Auteur Topic: 1 maand Schotland  (gelezen 1412 keer)

Offline Nikitah86

• Schotland fan
1 maand Schotland
« Gepost op: 16 jul 2017, 19:52 »
Hallo!

Eerst zal ik mezelf even voorstellen, ik ben Nikki, 31 jaar en woon in Noord-Holland. Volgende week vertrekken mijn vriend (Evert, 33) en ik voor een maand naar Schotland, met een klein uitstapje naar Isle of Man aan het einde. We gaan met de auto en de motor, hopen de motor 2 weken achter te kunnen laten in/rond Fort William zodat we dan samen met de auto op pad kunnen. We willen een combinatie maken van wild kamperen en (kleine) campings, een aantal activiteiten/overtochten vastleggen wanneer dat noodzakelijk is maar ook een groot deel niet om toch vrijheid te houden. Om toch een richtlijn te hebben heb ik toch een reisopzet gemaakt, met plaatsen/regio's en dingen die we (eventueel) willen zien.

Al plannend zien we zoveel, hoe krijgen we dat ooit in 4 weken 'gepropt' zonder van hot naar her te moeten racen?! We willen graag rust, genieten, actief (wandelen, kanoën, paardrijden), natuur, lokaal etc. De toeristische trekpleisters willen we best aanstippen maar hoeven niet de hoofdmoot van de reis te zijn.

Uiteraard heb ik hier flink gelezen op het forum, en van daaruit de nodige tips opgeslagen (vooral de lokale OS boekjes, fijn om te weten!). Toch wil ik ook graag nog ons reisschema met jullie delen, in de hoop dat er nog leuke of nuttige tips uit naar voren komen. Ook hebben we nog wat vragen, wie weet kan iemand ons daarmee helpen.

Ons schema:

Dag 1: IJmuiden - Newcastle
Dag 2: Newcastle - 'Regio Aberdeen' (via Falkirk-Wheel en Kelpies)
Dag 3: 'Regio Aberdeen'
Dag 4: 'Regio Aberdeen' - 'Central Highlands'
Dag 5: 'Central Highlands'
Dag 6: 'Central Highlands' - Fort William
Dag 7 + 8: Fort William 2daagse kanotour
Dag 9 + 10: Fort William (1 dag Ben Nevis via toeristische route)
Dag 11: Fort William - 'Northern Highlands' (Motor blijft achter)
Dag 12 + 13 + 14: 'Northern Highlands' (Highlandgames Dornoch + Paardrijrit?)
Dag 15: 'Northern Highlands' - Iverness
Dag 16 + 17 + 18 + 19: Iverness (Dolfijnen, 2 dagen treinroute Wick-Thurso, Loch Ness)
Dag 20: Iverness - 'Eiland Harris'
Dag 21: 'Eiland Harris' - 'Isle of Skye'
Dag 22: Isle of Skye
Dag 23: Isle of Skye - Fort William
Dag 24: Mallaig/Fort William (avond: Jacobite Steamtram Mallaig-Fort William)
Dag 25: Fort William - Edinburgh (Motor gaat mee)
Dag 26: Edinburgh (fotowandeltour)
Dag 27: Edinburgh - Isle of man
Dag 28 + 29: Isle of man
Dag 30: Isle of man - Hull - Rotterdam
Dag 31: Rotterdam - Naar huis :-(

Vragen die we hebben:
- We zoeken nog een camping (liefst klein, maar wel met stroom en douche. Wasgelegenheid zou fijn zijn maar geen must) in/rond Fort William. We hebben wel Glen Nevis Holidays gevonden, maar staan ook open voor wat kleinschaliger iets.
- We willen de motor ca 2 weken achterlaten in of rond Fort William, iemand enig idee waar we dat zouden kunnen doen? Wanneer er iets van toezicht is is een kleine bijdrage zeker geen probleem. Eventueel te combineren met de camping die we zoeken, waar we 2x zullen komen.
- Hoe komen we van Harris op Isle of Skye? Ik zocht de overtocht Tarbert-Uig maar krijg dan meldingen dat deze verbinding niet meer vaart?
- We willen paardrijden in de Highlands, een rustige 'stap-draf- en evt. handgalop' (maar liefst wel langere) rit. Ik heb rij-ervaring Mijn vriend heeft vorig jaar in Mongolie een korte tocht van ca 3 uur en een dagtocht van ca 8 uur gemaakt, dat ging hem prima af (met een stuk minder spierpijn dan ik had :-)).
- Ergens willen we nog een High tea en een Wiskeyproeverij/rondleiding toevoegen, zijn er echte aanraders?
- Iemand vertelde ons over een restaurant in een vuurtoren, dat erg bijzonder zou zijn. Maar kon niet vertellen waar dat was. Gaat er bij iemand een lichtje branden? Of andere bijzondere eettentjes?
- Mijn vriend is een techneut, zijn er nog ergens leuke technische bezienswaardigheden waar we langs zouden kunnen rijden? Bijvoorbeeld een bijzondere brug, stuwdam oid.
- Wandeltochten (medium zwaarte, langere tochten geen probleem, liefst niet toeristisch (dat doen we al bij de Ben Nevis)) die we niet mogen missen of iig echt aan te raden zijn?

We staan open voor tips, tricks, suggesties etc. Onze reisopzet is een losse opzet, alles op de dikgedrukte onderdelen na kan zowel nu als onderweg nog compleet omgegooid worden.

Groetjes,
Nikki

Offline Hebrides

• Schotland fan
Re: 1 maand Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 17 jul 2017, 00:14 »
Welkom op het forum Nikki!
Ik kan maar één van je vragen beantwoorden: de ferry van Tarbert (op Harris) naar Uig (Skye) vaart nog steeds.
Hier is de dienstregeling te vinden https://www.calmac.co.uk/uig-tarbert-harris-ferry-summer-timetable

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 17 jul 2017, 11:00 »
Mooi programma!

Caledonian Canals: https://www.scottishcanals.co.uk/canals/caledonian-canal/
Er zijn een aantal restaurants/hotels in vuurtoren, die je gemakkelijk op internet kunt terugvinden, zelf nooit getest.
In Fort William is er een Shurgart, misschien kun je daar de motor achterlaten?

I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline Nikitah86

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 17 jul 2017, 18:58 »
Bedankt voor de tips!

Iemand nog suggesties voor een (kleine) camping rond Fort William? Via Google Maps vonden we er maar 1.. is er iets van een camping gids (zoals anwb?) voor Schotland?

Groetjes!

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 18 jul 2017, 09:58 »
Volgens mij zijn er campingmogelijkheden in/ nabij Glencoe, Kinlochleven, Roybridge, Laggan en er zit iets ten oosten en ten zuiden ( glen-nevis.co.uk ) van Fort William.
Heb zelf geen ervaringen met bovengenoemde campings.

Oa. aan het weggetje van Clunes naar Strathan ( langs Loch Arkaig) zijn wel meerdere mooie wildkampeerplekjes te vinden.

Uit ervaring weet ik dat 4 weken ook zo om zijn, ik zou zelf Harris eerst achterwege laten.
Misschien wat meer langs de west kust kijken. Het rondje langs Applecross.

Kijk eens op www.nevisrange.co.uk

Weet niet wat jullie ervaring is, maar onderschat de Ben Nevis niet. Het feit dat men spreekt over een "toeristische route", wil niet zeggen dat het een makkie is.
Hoop dat op dag 9 of 10, het weer goed is om omhoog te gaan.

Heb je naast "horse riding" ook op "pony trekking" gezocht?

Falkirk Wheel, de enige in zijn soort, heb je al in het programma opgenomen.

Er zijn zoveel wandelmogelijkheden, kijk wanneer je ergens bent en hoe het weer is wat je gaat doen.
Ipv.Harris een wandeling op Skye, zoals Point of Storr of de Quirang bijv.

Voor die high tea, zou ik gewoon kijken, waar het gezellig oogt en daar op de kaart kijken.

Kleine aantekening, het is whisky zonder de e  ;)
Heb er verder geen verstand van, zou het bezoeken op een eventuele regendag doen en dan waar je in de buurt bent.

Een fijne vakantie gewenst.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #5 Gepost op: 18 jul 2017, 22:17 »
- Mijn vriend is een techneut, zijn er nog ergens leuke technische bezienswaardigheden waar we langs zouden kunnen rijden? Bijvoorbeeld een bijzondere brug, stuwdam oid.

Falkirk Wheel (maar daar ga je al langs), de Forth bridges bij Edinburgh. Glen Lyon zit vol stuwdammen, maar misschien vind je https://www.visitcruachan.co.uk/ dan leuker dan alleen een dam van buiten bekijken ;) Als je meer van de industriele geschiedenis bent, sla je een belangrijk gebied over: rond Glasgow! Op weg van Edinburgh naar Man misschien nog leuk om even ondergronds te gaan bij http://www.killhope.org.uk/things-to-do/mine-trips/

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 19 jul 2017, 15:57 »
Hi Nikki

Rond Fort William zijn er eigenlijk geen kleine campings, de enige 3 zijn:
* Glen Nevis Holidays
* Linnhe Lochside Holidays
* Lochy Holiday Park

In Fort William zijn er 'long stay Car parks', daar kan je parkeren voor £2/£3 pond per dag. Er zijn geen gratis parkeerplaatsen, tenzij je iets kan regelen met de camping waar je gaat staan.

Voor paardrijden o.a.:
* Highland Horse Fun in Kingussie
* Highland Riding Centre in Drumnadrochit
* Pony Trekkking in Rothiemurchus (Aviemore)

Zie dat je de Jacobite stoomtrein wilt doen, heb je die al geboekt? Is namelijk vrijwel volgeboekt tot eind augustus.

Kijk op www.walkhighlands.co.uk voor wandelmogelijkheden.

En ja, ik sluit me aan bij de opmerking van Petra: onderschat Ben Nevis niet! Ik noem het ook liever niet de "toeristische route", beter is de Pony Track of de Mountain Track. Op een zonnige dag is het waarschijnlijk geen probleem, maar bij bewolkt of regenachtig weer is het uitkijken geblazen.

Groetjes,
Caroline (ook uit Noord-Holland, maar nu woonachtig in Fort William ;) )

For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Nikitah86

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 19 jul 2017, 22:21 »
Alweer wat fijne reacties, bedankt!

De technische tips ga ik bekijken, ik zag ook al een boottochtje bij Falkirk Wheel. Dat maakt het voor mij ook een stuk leuker. Glasgow staat als 'als we de highlands eerder zat zijn' mogelijkheid op het lijstje. Maarrr ik kijk zeker of er nog dingen zijn die we voor vriendlief toevoegen!

Wat betreft de tips mbt de campings, bedankt Caroline! Geeft een stuk duidelijkheid (en fijn dat blijkt dat ik dus niet gewoon heel slecht ben in online zoeken..). De jacobbite stoomtrein hebben we inderdaad (enkele reis, retour was al bijna onmogelijk om in ons reisplan passend te krijgen) geboekt. Omdat we met de motor en auto zijn is dat geen probleem, halen we de auto gewoon 's avonds of een dagje later weer op.

Wat betreft de Ben Nevis, bedankt voor alle tips een waarschuwingen. We onderschatten deze zeker niet en verwachten er een pittige kluif aan te hebben (en hopen uiteraard dat dat mee blijkt te vallen). We hebben redelijke wandelervaring (marathon) en ervaring met het aangaan van uitdagingen (obstakelruns, langere afstanden). Ook gesprekken met bekenden die de berg beklommen hebben (en die ons kennen) maken dat we er echt wel op vertrouwen dat we het aankunnen. Mocht het slecht weer zijn dan gaan we niet, al is het maar omdat het ook leuk moet zijn :-). Dan schuiven we het één of meerdere dagen op, of passen ons plan aan en zoeken een andere wandellocatie. Juist omdat we onszelf niet willen overschatten kiezen we niet de moeilijkere route die ook in ons wandelboekje staat. We gaan uiteraard ook goed voorbereid (kompas, stevige schoenen, verschillende laagjes kleding etc. etc.) op pad. Ik kijk er vooral erg naar uit, en hoop dat het de goede mix van pittig en geweldig mooi blijkt te zijn!

Meer tips blijven altijd welkom, nog 4 nachtjes en dan gaan we!! :-D

Groetjes,
Nikki

Offline Nikitah86

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 19 jul 2017, 22:23 »
Oh, en wat betreft Harris en Isle of Skye. Daar laat ik goed mijn gedachten over gaan. Wellicht besluiten we (ook in het kader van de flexibiliteit) om Harris over te slaan en alleen Isle of Skye te bezoeken, zonder ferry overtocht. Dan is een dagje eerder/later/meer/minder ook wat makkelijker te realiseren.

Nog even een paar nachtjes over slapen, als we lang genoeg wachten wordt de keuze voor ons gemaakt omdat de overtochten al volgeboekt zitten  :-X

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 21 jul 2017, 10:11 »
Ik zou Harris ook overslaan. Ten eerste kan je niet van Inverness naar Harris. Je moet dan ook via Uig of zeggen naar Ullapool en dan naar Stornoway op Lewis. Maar het is daar te mooi om zo kort te zijn, dus beter bewaren voor een andere keer.
Vroeger zat er nog een klein campinkje bij Fort William, maar of die nog bestaat weet ik niet. Misschien kan Caroline, hier bekend als Wolfvdc daar iets over zeggen, ze werkt in Fort W bij de tourist office. Of Ardblair die er ern B&B heeft. Misschien zou je de motor ook bij hem kunnen parkeren?

veel plezier

Offline Drumalban | Sjoerd

• http://www.drumalban.nl
  • Schotland fan
  • Wandelgids wonende in de Schotse Highlands
« Reactie #10 Gepost op: 21 jul 2017, 14:52 »

Op een zonnige dag is het waarschijnlijk geen probleem, maar bij bewolkt of regenachtig weer is het uitkijken geblazen.

Belangrijk is dat, als het zonnig is in Fort William, dit niet zo hoeft te zijn op de Ben. Veel mensen maken deze fout en ik heb regelmatig mensen in gympen en korte broek omhoog zien komen om op de top verrast te zijn door sneeuw en mist: brrrrr!!! En dat kan gebueren van september tot en met juni. Maar zo te lezen zijn jullie goed voorbereid, dus geen zorgen!

Nikki,
Mocht je specifieke vragen hebben over wandelingen neem dan gerust contact op.

Groeten,
Sjoerd
http://www.drumalban.nl

Professionele begeleiding van bergtochten in de Schotse hooglanden - Drumalban.nl.

Offline Drumalban | Sjoerd

• http://www.drumalban.nl
  • Schotland fan
  • Wandelgids wonende in de Schotse Highlands
« Reactie #11 Gepost op: 21 jul 2017, 14:54 »
oeps, tweemaal gepost.
Professionele begeleiding van bergtochten in de Schotse hooglanden - Drumalban.nl.

Offline Nikitah86

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 23 jul 2017, 08:44 »
Vandaag vertrekken we, Jeah!

We hebben naar aanleiding van de tips Harris weggelaten (dat de overtocht via Ullapool zou gaan hadden we overigens gevonden, gelukkig) en rijden via het vasteland Isle of Skye op voor een aantal dagen. Ook hebben we de boottocht bij Fallkirik Wheel op onze eerste dag geboekt. Leuk! Mogelijk komen we daardoor niet helemaal bij de regio Aberdeen aan die dag, maar lang leve de tent! Die kunnen we 'overal' neerzetten :-).

Sjoerd, jouw website hebben we bekeken. Doe je in de periode augustus ook nog begeleide tochten in de highlands of op Skye of zit je helemaal vol? Als we vragen hebben weten we je in ieder geval te vinden, lief van je!

Groetjes!

Offline Gera

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 25 jul 2017, 09:30 »
Beetje laat, maar misschien lees je het nog.

Bij Glencoe (niet ver van Fort William) is ook nog camping the Red Squirrel. Dit is een basic camping en het terrein is minder gecultiveerd dan de meeste engelse campings, beetje wild, grasstukken verspreid tussen de bomen, kampvuurplaatsen. Er is geen stroom.