Auteur Topic: Per trein door Schotland, do's, don'ts, tips, tricks, must see.  (gelezen 7771 keer)

Offline Leejora

• Schotland fan
Aankomende zomer ga ik samen met mijn zoon van 12 een rondreis doen door Schotland, per trein.
Helaas hebben we maar 2 weken en dat maakt het lastig keuzes maken. Er is zoveel moois! Te veel voor de tijd die we er zijn.

Heel graag zou ik advies krijgen op het reisschema, aantal dagen verblijf ergens enz.
En natuurlijk nog alle andere tips en aanraders die er zijn. Het is mijn eerste keer Schotland  :)

We vliegen op Glasgow.
3 nachten Glasgow
2 Oban
3 Fort William
1 Armadale (is hier überhaupt nog een slaapplek te vinden voor een redelijke prijs?)
2 Inverness (ik weet het niet, liever zou ik ergens bij Loch Ness verblijven. Wat is bereikbaar met het OV?)
3 dagen Edinburgh (vanaf hier vliegen we terug).

Wat kan ik beter schrappen, juist verlengen of vervangen door iets anders?

Ik hoor het graag  :schface

Offline skye

• Schotland fan
Re:Per trein door Schotland, do's, don'ts, tips, tricks, must see.
« Reactie #1 Gepost op: 13 apr 2016, 17:14 »
Hai
ik zou de 3 nachten in Edinburgh en Glasgow inkorten tot 2 en dan elders in Schotland nog wat tijd nemen.
De ene nacht Armadale vind ik een beetje vaag. Neem aan dat je vanuit Fort William naar Mallaig gaat en dan met de boot naar Skye??

Ik heb geen ervaring met treinreizen in Schotland maar ken wel iemand van hier die het ook gedaan heeft, zal haar even vragen.

zIk weet niet of je op facebook zit maar daar heb je ook Schotland de groep waar ook veel mensen van het forum zitten en veel info te halen is.

Offline Dirk

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 13 apr 2016, 21:44 »
In plaats van Armadale kan je beter Mallaig nemen of als je de tijd hebt reis door naar Broadford op Skye of anders richting Kyle of Lochals.
Ik neem aan dat je toch die kant op wilt om de trein vandaar te nemen naar Inverness ?
Op het lijntje van Kyle naar Inverness kom je langs Plockton en dat is ook een leuk plaatsje om te overnachten.

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 19 apr 2016, 09:44 »
Hoi, ik ben degene die Skye bedoelde ;)
Ik ben in 2012 met mijn gezin waaronder 3 pubers (toen 11-12-13) door Schotland gereisd met trein en bus. Wij hebben vooral met de bus gereisd omdat dit (in 2012 tenminste) een flink stuk voordeliger was en met 5 personen scheelde dat behoorlijk. Wij hebben gevlogen op Glasgow, en zijn direct doorgereisd naar Newtonmore. Hebben daar in een hostel geslapen. Er is in Newtonmore een leuk opgezet gratis openluchtmuseum, onze kinderen vonden dat toen erg leuk. Van daar uit hebben we het Cairngorm Reindeer Centre bezocht, superleuk om de kudde te bezoeken in de bergen. Je kunt met de bus vlakbij het bezoekerscentrum komen en als je van tevoren contact opneemt kun je met een van de gidsen mee in de auto naar de kudde. Ik denk dat je zoon (als ie tenminste van dieren houdt) een groot plezier doet, die van ons vonden het een van de hoogtepunten van de vakantie! Sowieso is de Gairngorms een erg mooi gebied om langer te blijven maar wij zijn wel doorgereisd na 3 nachten. Onze bestemming was Fort William, daar hadden we een vakantiewoning geboekt voor een week. Hiervoor moesten we met de bus aan de ene kant langs het Loch Ness omhoog naar Inverness en na een overstap weer aan de andere kant weer langs het Loch Ness terug. Wij vonden Inverness zelf niet zo bijzonder, en ook Loch Ness zelf na al die uren er langs gereden te hebben ook niet zo. Misschien zijn er andere forumleden die er tips over hebben?
Ik zou de tijd ergens anders voor gebruiken. Wij hebben Fort William in elk geval als uitgangsbasis gebruikt om in de omgeving te wandelen, Highland Games te bezoeken, dit was ook een rit van 2 uur met de bus heen en aan het eind weer terug maar ook weer erg de moeite waard om een keer mee te maken! We zijn ook met een gondel een van de bergen vlakbij de Ben Nevis opgegaan, vandaar uit een prachtig uitzicht op de Ben Nevis, was een leuk avontuur. De Ben Nevis zelf is ook te beklimmen, maar daar moet je wel goed voorbereid voor zijn. Informatie daarover is hier ook wel te krijgen.
En we hebben ook nog de Neptunes Staircase bezocht, een bijzonder sluizencomplex. Na de week in Fort William zijn we terug gereisd naar Glasgow waar we nog een paar dagen hebben overnacht in een B&B net buiten de stad. (als je nog iets zoekt dit is een absolute aanrader, de eigenaar heeft onze kinderen verschrikkelijk verwend, heerlijke bedden, prachtig huis en hij is heel goed geprijsd!) Het Riverside museum in Glasgow is absoluut een bezoek waard, alles over voertuigen, van fietsen tot treinen vind je daar... Nou ja, het is een heel verhaal, als je nog vragen hebt hoor ik het wel...

Offline Au3

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 22 apr 2016, 12:26 »
Ik heb vorig jaar ook een rondreis met het ov gemaakt! Ik ben vanuit Londen een rondje gaan maken, met de route Londen-Glasgow-Fort William-Edinburgh-Londen. Vanuit Fort William heb ik toen een dagtripje Mallaig (met het stoomtreintje) en een dagtripje Loch Ness/Inverness (met de bus) gedaan.

Inverness vond ik inderdaad niet zo bijzonder, dus daar zou ik zeker geen lang verblijf plannen. Je zou kunnen overwegen om vanuit Fort William net als ik de bus te kunnen pakken, stop in Fort Augustus te maken (let erop dat de bussen maar eens in de 1/2 uur gaan!), en dan door naar Inverness, waar je dan maar een nacht blijft, om vervolgens weer door te reizen. Fort William-Inverness is zonder tussenstop ongeveer 2 uurtjes met de bus, dus dan hou je nog makkelijk een dagdeel in Inverness over.

Isle of Skye staat hoog op mijn lijstje, maar dat zou ik inderdaad goed doen (wat je misschien wel redt met een aangepaste planning - 1 nacht in Inverness minder en 1 nacht in Glasgow er vanaf) of niet, en dan bewaren voor een volgende keer.

Ik weet ook niet wat je voor Fort William gepland hebt? Het is een goede uitvalsbasis voor de Hooglanden en je hebt natuurlijk Ben Nevis, maar als je die niet wil beklimmen, heb je in het plaatsje zelf niet héél veel te doen.

Ik heb trouwens ook geblogd over mijn reis, oa deze met foto's van mijn favoriete treintrajecten: http://www.eenofandereblog.nl/door-mijn-ogen/de-wereld/de-5-mooiste-treintrajecten-in-groot-brittannie/. Kun je vast wegdromen, want alleen het in de trein zitten zal jullie reis al onvergetelijk maken :) Veel plezier alvast!

Offline Leejora

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2016, 15:37 »
Sorry voor het late antwoord. Tentamens kostte wat meer tijd dan gepland en toen moest ik, heel vervelend, gelijk door op vakantie.

Bedankt voor de onwijs leuke tips. Glasgow blijft 3 dagen, ik hou van steden, helemaal als ze wat grauwer en minder opgepoetst zijn.
De rendier tip vind ik echt geweldig en daar ga ik mijn reis op aanpassen. Inverness ga ik iig korter doen of helemaal schrappen.
In Ford William wilde ik een paar wandelingen maken en gewoon een beetje relaxen.
Skye laat ik dan vervallen.

Au3, ik ga je blog bekijken!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2016, 20:36 »
Glasgow blijft 3 dagen, ik hou van steden, helemaal als ze wat grauwer en minder opgepoetst zijn.

dan kom je daar wel aan je trekken  :icon_thumleft:

Offline Leejora

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2016, 17:12 »
Wat een drama om nog een redelijke slaapplek te vinden zeg. Dat had ik niet verwacht!
Dus alles maar omgegooid ;)

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2016, 12:11 »
Nogmaals; als je een tip wil voor een overnachting in Glasgow...

Offline Au3

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2016, 19:26 »
Ik heb in Glasgow en Edinburgh via Airbnb wat geboekt toen. Vaak veel voordeliger dan een hotel :)

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2016, 18:30 »
Overnachten?
Denk bij Fort Wiliam eens aan Corpach of Caol, daar tuffen de bus en de trein ook doorheen richting Mallaig...

Of misschien weet ons forumlid Wolfcvd (werkzaam op het Tourist Information Center in Fort William) raad?
https://www.visitscotland.com/info/services/fort-william-information-centre-p333001?utm_source=google&utm_medium=referral&utm_campaign=Google%252B%252B%252BLocal

Verder:
In Corpach zit 'n leuk klein museumpje "Treasures of the earth", iets voor 'n regenachtig moment misschien?
http://treasuresoftheearth.co.uk/

Voor goed pubfood:
The Lochy
Adres: Kilmallie Rd, Caol, Fort William PH33 7HL, Verenigd Koninkrijk
Ze doen ook creatieve dingen met Haggis  :tongue3:

Succes met je zoektocht naar overnachtingsplekken  :icon_thumleft:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken