Auteur Topic: wat moet ik zien als ik 8-9 dagen naar Schotland ga? (July 2017)  (gelezen 4069 keer)

Offline bernadette

• Schotland fan
Goedemiddag,en de allerbeste wensen!

Ik ben nieuw op dit forum, en wij (gezin met twee pubermeiden) gaan dit jaar voor het eerst naar Schotland.
Het "plan" tot nu toe:
8-9 dagen; boot naar Newcastle; aan het begin of einde een dag Edinburgh; niet elke dag rijden (voor relaxed!); we willen bergen zien/bewandelen; B&B verblijven; Oostkust lijkt mooi?
Ik lees veel over Skye, maar volgens mij ben ik dan vnl. aan het rijden. Ik dacht als ik ergens centraal een huisje huur (Inverness?) en vandaar uit wat 'hoogte punten' gaan bekijken.
Heeft iemand een tip over wat ik de eerste keer MOET gaan zien?
Bedankt
Bernadette

Offline SnEm

• Schotland fan
Re: wat moet ik zien als ik 8-9 dagen naar Schotland ga? (July 2017)
« Reactie #1 Gepost op: 01 jan 2017, 19:44 »
Niets moet, alles mag hé! ! !
Moeilijk in te schatten, wat voor de één leuk is, is het niet voor een ander hé...
Misschien eens goed nadenken, wat je echt wilt zien en zo verder je programma maken...
Deze kaart kan je zeker helpen!
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/ 
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline bernadette

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 01 jan 2017, 23:34 »
alvast bedankt. Misschien iets specifiekere vraag. Ik zie iedereen naar Skye "moeten'. Wat heeft dat meer dan de oostkust? (net noord van Aberdeen).
Als ik 'basis' neem in Inverness, is het dan 'te doen' om naar Skye te rijden voor een dag?

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 02 jan 2017, 08:36 »
Skye is een destinatie op zich! Eén dag is veel te weinig, want er valt heel veel te bezichtigen/doen, verschillende landschappen, stranden, watervallen, wilde dieren,....
West kust is meer dramatisch dan de oostkust
Wel opletten voor de midges in de zomer, vooral aanwezig aan de westkust!
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline Toeter

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 02 jan 2017, 10:49 »
Ha Bernadette,

Welkom op het forum.

Onze voorkeur gaat meer naar de westkust. Het is net als SnEm zegt veel ruiger.

Wij hebben geregeld in de buurt van Aviemore een huisje of een b&b genomen. Er zijn daar bergen, rendieren, stoomtrein enz. Wij vonden die omgeving een mooie uitvalbasis om dingen te ondernemen.
Wij vinden het ook geen probleem om elke dag een stukje te rijden. Wij genieten van de natuur en vergezichten onderweg.

Misschien kan je wat reisverslagen lezen om ideeën op te doen.

Voor het eiland Skye zou ik ook meer tijd uittrekken. Er is daar genoeg te zien en te doen.

Groetjes Toeter

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 02 jan 2017, 23:22 »
Welkom Bernadette,  :wave:

Het hangt af van de periode waarin je kunt/wilt, maar ik zou eind mei en juni adviseren: nog niet zo duur, minder druk, minder midges-gevaar
De Blair Athol Gathering (een Highland Game) in het laatste weekend van mei is interessant
http://www.blairatholl.org.uk/component/sobipro/2074-The-Atholl-Gathering-and-Highland-Games?Itemid=0

Misschien heb je hier ook iets aan:
http://www.pkct.org/Pages/Category/perthshire-big-tree-country

Veel plezier met de voorbereidingen! Wees gewaarschuwd: Schotland is ernstig verslavend. Als je er een keer geweest bent, wordt de lijst 'Wat te doen/zien in Schotland' alleen maar langer.  :confused2:

Skye zou ik een andere, aparte keer bewaren.
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 22 jan 2017, 00:25 »
Helemaal eens met al de voorgaanden : Skye op 1 dag is ... stom ....  :laughing7:

De oostkust heeft inderdaad ook heel mooie stukken ten noorden en zuiden van Aberdeen. 
De kust tussen Peterhead / Aberdeen en Inverness heeft zeker ook zijn charmes (Pennan en Crovie is te gek, vind ik), Portsoy is gezellig en charmant. 
Peterhead en Aberdeen hebben (toen) een grijze, saaie indruk achtergelaten ('t wordt tijd dat ik daar nog eens heen ga  :laughing7: om dit misschien bij te stellen).  Findhorn indien je van de levenstijl houdt, kan inspirerend zijn.

Maar je wil bergen zien en bewandelen ?  Kan dat niet in de Cairngorns ?  Dat is zowat het gebied tussen Aberdeen en Inverness.
Voor de beperkte periode die je gaat, zou ik 1 logement kiezen en van daaruit eventueel wat verder "bezienswaardigheden" doen na enkele dagen wandelen (zeg maar een actieve  rustdag nemen).

Offline graag meer droge dagen

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 24 feb 2017, 17:25 »
Hallo.

Zoek het niet te ver weg in Schotland voor 8 a 9 dagen.
Newcastle - Inverness is bijna 6 uren rijden, zeg maar 1 dag. Terug kost je weer 1 dag.
Alle wegen ten noorden van Glasgow zijn 2 baans, dus het schiet niet op.
Denk ook om de terug reis naar Newcastle ivm de boottocht terug naar nederland. Vertrek niet op de laatste dag vanuit Inverness bijvoorbeeld. Er hoeft maar 1 ongeluk te gebeuren en je kan geen kant op. Vaak gezien hier, en omdat het wegennet beperkt is met betrekking tot het aantal wegen kan het erg lang duren voor je weer rijdt. Of je moet tig kilometer omrijden om op de plaats van bestemming te komen.
Als je de A82 neemt vanuit Glasgow richting Crianlarich dan ben vanuit Glasgow binnen1 uur in de bergen, Loch Lomond National Park. Als je in deze omgeving een onderdak weet te vinden dan valt daar meer dan genoeg te zien.
Tip, google in Google.co.uk. Zoek in de engelse websites naar bezienswaardigheden, wandelingen enz enz.

Offline Drumalban | Sjoerd

• http://www.drumalban.nl
  • Schotland fan
  • Wandelgids wonende in de Schotse Highlands
« Reactie #8 Gepost op: 21 mrt 2017, 00:35 »
Ligt ook aan de jongelui! Elke dag actief of een thuisblijfdag bij slecht weer? In het laatste geval is één of twee slaapplekken als uitvalsbasis een betere optie wellicht?
Ik zou de hoek van Aberdeen in 1e instantie laten schieten. Het is er mooi, zoals de meeste landschappen in Schotland, maar de route er naar toe komt door Perthshire (mooiste provincie in Schotland volgens Sir Walter Scott!) en heeft zicht op de Cairngorms die ook veel aantrekkingskracht hebben.

Skye, Loch Lomond en The Great Glen (met name Loch Ness) zijn erg druk bezocht dus daar moet je zin in hebben. Maar vanuit het hostel ten zuiden van Ben Lomond bijvoorbeeld kan je de berg op met fraaie uitzichten en zijn boottochten in de buurt. Voor een meer "Highlands" ervaring ga je meer naar het noordwesten. Als het niet te nat/mistig is zijn de uren in de auto al de moeite waard vanwege het landschap dat je door het raam kunt bewonderen. Ga naar Oban of Mallaig, laat je auto staan en neem de boot naar Mull of één van de Small Isles en blijf daar een nacht. Dat is een mooie Schotland beleving! https://www.calmac.co.uk/hopscotch. Net even anders dan aan boord van de "Friesland" naar Terschelling :-).

Veel voorpret gewenst met de planning!
Sjoerd
Professionele begeleiding van bergtochten in de Schotse hooglanden - Drumalban.nl.

Offline bernadette

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 25 jun 2017, 10:40 »
Dank allemaal voor de antwoorden!
We hebben nu het volgende gepland:
Dag 1: Newcastle-Edinburgh
Dag 2: in de middag naar Kinloch Ranch (30 km west van Pitlorchy aan Loch Ranch (2 uur rijden vanaf Edinburgh)
Dag 3-7: huisje in Glencoe (visit Oban, Glen Nevis, misschien dagje 'richting Skye' etc) (2 uur rijden van Kinloch)
Dag 7: Glencoe - via Loch Lomond- New Castle (boot terug): 5 uur rijden

Ik snap dat ik nu alleen maar een eerst indruk krijg van Schotland, maar wie weet word ik net als jullie wel 'verslaafd' ..
Bernadette

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #10 Gepost op: 26 jun 2017, 20:36 »
Dank allemaal voor de antwoorden!
We hebben nu het volgende gepland:
Dag 1: Newcastle-Edinburgh
Dag 2: in de middag naar Kinloch Ranch (30 km west van Pitlorchy aan Loch Ranch (2 uur rijden vanaf Edinburgh)
Dag 3-7: huisje in Glencoe (visit Oban, Glen Nevis, misschien dagje 'richting Skye' etc) (2 uur rijden van Kinloch)
Dag 7: Glencoe - via Loch Lomond- New Castle (boot terug): 5 uur rijden

Ik snap dat ik nu alleen maar een eerst indruk krijg van Schotland, maar wie weet word ik net als jullie wel 'verslaafd' ..
Bernadette
Gewoon lekker die eerste indruk en niet te haastig. En heb je tijd over kan je nog een rondje maken. Die dag naar Skye (als je die doet) dan vroeg vertrekken (en laat terug). Helemaal zien kan je het toch niet, gewoon kijken hoever je komt. Ik haalde het niet de vorige keer, moet dus terug maar dat is geen straf denk ik. Veel plezier.