Auteur Topic: Arran-Kintyre-Islay etc. door Jan Rozen/Wittebeer  (gelezen 11466 keer)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Arran-Kintyre-Islay etc. door Jan Rozen/Wittebeer
« Gepost op: 18 apr 2016, 22:11 »
Zaterdag is het zover, dan nemen we de boot naar Newcastle. We doen het rustig aan maar we moeten wel op Arran geraken op zondag. Dus moeten we rond 14.30 in Ardrossan zijn, zo rond de 270 km.

Wat is jullie ervaring omtrent de tijd dat jullie van de boot af zijn en door de douane? Ik ben nog nooit met de auto heen aangekomen in Newcastle. Waarom stel ik de vraag, in Hull is het een redelijk tijdje wachten voor de douane.

Ik kwam even op die gedachte, ik vind zelf een algemeen gemiddelde van 60 al aardig aanpoten en ik zie aan de Orkneyvraag al een gemiddelde van ruim 70 (zonder stoppen), wow dat wil ik zien.

Offline Struner

• Schotland fan
Re:Arran-Kintyre-Islay etc. door Jan Rozen/Wittebeer
« Reactie #1 Gepost op: 19 apr 2016, 12:14 »
Vertrek zou liggen tussen 10:00 & 10:15. Die routeplanners etc geven 3 uur & 3 kwartier, meestal valt het mee. Dus moet te doen zijn zou ik zeggen. Veel plezier!
MVG,
---Peter.

Offline noorman

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 19 apr 2016, 13:02 »
 Newcastle is dan een goede keuze , in tijd uitgedrukt moet het lukken om naar Arran te rijden .
 De ene keer gaat de afwikkeling bij de douane sneller als een andere keer , maar dat gaat echt geen uren duren
 Goede reis en heel veel plezier gewenst  :icon_thumleft:

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 19 apr 2016, 16:30 »
Vorig jaar september ben ik van Newcastle  via de A69 en A689 (Carlisle) - M6 (Gretna) bij afrit 22 A75 (Dumfries) - A76 (Kilmarnock) - A71 (Irvine) - A78 naar Ardrossan gereden en heb de overtocht naar Arran gemaakt.
(uiteraard zijn er ook andere routes richting Ardrossan)

Het was makkelijk te doen.
Ik had de boot naar Arran van iets na drie uur, want de boot ervoor was net vertrokken.
Het voordeel van de boot naar en van Arran is, dat die vaker op een dag gaat.

Vlakbij de boot/ haven in Ardrossan is een supermarkt, dat als jullie tijd over hebben, omdat je toch op de boot moet wachten, kan je daar eventueel boodschappen doen.

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 19 apr 2016, 16:57 »
Jan en Ko we wensen jullie alvast heel veel plezier en breng leuke verhalen mee terug
zodat we die uit jullie eigen mond kunnen horen de 22e mei.
groeten Sjanie en Leen

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 19 apr 2016, 18:14 »
Vorig jaar september ben ik van Newcastle  via de A69 en A689 (Carlisle) - M6 (Gretna) bij afrit 22 A75 (Dumfries) - A76 (Kilmarnock) - A71 (Irvine) - A78 naar Ardrossan gereden en heb de overtocht naar Arran gemaakt.
(uiteraard zijn er ook andere routes richting Ardrossan)

Het was makkelijk te doen.
Ik had de boot naar Arran van iets na drie uur, want de boot ervoor was net vertrokken.
Het voordeel van de boot naar en van Arran is, dat die vaker op een dag gaat.

Vlakbij de boot/ haven in Ardrossan is een supermarkt, dat als jullie tijd over hebben, omdat je toch op de boot moet wachten, kan je daar eventueel boodschappen doen.
Dat is inderdaad de route. Er worden wel alternatieven aangegeven maar die zijn globaal te zien geen optie.
Volgens mij is het inderdaad de boot na 3 uur, gezien de uiterste tijd van 14.50. Jan is de regelaar van de kaartjes en zo, ik heb de roadmap niet bij de hand.
Het is even check double check want in Hull 3 jaar geleden leek het wel of er geen eind aan kwam bij die douane (1,5 uur doorlooptijd) terwijl een paar weken geleden Harwich weer uiterst soepel verliep.

Op Arran (net zo groot als Texel) zijn we er zo, we zitten in Pirnmill. 

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 19 apr 2016, 19:26 »
Oa. zou vanaf Gretna, ook de A74 en bij afrit 8 de A71 kunnen, maar aangezien ik eens wat anders dan die A74 wilde koos ik de door mij genoemde route.

Vorig jaar heb ik voor het eerst in tijden geen controle gehad, zouden het mijn grijze haren zijn geweest  :laughing7:

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 24 apr 2016, 21:43 »
Vakantie is begonnen. Ruim op tijd in IJmuiden, inchecken gaat vlot. Probleem is de hut (op de King). De hut zit op Dek 5 en als de parkeerdekken dicht zijn kan je niet meer met de lift en dat is voor Jan een probleem. Uiteindelijk lost zich het op, er is nog een invalidenhut en die zit op 7. Ter grootte van een hotelkamer dus komt het toch goed.
De tijd komen we door met whiskyproeven, we proeven de hele range van Jura, Octomore, MacAllan en een paar weet ik niet meer. Maar dat lag niet aan de hoeveelheid whisky. We kopen Jura TR.

Vanmorgen soepeltjes van de boot af. 3 kwartier speling maar die gebruiken we voor een pauze in Gretna Green net op de splitsing afslag A75 die we dus net misten. Daardoor stuurt Truus Navigator ons via de noordroute naar Ardrossan. We halen de boot ruim, maar veel moet er ook niet misgaan.
Arran is heel rustig, de weg dwars door het eiland is mooi. Gastvrouw Diana wacht al. Ze memoreert dst we aan de rustige kant van het eiland zitten, de ander kant is druk (??????). Nou ja, het is maar wat je gewend bent.  Eten kan je bij de buren, het Lighthouse.

En  nu zitten we aan de whisky…….. binnenkort meer.

:drinky :) :schface :bagpipe

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 24 apr 2016, 22:48 »
Beste Wittebeer en Jan,
Als je van te voren aangeeft dat je kreupel en meer bent en met een invalidenparkeerkaart de boot op komt, krijg je een liftsticker, waardoor je dicht bij de lift kunt parkeren. Of je dan je auto uit kunt, is zeer de vraag, want je kunt omringd zijn door motoren en hun bestuurders/meerijders. En dan duurt 't wel even voordat je de auto uit kunt en uiteindelijk de lift mag gebruiken. En helaas... dan hebben ze je op dek 5 geboekt... Kun je de hele gang door en dan met een trap naar de lift om naar het 7-Seas-restaurant te kunnen... Logisch toch?  :bonk

Veel plezier en proef-genot op Arran  :drinky
En kom blij, gezond en tevreden weer thuis  :bagpipe
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 25 apr 2016, 07:27 »
We hadden wel een liftsticker dus dat was het probleem niet. Zoals ik het nu inschat had Jan bij het boeken al iets aan moeten geven bij aanvullende opmerkingen. We gaan kijken of we dat voor de terugreis vooraf kunnen regelen. Bij de boot is het te laat.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 26 apr 2016, 19:55 »
We hadden wel een liftsticker dus dat was het probleem niet. Zoals ik het nu inschat had Jan bij het boeken al iets aan moeten geven bij aanvullende opmerkingen. We gaan kijken of we dat voor de terugreis vooraf kunnen regelen. Bij de boot is het te laat.
DFDS mailde terug dat ze voor de terugreis wat geregeld hebben dus wachten we af. Netjes dat ze snel reageerden.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 26 apr 2016, 20:13 »
Arran is in een dag of twee wel te doen als je geen ellenlange wandelingen ambieert. Een mooi eiland, Schotland in het klein noemen ze het en daar zit wel wat in, al moet je het niet al te letterlijk zien. De Noordkant is wel het mooiste.

We bezoeken de bierbrouwerij van Arran, verassend dat ze ook mooie bieren maken maar net niet de ale die ik zoek, uiteindelijk vind ik die in de supermarkt in Brodick, Black Island van Orkney.
Na een tourtje op het eiland vergeten we de Arran distillery natuurlijk niet. Mooie ambiance, leuke whisky maar wat krenterig als het om de taste gaat, een whisky en een melklikeur, voor het laatste komen we niet. Lekker goedkoop om te schenken. Jammer.

De volgenda dag het pontje naar Kintyre, vroeg. Het is nog steeds mooi weer, winderig en koud maar droog en zonnig. Na de pont het smalle weggetje (passing lanes) naar Cambelltown, een bakermat van Whiskyproduktie.

Springbank is moeilijk te vinden en het lijkt erop dat ze ook niet gevonden willen worden maar de duidelijke tour en leuk entertainment maken het goed. We hebben nog geluk, de andere distillery, Glen Scotia, blijft nog speciaal even open voor ons voor een proeverijtje, we kregen er 6.
En toen was de pijp leeg. Morgen naar Islay.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 28 apr 2016, 17:53 »
Naar Islay. Woensdag gaan er maar weinig boten vanaf Kennacraig, we hebben die van 13.00, duurt een uurtje of 2.
Islay is in zoverre verrassend dat het relatief vlak is. De wegen zijn ook vrij recht. We noemen het maar het witte eiland vanwege de overwegend wit geschilderde huizen. En het eiland ademt whisky, overal afslagen naar distilleries.

We resideren voornamelijk in Port Ellen (een nacht wordt Ballygrant), prima lokatie. Het weer is nog steeds goed (buiten de lage temperatuur en de wind maar dat is standaard), het kan bijna niet meer stuk. We bezoeken Lagavulin, Bowmore, Ardbeg, Laphroiag en Bruichladdich. We nemen de tour alleen bij Bowmore, anders is het toch veel van hetzelfde. En tussendoor zie je voldoende van het eiland.

Er is ook een bierbrouwerij op het eiland en naar onze mening niet zomaar eentje, Islay Ales. Ze maken bijzondere ales en vooral de donkere zijn zeer aan te raden. Van de lichte is hun single malt niet te versmaden. Helaas buiten het eiland niet te verkrijgen hoewel ze volgens zeggen ook wel wat exporteren (in combinatie met wat whisky).

Voorlopige beoordeling van Islay: Minder geschikt voor vogel- en wandel-liefhebbers (nog geen puffin gezien) en kampeerders waaien vast uit hun tent bij gebrek aan beschutting.

Morgen gaan we een retourtje Jura proberen.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 29 apr 2016, 17:47 »
Goh, wat een leuk verslag, Wittebeer, dank je wel! En de bier-vermeldingen zijn hier ook welkom   :prst: :icon_thumleft:

Nog even over de hut aan boord: je kunt heel vaak toch nog wel iets regelen (ik bedoel dat je een andere hut kunt vragen) bij de receptie, dat hebben wij ook keer op keer moeten doen. De hutten voor Disabled zijn inderdaad heel goed, groot, op dek 7, maar wel dicht bij de receptie en 's nachts daardoor wel eens onderhevig aan geluidsdruk. Oordoppen dempen, is dat wellicht een optie?

Heel veel plezier allebei en samen. Jura was vandaag vast ook weer leerzaam en lekker... (drip, drip, drip...)
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 29 apr 2016, 21:55 »
Na het afscheid van onze hospita die we gekscherend onze kwekdoos noemen (in het positieve ze is heel aardig) melden we ons voor de boot naar Jura. Het water is wild (het is een smalle doorgang) dus wordt het schudden en wiebelen maar de auto komt zonder kleerscheuren over. We spotten wat rendieren maar het houdt niet echt over. Maakt niet uit want wat is dat een mooi eiland in zijn eenvoud. Het is een eiland met 4 kleuren, wit (van de besneeuwde toppen), grijs (de niet besneeuwde toppen) en 2 kleuren bruin.

1 weg maar, een single track maar je komt bijna niemand tegen. De distilleerderij is voor 2 dagen volgeboekt maar dat mag onze pret niet drukken. Het is niet de bestemming maar de weg er naar toe die er toe doet. We rijden nog een heel stuk verder voor de vergezichten en dan keren we om.

We moeten terug een boot overslaan omdat er voor ons een auto met wat gasflessen staat. Dangerous goods zegt de pontbeambte, wait another 20 minutes. Dat worden er 40 maar ach, tijd zat.

We rijden nog even naar Bunnahabhain en Caol Ila. Alweer, het gaat niet om de bestemming, die 2 distilleries hebben het woord uitstraling niet serieus genomen, het ziet er maar armoedig uit. Maar vooral de weg naar de eerste is volgens mij de weg met de mooiste vergezichten (vooral op Jura). Op de achtergrond de witte toppen van Colonsay, tenminste dat schatten wij in.

Daarna op zoek naar de B&B in Ballygrant. We moeten toch vragen want de navigator stuur ons naar het midden van het Finlaggan meer, dat kan nooit de bedoeling zijn. We eten in Ballygrant Inn, staat landelijk bekend vanwege de voorraad van meer dan 600 whisky's, niet dat we die allemaal kunnen proeven maar het is voor het idee.
Echt servicegericht vinden we ze niet, het is een hele toer om wat te bestellen.

En dan vieren we de 6e dag zonder noemenswaardige regen en we zijn nu over de helft. Wel een beetje winderig. De hospita legt ons even uit hoe het zit met het weer op Islay: If you do not like the weather, just wait another 10 minutes.

Morgen wordt weer een wat grotere verplaatsing: de boot naar Oban. Die gaat maar 1x op zaterdag dus die dag is voor activiteiten niet meer geschikt.

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 29 apr 2016, 22:59 »
If you do not like the weather, just wait another 10 minutes.

Hoe je het ook opvat, de opmerking is sowieso :icon_thumleft:

Offline Dirk

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 30 apr 2016, 08:28 »
Leuke vakantie zo te lezen  :)

Nemen jullie het mooie weer mee naar Oban?
Wij rijden vandaag ook die kant op :)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 30 apr 2016, 09:43 »
Ja, het is nu vanmorgen schitterend weer, zelfs de wind is minder. Vandaag zou het nog goed blijven maar de hospita vreest dat het vanaf morgen wel minder kan zijn. We verheugen ons maar op de ferry en de uitzichten vandaag. We zitten nu "in de wacht", de boot gaat pas om 12 uur.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 30 apr 2016, 09:52 »
Op Jura heb je herten,geen rendieren, die zijn alleen maar in the Cairngorms

Op Islay komen juist best veel vogels voor,wij hebben er een hele leuke wandeling gemaakt en best veel vogels gezien. Je moet er ook wel oog voor hebben. Papegaaiduikers komen er haast niet voor.

we hebben ook nog een mooie wandeling gemaakt bij de Mull of Oa in het zuiden.

Wij hebven er een paar jaar geleden gekampeerd. We waaiden de tent nog niet uit maar het was wel lawaaierig in de tent. Voordeel van de wind, geen midges.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 30 apr 2016, 10:31 »
Op Jura heb je herten,geen rendieren, die zijn alleen maar in the Cairngorms

Op Islay komen juist best veel vogels voor,wij hebben er een hele leuke wandeling gemaakt en best veel vogels gezien. Je moet er ook wel oog voor hebben. Papegaaiduikers komen er haast niet voor.

we hebben ook nog een mooie wandeling gemaakt bij de Mull of Oa in het zuiden.

Wij hebven er een paar jaar geleden gekampeerd. We waaiden de tent nog niet uit maar het was wel lawaaierig in de tent. Voordeel van de wind, geen midges.

Je hebt gelijk, het zijn herten. Natuurtechnisch raken wij nogal eens in de war. Het bewijs dat we daar niet echt oog voor hebben, ieder zo zijn specialiteit.

Op dit moment even een buitje, ze hebben gelijk, het weer verandert in een paar minuten. misschien zo dadelijk weer andersom.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 30 apr 2016, 15:14 »
Haha, ach maskt ook niet uit toch.
 En dat weer, vier seizoenen in 1 dag toch.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 01 mei 2016, 18:51 »
De boot naar Oban is inderdaad een mooie trip. Het is wel stil, bijna geen passagiers. Waarom is ons onduidelijk, misschien dat het aantrekkelijker is om deels via land naar Oban te reizen.

Nu we dichter bij Colonsay komen en ook aanleggen moet ik even een opmerking herstellen, de besneeuwde toppen uit de vorige aflevering waren van Mull en niet van Colonsay. Wist niet dat je zover vanuit Islay kon kijken.
De fout is ons maar matig aan te rekenen want zelfs het personeel van de boot die we het vragen halen de kaart erbij. Hoe is het mogelijk die doen die trip toch vaker?

Colonsay stelt niet zoveel voor, een kleine puist in de zee, hier kan niet zoveel wonen en wat doen ze er?

Het weer houdt nog even zomers aan, in de zon in een t-shirt op het achterdek.......
In Oban verschijnen de eerste druppels, we gaan het toch niet helemaal drooghouden. We hebben nog tijd om rond te kijken maar veel indruk maakt het niet, het is een service-stad voor de wijde omgeving.

Vandaag maken we een rondje Oban - Tyndrum - Glen Coe - Fort William - Oban. Als je in de buurt bent kan je Glen Coe nooit overslaan ook al ben je er al eens geweest. Met regen tijdens vertrek vrezen we het errgste maar wonder boven wonder blijft het bij buitjes. Maar het echt mooie weer is voorbij.
In Fort William zeggen we nog even gedag bij forumlid Caroline in het info-centrum, we zijn er nu toch. Zie je wie achter een member zit.

En zo kachelen we weer terug naar Oban. Morgen onderweg terug, overnachten eerst nog in Sterling.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 02 mei 2016, 15:59 »
Raar weer in Schotland nu als ik lees op het facebook-deel dat het nu bar en boos is in Glen Coe. We hadden vandaag onderweg van Oban naar Stirling wel een paar buien maar als we stopten was het droog. Alleen het water in Killin was extreem wild. Zelfs geen wind. Nu hier in Stirling schijnt de zon.

Maar wij zijn geen wandelaars dus niet zoveel last van de regen.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 05 mei 2016, 12:50 »
Het is alweer klaar, time flies. Van Stirling uit is het niet zover naar de boot. Een beetje vertraging door wegwerkzaamheden maar het mag geen naam hebben. Omdat we geen behoefte hebben aan het avondbuffet kopen we een footlong bij de Subway in het winkelcentrum Royal Quay. We zijn volgens mij niet de enigen met dat idee, het is er redelijk druk.

Ze beginnen al vroeg met inchecken dus we zijn al vroeg op de boot. DFDS houdt woord betreffende de hut, het is een disabled hut op dek 6 van de Princess, mooi centraal gelegen op het schip. Over DFDS dus geen klagen.

We hebben er nu eens wat beter op gelet maar de Princess bevalt ons een ietsie pietsie beter dan de King. Het Seven Seas (voor het ontbijt) oogt net een beetje luxer dan dat van de andere boot. Maar smaken verschillen uiteraard, het is maar net waar de persoonlijke wensen naar uitgaan.

Wat wel even een probleem zou kunnen zijn (daarom meld ik het even), de betaalautomaten op het schip werken niet altijd naar behoren (de hele avond uit de lucht) dus is het wel handig dat je cash genoeg hebt om je natje en droogje (en inkopen als je dat wil) af te rekenen anders kan je niet betalen. Ik houd er altijd rekening mee dat er iets niet werkt.

En dan is het weer gedaan. Het weer was beter dan verwacht, we hebben overall geweldig mooi weer gehad. Die paar buien en wat harde wind, soit.... Tijd om de gescoorde whisky tentoon te stellen, we kunnen het toch niet laten. En de flessen bier want dat heb ik deze keer ook goed bekeken, er is wel degelijk mooi bier te krijgen. Het is alleen aan de dure kant, bijna 3 pond voor een fles bier in de winkel kan je niet erg goedkoop noemen.

Weer een deel van het wensenlijstje afgestreept. Skye, Lewis en Harris staan nog open voor een volgende keer. Het eilandhoppen bevalt prima zo.

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 05 mei 2016, 23:32 »
Mooie verslagen jongens, dank jullie wel.
Volgens mij hebben jullie het wel naar 't zin gehad.
Eén ding begrijp ik niet helemaal, op Harris en Lewis zijn toch geen distilleerderijen?
Dan kun je beter naar Orkney gaan  :aye ( :hypocriet ) :icon_smile:
MVG,
---Peter.