Auteur Topic: Wat kan een eventuele Brexit betekenen voor Nederlanders in Schotland?  (gelezen 11383 keer)

Offline Driekje

• Schotland fan
Wie weet of er consequenties zijn voor Nederlanders in Groot Brittannië bij een eventuele Brexit?

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Re:Wat kan een eventuele Brexit betekenen voor Nederlanders in Schotland?
« Reactie #1 Gepost op: 04 apr 2016, 18:21 »
Dat is een moeilijke vraag hoor, ik heb er al verschillende visies over gelezen en die zijn niet gelijkluidend. Ik denk dat het afhangt van de sector waar je werkzaam bent. Schengen waren ze al niet bij aangesloten dus dat is geen verschil.

Waar men wel gelijkluidend over is dat de Schotten relatief veel meer Pro-Europa zijn dan Engeland dus dat schurkt weer wel. Maar omdat ze net een referendum gehad hebben zullen ze dat niet meteen herhalen. Schotland heeft iets minder last (of voordeel, maar net hoe je het bekijkt) van een Brexit.

En ach ik moet het nog zien, het zijn slimme onderhandelaars, wij hebben de naam maar zij doen het. Ze doen al aan een aantal dingen niet mee die geld kosten en elke keer als ze weer dreigen krijgen ze weer een nieuw cadeautje, NL tekent bij het kruisje.

Per saldo denk ik dat het niet veel uitmaakt. Wat exportproblemen wellicht.

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 05 apr 2016, 22:22 »
Ik las in de krant dat men voorspelt dat de waarde van de pound erg kan dalen. Wij zijn na onze (vroeg)pensionering hier komen wonen en ontvangen onze aow en een klein aanvullend pensioen uit Nederland. Als ik het goed begrijp, krijgen wij, als de waarde van de pound daalt, veel minder inkomsten. Dan zou het wel eens een verplichte verhuizing naar Nederland kunnen worden. Ik ben ook benieuwd wanneer een gemengd stel, zoals onze zoon (Nederlander) en zijn vrouw (Schots), nu wonend in Schotland, in Nederland willen gaan wonen, zijn Schotse vrouw een verblijfsvergunning in Nederland nodig heeft. Enfin, best wel onzeker.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 06 apr 2016, 08:50 »
Even voor mijn begrip, als het pond daalt wordt de waarde van de euro toch meer? Maar goed ik begrijp de bezorgdheid.
Maar momenteel loop je ook al koersrisico.

Als er een Brexit zou komen krijg je inderdaad te maken met een verblijfsvergunning maar het hangt sterk af van welk land. Een aantal landen vallen onder een soepeler regeling en ik zou er maar van uit gaan dat die voor de Schotten ook van toepassing zou zijn. Je krijgt pas ingewikkelde problemen als je met een Machtiging Voorlopig Verblijf (MVV) te maken zou krijgen maar dat zal wel niet.

En dan is er ook nog de Belgie-route op grond van het Brax-arrest dus zal dat wel loslopen. Maar het zou me verbazen als iemand die nu al lang in Schotland woont graag zou willen verkassen naar NL, dan zou ik het woord "moeten" gebruiken. Het gras bij de buren is altijd groener, ook andersom trouwens.

Maar als jullie zoon al lang getrouwd is is er voor zijn vrouw geen wachttijd om naturalisatie aan te vragen. Naturalisatie kan alleen als je in NL woont.

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 06 apr 2016, 11:20 »
Dank je wel voor het meedenken, Wittebeer. Die waarde van de pond krijg ik maar niet duidelijk.
Stel voor  € 100,00 krijg je  £ 0.80. Als de waarde daalt dan zou dat b.v. kunnen zijn: voor € 100,00 krijg je dan £ 0.65.
Of bedoelt men juist dat de waarde daalt wanneer je de pond exporteert?
Dan zou je b.v. voor £ 100.00 kunnen krijgen € 1.51. Als de waarde daalt zou dat b.v. kunnen zijn: voor £ 100.00 krijg je dan € 1.25.

Je hebt gelijk dat we nu ook koersrisico lopen, zeker nu in de aanloop naar het referendum.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 06 apr 2016, 14:57 »
Als het Pond daalt koop je meer ponden voor dezelfde euro's. Ja, de laatste weken gaat het goed voor de vakantiegangers naar Schotland, er is bijna 5 cent af sinds 3 maart en over 18 dagen gaan Jan en ik dat beleven. Maar ja, die 5 cent zijn er ook zo maar weer bij.

Ach Driekje, je doet er toch niks aan dus maak je niet bezorgd, geniet van het moment, anders heb je 2x last. Economische effecten zijn makkelijk te geven, de voorspellingen niet. En dan nog, niet voor iedereen hetzelfde.

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 06 apr 2016, 17:45 »
Dank je wel voor het antwoord. Voor jullie: lekker genieten straks in Schotland!