Auteur Topic: North Coast 500  (gelezen 3104 keer)

Offline MacHannah

• Schotland fan
North Coast 500
« Gepost op: 12 okt 2016, 20:28 »
Hallo,

Wij vliegen volgende week naar Inverness, daar staat een autootje klaar en dan gaan we een groot deel van de route North Coast 500 rijden.
Heeft iemand hier die route al eens gereden?
Wat zijn hoogtepunten die we echt moeten bezoeken?

We rijden de route tegen de klok in, dus vanuit Inverness eerst richting John o Groats.
Ons verste punt is Gairloch, waar we  2 nachten overnachten in het Rua Reidh Lighthouse en vandaar rijden we dan weer terug naar Inverness (we hebben ook maar 5 daagjes.. maandag heen en zaterdagmorgen terug).

Alle tips (ook voor overnachtingen onderweg en in de buurt van Inverness Airport) zijn welkom.

Offline Mathilde

• Schotland fan
Re: North Coast 500
« Reactie #1 Gepost op: 13 okt 2016, 22:58 »
Ik kan je geen tip geven maar ik wens je wel een fijne en mooie reis en heel veel fijne dagen daar..
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline Toeter

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 14 okt 2016, 12:03 »
Er is genoeg te doen, met een beetje googlen kom je een heel eind.

Je kan bijvoorbeeld een dagtocht maken naar Orkney. Hebben wij zelf nog niet gedaan maar staan op ons to-do-lijstje.
Dolfijnen spotten bij Inverness bij Chanonry Point.
Smoo Cave is een waterval in een grot
Je kan onderweg Whaligoe Steps bezoeken.
In de buurt van Inverness een whiskystokerij bezoeken.
Duncansby Head, zijn rotspunten in de zee.

Dit zijn wat ideeën, die me te binnen schieten. Misschien staan er nog tips in de reisverslagen.

Succes met de voorbereiding en veel plezier in Schotland.

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 14 okt 2016, 13:26 »
Rustig aan doen, daar begint het mee!  :) De dagtochten van John o'Groats naar Orkney zijn alleen in het zomerseizoen. Kijk in (de buurt van) Lochinver vooral naar Suilven.
Veel plezier!
---Peter.

Offline MacHannah

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 15 okt 2016, 21:19 »
Dank voor de tips.
Orkney staat hoog op de lijst, maar kost absoluut teveel tijd van de dikke vijf dagen die we hebben.

Offline Drumalban | Sjoerd

• http://www.drumalban.nl
  • Schotland fan
  • Wandelgids wonende in de Schotse Highlands
« Reactie #5 Gepost op: 21 mrt 2017, 00:50 »
Ik woon aan de NC500.

Steek geen tijd in John of Groats (Jan de Groot), niet de moeite waard behalve zeggen dat je er geweest bent  want het is slechts een parkeerplaats met wat bordjes en souvenirs maar als je echt even op het noordelijke randje van schotland willen hebben gestaan rij dan even naar Dunnet Head even ten westen ervan.

Als je tijd hebt is het zeer de moeite waard even naar binnen te glippen bij het Strathnaver Museum bij Bettyhill. Geeft heel interessante informatie over het gebied en stelt objecten en archiefmateriaal ten toon.

Smoo Cave, Durness is leuk. Knockan Crag als je geologie interessant vind. Uiteindelijk is het vooral de route die zo mooi is! Een aantal fantastische vergezichten over zee in de buurt van Durness. Op het oostelijke traject kan je stoppen om de Whaligoe Steps te bezoeken , een achterblijfsel van de hoogtij jaren van de haringvisserij (de "Silver Darlings"). Een korte detour naar de Camster Cairns is ook zeker de moeite waard! Venture North heeft een aantal mooie filmpjes op Youtube staan ook: https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=venture+north+youtube+NC500&*

Groetjes,
Sjoerd
Professionele begeleiding van bergtochten in de Schotse hooglanden - Drumalban.nl.

Offline Haras

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 21 mrt 2017, 07:01 »
Machannah is volgens mij al lang terug van de reis Sjoerd ;)

Offline MacHannah

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 21 mrt 2017, 23:05 »
Klopt, McHannah is zich al aan het beraden op het Schotlandtripje van dit jaar :)

De Walligoo steps hebben we gedaan, waren erg moeilijk te vinden, maar wel een mooi punt om even een rustpauze te nemen.
Bij John o Groats hebben ze ook prima koffie in een gezellig cafétje, maar inderdaad, verder is het weinig meer dan een paal met bordjes en een parkeerplaats, Dunnet Head en dan vooral de stags zijn veel mooier.

Ik heb genoten van de NC500, en een ieder die hem ooit nog wil rijden raad ik aan om net als wij deden de route tegen de klok in te rijden, dan wordt die steeds spectaculairder. Eerst een mooie kustroute over brede, goed begaanbare wegen, later mooie single-tracks met elke keer weer mooiere uitzichten. Echt genieten!

Offline Drumalban | Sjoerd

• http://www.drumalban.nl
  • Schotland fan
  • Wandelgids wonende in de Schotse Highlands
« Reactie #8 Gepost op: 13 apr 2017, 20:07 »
Machannah is volgens mij al lang terug van de reis Sjoerd ;)

Hahahaha ja dat had ik niet in de gaten! Nou, in ieder geval mooi te horen dat de reis goed is bevallen.
Professionele begeleiding van bergtochten in de Schotse hooglanden - Drumalban.nl.