Zo'n programma : jij liever dan ik...

Daar doe ik minstens 4 Schotland vakanties over

Ik veronderstel dat je vanaf Folkestone in 1 dag doorrijdt naar je logement in Glasgow ?
Vergeet dan maar een uitstap naar Hadrians Wall. Tenzij je het voldoende vindt om een muurtje op heuphoogte tegen te komen.
De mooiste stukken van Hadrians Wall liggen langs de parallelweg (B6318) ten noorden van de A69. Die A69 verbindt Carlisle met Newcastle.
Stel dat je via Carlisle en Gretna Green naar Glasgow rijdt, dan moet je vanaf Carlisle eerst nog zo'n uur naar het oosten rijden + stoppen + Wall zelf zien. Dus tot minstens Gilsland of Greenhead. Dan nog eens een uur terug...
Het lijkt me sterk dat je van Folkestone naar Newcastle en zo naar Edinburgh en dan naar Glasgow gaat rijden. Indien wel, dan kan je de A69 vanaf Newcastle richting west nemen tot aan Corbridge, dan de A68 richting noorden. Dan kom je aan het kruispunt met de B6318. Daar kan je links of rechts lange stukken van de muur zien. Wel gewoon in de "vlakte" / langs weilanden.
Maar de mooiste stukken + forten (restanten) zijn te vinden langs die B6318, maar nog meer naar het westen. Namelijk tussen Walwick en Greenhead.
Een klassieke stop is daar in Once Brewed : parking (betalend) + restanten fort (betalend) + de muur zelf met daar zijn prachtige uitzichten richting het noorden.
Persoonlijk vond ik één van de mooiste en indrukwekkendste + "hoogste" stuk muur (uiteraard gerestaureerd) vanaf Walltown Quarry en zo richting oosten. Dat ligt nog iets oostelijker dan Greenhead.
Misschien kan je beter 1 dag minder Edinburgh en omgeving doen en voor dat stuk een hele dag uittrekken ? Maar het blijft ook vanaf Edinburgh nog een eind rijden. Vergis je niet in rijtijden in Schotland : het duurt altijd langer dan hier in België voor eenzelfde afstand.
Ik mis in je plannen Urquhart Castle en Loch Ness ? Volgens mij echt iets voor kleine kinderen. 1 attractiemuseum over Ness is voldoende

.
In Aviemore en Kincraig heb je ook een dubbelmuseum à la Bokrijk over de Highlands. Kindvriendelijk.
Ook heb je daar in de buurt een wildpark waar je met de auto doorrijdt en aansluitend een soort dierentuin (te voet) waar enkel dieren leven die nu en ooit in Schotland leven / leefden.
Vanuit Lairg kan je ook naar de Walligoe Steps : indrukwekkend wat men allemaal deed om haring te vangen

Wel 100 km rijden... 1Hr36 minuten.. Jaja Schotland en zijn wegen

Vanuit Edinburgh : Falkirk Wheel + bootje varen door de tunnel

Ach zoveel in Schotland en dat wil je allemaal in 1 vakantie doen ?