Reizen in Schotland > Wandelen en fietsen in Schotland

hoe wandelroutes selecteren onderweg

(1/1)

Muug:
Hoi,
de 2de helft van augustus trekken we per wagen naar de Highlands. Twee volwassenen en een elf jaar oude dochter die enorm graag klautert en graag moeilijke wandelingen doet. Hoe vlakker hoe saaier, vindt ze. En wie zijn wij om daar tegen in te gaan?
Nu is het ook zo dat mijn vrouw en ik eigenlijk reisnomaden zijn. Dus we reserveren niets op voorhand, we leggen op voorhand enkel min of meer de route vast. We zien wel wat we onderweg tegen komen. Als het goed weer is kamperen we, als het slecht weer is kiezen we wel een B&B of een jeugdherberg of gelijk wat we tegennkomen. En nu komen we aan de kern van mijn probleem. Walkhighlands.co.uk bevat megaveel wandelingen, honderden en honderden. Het is een fantastische bron, maar je zou eigenlijk elke dag online moeten kunnen zijn, en een kleurenprintertje bij hebben om ter plekke dan wandelingen af te printen??? Zeker als je zoals ons eigenlijk 's morgens niet weet waar je 's avonds zal zijn....
Hoe zouden jullie dit oplossen?
hartelijke groeten,
Paul

Petra:

--- Citaat van: Muug op 18 jul 2017, 11:37 ---.......... En nu komen we aan de kern van mijn probleem ..............

..........Hoe zouden jullie dit oplossen? ...........

--- Einde van citaat ---

Een "probleem" is alleen een "probleem" als je er een "probleem" van maakt  ;)

Door simpelweg een TIC binnen te lopen en te kijken of ze een boekje hebben uit een van de series;
Hallewell - Pocket Walking Guide - Walks ..............(er zijn meerdere voor die regio)
of
Nick Williams - Pocket Mountains - (bijv.)The Cairngorns
of
Paul & Helen Webster - 40 shorter walks - (bijv.) Aviemore and the Cairngorns ( van 1,5 tot 3,5 uren)
of
je neemt vanuit de TIC een losse folder met wandeling mee.

Bij diverse wandelmogelijkheden hangt er bij de Pplaats of ingang een bakje met de wandelmogelijkheden, die je dan mee kan nemen.

Go with the flow. Vrijheid geeft een heerlijk vakantie gevoel.
Een fijne vakantie gewenst.

Drumalban | Sjoerd:
Walkhighlands is goed te gebruiken zodra een berg of berggroep je interesse al heeft gewekt. Bijvoorbeeld omdat je er naar kijkt vanaf je kampement, of bij het bestuderen van een wandelkaart (Ordnance Survey, Harvey).
Als je het gebied weet waar je bent kan je achterhalen welke berg je geinteresseerd in bent. Als je kaart aan het lezen bent is de naam van de berg direct al bekend.

Ik zou geen prints maken maar met een goede wandelkaart op pad gaan. Afhankelijk waar je bent biedt één kaart voldoende klauteravonturen voor weken plezier :-). Ik ben veel weekenden in de bergen hier en heb nog lang niet alles ontdekt.

Petra's opties zijn ook goed, al weet ik niet of die het klauterwerk hebben waar je geinteresseerd in bent. Het lijkt erop dat je bergen als Beinn Alligin en The Cobbler wilt doen?

Als je kaartlees skills goed zijn is een OS 1:50k of 1:25k kaart het enige wat je nodig hebt, eventueel Harvey 1:12.5k of 1:40k.

Veel plezier gewenst alvast!
Hartelijke groet,

Sjoerd
http://www.drumalban.nl

Muug:
Als er vele TIC's zijn, dan is de zorg om goede wandelkaarten van de regio ter plekke al veel minder een zorg.  :icon_thumleft:
Natuurlijk, het is wel sneu als die TIC al gesloten is als je pas 's avonds arriveert....
Ik ga de komende dagen eens grondig jullie suggesties doornemen.
Wij zijn geen geroutineerde bergklimmers of bergwandelaars, maar we houden wel van pittig bergop. Als daar af en toe handen en voeten bij nodig zijn om hogerop te geraken, dan is dat nog plezanter! We hebben een goede conditie en sterke beenspieren (joggen en fietsen) dus we zijn niet bang van wat zweten puffen.  :laughing7:

Drumalban | Sjoerd:

--- Citaat van: Muug op 21 jul 2017, 09:41 ---Als er vele TIC's zijn, dan is de zorg om goede wandelkaarten van de regio ter plekke al veel minder een zorg.  :icon_thumleft:
Natuurlijk, het is wel sneu als die TIC al gesloten is als je pas 's avonds arriveert....

--- Einde van citaat ---

Outdoor shops hebben ook kaarten.

Bijv:
Tiso
Cotswold Outdoors
Go Outdoors
Mountain Warehouse
Blacks

Fietswinkels hebben vaak ook kaarten.

Groeten,
Sjoerd

Navigatie