Met dit verhaal willen we jullie vertellen wat wij momenteel aan het uitzoeken/onderzoeken zijn. Ook hopen we dat er mensen zijn die van onze ervaring kunnen genieten en misschien leren, maar ook hopen we reacties te zien van mensen die ideeën hebben hoe we dit nog beter kunnen doen.
Een droom van mij was om naar Scotland te verhuizen, daar een mooi B&B over te nemen en te genieten van meer vrijheid dan ik nu geniet in Nederland.
Na vele jaren geduld te hebben gehad, twee kinderen verder, is ook mijn partner ervan overtuigd, dat Scotland meer te bieden heeft dan Nederland.
Naar een ander land verhuizen is al uitdagend genoeg, dan moesten we dit uiteraard maar doen met de komende Brexit.
Overnemen van een B&B?Nadat mijn droom geboren was ergens 2006, om te verhuizen naar Scotland en een B&B over te nemen, zien we dat er al enkele jaren verstreken zijn.
De veranderingen zoals, financiële crisis, Brexit en onafhankelijkheidszaken, zijn niet gering.
Banken geven niet zomaar geld weg (what, really?), waar het vroeger nog wel eens kon zijn dat de financiële zaken van het over te nemen B&B leidend was, is dit nu niet meer.
We kunnen in Scotland niet aan geld komen zonder "Credit History". Logisch dat banken willen weten hoe we de hypotheek gaan betalen

Conclusie: nu nog niet in Scotland een B&B overnemen, maar onze credit history opbouwen, dus werken.
BrexitBrexit lijkt een erg politiek karakter te hebben, waarbij de EU'ers misschien de dupe kunnen worden. We weten wel van een overgangsperiode, die in gaat na 29 maart 2019. En dat, als het goed is, voor EU'ers die er wonen de regels niet veranderen.
Conclusie: het makkelijkst is dat we in Scotland wonen voor 29 maart 2019.
Zoeken naar een baan dan maarDit is waar het verhaal wel interessant wordt.
Zoeken naar een baan, doe je dit nu in Nederland of in Scotland, wanneer je juist in Scotland wil werken.
Het uitdagende is dat wij dit dus, tot nu toe, vanuit Nederland proberen te doen, maar lekker lopen wil dit nog niet.
Bedrijven blijken terughoudend te zijn met het uitnodigen van mensen uit Nederland, ze zeggen wel anders, maar toch, er wordt nog niet veel gereageerd op de mails die we sturen of we in contact met hun kunnen komen.
Wat voor werk willen we gaan doen, momenteel ben ikzelf al 16 jaar in de IT support werkzaam, maar ik zie gaten in mijn skills die ze in Scotland zoeken.
Dus, ik moet nog maar eens naar Scotland om deze afspraken te maken en face to face te praten met deze recruiters. Dan kunnen we laten zien dat we serieus zijn.
@forumlezers: zijn er hier mensen die hier tips voor hebben?
Huren, kopen en verkopen....
Wanneer we dus op zoek zijn naar een baan, moeten we dus flexibel zijn in Nederland. Dit gaat niet zo makkelijk met een eigen huis. Dit zou betekenen dat we ons huis moeten gaan verkopen en ergens even tijdelijk iets in Nederland moeten gaan huren. En wanneer we dan een baan vinden in Scotland, we redelijk snel weg kunnen uit Nederland.
Of
Ons huis verkopen, naar Scotland verhuizen en daar iets huren (met het beetje geld dat we hebben), en vanuit vanuit Scotland naar een baan zoeken.
Goede ideeën, dacht ik zelf, maar wat als we in een dorpje een mooi huis voor ons weten te vinden en het werk ligt daar niet voor het oprapen, maar 50 km (of nog verder) verderop, zonder een goede snelweg in de buurt maakt dit het nogal lastig... Maar we zitten dan al wel in Scotland en zou dan betekenen dat we nog eens moeten verhuizen.
@Forumlezers: is er iemand die al eens met dit bijltje heeft gehakt? wat is nu de beste manier?
Op onderzoek uitAfgelopen december zijn we, met onze kinderen, dan ook naar Scotland gegaan voor een korte trip. Dorpjes bekijken, en makelaars en jobrecruiters te zoeken, maar vooral ook het vakantiegevoel te verliezen. Buiten het seizoen zien we de mensen in hun natuurlijke habitat, wat normaal in de zomer een bruisend dorpje is, is nu soms een stil en verlaten plek. Dit moeten we ook in het achterhoofd houden. De zomervakanties in Scotland waren altijd goed, met mooi weer, weinig regen en gezellige dorpjes.
Jobrecruiters waren niet in staat om afspraken te maken, een makelaar heeft ons enorm geholpen en de dorpjes, tja die liggen er al een tijdje.
Jobrecruiters komen wel weer aan bod, wanneer ik binnenkort nog eens naar Scotland ga om verder te zoeken naar een baan.
@forumlezers: heeft er iemand hier ervaring mee, welke recruiters zetten zich goed in?
De makelaar gaf ons gelijk, dat het inderdaad beter was om eerst te gaan huren en vandaar uit verder te kijken wat we kunnen en willen in de toekomst. Het deel van het huren is dus al besloten, dit gaan we gewoon doen, de vraag is, wanneer we dit gaan doen.
We hebben enkele dorpjes gevonden die ons een bijzonder goed gevoel gaven, dat maakt dat we een shortlist van dorpjes hebben, waarin we zouden willen wonen.
Deze zijn allemaal in een vrij korte tijd rijden van een grotere stad, waardoor we wat flexibeler worden voor het werk, maar we beperken ons wel, weten we.
Maar ook het levensonderhoud, wat kost dit en wat kosten verzekeringen, dit is een stuk lastiger te vinden. Althans, voor verzekeringen dienen er quotes gemaakt te worden, dit kan enkel op dit moment online en met een adres in Scotland.... (maar dat is er nog niet).
RisicoloosHoe raar het ook klinkt, willen we proberen het zo risicoloos te laten verlopen, voornamelijk voor onze kinderen.
Ze hebben nu een leeftijd waarop het kan, maar we willen ze niet van hot naar her slepen voor onze droom.
Overigens, de kinderen staan er volledig achter (voor zover ze dit snappen), en ze zijn helemaal betrokken bij dit proces.
Conclusies en vragen:Wie niet heel de tekst heeft (willen) (ge)lezen, maar wel misschien een reactie wil geven op een van de onderwerpen waar wij wat meer info op zoeken, hieronder een lijstje met conclusies en vragen:
Conclusies:
- We willen het zo risicoloos proberen uit te voeren.
- We gaan nu nog geen B&B overnemen en we kunnen nog geen huis kopen!
- We gaan dus eerst huren, enkel de vraag wanneer we dit doen (direct na verkoop of na huren in Nederland)
- We moeten uitzoeken wat de beste manier is om over te gaan, dus welke stappen
Vragen:
Wat is de beste manier voor het emigreren, welke stappen zijn nodig in welke volgorde:
- verkoop en gaan huren in Nederland en zoeken naar een baan in Scotland vanuit Nederland
of
- Verkoop en huren in Scotland en zoeken naar een baan in Scotland vanuit Scotland
Naar een baan zoeken, maar welke voorkeur moet dit hebben?
- Is het verstandig en handig om dit vanuit Nederland te doen en waarom (mocht je dit weten)?
of
- is het juist verstandig om vanuit Scotland te zoeken en waarom (als je dit weet)?
Misschien hebben we nog zaken niet goed bedacht maar moet wel meegenomen worden of hebben jullie andere tips voor ons?