Auteur Topic: Schotland - reis 2017  (gelezen 4249 keer)

Offline Frederik

• Schotland fan
Schotland - reis 2017
« Gepost op: 20 jan 2017, 12:03 »
Dag iedereen,

Ik ben vrij nieuw op dit forum dus ik stel me snel even voor. We zijn een gezin uit België met twee kindjes. Onze meisjes zijn 6 en 8 jaar en zijn het eigenlijk wel gewoon om met mama en papa overal mee naartoe gesleurd te worden. Zo hebben we met hen al eens door Kroatië, Ierland, Engeland en vorig jaar zelfs de USA gereisd. Ze hebben er geen problemen mee om regelmatig eens een lange autorit te maken en van het ene punt naar het andere te hossen. Eigenlijk super dat we dit allemaal met hen kunnen doen zonder geklaag te moeten aanhoren.

Dit jaar hebben we beslist een eerste keer naar Schotland te reizen. Dit stond al geruime tijd op onze wish list en het is er eindelijk van gekomen. Wij zullen met onze eigen wagen reizen en eerst van bij ons thuis richting Calais rijden om zo met de trein naar Engeland te gaan. Vanuit Folkestone rijden we dan richting Glasgow met (hopelijk) ergens een tussenstopje om de muur van Hadrianus te bekijken. Hier alvast mijn eerste vraag: waar kunnen we deze het best gaan bekijken op doorreis richting Glasgow?

En dan ons plan voor onze round trip Schotland:
We hebben tot onze verbazing moeten merken dat het aanbod voor jonge gezinnen (daar rekenen we ons nog steeds bij  ;)) naar slapen toe niet zo uitgebreid was. We hebben wat gezocht op AirBnb en Booking.com en hebben uiteindelijk toch op (volgens ons) interessante locaties onze overnachtingen vast gelegd. Ziehier onze slaapplaatsen:

• 26 - 28/07/17: Glasgow (Kumar Suites Hanson Park Apartment  2 Hanson Park, Flat 3-8, Glasgow, G31 2HA). Van hieruit is het volgens ons goed te doen om te voet of met het openbaar vervoer naar het stadscentrum te gaan.
  • 28 - 31/07/17: Kilchrenan (Kilchrenan Inn ARGYLL & BUTE, Kilchrenan, PA35 1HD). Dit wordt onze uitvalsbasis voor Loch Lomond en Trossachs National Park
  • 31/07 - 03/08/17: Glenelg (Lamont Holiday Cottages, Glenelg, IV40 8LA). Van hieruit willen we vooral Skye gaan bezoeken. Ons logement ligt dicht bij de veerpont om naar Skye over te zetten. Dan moeten we niet de hele loch rond om aan de brug te geraken.
  • 03 - 05/08/17: Lairg (Loch Shin Luxury Pods). Van hieruit gaan we een paar dagen het noordelijke deel van de Highlands verkennen.
  • 05 - 12/08/17: Tomintoul (huisje Nia Roo). Hier gaan we de distilleerderijen aan de Spey bezoeken alsook het Cairngorms NP.
  • 12 - 15/08/17: Edinburgh (Capitol Guest House, 7 Mayfield Road, Newington, Edinburgh, EH9 2NG). Tot slot nog een paar dagen Edinburgh. Hier hebben we onze tickets voor de Millitary Tattoo reeds gereserveerd

Graag hadden we nog wat (verborgen) tips van jullie gekregen wat we nog zouden kunnen bezoeken, gezien vanuit de verschillende locaties die hierboven vermeld staan.
En dan nog een vraagje: blijkbaar worden niet in alle distilleerderijen kinderen van 6 jaar toegelaten. Ervaringen bij welke dit wel kan?

Groeten en alvast bedankt voor de tips!
Frederik

Offline skye

• Schotland fan
Re: Schotland - reis 2017
« Reactie #1 Gepost op: 20 jan 2017, 22:13 »
Hai Frederik
Klinkt leuk. Ik weet niet of jullie van dieren houden. Je zou vanuit Tomintoul (heel vaak geweest) naar Glenmore bij Aviemore kunnen gaa. Daar zit het Cairngorm Reindeer Centre. Daar kun je rendieren bezoeken. Erg leuk. Kijk maar eens op hun site. Ik weet niet of je op facebook zit maar daar zijn ze ook te vinden, onder de naam Cairngorm Reindeer Herd. Ik kom er al jaren met veel plezier.

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 21 jan 2017, 23:50 »
Zo'n programma : jij liever dan ik...  :tongue3:
Daar doe ik minstens 4 Schotland vakanties over  :aye

Ik veronderstel dat je vanaf Folkestone in 1 dag doorrijdt naar je logement in Glasgow ?
Vergeet dan maar een uitstap naar Hadrians Wall.  Tenzij je het voldoende vindt om een muurtje op heuphoogte tegen te komen.
De mooiste stukken van Hadrians Wall liggen langs de parallelweg (B6318) ten noorden van de A69.  Die A69 verbindt Carlisle met Newcastle.
Stel dat je via Carlisle en Gretna Green naar Glasgow rijdt, dan moet je vanaf Carlisle eerst nog zo'n uur naar het oosten rijden + stoppen + Wall zelf zien. Dus tot minstens Gilsland of Greenhead. Dan nog eens een uur terug...
Het lijkt me sterk dat je van Folkestone naar Newcastle en zo naar Edinburgh en dan naar Glasgow gaat rijden.  Indien wel, dan kan je de A69 vanaf Newcastle richting west nemen tot aan Corbridge, dan de A68 richting noorden.  Dan kom je aan het kruispunt met de B6318.  Daar kan je links of rechts lange stukken van de muur zien.  Wel gewoon in de "vlakte" / langs weilanden.
Maar de mooiste stukken + forten (restanten) zijn te vinden langs die B6318, maar nog meer naar het westen.  Namelijk tussen Walwick en Greenhead. 
Een klassieke stop is daar in Once Brewed : parking (betalend) + restanten fort (betalend) + de muur zelf met daar zijn prachtige uitzichten richting het noorden.
Persoonlijk vond ik één van de mooiste en indrukwekkendste + "hoogste" stuk muur (uiteraard gerestaureerd) vanaf Walltown Quarry en zo richting oosten.  Dat ligt nog iets oostelijker dan Greenhead.
Misschien kan je beter 1 dag minder Edinburgh en omgeving doen en voor dat stuk een hele dag uittrekken ?  Maar het blijft ook vanaf Edinburgh nog een eind rijden.  Vergis je niet in rijtijden in Schotland : het duurt altijd langer dan hier in België voor eenzelfde afstand.

Ik mis in je plannen Urquhart Castle en Loch Ness ?  Volgens mij echt iets voor kleine kinderen.  1 attractiemuseum over Ness is voldoende  :laughing7:.

In Aviemore en Kincraig heb je ook een dubbelmuseum à la Bokrijk over de Highlands.  Kindvriendelijk.
Ook heb je daar in de buurt een wildpark waar je met de auto doorrijdt en aansluitend een soort dierentuin (te voet) waar enkel dieren leven die nu en ooit in Schotland leven / leefden.

Vanuit Lairg kan je ook naar de Walligoe Steps : indrukwekkend wat men allemaal deed om haring te vangen  :tongue3:  Wel 100 km rijden... 1Hr36 minuten..  Jaja Schotland en zijn wegen  :laughing7:

Vanuit Edinburgh : Falkirk Wheel + bootje varen door de tunnel  :aye

Ach zoveel in Schotland en dat wil je allemaal in 1 vakantie doen ?   :bonk

Offline Frederik

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 22 jan 2017, 11:18 »
Dank je voor jullie ideeën / tips. We beseffen wel dat we niet gekozen hebben voor het rustigste programma maar zoals al eerder gezegd hebben we geen schrik om een eindje met de wagen te rijden tot onze bestemming. In vorige reizen hebben we steeds dezelfde tactiek gebruikt: vanuit de slaapplaats doorrijden naar het verste punt van onze daguitstap (en dat kan idd wel tot 1u30 rijden zijn) maar van daaruit op het gemak terugkeren en stoppen waar we willen. Is ons steeds goed bevallen maar ik begrijp dat dit voor andere mensen niet de definitie van vakantie is. Alle begrip dus.

Bedankt voor de tips rond de muur van Hadrianus. We hebben onze treintickets naar Folkestone al geboekt en we zijn er al om 7u25 plaatselijke tijd. Dat geeft ons in principe tijd genoeg om naar Glasgow te rijden. Volgens Google Maps (en we beseffen ook wel dat dat met een korreltje zout genomen moet worden) is het ongeveer 7 u rijden tot aan bvb. Greenhead. Met een tussenstop voor het middageten kan je nog afklokken op 8u00 tot Greenhead. Dan is het nog maar 15u30. Doenbaar om nog te bezoeken en dan richting Glasgow te rijden?

Urquhart en Loch Ness zouden we een dag kunnen doen vanuit Glenelg. Naar Urquhart is het ongeveer 1u30 rijden. Dan blijft er toch nog tijd genoeg over voor een bezoek aan Loch Ness? Of kiezen we vanuit Glenelg vooral voor het eiland Skye, dan kan Urquhart ook nog vanuit Tomintoul bezocht worden. Ook dat is ongeveer 1u30 rijden en in Tomintoul zitten we een week. Misschien past het beter om van daaruit naar Loch Ness en omgeving te gaan.

We zien deze reis als een eerste kennismaking met het land. Hebben we ergens het gevoel dat er nog veel meer te beleven valt dan de tijd toelaat, houdt niks ons tegen om in de toekomst nog eens terug te keren  :D

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 24 jan 2017, 15:53 »
Citaat
We zien deze reis als een eerste kennismaking met het land. Hebben we ergens het gevoel dat er nog veel meer te beleven valt dan de tijd toelaat, houdt niks ons tegen om in de toekomst nog eens terug te keren  :D

Ah, zo horen we het graag !  :D  :schface

Citaat
ongeveer 7 u rijden tot aan bvb. Greenhead. Met een tussenstop voor het middageten kan je nog afklokken op 8u00 tot Greenhead. Dan is het nog maar 15u30. Doenbaar om nog te bezoeken en dan richting Glasgow te rijden?
Goh, ik bedoel vooral dat het toch wel even duurt om naar de parking te rijden, wandeling te maken naar het / de mooiste stukken muur, wat genieten van het uitzicht (bij mooi weer), terug wandelen en dan weer op weg.  In jullie geval naar Glasgow. 
Geen idee hoelang tomtom daarover doet.  Ook niet hoe laat je wil aankomen op je eerste logement.

Urquhart en Loch Ness museum : ik denk wel dat dat lukt in een halve dag.  Het museum dat wij bezocht hebben was zo opgebouwd dat je x-aantal minuten had om elke "zaal" te bezoeken...  M.a.w. voorzien op de toeristenbussen  :laughing7:
En op het einde, uiteraard, de shop  :hypocriet . (zo zijn veel museums en bezienswaardigheden in Schotland opgebouwd.  Voor mij was dat ooit "verwonderlijk" omdat ik het niet kende van in België of andere landen.  Nu wel meer en meer.  Is wel duur voor je portemonnee...  :laughing8: zeker als je kinderen enkele leuke spulletjes zien zitten - en jij / je vrouw gek bent van confituur / handcrafted zeep / koekjes  :bonk)

Persoonlijk, reken ik 1 dag "per vinger" van Skye als eerste kennismaking.  Reken maar dat dat al heel krap is.
Hoe wil je, bijvoorbeeld, in 1 dag Portree doorwandelen + naar de Mann of Storr wandelen + Skye Museum + wandelen naar de restanten van Duntulm Castle + Staffin rotsformaties vanop de parking bekijken ? (dat is 1 "vinger")
Wandeling naar de vuurtoren op Neist Point (en eerst daar naartoe rijden met de auto) : 1/2 dag (een 2e "vinger").
Goh, ik kan zo blijven opnoemen.  Sorry  :dontknow: :laughing7:

Maar :
Citaat
houdt niks ons tegen om in de toekomst nog eens terug te keren  :D
That's the spirit  :icon_thumleft:

Offline Frederik

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 17 aug 2017, 16:08 »
Dag iedereen,

Ondertussen is onze eerste kennismaking met Schotland voorbij. Sinds eergisteren terug in Belgenland. het 'goeie' weer hebben we meegenomen. Excuses daarvoor. Wat het weer betreft: het was volgens de Schotten zelf zeker niet de beste zomer dit jaar maar dat heeft ons niet belet er ten volle van te genieten; Voor zon moet je maar naar de Côte d'Azur gaan.

Onze bevindingen van Schotland: prachtig land, vriendelijke mensen en heel veel te zien. Hieronder een korte opsomming:

• Op onze eerste dag zijn we via de muur van Hadrianus tot Glasgow gereden. We hebben gekozen om de Roman Housesteads aan de B6318 te bezoeken. Gaf een mooie indruk
  • Glasgow: leuke stad maar geen topper. Naast het kerkhof en de kathedraal hebben we vooral rondgewandeld en genoten van enkele mooie plaatsen zoals o.a. de universiteit maar ook de modernere gebouwen langs de rivier zelf (Glasgow Science Center, SSE Hydro, Riverside museum)
  • Vanuit Kilchrenan zijn we een dagje naar de Trossachs geweest. Voor mij persoonlijk niet de topper van onze reis maar kan ook aan het weer liggen. Iets eten aan Loch Katerine was wel leuk, alleen redelijk wat regen daar. De tweede dag zijn we heel vroeg opgestaan en zijn we overgezet naar Mull en doorgereden tot Fionnphort om van daaruit Staffa en Iona te bezoeken. Hoewel de zee wel heel ruw was (het was blijkbaar de eerste keer in drie dagen tijd dat men kon aanmeren aan Staffa) toch één van de toppers van onze reis. De onvergetelijke reis met als hoogtepunt de puffins en Fingal's Cave zijn schitterend. De abdij op Iona heel mooi. Mull hebben we vooral doorreden maar gaf een mooie indruk, ondanks het mindere weer. De laatste dag zijn we dan naar Loch Lomond geweest om bootje te varen vanaf Luss en te wandelen op het eiland Inchcailloch. Tot slot hebben we die dag ook het kasteel van Inveraray bezocht.
  • Op onze reisdag tussen Kilchrenan en Glenelg hebben we gestopt aan Castle Stalker viewpoint en aan Glenfinnan voor de brug van Harry Potter. 's Avonds genoten in Fort Augustus met de mooie sluisjes aan het Caledonian Canal en een stukje Loch Ness. De dag erop dag 1 voor ons bezoek aan Skye met de wandeling naar Fairy pools, even gepasseerd aan het visitor center van Talisker en een bezoek aan Dunvegan castle incl. zeehondjes. 's Avonds onder een mooie zomerzon genoten van het viewpoint op de vuurtoren aan Neist Point. In het donker teruggekeerd naar Glenelg via de brug en genoten van de mooie nachtverlichting van Eilean Donan castle. De volgende dag Eilean Donan 'by day' bezocht en doorgereden om een ander stuk Skye te bezoeken. We zijn richting Old Man of Storr geweest en de steile klim gemaakt. Daarna de waterval aan Kilt Rock bezocht en een aantal andere uitkijkpunten gezien. Goed uitgewaaid aan Duntulm Castle.
  • Tussen Glenelg en Lairg tussenstops gemaakt aan het mooie Loch Maree. Jammer van het mindere weer daar. O.a. ook de Victoria Falls gezien. Ook gewandeld aan het strand van Red Point. Daarna de Inverewe Garden bezocht in de miezerige regen maar dat kon erger. Via Ullapool volledig in de mist naar Lairg gereden.
  • Vanuit Lairg zijn we naar het uiterste noorden getrokken om de noordkust af te rijden met stops aan Smoo Cave, mooie uitkijkpunten aan de noordelijke kust tot in Thurso. Van daaruit het hele mooie Girnigoe Castle. Via de Camster Cairns zijn we terug richting Lairg gereden. Dat was wel een lange dag. De tweede dag vanuit Lairg naar Dunrobin Castle gereden om via Inverness richting Tomintoul te rijden waar we een weekje verblijven. We zijn nog even naar het einde van de Higland Games in Aberlour gaan kijken met de mooie parade van de doedelzakkenkorpsen in de straten en op het dorpsplein.
  • Vanuit Tomintoul een weekje rustiger aan gedaan: eerst een bezoek aan de Glenfiddich Distillery omdat dit één van de weinige is waar kinderen mee konden tijdens de rondleiding. Daarna nog even rondgereden tot de Strathisla Distillery om deze van buitenaf te bezoeken. De tweede dag zijn we de rendieren gaan bezoeken. Heel leuk vooral voor de kinderen. Daarna vanuit Aviemore het treintje genomen. Opnieuw leuk voor de kinderen. Na een kijkje op Carr Bridge naast het tankstation doorgereden naar Loch Eilean en daar rond het meer gewandeld. Dag 3 werd een bezoekje aan Loch Ness en Urquhart. Zeeeer toeristisch. Van daaruit de Ploda Falls trail gewandeld. In het terugkeren nog een avondwandeling gemaakt in Inverness. Als stad zei ons dat zeer weinig. Dag 4 zijn we gestart met een bezoek aan de Speyside Cooperage. Zeer de moeite vond ik persoonlijk. Daarna naar Elgin doorgereden voor de Gordon & MacPhail en Johnstons of Elgin - winkels. In Elgin hebben we ook nog de ruïnes van de kathedraal bezocht. Dag 5: een ganse dag Ballater Highland games en afgezakt naar Balmoral waar niets te zien was wegens de aanwezigheid van de Queen.
     Dit was een enorm zonnige dag met een prachtig zicht op de paars gekleurde heuvels van de Cairngorms. Dag 6: een kort bezoek aan het visitor center van Glenlivet om dan naar de Knockdu distillery te gaan (an'Cnoc - whiskey). Zeer interessante rondleiding omdat de distilleerderij niet in werking was (7 weken per jaar wordt alles onderhouden en klaargezet voor het nieuwe seizoen)
  • Vanuit Tomintoul zijn we naar Edinburgh gereden en gestopt aan de Edradour en Blair Athol Distilleries omwille van hun mooie plaatjes van buitenaf (want de kindjes mochten toch niet binnen).
     Via een stop aan de Forth Bridge zijn we Edinburgh binnengereden waar we de eerste avond de Military Tattoo hebben bezocht. De eerste volledige dag in Edinburgh hebben we Edinburgh Castle bezocht en de Royal Mile afgewandeld. 's Avonds in het Elephant Caffee gegeten om de kindjes te plezieren: de ene haar lievelingsdier is een olifant, de andere is fan van Harry Potter en laat net daar de boeken geschreven zijn door JK Rowling. De laatste dag Edinburgh hebben we Hollyrood bezocht en de Royal Brittania.

Misschien vinden jullie dit een veel te drukke manier om Schotland te bezoeken maar wij vonden het helemaal fantastisch. Skye eens meer in detail bezoeken zou nog mogen binnen een paar jaar net als de uiterste noorden met eventueel een uitstap naar de Orkney's. Voor de rest een superreis en bedankt aan iedereen hier voor de interessante tips!

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 18 aug 2017, 08:32 »
Aaah nog nen belg! :-)
Intens programma wel!

Orkney rules!!!
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline Frederik

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 18 aug 2017, 09:10 »
Aaah nog nen belg! :-)
Intens programma wel!

Orkney rules!!!
Ik ben daar heel eerlijk in: het was een heftig programma maar zo reizen we nu eenmaal graag. We waren dus zeker niet aan ons proefstuk toe. Feit is wel dat we, nu we overal indrukken hebben opgedaan, een volgende keer meer gericht bepaalde gebieden zouden uitkiezen. Maar er is zo veel te zien in de wereld dat het wel een aantal jaar kan duren vooraleer we weer in Schotland geraken.

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 04 apr 2018, 15:11 »
(geen idee of je nog regelmatig / veel / af en toe (zoals ik..) op het forum komt)

Ik lees nu pas je verslag :  :icon_thumleft:

Heftig en druk zoals je zelf schrijft. 
Maar er zat blijkbaar wel het één en ander voor de kinderen in !
En het zat blijkbaar wel "logisch" ineen qua route zodat de afstanden en tijd nog "meevielen".

Een stad in de miezerige regen is dikwijls niet echt boeiend.
Ik herinner me de eerste maal Inverness in de regen : beurk   :-[
Enkele jaren later, bij stralend weer : hé, het is hier wel aangenaam en mooi  :D

Wie weet : ooit ga je nog eens terug  :aye