de overzet van Corron-Inchree, moet ik dit reserveren op voorhand?
en moet ik de auto voor de volgende 10 dagen ook nu al boeken.

Is er soms een toeristinfo in Wester Ross om adressen te vinden voor 1 overnachting?

en de treinrit heen en terug, moet dit ook op voorhand vastgelegd worden?

dit is de planning en waar we al zeker slapen

di 30/04/2019   vlucht    15:30  16:10   Brussel / Edinburgh   nog te boeken         
   slapen   Milngavie   Tambowie Farm      reeds geboekt         
woe1/05/2019   wandeldag 1   19,2 km   Drymen   Ashbank B&B   reeds geboekt         
do 2/05/2019   wandeldag 2   24 km   Rowardennan   Rowardennan Hotel      reeds geboekt         
vr 3/05/2019   wandeldag 3   22,4 km   Inverarnan   The Drovers Inn         reeds geboekt         
za 04/05/2019   wandeldag 4   19,20 km   Tyndrum   Glengarry House         reeds geboekt         
zo 05/05/2019   wandeldag 5   15 km    Inveroran   Forest Lodge   reeds geboekt         
extra wandeldag inlassen en slapen in Kingshouse (oktober pas mogelijk te reserveren), en alles een dag opschuiven indien mogelijk                              
ma 06/05/2019   wandeldag 6   29,7 km   Kinlochleven   Allt na Leven B&B         reeds geboekt         
di 07/05/2019   wandeldag 7   24 km   Fort William   Ardblair B&B      reeds geboekt         
woe 08/05/2019   wandeldag 8      Ben Nevis   Fort William   Ardblair B&B         reeds geboekt         

do 09/05/2019   verhuur auto   9:00   Easydrive Car and Van Rental Fort William                     
   valies ophalen in Milngavie Tambowie Farm                        daar rondrit van boek Callander Aberfoyle,    Fort William Ardblair B&B      reeds geboekt  :)

vr 10/05/2019   1/ van Fort William naar Corran-Inchree, veerpont, Ardnamurchan, via overzet naar Salen, lus wandelen vanuit Portuairk, Castle Tioram, Arsaig tot Mallaig (slapen Mallaig)                           
         Chlachain Bar Pub   nog te boeken         

za 11/05/2019   2/ van Mallaig via Eilian Donan Castle naar Kyle of Lochalsh, bezoek attendale Gardens en slapen in Lochcarron (castle Cottage)                           
         Loch Carron   Castle Cottage B&B      nog te boeken                  
zo 12/05/2019   3/verder naar Bealach-na Bo, Applecross, Fearnmore, Kinlochewe, Shieldaig Torridon, daar ergens overnachten in Torridon of Kinlochewe                     
ma 13/05/2019   4/ wandelen in omgeving, wandeling 7 km Beinn Alligin of mits tijd,                           
   Ben Eighe National Nature Reserve een wandeling van 6,5 km over de lagere hellingen van Beinn Eighe, Victoria Falls, slapen Poolewe of Gairloch  nog te boeken      
di 14/05/2019   5/ bezoek inverewe gardens tot ullapool, slapen Ullapool nog boeken         
woe 15/05/2019   6/ Ullapool richting Inverness door natuurpark Cairngorms, via pas naar Pitlochry, daar overnachten   nog te boeken                     

do 16/05/2019   7/ Pitlochry naar callander, aberfoyle, Tarbet, Inveraray, Crarae Garden, overnachten Lochgilphead   nog te boeken                  

vr 17/05/2019+   8/ schiereiland Kintyre met de tuinen Carradale, slapen Lochgilphead                                       nog te boeken         
za 18/05/2019   9/ Kilmartin, Arduaine Gardens, Oban , slapen Fort William nog boeken         
zo 19/05/2019   10/ met trein van FW naar Edinburgh,                            
      16:55   19:35   vlucht Edinburgh Brussel            nog te boeken         

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 27 sep 2018, 19:04 »
Hi Trijske

De ferry van Corran naar Ardgour hoef je niet te boeken. Die gaat om het half uur en je sluit gewoon aan in de rij.

Voor de trein van FW naar Edinburgh: als je die van te voren boekt heb je kans om een goedkoper ticket te krijgen. Volle prijs is rond de 30 pond (enkeltje), maar als je op tijd bent kan je ze soms voor £14 pond krijgen. Boeken kan via de Scotrail website.

En dan voor accommodatie. Heb je al gekeken op de website van VisitScotland www.visitscotland.com/accommodatie? Als je alleen de plaatsnaam invult zonder specifieke datums, dan krijg je een hele lijst met accommodatie in die plaats (als je een datum invult krijg je alleen de accommodatie die je online kunt boeken).

*Mallaig: dit is de beste website voor B&B's in Mallaig: www.road-to-the-isles.org.uk

*Er is niet veel keuze aan accommodatie in Torridon of Kinlochewe, maar Torridon ligt maar op 30min rijden van Gairloch, waar je meer keuze hebt. Dus waarom verblijf je niet 2 nachten in dezelfde B&B?
Fionncroft in Melvaig (nabij Gairloch) (http://www.fionncroft.co.uk/) heeft een Shepherds Hut die je voor enkele nachten kan boeken. En Newton House (http://www.newtonhousegairloch.co.uk/) heeft ook vaak nog beschikbaarheid.

*Ullapool heeft vrij veel B&B's. Probeer eens bij Eilean Donan Guest House, Broombank B&B of Essex Cottage.

Beetje jammer dat je weinig tijd hebt uitgetrokken om de omgeving van Pitlochry en Aberfeldy te verkennen. Het is zo mooi daar. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om van Pitlochry via Aberfeldy, the old yew tree in Fortingall, Glen Lyon en Killin, naar Callander rijden. Dan daar, of in Aberfoyle, een extra nacht doen en dan misschien een bezoek aan Kintyre skippen en maar 1 nacht doen in de omgeving van Lochgilphead. Heb niet veel tips voor daar, heb zelf eens in Kilmartin Hotel overnacht, dat was OK. En in Killean Farmhouse, maar dat ligt dichter bij Inveraray.

Voor accommodatie in Fort William kan je ook nog kijken op deze website:
https://fortwilliam-guesthouse.com/

Hopelijk heb je wat aan deze informatie. Succes met plannen!

Groetjes,
Caroline

Offline Trijske

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 01 okt 2018, 19:47 »
bedankt voor de verdere tips Caroline
We hebben ondertussen onze vlucht geboekt maar dan van Amsterdam naar Glasgow. Beter verbindingen met bus naar vlieghaven, en mss ook goedkoper.  Als we in Fort William aankomen kom ik in het toeristen buro eens dag zeggen.
Verder volg ik je raad op en blijf 2 nachten in Gairloch View, boekte al een nacht, een dag langer blijven was geen probleem daar. Van Gairloch via Ullapool naar Pitlochry is een lange afstand, en dacht dan te overnachten in Kingussie. Vond er een b&b Hermitage Guesthouse. Ik wil graag door het natuurgebied Cairngom rijden. Wat moeten we absoluut zien daar?
Wat betreft Aberfeldy dat je schreef,  ... Killin, staat nu ook op onze list.
en dan nog uitzoeken of we daags nadien  overnachten in Killin, Callander of Aberfoyle. De laatste nacht wordt dan FW waar we de auto dan terug inleveren.
Caroline, weet jij of Kingshouse nu uiteindelijk open gaat in febr 2019? anders wordt die dag een tocht van 30 km naar Kinlochleven.
Volgens hun site wel maar krijg geen respons, enkel automatisch antwoord. Zou daar voor 6/5/2019 willen boeken.
groeten
Beatrijs

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 03 okt 2018, 16:19 »
Hi Beatrijs

Als je Cairngorm Nationaal Park wilt bezoeken, dan kan je het beste via Aviemore gaan. Je kan niet echt door het park rijden, omdat het eveneens een berggebied is, maar vanuit Aviemore kan je Glenmore Forest Park bezoeken of Rothiemurchus. Beide mooie gebieden voor wandelingen. Verder is er een Funicular railway, een Reindeer Centre en een stoomtreintje dat je kan nemen van Aviemore naar Broomhill. Vast nog wel meer te doen, maar dan kan je beter bij de tourist information in Aviemore binnenlopen, die weten vast meer.

Volgens de website zal Kingshouse in februari opengaan en zou het vanaf oktober mogelijk moeten zijn online te boeken. Het is nu oktober, dus hou de website in de gaten. Ik neem aan dat ze op een gegeven moment het boekingssysteem op de website zullen zetten. Staat ook bij dat ze voor oktober geen boekingen aannnemen, dus dat zal de reden zijn dat je geen antwoord hebt gekregen.

Groetjes,
Caroline