Auteur Topic: Orkney  (gelezen 12671 keer)

Offline McRedlek

• Schotland fan
Orkney
« Gepost op: 18 apr 2016, 08:17 »
Ik ben een reis aan het plannen voor een groep van 12 personen naar Orkney. We gaan met meerdere auto's.
Ik vraag mij af of het haalbaar is om vanaf Newcastle de laatste veerboot in Scrabster te halen. Het is zo'n 640km, in het begin een beetje snelweg, daarna niet meer.
We kunnen om en om rijden. Tussen aankomst veerboot en vertrek zit 10 uur.
Maar hoe zit het met de terugweg, lukt dat ook? Wie heeft hier ervaring mee? Alle tips, opmerkingen zijn welkom.

Offline Petra

• Schotland fan
Re:Orkney
« Reactie #1 Gepost op: 18 apr 2016, 10:55 »
Of het haalbaar is is één of je moet willen is twee.

Volgens de gegevens komt de boot in Newcastle aan om 9:30, wat niet wil zeggen dat jullie ook om die tijd van boord rijden. Het zal eerder later dan vroeger zijn.
Het is als alles mee zit qua afstand zo'n 8 uren rijden. Ook al kan er om en om gereden worden, dan is continu doorrijden niet verantwoord. Dat reken wat rust pauzes erbij. Misschien moet er onderweg getankt worden, kom je ergens iets van wegwerkzaamheden tegen, krijg je langzaam verkeer voor je en even geen mogelijkheid om in te halen en dan heb ik het nog niet over eventuele pech onderweg of verkeerd rijden om Newcastle uit te komen, wat tijd kost.
Dan vertrekt de boot uit Scrabster 19:00 uur, maar er moet daarvoor al ingecheckt worden, wat tijd kost.

Het zou misschien net kunnen, maar ik heb een ander idee bij ontspannen op vakantie.

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 18 apr 2016, 12:28 »
Welkom op het forum McRedlek.
& en natuurlijk veel plezier in Orkney! (Schotland is het land waar je doorheen reist om naar Orkney te gaan  :laughing7: )
Ik neem aan dat jullie met de Pentalina gaan vanaf Gills Bay? De Hamnavoe vertrekt al om 7 uur vanaf Scrabster. & ik ben nog nooit voor 10 uur weggereden uit Newcastle.
Zelf overnacht ik meestal in de buurt van Inverness (wel, Aviemore / Beauly) om dan de middagboot van Gills Bay te nemen. Die boot is ook nogal wat goedkoper. Dan kun je ook nog wat als je eenmaal op Mainland bent.
Verder ben ik het met Petra eens, het is niet een ontspannen begin.
Wanneer gaan jullie, wat gaan jullie doen & waar verblijven jullie met zo'n grote groep?
MVG,
---Peter.

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 18 apr 2016, 16:12 »
Ik volg Petra & Struner, haalbaar ja, maar leuk zal het niet zijn en jullie zijn met verschillende wagens...ik zou een stoppen in Inverness en daar overnachten
Vorige zomer konden we pas rond 10uur uitrijden van de boot!
Ook, eens voorbij Inverness, zijn er echt geen rechte banen meer :-)
Idem voor de retour, al je pas rond 08.45 in Gils Bay aankomt, moet als een zot rijden om tegen 16uur in Newcastle te geraken....

Orkney, hier krijg je geen spijt van!

I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline McRedlek

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 18 apr 2016, 21:37 »
Dank jullie voor je uitleg!
Erg duidelijk en mijn oorspronkelijke idee lijkt dus een aardige uitdaging en ik ga kijken naar alternatieven. Ik ben eerder in Schotland geweest voor een rondreis maar dan rij je toch anders dan op zo'n doortocht als deze. Daarom wilde ik jullie als geroutineerde Schotland kenners eens peilen.

Aberdeen - Kirkwall zou ook een mogelijkheid zijn. Kirkwall - Stromness is zo'n 20 minuten rijden lijkt me.

Even over het doel van de reis. We gaan met maximaal 12 personen naar Stromness om daar te duiken in Scapa Flow. We hebben dus auto's volgepakt met duikspullen.
In Schotland blijven we inderdaad niet hangen. Daar moeten we doorheen. De vorige duiktrip was naar Skye, ook geweldig. Maar ook een lange rit, alleen niet afhankelijk van twee veerboten.

@Struner, We willen uitkomen in Stromness, dus dan zou Scrabster - Stromness de snelste verbinding zijn
Ik ben aan het plannen voor sept. / okt. 2017. We slapen aan boord van de boot charter waar we ook mee duiken. Ik moet wel op tijd zijn omdat de boot charters later in het jaar vol lopen voor die periode. En als we besluiten onderweg te overnachten moet ik ook nog accommodatie vinden voor 12 pers. voor 1 nacht (heeft iemand hiervoor tips?)

Nogmaals bedankt voor de reacties
Meer tips en aanvulling zijn zeer welkom

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #5 Gepost op: 18 apr 2016, 22:03 »
Volgens mij is de opmerking "daar moeten we doorheen" als het over Schotland gaat een curieuze opmerking.
Nou maak ik mezelf wijs dat ik een redelijk ervaren globetrotter ben (niet inzake Schotland hou me ten goede), maar dit soort kamikaze acties doet mij slechts hoofdschudden. Ik had van duikers (ik heb zelf ook een brevet en daarbij is mij geleerd om vooral voor alles de tijd te nemen) een wat andere instelling verwacht. Ga je nu ook de grenzen van je duiken onderzoeken?

Slechts je argument om voor 12 man een slaapplaats te versieren is valide, ik zou me daar op concentreren. Een camping moet altijd lukken denk ik zo, kan je vast wennen aan de temperatuur want duiken in Schotland is redelijk aan de koele kant.
Maar misschien hebben ze ook wel groepsaccomodaties beschikbaar maar die zijn meestal voor langer dan 1 nacht, maar als je vroeg boekt moet een hotelboeking toch wel te doen zijn?

Offline McRedlek

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 18 apr 2016, 22:37 »
@Wittebeer "Daar moet je doorheen" is vooral een reactie op de opmerking van Struner. Vaste land Schotland is geen doel, daar moeten we inderdaad doorheen. Al is die door Struner wel anders bedoeld. We gaan 6 dagen duiken in de wateren van Orkney, dat is het doel. Van overige delen van Schotland heb ik op andere momenten in alle rust volop genoten.

Het feit dat ik hier de vragen stel is juist om uit te zoeken wat de meest verantwoorde manier is om te reizen richting Stromness en geeft al aan dat ik mijn twijfels heb over de haalbaarheid. Want inderdaad, een totaal overhaaste reis en de volgende dag duiken maken op wrakken op 30-40m diepte in koud water is inderdaad niet verantwoord.

Dus mijn vragen zijn in mijn ogen nog steeds valide. Is het haalbaar om in een dan van Newcastle naar Scrabster te rijden? algemeen antwoord: haalbaar-misschien wel, verstandig-nee. Dus wat zijn de alternatieven? Een camping is geen optie (tenzij het stacaravans zijn), wennen aan de temperatuur lukt ons aan boord wel, maar om ook nog een kampeeruitrusting mee te nemen naast 12 complete (koudwater) duikuitrustingen is te veel. Blijft de valide vraag over, zijn er tips voor andere overnachting mogelijkheden (12 personen, 1 nacht) op de weg van Newcastle naar Scrabster.

Wees blij dat er vragen gesteld worden.

Offline Dirk

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 18 apr 2016, 23:01 »
Google geeft 7 uur 6 minuten aan maar houd google rekening met het feit dat je op hele stukken na Perth niet harder kan dan 60 mph en als er een vrachtwagen voor je komt te zitten is dat 50mph
Er staan daar gemiddelde snelheids-camera's dus even lekker door gassen zit er niet in.
En net al Struner zegt, voor 10 uur ben jij nog niet bij de boot weg.
Beetje wind onderweg en je bent niet voor 10 uur in de haven.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 19 apr 2016, 06:49 »
Travellodge bij Inverness een idee?

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 19 apr 2016, 08:50 »
Ik veronderstel dat reschsstreeks vanuit Schiphol naar Kirkwall vliegen, en dan een wagen huren geen optie is?
Kennissen van ons hebben ooit een Ford Smax gehuurd en dat kwam neer op £350 voor 7 dagen!

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 19 apr 2016, 08:58 »
Met al jullie materiaal is dit allicht niet interessant...

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 19 apr 2016, 11:38 »
[...]

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 19 apr 2016, 18:18 »
Het feit dat ik hier de vragen stel is juist om uit te zoeken wat de meest verantwoorde manier is om te reizen richting Stromness en geeft al aan dat ik mijn twijfels heb over de haalbaarheid.

Geen problemen mee hoor dat er vragen gesteld worden, dat brengt hier op het forum weer wat leven in de wiskybrouwerij.

De schotse wegen zijn niet met die in Nederland te vergelijken en daar verzien mensen zich nog wel eens op.
Daarbij is het ene deel van Schotland, weer heel anders dan het andere, zowel qua wegen als hoogtes.

Dirk heeft het over 7 uren en 6 minuten rijden.
Wat ik vind op de AA routeplanner is dat het van North Shields naar Scramster, (uiteraard afhankelijk van welke wegen/ route men rijdt) het snelste te rijden is in 7 uren en 34 minuten (andere routes oa. 7:45 en 8:02 en langer)

De boot zou aan moeten komen in Newcastle om 9:30.
Dan moet men ontschepen en dan is het dus maar de vraag, hoe laat jullie van boord kunnen rijden en wegrijden.
Laten we het houden op vanaf 10:01 uur.

Het inchecken van de boot naar Orkney sluit 0:30 minuten voor de afvaart. Dat na 18:30 is het simpelweg over en uit.

Van 10:00 tot 18:30 zou je dan 8 uren en 30 minuten de tijd kunnen hebben.

Het rijden alleen al zal minimaal 7 uren en 34 minuten zijn.  

Dat dan heb je dus nog minder dan een uur de tijd voor oponthoud, in de vorm van pauzes (idd. meervoud) voor rust, benen strekken, tanken. Voorgaande heb je zelf in de hand, maar iets wat het verkeer ophoud wat je niet in de hand hebt (wegwerkzaamheden, langzaam verkeer, autopech) Voor die pauzes mag je vind ik ook wel minimaal 0:45 rekenen.

Volgens mij heb je nog maar 0:10 minuten over. Dan is het dus te hopen dat het ontschepen niet veel later dan 10:01 uur is en dat jullie in Newcastle meteen de goede wegen hebben.

Tja, verantwoord kan en zal ik het niet kunnen noemen.

Wat vindt je van een niet allerdaagse overnachting in Rogart. Google maar eens op Rogart en overnachting
of een hostel in Helmsdale of Thurso.
Heb zelf geen ervaring met bovenstaande, maar zou wel vooraf boeken.

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 19 apr 2016, 18:21 »
Kirkwell- Stromness zou volgens de AA routeplanner 21 minuten zijn.

Offline McRedlek

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 25 apr 2016, 08:22 »
Dank voor jullie reacties! Daar heb ik wat aan!
Als je het tijdschema uitwerkt is het inderdaad gekkenwerk. Af en toe moet je daar even door anderen op gewezen worden.

@Skye: Overnachting in Inverness, Travellodge, is een goede optie. Een mooie afstand om de eerste dag te rijden en nog een klein stuk over voor de volgende dag.

En inderdaad, vliegen met al onze spullen is niet ideaal. Veel extra baggage zorgt voor veel extra kosten, vervolgens moet er nog een auto gehuurd worden die een groot deel van de tijd stil staat (want we zijn op zee om te duiken).

Ik ga er dus extra dagen aan plakken voor de reisbewegingen.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 29 apr 2016, 18:06 »
Niet alleen heel verstandig, maar ook nog 'ns leuk omdat je dan ook tijd krijgt om niet alleen asfalt in je ogen te zien, maar in de auto ook 'ns verantwoord om je heen kunt kijken onderweg... Zo kun je van de nood (je moet door Schotland om bij je doel te komen: Orkney of Newcastle) een plezierige deugd maken.
En soms is reizen leuker dan aankomen... of net zo leuk.
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken