Auteur Topic: Week Schotland  (gelezen 3682 keer)

Offline Roibeard

• Schotland fan
Week Schotland
« Gepost op: 18 jul 2017, 21:43 »
 :hello2:

7 augustus ga ik weer een week naar Schotland samen met mijn pipe band.  :bagpipe

Nou vroeg ik mij af wat qua geld voordeliger is. Hier al ponden bestellen bij het GWK (ik zit bij de SNS bank) of ter plaatse cash uit een ATM te trekken.
Ik zocht op de SNS bank website, maar dat werd me niet helemaal duidelijk.
Las in een Kassa artikel dat je altijd 'in lokale valuta' moet pinnen, anders rekenen externe banks ongunstige wissel tarieven.

Wat is wijsheid?

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
Re: Week Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 19 jul 2017, 15:05 »
Hi Roibeard

Ik geloof dat de meningen hierover verdeeld zijjn, sommige mensen prefereren geld wisselen bij GWK, anderen pinnen zodra ze in Schotland aankomen bij een ATM. In het laatste geval is het natuurlijk handiger om meteen een groot bedrag te pinnen omdat je dan maar 1x de adminkosten van de bank betaald.

In 'lokale valuta' pinnen wordt aangeraden als je wilt pinnen in restaurants of winkels, niet voor als je geld haalt uit de ATM.

Groetjes,
Caroline

For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #2 Gepost op: 19 jul 2017, 19:44 »
Ik betaal zo veel mogelijk met mijn pas, en haal alleen wat reservegeld uit een automaat bij aankomst in de UK. Of dat qua financien voordeliger is weet ik niet, maar ik hoef niet zp nodig met veel contant geld op zak te lopen..

Veel pipe-plezier alvast  :icon_thumleft:

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #3 Gepost op: 20 jul 2017, 09:18 »
GWK is altijd duurder dan pinnen bij de ATM tenminste als je dat met de Nederlandse bankpas doet. In een keer het maximale bedrag per opname afhankelijk van het soort pakket wat je bij de bank hebt (opnamekosten, hoewel ik laatst gelezen had dat dat wel veranderd kon zijn maar dat is op zich peanuts).

Verder zoveel mogelijk je aankopen met je pas betalen, gaat steeds makkelijker overal, ik gebruik daarvoor de creditcard.

De vraag of je wilt afrekenen in lokale valuta of euro's is belangrijk want daar zit nogal verschil in. Gebruik altijd de optie lokale valuta in ponden. Kies je de optie euro's dan valt het duurder uit.

Kies je euro's dan zie je direct het bedrag wat afgeschreven gaat worden (dat is het lokkertje, dan weet je waar je aan toe bent) maar dat is de verkoopkoers, die is hoger dan de middenkoers + opslag die men normaal rekent bij afrekeningen.

Opnames ATM met creditcard zijn af te raden want de opnamekosten zijn hoog, tenzij je een creditcard hebt van VISA zelf en daar een groot bedrag op hebt staan dan zijn de opnamekosten beperkt.

En als je terugkomt zorgen dat je nog wat ponden over hebt voor de volgende keer, je eerste kosten voor je een automaat tegen komt (tenzij je niet meer teruggaat natuurlijk).
Dat kostte me overigens iets meer door de daling van het pond de laatste tijd.

Ooit in mijn leven geld getrokken uit de machine op een boot (niet die naar Engeland trouwens) en toen kreeg ik een slechtere koers dus die gebruik ik nooit meer als het niet nodig is, misschien dat hier iemand weet of die van de boot dezelfde koers rekenen.

Enige "nadeel" van geld overhouden is de geldigheid. Na october zijn de oude 1 pondmunten niet meer geldig, die heb ik dus afgelopen april in Noord Ierland maar opgemaakt. Nu heb ik nog ettelijke 5 ponds biljetten die ook vernieuwd zijn dus die zal ik ook binnen niet al te lange tijd "moeten" opmaken.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 20 jul 2017, 09:30 »
Als je toevallig in Amsterdam woont of bent, als ik b.v. dollars wil hebben wissel ik die bij Pott's Change op het Damrak, die heeft leuke koersen in Dollars maar of die van het Pond ook goedkoop zijn geen idee.

Offline Roibeard

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 20 jul 2017, 21:19 »
Bedankt voor jullie tips en reacties!

GWK lijkt idd duurder dan ATM ter plaatse en ik woon vrij ver van Amsterdam af.
Nog een keer op de SNS website gekeken en in niet-euro landen rekenen ze 2,25eu per cash opname en 0,15eu per betaling.

We vertrekken vanuit IJmuiden en rijden dan via Carter Bar naar Loch Carron (bezoek kiltmakerij) en vandaaruit naar de campus van Stirling University.
-Woensdag 9 augustus de hele middag vrij om Glasgow te verkennen.
-Donderdag 10 augustus de hele middag vrij om Edinburgh te verkennen.
-Vrijdag 11 augustus de hele middag vrij om Stirling te verkennen. (We treden ron 10:30 op bij en in Stirling Castle  :bagpipe)
-Zaterdag de hele dag bij de World Pipe Band Championhips op Galsgow's Green.  :bagpipe :drinky
-Zondag 13 augustus bezoek aan de Falkirk Wheel en daarna vrij in de stad.

Ik wil eigenlijk ook in iedere stad wat ambachtelijke haggis proberen. Iemand daarmee bekend?

Offline Rubble

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 26 jul 2017, 12:26 »
Ik pin veel aangezien de kosten daarvoor verwaarloosbaar zijn. Als Nederlander heb je nog steeds een voordeel t.o.v. mensen uit andere landen heb ik wel eens begrepen. Die betalen veel meer.

Ik zorg altijd wel dat ik cash bij me heb. We hebben ooit bij een benzinepompje gestaan waar ik net de tank vol had gegooid en onze beide passen het niet deden. Ik was toen blij papier geld te hebben.  :) Sindsdien ook altijd de creditcard mee.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 28 jul 2017, 09:39 »
Ja nou ben ik zelf de klos. Ik heb eventjes te laat meegekregen dat de 5 pondsbiljetten niet meer als betaalmiddel worden geaccepteerd. Die heb ik er dus nog wel een aantal.

Maar normaalgesproken kan je die nog een tijdje bij de bank wisselen. Weet iemand toevallig hoe dat gaat? in principe ben ik pas volgend jaar weer in Engeland, misschien een lang weekend Londen nog binnenkort maar dan zijn de Banken misschien dicht.

Offline Ardblair

• Schotland fan
  • Highland Hospitality at its very best!
« Reactie #8 Gepost op: 28 jul 2017, 16:25 »
Gewoon naar een bak of postkantoor gaan:

What happens if you didn’t spend your old £5 note by 5 May 2017?
You now won’t be able to spend them in shops or restaurants.
If you want to swap the old notes over for new tender you will have to make the trip into a bank, building society or Post Office.
You will need to be a customer of the bank for them to exchange the note.
You can use your local Post Office to deposit the old fivers into your bank account too.
It is possible that a high street bank will stop exchanging them after the cut-off date but The Bank of England is legally obliged to.
You can either do this in person or via post. Although if you post it to The Bank of England, you do so at the “sender’s risk”.
If you are exchanging large amounts of old £5 notes, you may be asked to provide identification, such as a passport or driving licence.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 28 jul 2017, 22:48 »

If you want to swap the old notes over for new tender you will have to make the trip into a bank, building society or Post Office.
You can use your local Post Office to deposit the old fivers into your bank account too.
It is possible that a high street bank will stop exchanging them after the cut-off date but The Bank of England is legally obliged to.
You can either do this in person or via post. Although if you post it to The Bank of England, you do so at the “sender’s risk”.
If you are exchanging large amounts of old £5 notes, you may be asked to provide identification, such as a passport or driving licence.
En als je geen rekening in Engeland hebt?

Offline Roibeard

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 30 jul 2017, 18:22 »

Ik zou uit die zinnen opmaken dat je idd klant van de desbetreffende bank moet zijn, maar dat dat niet bij het postkantoor verplicht is.
Maar echt bevestigend is dat niet.

Offline Ardblair

• Schotland fan
  • Highland Hospitality at its very best!
« Reactie #11 Gepost op: 30 jul 2017, 19:05 »
Er zijn genoeg Nederlanders woonachtig in Schotland (met een UK rekening) die bereid zijn om jullie te helpen hoor. Wij nemen nog gewoon "oude" vijfjes aan als betaalmiddel (zelfs oude briefjes van 50, afgeschaft in 2014).
Succes met het oplossen van dit "probleem".

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 09 aug 2017, 17:40 »
We vertrekken vanuit IJmuiden en rijden dan via Carter Bar naar Loch Carron (bezoek kiltmakerij) en vandaaruit naar de campus van Stirling University.
-Woensdag 9 augustus de hele middag vrij om Glasgow te verkennen.
-Donderdag 10 augustus de hele middag vrij om Edinburgh te verkennen.
-Vrijdag 11 augustus de hele middag vrij om Stirling te verkennen. (We treden ron 10:30 op bij en in Stirling Castle  :bagpipe)
-Zaterdag de hele dag bij de World Pipe Band Championhips op Galsgow's Green.  :bagpipe :drinky
-Zondag 13 augustus bezoek aan de Falkirk Wheel en daarna vrij in de stad.

Ik wil eigenlijk ook in iedere stad wat ambachtelijke haggis proberen. Iemand daarmee bekend?

Allereerst heel veel plezier deze week en gigantisch veel succes tijdens de World Pipe Band Championships in Glasgow, Roibeard, ook voor de rest van jullie Clan MacBeth Pipe Band.  :bagpipe  :hello2: (Sprak ze onlangs nog in Xanten)
Hopelijk is de wachttijd bij het Falkirk Wheel niet zo heel lang, een kennis moest onlangs 1 1/2 uur wachten voor ze erin zou kunnen.
Haggis....  :icon_thumleft: inmiddels al op ongeveer 15 manieren gegeten (in Peebles als 'bitterballen', in Eyemouth als 'bonbon' -nee, niet met chocolade-), bijna altijd heerlijk, dus gewoon bestellen als 't op de kaart of het bord staat, zou ik zeggen. :scotsman4
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Muug

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 03 sep 2017, 19:19 »
Wat die biljetten van 5 pond betreft : in het postkantoor hebben ze dat gewoon gewisseld. Maar een bazin van een B&B wilde die ook best wisselen, alleen had ze op dat moment geen modern briefje of genoeg kleingeld op zak. Dus zeker geen probleem als je ginder bent.