Auteur Topic: Schotland met bus  (gelezen 8170 keer)

Offline Mags

• Schotland fan
Schotland met bus
« Gepost op: 06 jun 2016, 16:15 »
Hoi allemaal :wave:,

Ik ben Margriet en deze zomer gaan mijn vriend en ik voor het eerst naar Schotland.

We wilden eerst een auto huren, maar door omstandigheden hebben we toch besloten om met de bus door Schotland te gaan. We hebben bedacht om eerst op een camping bij Kinlochleven te staan (Caolasnacon camping), daarna met de bus naar Portree te gaan en daar op de Torvaig campsite te staan.

Nu vroeg ik me af of deze 2 campings goeie uitgangspunten zijn om de Highlands en Skye te ontdekken of dat er misschien andere campings/gebieden/dorpen zijn die leuker zijn voor een eerste bezoek aan Schotland. We willen graag op een basic camping verblijven en we hebben een eigen tentje. Ook vroeg ik me af of deze campings redelijk te bereiken zijn met de bus en als er geen bus is, we een taxi oid zouden kunnen nemen.

Alvast bedankt!!

Groetjes,
Margriet

Offline skye

• Schotland fan
Re:Schotland met bus
« Reactie #1 Gepost op: 06 jun 2016, 20:35 »
Kinlochleven vind ik persoonlijk wel een uithoek. Torvaig hebben we vorig jaar nog gestaan. Vanuit Portree kun je daar wel heen lopen.
Bussen gaan niet zo frequent als in Nederland. Heb het mijn eerste vakantie in Dchotland ook gedaan maar ben blij dat we nu met de auto gaan.

Offline Mags

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 06 jun 2016, 20:38 »
Hoi Skye,

Bedankt voor je antwoord!
Ik dacht dat Kinlochleven misschien handig zou zijn om vanuit daar Fort William, Glencoe, etc. te bezoeken. Welke plaats zou jij aanraden ipv Kinlochleven?

Groetjes,
Margriet

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 06 jun 2016, 21:56 »
Hallo Margriet

Welkom op het Schotlandforum.

Voor Skye, is Portree wel een aardig uitgangspunt.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je met het openbaar vervoer niet overal kan komen en dat de bus niet overal even regelmatig komt.

Je hebt het over een taxi.
Hoe denken jullie over liften? Liften is in Schotland voor reizigers zonder auto nml. niet ongewoon.
Zelf heb ik ook al een aantal keren een lifter mee genomen, één keer zelfs iemand die ergens op een heel verlaten plaats was.
De postbezorger fungeert ook als taxi, dat als hij/zij op de ronde is en je ziet de auto kan je ook je duim op steken.

Ik ken het openbaar vervoer van Schotland niet echt, maar van wat ik er wel van weet zou ik denk ik als ik jullie was een andere plek kiezen dan Kinlochleven. Absoluut mooi daar, maar er gaat dan veel tijd in het rijden over steeds hetzelfde zitten. (al zie je op een weg van noord naar zuid, weer andere dingen dan op dezelfde weg van zuid naar noord, net dat het tijdstip van de dag steeds anders is en in elke weersomstandigheid)

Bijv. tussen Oban en Fort William of 2 andere wat grotere steden. De reden dat ik dat bedenk is dat dat wat grotere plaatsen zijn en er dan vaker één of andere bus naartoe gaat of langs komt.
Daarbij kan je vanuit zowel Fort William als Oban leuke bestaande bus en boot dagtrips maken naar bijv. de combinatie dagtrip Mull- Iona- Staffa en nog wel andere (zal kijken of ik een link voor jullie kan vinden)
Vanuit Fort William kan je bijv. ook met de trein langs de kust naar Mallaig, waarbij je over de bekende Harry Potter brug komt.

Misschien een idee om op een kaart van het openbaar vervoer te kijken en daar waar een kruising van buslijnen is een camping zoeken.

Je zou voor een overnachting ergens tussendoor ook eens aan een hostel kunnen denken. Er zijn in Schotland 2 organisaties die beide heel veel hostels onder hun naam hebben.
Voor de weekenden zou ik dan sowieso wel op tijd reserveren,

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 06 jun 2016, 23:43 »
Ik verwarde Kinlochleven even met Kinlochewe  :bonk

De eerste is al in het gebied wat ik bedoelde, maar ik zou zelf dan ivm. het vervoer een camping kiezen aan een wat doorgaande weg.

Ken je de site ----->  http://www.travelinescotland.com/   

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 07 jun 2016, 09:39 »
Margriet,volgens mij kan je dan beter in Glencoe of misschien nog beter Fort William gaan zitten.

Offline Mags

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 07 jun 2016, 12:58 »
Wow, super bedankt voor jullie reacties! Hier hebben we echt iets aan:).
Mijn vriend en ik gaan vanavond even kijken naar welke camping we dan beter kunnen gaan, nogmaals bedankt!

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 07 jun 2016, 14:06 »
BijGlencoe heb je Invercoe campsite, die is wel mooi, ligt wel dichtbij de doorgaande weg , misschien handig voor bushaltes. In Fort William ligt de camping verder uit de plaats.
Kijk even hier op het forum bij Campings, Wim en Gea hebben een mooie site met een overzicht van campings in heel Schotland.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 07 jun 2016, 14:08 »
En ik weet niet of je op facebook zit maar daar heb je Schotland de groep, daar kan je ook veel informatie vinden. Daar zitten ook aardig wat forummers op.

Offline Mags

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 08 jun 2016, 16:05 »
Hoi!

Erg bedankt voor jullie reacties. Nog even een vraagje over Skye, we wilden op de camping bij Portree staan, maar nu vond ik (dankzij dit forum) ook een camping  bij Uig. Heeft iemand ervaring met/op deze camping? Zouden jullie aanraden om naar de camping bij Portree te gaan, wat toch wat centraler ligt, of de camping bij Uig, voor o.a. de Quiraing, etc.?

Groetjes,
Margriet

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 08 jun 2016, 16:10 »
Ik zou niet bij Uig gaan staan, dan zit je echt in een uithoek. Wat nog wel een optie is is Sligachan, dan zit je ooklekker centraal, camping ligt aan de doorgaande weg, maar ik vond het met geluidsoverlast wel meevallen. Natuurlijk hoor je wrl auto's. Maar je zit vlakbij de bushalte. En je hebt daar een fantastisch uitzicht.

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 09 jun 2016, 00:20 »
Heb zelf wel eens op de camping van Uig *( in het noorden van Skye) gestaan.
Is nog wel een overzichtsfoto van te vinden bij de raadfoto's.
Het is een rustige camping, wordt ook wel gebruikt door de mensen die met de boot 'moeten'.
Ivm. met die boot zal er er wel een bus komen, maar hoe vaak weet ik niet.
Ik zou ivm. het zonder auto reizen er denk ik niet zo snel voor kiezen.

Slichanan (een restaurant/hotel, een bunkhouse, een rescue centre en de camping) ligt ook wel centraal en langs de weg stoppen heel veel mensen om foto's te maken of te parkeren ivm. een wandeling.
Dat ook ideaal als jullie zouden willen liften.

Denk zelf dat ik meer voor Portree zou kiezen of een combinatie van de laatste twee.

Mochten jullie eens ergens zijn en niet bij een camping geraken, je mag in Schotland ook wildkamperen, dat dat kan je tussendoor ook altijd nog doen.
Of zoals ik al schreef eens een nacht in een hostel slapen.
Het kan zo maar zo zijn dat jullie vanuit andere gasten een lift krijgen aangeboden.

Om ideëen op te doen, is google earth ook leuk.
Je krijgt dan ook een beeld van de dorpjes/dorpen, waarvan sommige locaties op de kaart, maar uit een enkel huis bestaat. Dat je het dorp al voorbij bent voor je het weet  :laughing7:

*Er zijn in Schotland meerdere plaatsnamen te vinden, die op meerdere locaties te vinden zijn.

Offline Mags

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 12 jun 2016, 10:13 »
Heel erg bedankt voor jullie reacties!

We hebben de plannen uiteindelijk toch omgegooid omdat we tot het besef kwamen dat het toch wel een beetje een gedoe is om telkens al je spullen mee te slepen in een bus. We hebben besloten om Skye een volgende keer te doen wanneer we ook zelf een auto hebben.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Margriet

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 12 jun 2016, 14:18 »
Veel plezier alvast. Mull is ook leuk, wij gaan er deze zomer ook weer heen.

Offline Mags

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 12 jun 2016, 14:37 »
Bedankt! Jullie ook veel plezier

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 12 jun 2016, 16:08 »
Wij gaan bij Shieling ons tentje opzetten en nog twee nachten B&B bij Fioonphort bij mensen die we kennen.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 12 jun 2016, 22:36 »
Hi, Invercoe campsite is een mooi uitgangspunt als je geen auto hebt. Al je van bergwandelen houdt: de start van de Pap of Glencoe is vanaf de camping circa 2 km, geen gemakkelijke klim, wel prachtige uitzichten vanaf de top. Voor details van de wandeling kun je even op walkhighlands.com kijken. In het dorpje Invercoe, je komt erlangs als je van de bus naar de camping loopt, kan je fietsen huren. Op de A82 kan je op een gezamenlijk fiets/ wandelpad fietsen ( naar het westen) totdat je op de national cycleroute 78 komt (http://www.sustrans.org.uk/ncn/map/route/route-78) je kunt naar het zuiden fietsen, maar ook naar het noorden en dan met het Corran pondje over, prachtig fietsen aan de andere kant van Loch Linnhe  :icon_thumleft:

Foto is genomen vanaf de camping met uitzicht op de Pap ( ronde top), 1 van de 2 hobbits staat er ook op. We zijn onlangs 4  keer een weekend op deze camping geweest, omdat onze caravan er logeerde  :laughing7: ( we wonen in Schotland).

En camping van de top  :wave:

Offline Mags

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 16 jun 2016, 12:46 »
Heel erg bedankt voor jullie reacties en tips en wat een prachtige foto's!

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 19 jun 2016, 16:15 »
Hi Margriet

Als je van plan bent meerdere keren gebruik te maken van de Citylink bus (lange afstandsbus die o.a. van Glasgow naar Fort William gaat, of Glasgow-Oban, Fort William-Inverness, etc), dan is het goedkoper een Citylink Explorer Pass aan te schaffen (zie hier: www.citylink.co.uk/explorerpass.php). Ik was van plan dat te adviseren als jullie naar Skye zouden gaan, maar dat plan hebben jullie nu laten varen, begrijp ik. Kan echter nog steeds voordelig zijn.

Groetjes,
Caroline

For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Mags

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 22 jun 2016, 17:46 »
Hey Caroline,

Bedankt voor de tip!

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 22 jun 2016, 23:02 »
Wat voor tentharingen hebben jullie bij de tent?
Er vanuit gaande dat er de standaard tentharingen bij zitten, wil ik jullie aanraden om rotsharingen er bij aan te schaffen.
Met gewone tentharingen kun je in Schotland niet overal goed in de grond komen en het zou zomaar kunnen dat jullie vaker richting Schotland zullen gaan, dat dan zijn die wel handig.