Auteur Topic: Wat is te doen in een week met de trein?  (gelezen 2449 keer)

Offline Margot

• Schotland fan
Wat is te doen in een week met de trein?
« Gepost op: 19 jan 2017, 09:14 »
Beste topicleden,
Op 9 september 2017 ga ik met twee vriendinnen eindelijk naar Schotland! We vliegen en reizen dan verder met de trein. Wat wij graag willen weten is of ons reisschema interessant is en of dit handig is? Wat moeten we eigenlijk zien en wat in de lijst niet. Ik heb veel topics gelezen en kom daar op uit dat we Inverness overslaan.

Dag 1 (za 9/9): vroege vlucht van Amsterdam naar Edinburgh en met de Scotrail naar Pitlochry -> Highland games (start 10:30 am en einde 6pm, 8 pond pp toegang.) Overnachting in Pitlochty: Craighoyston House (incl ontbijt).

Dag 2 (zo 10/9): met trein naar Inverness (2,30 u) en overstap op de Kyle Line (ri West) naar Kyle of Lochalsh. Duur treinrit in totaal ongeveer 5 uur. (hele mooie rit de Kyle Line; op EO railaway over deze route). Overnachting in Kyle of Lochalsh. Tips?

Dag 3 (ma 11/9): Kasteel bezoeken Eilan Donan (5 miles van KoL), hierna met de ferry naar Mallaig en of overnachten daar of in Arisaig (West Highland Line ri Glasgow) Ook hier is op de EO de railaway te zien. Of als alles meezit kunnen we ook meteen naar Rannoch Moore?

Dag 4 (di 12/9): Van Arisaig (of Mallaig) (wat is interessanter??) verder met West Highland Line naar Rannoch Moore (of eerder uitstappen voor Fort William? Uitstap Rannoch station en daar mooie wandeltocht maken (= in Rannoch Moore). Overnachten in Rannoch? Tips? Ik heb gelezen dat er maar 1 hotel zit waar je kunt verblijven (wat best duur is), of anders naar Bridge of Orchy? Daar tips?

Dag 5 (woe 13/9): Van Rannoch Moore naar Balloch (hier zit volgens mij een locatie waar je fietsen kunt huren?). Loch Lomond fietsen (28 km) op West Loch Lomond Cycle Path. Overnachten in Balloch. Tips??.

Dag 6 (do 14/9): Verder met de West Highland Line naar Glasgow, meteen overstap naar trein Edinburgh (duur 3 uur). Bezoek Edinburgh en overnachten.

Dag 7 (vrij 15/9): bezoek Edinburgh (o.a. kasteel Edinburgh) en in middag of avond terugvliegen naar Amsterdam.

We hopen zoveel mogelijk te zien, maar vooral te genieten en ook niets doen, slenteren en vanuit de trein het landschap bewonderen. Ik hoop dat er goede tips bij zitten ook qua overnachting, dat is best lastig en kun je ook bv ter plaatse nog op zoek gaan of alles van tevoren online regelen?

Dank allemaal!

Groetjes
Margot

Offline skye

• Schotland fan
Re: Wat is te doen in een week met de trein?
« Reactie #1 Gepost op: 19 jan 2017, 16:00 »
Hai Margot

hoe laat kom je aan in Edinburgh? Met de trein naar Pitlochry duurt een uur of drie.

Er gaat geen ferry van Kyle of Lochalsh naar Mallaig.
Mallaig is ietsjes groter dan Arisaig. Hiervandaan gaat wel een ferry naar Skye.

Hou er rekenschap mee dst als je in de middsg terug vliegt je niet super verl tijd in Edinburgh hebt,

Verder een leuk rondje.

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 19 jan 2017, 16:02 »
Hi Margot

Het eerste deel van je reisschema ziet er goed uit. Ik zou wel van te voren je accommodatie boeken, aangezien de meeste plekken waar je wilt overnachten erg kleine plaatsjes zijn. September is nog steeds een erg drukke maand en aangezien je niet de flexibiliteit hebt als iemand met een auto is het verstandiger om van te voren te boeken.

Op dag 3 ga je naar Eilean Donan Castle. Ik neem aan dat je een bus neemt daarnaartoe? De ferry naar Mallaig gaat van Armadale, dus je moet vervolgens een bus nemen van Eilean Donan naar Armadale. Hou er rekening mee dat bussen in die region niet erg vaak gaan, dus ik zou dit deel van de reis van te voren plannen om te zien of het allemaal lukt met de bussen (voor bustijden zie website Citylink en Stagecoach).

Mallaig is een klein visserdorpje, maar heeft redelijk wat B&B's, restaurants, een supermarket, etc. De omgeving van Arisaig is mooi, maar het plaatsje is nog kleiner dan Mallaig en met weinig faciliteiten.

Op dag 4 heb je Rannoch Moor gepland. Opnieuw een prachtig gebied, maar heel erg afgelegen en er is niets (afgezien van het hotel). Er zijn wat wandelmogelijkheden, maar als je daar bent op een regenachtige dag (en dat is niet onwaarschijnlijk in Schotland), dan is het geen fijne plek om te zijn. Bridge of Orchy heeft een hotel, een B&B en een bunkhouse bij het treinstation. Maar net als Rannoch is het afgelegen en niet veel te doen.

Op dag 5 fietsen huren in Balloch, maar of de West Lomond Cycle Path de moeite is om te doen? Ik heb een deel gelopen (van Inverbeg naar Luss) en hoewel het uitzicht naar een kant mooi is (Loch Lomond), aan de andere kant heb je de weg A82 vaak dicht langs het fietspad lopen.

Een suggestie. Misschien kan je op dag 4 in Fort William stoppen? Ik weet dat er wat mensen zijn die Fort William helemaal niets vinden, en ja, misschien is het niet de meest mooie stadje, maar ik woon in Fort William en zo erg is het helemaal niet. Het goede is dat je veel wandelmogelijkheden hebt of je kan fietsen huren en langs het Caledonian Canal fietsen (wat echt mooier is dan het pad langs Loch Lomond!).

Op dag 5 kan je dan van Fort William naar Balloch reizen. In plaats van fietsen vanaf Balloch kan je misschien de bus naar Drymen nemen en van daar de West Highland Way oppakken en naar Balmaha lopen. Deze route heeft prachtig uitzicht over Loch Lomond! Er is een bus terug van Balmaha naar Balloch (McGills bussen) om de anderhalf uur ofzo.

Voor overnachtingsplekken:
www.visitscotland.com/accommodation
www.laterooms.com
www.booking.com

Ben je van plan je treinkaartjes ter plekke te kopen? Van te voren online boeken kan soms heel vooredelig zijn! Er zijn ook diverse travelpasses, die misschien goedkoper kunnen zijn dan losse kaartjes op de dag zelf. Kijk daarvoor op de Scotrail website.

Hoop dat je wat hebt aan deze informatie en veel plezier met alle voorbereidingen!

Groetjes,
Caroline     
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #3 Gepost op: 21 jan 2017, 12:00 »
.....Dag 1 (za 9/9): vroege vlucht van Amsterdam naar Edinburgh en met de Scotrail naar Pitlochry -> Highland games (start 10:30 am en einde 6pm, 8 pond pp toegang.) Overnachting in Pitlochty: Craighoyston House (incl ontbijt).
.......
Daar heb ik ook eens overnacht, goede keus. Hadden wel een vaste tijd voor ontbijt, 8.30. Of dat anders kon weet ik niet, voor ons was dat prima dus niet nagevraagd.

Ik adviseer om te eten bij Drummond's. Is vlakbij.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #4 Gepost op: 22 jan 2017, 12:09 »
Er is op Rannoch Moor ook een hostel, https://www.syha.org.uk/where-to-stay/highlands/loch-ossian.aspx (let op: dit is bij Corrour Station en niet Rannoch Station. Corrour Station is echt alleen per trein of te voet te bereiken, Rannoch heeft wel een weg).
Je kunt je bezoek daar combineren met een wandeling om het loch heen, of gewoon genieten van het niks in de middle of nowhere, en de stilte (als de RAF er niet vliegt ;))