Auteur Topic: even voorstellen  (gelezen 8132 keer)

Offline linda

• Schotland fan
even voorstellen
« Gepost op: 12 jun 2016, 14:07 »
Hallo mede schotlandgekken,

Ik ben sinds gister op dit forum, gezien ik een vraagje had over de buskaartjes.  Dat later..
Ik ben linda, 45 jaar en sinds mijn eerste vakantie in Schotland 2011, helemaal in love met dit prachtige land!!
2011 ben ik een week in Aviemore geweest en daarna moest ik een aantal weken aclimatiseren toen ik thuis was omdat ik de bergen om me heen miste. (we hebben alleen duinen op het eiland) 2012 ben ik weer geweest en toen 2 weken.. Heb ik in Drymen, Pitlochry en Oben gelogeerd en vandaar uit dagtripjes en wandelingen gemaakt.  Nu 2016 ga ik eindelijk weer en wel naar Isle of Skye in Edinbane voor 10 dagen en daarna nog 7 dagen Garve.  5 Juli vertrekken!!
Het liefst zou ik er gaan wonen!!!  :schface

Offline skye

• Schotland fan
Re:even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 12 jun 2016, 14:23 »
Welkom op het forum.

Kan je op Skye niet beter wat centraler gaan zitten als je met openbaar vervoer moet. Skye is super, ben er een keer of tien geweest.

Offline linda

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 13 jun 2016, 10:18 »
Eigenlijk wel handiger, maar je moet alles een keer ervaren hebben toch...  En gezien liften daar normaal is zal ik vast op mooie bestemmingen komen. 

Offline edbe

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 13 jun 2016, 11:03 »
welkom hier  :bagpipe :drinky

Offline Nelis1976

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 15 jun 2016, 14:34 »
Ik zeg welkom......Skye dat is een eiland apart pffffff , elke 5 meter bijna een fotomoment  :schface

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 15 jun 2016, 15:36 »
welkom, Linda.
Veel voorpret gewenst en een hele mooie tijd in Bonny Scotland     :scotsman4 :piper2
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline linda

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 15 jun 2016, 19:06 »
Dank je wel!!

Mijn camera heeft momenteel een welverdiende vakantie, voor ie keihard aan het werk moet in Schotland!!:laughing7:
Garve licht wel iets afgelegen, maar er is een stationnetje 5 minuten van het hotel en er rijden bussen.  Ik pas me aan en ik houdt wel van avontuur..  
De omgeving daar is prachtig, maar ja waar niet in Schotland...  
Lekker veel wandelen en fotograferen!!

Aftellen kan beginnen!!  :hello2: :hello2:

Groetjes Linda  :schface

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 15 jun 2016, 19:08 »
Welkom op het forum.

En gezien liften daar normaal is zal ik vast op mooie bestemmingen komen. 

en je doet leuke contacten/ verhalen/ info op.
Helemaal als het Schotten zijn.

Offline Richard99

• Schotland fan
Re: even voorstellen
« Reactie #8 Gepost op: 14 nov 2016, 19:58 »
Hallo Schotland liefhebbers,

Ik ben Richard  :wave:  en ben hier nu voor het eerst want we (vriendin en ik) gaan volgend jaar voor het eerst naar Schotland.
Verheug me er al lang op en eindelijk gaat het gebeuren. Alleen zit ik hier en daar nog met wat onduidelijkheden.
Ik hoop dat jullie me behulpzaam kunnen zijn. De route die we uit hebben gekozen is
Het idee is dat we alles met het openbaar vervoer doen.
Beginnen in Edinburgh daarvanuit naar Crianlarich, door naar Fort William, per bus naar Kyle of Lochlash daarvanuit met de trein over de, volgens vele prachtige, route naar Inverness, daarvanuit terug naar Nederland.
Onduidelijk voor mij is Crianlarich :  we houden van wandelen. zijn daar mooie paden om te wandelen met duidelijke verwijsborden?
Als we in Kyle zijn willen we graag per boot een rondtocht maken en als het mee zit wel meerdere. Heb zelf gedacht is het makkelijke om te overnachten in Kyleakin i.p.v Kyle of Lochlash ??
Is het voordelige om de treinkaart en evt buskaarten vooraf te kopen, misschien al in Nederland?

Ik hoor graag van jullie, Ben zeer benieuwd.
Groet.

Offline noorman

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 15 nov 2016, 06:44 »
Welkom Richard99 op het Schotland forum

Ik kan jullie geen goede informatie geven over jullie voorgenomen reis met het openbaar vervoer .
Er zijn hier genoeg leden die dat wel kunnen .
Veel succes met de voorbereidingen  :flag

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 15 nov 2016, 20:45 »
Hallo Richard, welkom op het forum.

Van het openbaar vervoer in Schotland weet ik zo goed als niets (van dat in Ned. ook niet trouwens)
Er is wel het één en ander over te vinden op het forum.

Wat Crianlarich betreft, van daaruit kun je richting het noorden en of zuiden een stuk(je) van de West Highland Way lopen. Dat je dan heen en terug hetzelfde loop lijkt mij niet zo'n punt, aangezien je dan toch je wandeling/ omgeving vanuit een andere hoek ziet.

Misschien is de boottocht vanuit Elgol op Skye wel iets voor jullie.

Misschien een idee om Tije even te vragen om van je post een nieuw topic te maken, dan reageren er vast meer mensen. Misschien komt Struner wel opdagen die weet wel meer over de hoek van "Kyle of Lochlash en Kyleakin".

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 15 nov 2016, 22:10 »
[...]
Misschien is de boottocht vanuit Elgol op Skye wel iets voor jullie.
[...]
Misschien komt Struner wel opdagen die weet wel meer over de hoek van "Kyle of Lochlash en Kyleakin".
Is dat een uitdaging Petra?
Neem de trein van Ft William naar Mallaig & dan de pont naar Armadale op Skye. Dan ben je verder overgeleverd aan Stagecoach, de busmij. Wat Petra al zegt :icon_sunny:, een boottocht van Elgol naar Loch Coruisk is zeker de moeite waard! Dus een overnachting op Skye is waarschijnlijk onontkoombaar :D
Verder zijn er volgens mij meer gelegenheden om te overnachten in Kyle dan in Kyleakin. & sinds de brug er is zeker dichter bij het station. GIYF  :laughing7:
& de voorpret hoort ook bij de vakantie!
MVG,
---Peter.

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 15 nov 2016, 23:47 »
Hallo Richard,
Allereerst van harte welkom op het forum!  Wat leuk dat jullie alles met het OV willen doen. In tegenstelling tot de meeste forumleden houd ik er namelijk ook van om op die manier door Schotland te reizen. Vooral de treinreizen zijn echt schitterend en dat geldt eigenlijk ook wel voor de busreizen. Vooraf, via internet, trein- en buskaartjes kopen is inderdaad voordeliger dan ter plekke.
Dit geldt met name voor de trein, omdat er in tegenstelling tot Nederland geen vaste prijzen zijn voor een bepaald traject. Meestal geldt: hoe vroeger je bestelt hoe goedkoper de kaartjes.Treinkaartjes bestel ik altijd via thetrainline.com, omdat die itt. bv. Scotrail de mogelijkheid bieden om de kaartjes (formaat creditcard) thuis toegestuurd te krijgen. Dat vind ik persoonlijk veel fijner dan zelf uitgeprinte e-tickets. Buskaartjes zijn te bestellen op de site van Scottish Citylink.
Als jullie echt veel gaan reizen met het OV valt het te overwegen om een "Spirit of Scotland Travelpass" aan te schaffen. Deze kaart is geldig in alle treinen, de meeste ferries en in de bussen van Scottish Citylink. Er zijn twee varianten: één die je op 4 dagen kunt gebruiken in een periode van 8 dagen, en één die je op 8 dagen kunt gebruiken in een periode van 15 dagen. Deze kaart kan worden besteld via:
 http://www.britrail.net/passes/britrail-freedom-of-scotland?rspage=2
De kaart is wel vrij prijzig (de duurste 237 euro) waardoor het heel goed kan zijn dat losse kaartjes goedkoper uitpakken. Dat vergt dus eerst wat uitzoekwerk, maar een goede voorbereiding is sowieso wel belangrijk omdat er op heel wat trajecten maar een paar bussen of treinen per dag rijden.
Verder sluit ik me helemaal aan bij het advies van Struner om ook een aantal dagen naar Skye te gaan omdat je daar tenslotte al heel dicht bij bent. En ook zijn routeadvies kan ik je uit eigen ervaring van harte aanraden.
De route Fort Wiliam - Mallaig staat bekend als mooiste van Schotland en zelfs als één van de beste ter wereld. Ook de genoemde boottocht is heel mooi. Op Skye kun je dan inderdaad per bus reizen en zo ook naar Kyle reizen, waar je dan weer per trein verder gaat. Als je genoeg tijd hebt kan ik je trouwens nog aanraden om ook de treinreis Inverness - Edinburgh te maken, want die is ook heel mooi en bovendien kom je dan ook nog over de  beroemde Forth Rail Bridge.
Veel plezier met de voorbereidingen!

Offline Richard99

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 16 nov 2016, 20:39 »
Bedankt voor alle reacties!!! een prettige kennismaking zover.
Het is goed te weten dat we de treinkaartje beter via internet kunnen bestellen
Hebrides, ik heb de site die je ons aanraad bezocht en denk dat we daar de kaarten bestellen, nog wel even goed uitzoeken.
Vindt zelf ook prettige om de kaartjes thuis gestuurd te krijgen. vooral de lange reizen die we doen per trein vooruit boeken.
Wat de travel pass betreft hadden we al naar gekeken en het loont voor ons niet.
Via Mallaig naar Skye moeten we nog uitzoeken is zeker het overwegen waard. We hadden in de plan om zeker Eilean Donan
Castle te bezoeken en dat via de route Fort William - Kyle te doen. het kan zomaar veranderen.... daar is een goede voorbereiding voor. we doen zeker Mallaig aan die staat al in de agenda evenals de route Kyle - Inverness.
Voor de boottocht Elgol hebben we helaas geen tijd genoeg voor. Er is volgens mij zo veel moois te zien daar
dat je 2 maand nog niet genoeg aan hebt.
Nogmaals bedankt en meld me weer.
Groet

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 16 nov 2016, 23:45 »
Onduidelijk voor mij is Crianlarich :  we houden van wandelen. zijn daar mooie paden om te wandelen met duidelijke verwijsborden?
Crianlarich ken ik zelf alleen maar van het treinstation, omdat het een echt overstapstation is.
Maar ik vroeg me af of jullie beslist daar naar toe willen? Er schoot me namelijk een alternatief te binnen waar ik zelf erg enthousiast over ben, namelijk Rannoch Moor. Dit ligt ongeveer 45 treinreisminuten noordelijker dan Crianlarich. De natuur is daar prachtig en je hebt echt het gevoel in de middle of nowhere te zijn. Vlak bij het station is een leuk klein hotel waar je overigens ook lekker kunt eten. Zie voor meer info http://www.moorofrannoch.co.uk
Verder zijn er naast het hotel nog een paar woonhuizen en voor de rest niets.
Bovendien is het een prachtig wandelgebied. Een heel bekende wandeling daar is bv.  van Rannoch naar Corrour en dan kun je vanaf daar weer met de trein teruggaan.

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 17 nov 2016, 17:35 »
Via Mallaig naar Skye moeten we nog uitzoeken is zeker het overwegen waard. We hadden in de plan om zeker Eilean Donan
Castle te bezoeken en dat via de route Fort William - Kyle te doen.

Hi Richard

Op de route Fort William - Kyle gaat alleen de Citylink bus en deze bus kan vrij duur zijn. Het is misschien de moeite waard om eens naar de Explorer Pass van Citylink te kijken (zie hier: ww.citylink.co.uk/explorerpass.php ) Deze pas kan heel voordelig zijn (met name voor reizigers die vanaf Fort William binnen 5 dagen een retourtrip naar Skye maken en dan terug gaan naar Glasgow of Edinburgh), maar weet niet of dat voor jullie ook zo voordelig zou zijn, omdat je ook met de trein reist.

Kijk ook uit met de treinkaartjes. Soms kan je hele goedkope kaartjes krijgen, bijvoorbeeld Glasgow - Fort William voor £5 enkele reis. Maar die prijs komt niet op als je stopt op een tussenstation, zoals Crianlarich.

Veel plezier met plannen!

Groetjes,
Caroline

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Richard99

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 18 nov 2016, 22:12 »
Nee hoor, het is geen must om naar Crianlarich te reizen. We rijden vanuit Edinburgh naar de highlands en we willen niet "te lang" in de trein zitten... We proberen zoveel mogelijk te zien van het land, dus we zoeken naar een leuke c.q. prachtige plek om de dag "uit te zitten" en dan de volgende dag naar Fort Williamverder te reizen. Crianlarich leek ons een prachtig natuurgebied omdat het in een Nat. Park ligt. met mooie ver gezichten ...en Ben More ligt om de hoek.
We zitten aan Glencoe te denken, maar Rannoch Moor is zeker ook interessant, maar is afhankelijk of er plek is in het hotel. misschien een andere opties?
Begin te denken dat Crianlarich geen juiste optie is voor een overnachting.

Bedankt voor de tip dat de busprijs FW- Kyle best prijzig kunnen zijn evenals de treinkaarten die dan weer te goedkoop kunnen zijn
We houden het in de gaten.

Offline anja

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 19 nov 2016, 11:08 »
wij hebben dit jaar gebruik gemaakt van de two together railcard. je krijgt dan op elk kaartje 1/3 korting. Hij kost 30 pond en is een heel jaar geldig. We hebben een formulier van internet afgehaald en ingevuld en allebei 2 pasfoto's meegenomen en bij aankomst op het eerste treinstation de card gehaald, dat was in een paar minuten geregeld. En omdat we meteen een retourtje Aviemore kochten hadden we de prijs van de card er meteen al uit. Er zit een klein minpuntje aan; hij geldt alleen na half 10. Maar daar kun je rekening mee houden.
Het voordeel boven van te voren kaartjes bestellen is dat je ieder moment kunt kiezen waar en wanneer je ergens heen gaat.
Er is dus allerlei keuze afhankelijk van wat je plannen zijn.
Succes bij de voorbereidingen.