Auteur Topic: Oktober alleen nar schotland.  (gelezen 2514 keer)

Offline Momilo

• Schotland fan
Oktober alleen nar schotland.
« Gepost op: 16 mrt 2017, 21:44 »
Hallo allen,

Ik ben nieuw hier op t forum.
Ik ben van plan om in oktober in mijn eentjeeen weekje naar schotland af te reizen.
ik ben geïnspireerd door de prachtige beelden uit de serie outlander. (Wauw)
Ik wil een week alleen zijn om na te denken en even weg te zijn uit mijn omgeving.

Nu ben ik mijn reis aan het plannen en na al veel gelezen te hebben toch graag wat tips.
Dit ben ik van plan.
Dag 1 vliegen naar glasgow
Dag 2 concert bijwonen emeli sande in de sse
Dag 3 wil ik met een huurauto naar fort William rijden/overnachten
Dag 4 ritje met de jacobite steamtrain
Dag 5 en nu twijfel ik.
Is Culloden battlefield aan te raden om helemaal naar toe te rijden? (117 km omhoog) Of kan ik beter de andere kant op richting doune  (doune castle) (143km maar wel dichterbij edinburgh/glasgow)
Dag 6 en 7 nog niets ingevuld
Dag 8 wil ik weer terug vliegen. Vanaf edinburgh of Glasgow.  Ligt er maar net aan.

Tips dus of ik dagen anders moet gaan invullen, andere keuzes qua bezienswaardigheden ed kan maken. Must is het concert en de stoomtrein.  Ben geen gevorderde wandelaar, maar vind t wel leuk om bij en om kastelen te gaan kijken/wandelen.

Is het handig om een huurauto voor een hele week te huren? Of kan ik het af met ov?
Vooraf overnachtingen regelen of ter plekke bekijken? Reistijd is half oktober 

Alvast bedankt voor enige reactie.

Offline Petra

• Schotland fan
Re: Oktober alleen nar schotland.
« Reactie #1 Gepost op: 17 mrt 2017, 21:49 »
Kijk even op de site van de Jacobite, want in oktober rijdt hij volgens mij niet in het weekend. (voor als je 4e reisdag in het weekend valt)
Zelf geen ervaring met de Jacobite, maar van wat ik hier lees,  is voor het hoogseizoen reserveren sowieso nodig. Geen idee of dat ook voor oktober geldt.

In Glasgow zijn bepaalde buskaarten te koop die een hele dag of 2 of 3 dagen gelden. Misschien wel handig/ voordelig als je daar 2 dagen gebruik van maakt

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 18 mrt 2017, 00:18 »
Wat vindt je van het volgende

Dag 1 aankomst in Glasgow.

Dag 2 Glasgow en concert.

Dag 3 via oa de A82 en A83 richting overnachtingsadres (omgeving) F. WIlliam.
Onderweg is Inveraray Jail misscien wel leuk. Is aboluut ook leuk voor volwassenen. Toen ik er was, waren er zelfs alleen maar volwassenen.

Dag 4 rit met de Jacobite.
Zou zelf voor de ochtend rit gaan, omdat je anders in het donker terug gaat.
Persoonlijk vind ik F.W. zelf niet zo byzonder.

Dag 5 via de A82 langs Loch Ness naar het noorden richting Inverness.
(Je zou bij Invergary de weg A87 naar en van het bekende Eilean Donan Castle bij Dornie kunnen nemen als je dat wil zien. Die omgeving is mooi)
Overnachtingmogelijkheid bijv. in Drumnadrochit, Inverness of elders.

Dag 6 via de A9 afzakken richting het zuiden.
Onderweg Culloden battlefield.
Nog voor Stirling de A820 of de B824 richting Doune.
Misschien een overnachting in Callendar ( is er leuk en gezellig, het dit ligt iets boven Doune) of elders in de omgeving.

Dag 7 via de M9 en de M80 verder naar het zuiden.
Je zou dan misschien een kijkje kunnen nemen bij het bekende Falkirk Wheel. De enige bootlift op de wereld.
Dan door naar Edinburgh. * Hier de auto inleveren en overnachting.

Dag 8 Edinburgh en vlucht naar NL

* Ik vermoed nml. dat je de auto  daar ook wel kan inleveren.

Langs de genoemde route bevinden zich meerdere battlefields en kastelen.

Denk eraan dat het in oktober vroeg donker is.

Offline Momilo

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 18 mrt 2017, 11:03 »
Goede leuke aanvullingen! Lijkt me een leuke route. Dank je wel voor jullie antwoord! Ik ga idd de jacobite ochtend route doen en is gelukkig doordeweeks wanneer deze nog rijd. Had ik al gecheckt.

Offline Ardblair

• Schotland fan
  • Highland Hospitality at its very best!
« Reactie #4 Gepost op: 18 mrt 2017, 13:19 »
hoi,
hier het programma voor de Jacobite Steamtrain.

"The greatest railway journey in the world."
Jacobite Season Dates for 2017:
Easter Special: Friday 14th April to Friday 21st April 2017.
Morning Service: Mon to Fri 24th April to 27th Oct and weekends from 17th June to 1st October 2017.
Afternoon Service: Mon to Fri 15th May to 15th Sept and weekends from 1st July to 3rd Sept 2017.

Festive Special: Mon to Fri 4th Dec to 22nd Dec   and   Wed   27th Dec to   Fri   29th   Dec 2017

groetjes,

Rene
Ardblair.nl
Fort William

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 19 mrt 2017, 13:26 »
Hi

Als je over de A82/A83 naar Fort William rijdt, dan mis je het geweldige Glen Coe. Aan de andere kant, Kilmartin Glen is een aanrader als je geinteresseerd bent in steencirkels, grafheuvels en standing stones.

Auto huren geeft je meer flexibiliteit dan het openbaar varvoer, dus ja, ik zou een auto huren als ik jou was. Denk er wel om dat de credit card waarmee je de huurauto betaald op jou naam moet staan. Als de naam van de bestuurder niet overeenkomt met de naam op de credit card geven ze je de auto niet mee. En als je de huurauto op een andere plek inlevert dan waar je 'em opgehaald hebt, dan betaal je vaak een flink bedrag meer, dus om geld te besparen zou ik de auto weer op dezelfde plek inleveren.

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Momilo

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 20 mrt 2017, 09:18 »
Dank je.