Auteur Topic: Voor het eerst naar Schotland, help!  (gelezen 5128 keer)

Offline MP

• Schotland fan
Voor het eerst naar Schotland, help!
« Gepost op: 03 apr 2017, 14:22 »
Hallo schotlandgangers,

Ik heb een account aangemaakt hier omdat ik graag jullie hulp wil inroepen bij het plannen van onze vakantie. We gaan de tweede en derde week van september naar Schotland. Hoe lang precies is nog niet helemaal zeker, ik ga momenteel uit van ongeveer 11 dagen ongeveer. We gaan met de boot naar Newcastle en vanaf daar met eigen auto verder. Ik heb met alle informatie van dit forum al een soort 'opzetje' gemaakt, maar heb geen idee of ik misschien te veel wil doen, of dat ik hele onlogische keuzes heb gemaakt. Wie o wie wil op het volgende voorstel schieten:

Dag 1: aankomst in Newcastle, rijden naar Edinburgh, stad bekijken, slapen in Edinburgh
Dag 2: Edinburgh en omgeving
Dag 3: van Edinburgh → Cairngorm National Park, dag in CNP
Dag 4: Cairngorm NP, doorrijden naar Loch Ness en daar in buurt slapen
Dag 5: Rijden Skye via Kyle of Lochalsh, overdag zuid-skye bekijken
Dag 6: Slapen Skye, Skye bekijken, met de ferry naar Mallaig
Dag 7: Ochtend vanaf Mallaig via Glenfinnan naar Fort William. Ben Nevis etc.
Dag 8: Vanaf Fort William via Glencoe naar Loch Lomond
Dag 9: ‘s ochtends omgeving loch lomond, eind van de middag richting Glasgow.
Dag 10: Glasgow
Dag 11: sochtends weg richting Newcastle, nog wat stops onderweg. 17.00 boot
Dag 12 thuis.

Wil ik te veel? Te weinig? Vergeet ik belangrijke dingen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeen.

Groetjes Myrthe

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Re: Voor het eerst naar Schotland, help!
« Reactie #1 Gepost op: 03 apr 2017, 15:07 »
Prima route voor de eerste keer. Van alles wat. Heb je een goede indruk en ook voldoende bagage om je volgende keren in te plannen.
En qua afstanden te doen. Ga ik er wel van uit dat je niet hele stukken gaat wandelen of uren met een verrekijker puffins wil spotten want dan redt je het natuurlijk niet in tijd.

Wat iemand verder leuk vindt is dan persoonlijk dus moet je het toch zelf ervaren.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 03 apr 2017, 21:55 »
Hai.

Leuk rondje.
van Edinburgh naar the Cairngorms is ongeveer drie en half uur rijden, je hebt dan dus een halve dag daar. Maar vandasr naar Loch Ness is ook niet zo ver. Ik vind zelf de oostkant mooier dan de westkant.
zuid Skye is minder spectaculair dan midden en Noord. The Cuillins zijn het mooiste.  Eigenlijk zou je voor Skye meer tijd moeten hebben maar goed.
Route Mallaig Fort William is mooi. Net als die vsn FW via Glencoe en Ranmoch Moor naar Loch Lomond.

Hoe gaan jullie overnachten, kamperen, hotel, B&B ?
En wst vinden jullie leuk, natuur, geschiedenis?

Groeten, Skye (ja, genoemd, naar dat mooie eiland 😀)

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 06 apr 2017, 09:19 »

Wil ik te veel? Te weinig? Vergeet ik belangrijke dingen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeen.

Groetjes Myrthe

Dit is natuurlijk vragen om problemen ;)
Maar wat je route ook is en de dingen die je plant nooit is het genoeg, teveel, te nat, te lang enzovoort. Schotland grijpt je of niet maar zo ja dan kom je er nog vaak terug en zul je zien dat er altijd nog iets is wat je niet hebt gezien.
De route in jouw beschrijving is natuurlijk mooi, of te veel of te weinig is? Na heel veel jaren er te zijn geweest kan ik rustig zeggen dat ik daar nog lang niet ben uitgekeken. Maar dat ligt vast ook aan de interesses die ik heb. Ben erg benieuwd naar jouw ervaring!

In ieder geval heel veel plezier en take care!

Freerk
Our problems on earth may seldom cease, so sit ye a while and be at Peace

Offline MP

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 17 apr 2017, 12:38 »
Hoi allemaal,

Dank voor de antwoorden! We gaan overnachten in B&B's, en misschien hier en daar een hostel.
Is het nodig dit van te voren te boeken of kan het ook gewoon op de bonnefooi?

Verder heb ik de route iets aangepast en Glasgow uit het programma gehaald en een extra dag skye ingepland voor the cuillins, dat zag er inderdaad erg mooi uit! Ik wil dan in één keer doorrijden vanaf Loch Ness naar the Cuillins.

@Skye, we willen vooral gewoon lekker een beetje een indruk opdoen van het land. Wandelen in de natuur, kastelen bekijken, gewoon mooie wegen rijden met de auto...

Bedankt voor alle tips vast. We gaan nu in ieder geval vast de Ferry boeken, en de precieze invulling doen we dan wat later.

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 17 apr 2017, 17:06 »
Vorig jaar in september was in het in Fort William nog steeds erg druk. Ik werk in de tourist info daar en wij verbaasden ons erover hoe druk het nog was. Ook Skye was nog steeds druk. Mallaig is maar een klein plaatsje, ben je nog van plan daar te overnachten? Misschien verstandig om in the Highlands overnachtingen van te voren te boeken.

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline MP

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 18 apr 2017, 10:15 »
Beste Caroline,

Dank voor je bericht, het was inderdaad het idee om in Mallaig en Fort William te slapen. We hebben het programma iets aangepast zodat we een dag langer Skye hebben, het ziet er nu als volgt uit:

Dag 1: aankomst in Newcastle, rijden naar Edinburgh, stad bekijken, slapen in Edinburgh
Dag 2: Edinburgh en omgeving, slapen Edinburgh
Dag 3: van Edinburgh → Cairngorm National Park, dag in CNP, slapen in de buurt van Aviemore.
Dag 4: Ochtend Cairngorm NP, doorrijden via Loch Ness en Kyle of Lochalsh, door naar Skye/The Cuillins (redelijk lange rit deze dag, maar daarna twee hele dagen op skye)
Dag 5: Skye/The Cuillins
Dag 6: Skye/ The Cuillins
Dag 7: Ochtend nog skye bekijken, smiddags met de ferry naar Mallaig, daar slapen.
Dag 8: Ochtend vanaf Mallaig via Glenfinnan naar Fort William, daar slapen.
Dag 9: Vanaf Fort William via Glencoe naar Loch Lomond
Dag 10: Omgeving Loch Lomond
Dag 11: sochtends weg vanuit Loch Lomond richting Newcastle, nog wat stops onderweg. 17.00 boot
Dag 12: ochtend thuis

Misschien dus toch verstandig de B&B's en Hostels vast van te voren te boeken?

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 18 apr 2017, 10:59 »
Ik weet dat er mensen zijn op het forum die ervan houden om alles op de bonnefooi te doen. Maar aangezien je toch al weet in welke plaatsen je gaat overnachten.... Waarom stressen en tijd verspillen met het zoeken naar een hotel/B&B bij aankomst als je dat van te voren al geregeld kunt hebben?

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Ardblair

• Schotland fan
  • Highland Hospitality at its very best!
« Reactie #8 Gepost op: 18 apr 2017, 11:48 »
Hoi,

Ben het helemaal met Caroline eens. Wij hebben een B&B in Fort William en ook in september is het erg druk. Maar...mocht je nog een B&B in FW zoeken, wij hebben  (nog) een aantal kamers vrij in september.

succes met de voorbereidingen!

Rene
www.ardblair.nl

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 18 apr 2017, 14:43 »
Ik weet dat er mensen zijn op het forum die ervan houden om alles op de bonnefooi te doen. Maar aangezien je toch al weet in welke plaatsen je gaat overnachten.... Waarom stressen en tijd verspillen met het zoeken naar een hotel/B&B bij aankomst als je dat van te voren al geregeld kunt hebben?

Groetjes,
Caroline

Inderdaad als je al weet waar je wilt slapen is het handig en ben je verzekerd van een plek. Helemaal mat Caroline en Rene eens!
Our problems on earth may seldom cease, so sit ye a while and be at Peace

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 18 apr 2017, 20:02 »
Mijn favoriete route van Edinburgh naar the Cairngorms is via Braemar en Tomintoul.
Goed die extra dagen op Skye.

Offline MP

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 19 apr 2017, 16:02 »
@Skye,

Lijkt me inderdaad een mooie route zo, maar ben bang dat dat ons erg veel tijd gaat kosten, is toch wel echt een heel stuk om in tegenstelling tot de route via A9. We willen denk ik in de buurt van Aviemore slapen omdat we graag naar het Reindeer Center willen in Glenmore de volgende ochtend. Dus als we op de dag van aankomst ook nog lekker een beetje willen wandelen en bekijken kunnen we denk ik het best toch via A9, of zeg je van, je móet echt die andere route, anders mis je echt wat? Dan ga ik namelijk even schuiven in het programma haha, misschien dat ik dan gewoon een stop onderweg in Pitlochry ofzo inlas ipv twee nachten Edinburgh.

Ach, af en toe moet je ook gewoon loslaten en maar zien waar je terecht komt. Maar ik wil zo graag alle mooie leuke dingen zien, en dat kan niet in 12 dagen haha.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 20 apr 2017, 18:03 »
De andere kant om is op zich ook mooi hoor, en wel wat sneller inderdaad. Ik zou inderdaad in Aviemore gaan slapen als je naar de rendieren wil. Waar je tegenwoordig rekening mee moet houden bij hun is dat het nogal populair is en ze niet meer onbeperkt mensen meenemen. Je kan dus het beste om tien uur op de stoep liggen, dan gaan ze open. Kun je je plekje reserveren voor de hill trip van 11 uur. Je kan in het naastgelegen cafe nog even wat drinken, en de paddock bij het rendiercetrum nog even bekijken, daar staan ook altijd een paar rendieren en er is allerlei informatie te vinden.
Het is echt heel leuk om te doen.

Offline Cappy1973

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 03 mei 2017, 08:43 »
Hoi,
Wij zijn net terug van onze rondreis door Schotland en onze reis heb ik hier vermeld ([url]https://huizeheiden.jimdo.com/wandelen-in-het-buitenland/rondreis-schotland/). Misschien heb je er wat aan. Ook heb ik de hotels en B&B's hierin genoemd welke ik overigens allemaal van tevoren had geboekt via Booking.com. Uiteraard hadden we wel langer willen blijven, dan had ik dit op Skye gedaan, we wilden The Storr nog graag bewandelen maar is dit niet gelukt wegens tijdgebrek. Succes met je planning.
Claudia